A kérdéses 377-es a hetvenes években a Hámán Kató fűtőházban tolatómozdony volt. 1979-ben selejtezték. Elbontása úgy 83-84 körül lehetett, mert akkor még egy ideig kint állt a Hámán Kató fűtőház A szénszerelő hídjának roncsa alatt. Fehérrel volt ráfestve a pályaszáma a 424,296-os kazánja a mozdony elbontása után 1986 áprilisában Rákosrendezőn.
Kérlek szépen, a síktűzszekrényes mozdonykazánoknál az állókazán az mindig acéllemezekből készül. Az állókazán belsejében helyezkedik el a tűzszekrény. A tűzszekrényt és az állókazán oldalát alulról az állókazán-koszorú tartja össze. Tulajdonképpen erre az alapkoszorúra épül fel az állókazán a tűzszekrénnyel együtt. A filmen egy síktűzszekrényes mozdonykazán állókazánjába helyezik el a vörösrézből készült tűzszekrényt. A filmen az a szép, hogy a tűzszekrény beépítése teljesen az 1900-as évek elején alkalmazott technológiai szerint történt. Maga az egész állókazán és a tűzszekrény is szegecselt kivitelű, sőt a tűzszekrény beépítési módja is régi technológiájú támcsavaros megoldású. Az órási támcsavar-fúrókat üzemközben jó volt látni. Ne tévesszen meg az, hogy a gépek gyönyörű állapotban vannak, azért azok régiek csak megfelelően fel vannak újítva, illetve karban vannak tartva. Egyébként Istvántelken a 80-as évek közepéig hasonló géppark a kazánműhelyben rendelkezésre állt. Amin kicsit elcsodálkoztam, hogy manapság még készítenek és alkalmaznak vörösréz tűzszekrényt üzemi mozdonyoknál. A vörösréz tűzszekrények élettartama sokkal rövidebb az acéltűzszekrényeknél és az üzemi igénybevételnél sem olyan ellenállóak mint az acél tűzszekrények. Minden esetre jó volt a filmet végignézni.
Jogos... :-) (De ettől még a parkban is "ráférne" jó néhány gőzösre egy-egy új kazán! :-) ;-) Igaz, ha varázsütésre volna, akkor az azok a gépek már nem a parkban lennének. :-D )
Hiába nézik meg Nosziék, mert te is tudod milyen körülmények vannak IT-n. Ebben a svájci üzemben meg enni lehet a padlóról, olyan tisztaság van. Ez egy korszerű, minden szükséges berendezéssel felszerelt üzem.
(És nem, a parkban nem várnak új kazánra gőzösök. Azok IT-n vannajk a Noszinál. A kettő külőőőőn cééég.)
Én a film megnézése előtt azt hittem, a teljes állókazán volt vörösréz, de itt a filmben csak egy, afféle belső burkolat a réz és a tűzcsőfal, kívülről viszont acéllemez a kazánfal. Vagy ez a megoldás csak ennél a gőzmozdonynál (valamilyen svájci fogas masina?) volt így?
A melósok között egy 50 év alatti embert nem látni, ez is sokat mondó momentum...
Köszönjük szépen a videót, érdekes és nagyon jó. Annyit azonban hagy tegyek hozzá -ezt nem okoskodásnak szánom, hanem útbaigazításnak-, hogy az állókazán nem készül vörösrézből. Vörösrézből készülhet a tűzszekrény, és a tűzcsőfal. A filmen vörösréz tűzszekrény készítését láthatjuk. Nagyon komoly és profi munka ami a filmen látható. Számomra az meglepő, hogy ma még egyáltalán készül vörösréz tűzszekrény.
„Gőzmozdonyok Magyarországon 1845-1959 fotó kiállítás a Szolnoki Aba-Novák Agóra Művelődési Központban a 6. Országos Vasúttörténeti és Vasútmodell kiállítás keretében Március 17-19.-között.”