Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Nálam egy Mezőgép Monor kazán üzemel gravitációs, nyitott rendszerben. Ez is szénre és olajra van kitalálva, így sajnos fa tüzelésére nem a legideálisabb. Kicsi a tűztere. Teljesítménye szénre kb 25kw. Egy megrakással - begyújtáskor - nagyobb fákból két sor megy bele - egy sorban max 3 db. És ennek a tetejére a harmadik sor, ami már vékonyabb + a gyújtós.
Kátrányosodás kellemetlen dolog, én az elmúlt években igen csak megszenvedtem ezzel. Mondjuk szerettem volna 60-65 fölé vinni az előremenőmet akkor is, csak sajnos más okok miatt ez nem sikerült, ami már szerencsére megszűnt.
Nekem kb 11m-es a kéményem, bélelt 130-as. Ha már rendesen átmelegedett a rendszer, akkor szinte minimális huzattal fűtök. Primer levegőnél kb 5-6cm2-nyi rés van, szekundernél meg kb 2. Így is simán megy fel a víz 80-90 közé. Szerintem túl jó a huzatom, valószínű be kéne tennem egy pillangót.
Én beleküldöm a rendszerbe a 80-90 fokos vizet. Nem tudom áshova tenni, kátrányt meg nem akarok. Persze a radiátorok ilyenkor szinte égetnek. Ha pakolok rá, akkor max 1 db fa és kb 1, 0,5 rúd brikett. Én most a rendszeresen keveset pakolok rá híve vagyok. Kicsit kényelmetlen, de ezzel a rendszerrel most ez a legjobb nekem. A meleg meg azért elkell a lakásba. Kb 300 légm3 kell fűtenem. Eddig még lényegében naponta csak egyszer gyújtottunk be, este. Ilyenkor 15-16 fokról kb 2 óra alatt 20 fokon van a lakás. Nincs nagy meleg igényünk, 19-20 fokban teljesen jól elvagyunk.
Milyen egyéb tapasztalatok vannak a Calderával? Mekkora egy töltet, mennyi ideig ég, sikerült-e ajtónyitás nélkül égetni, milyen tüzelővel volt még kipróbálva?
Igazából merülő termosztát volna jó. Gondolom nincs rá lehetőség, így az előre menő ágba rakd fel minnél közelebb a kazánhoz. Legaláb 50°felet kapcsoljon be, igy a kazánod nem fog kátrányosodni.
Ennél kisebb kazán már nem hisszem,hogy létezik,mint az enyém.Méretre talán a Celsius 19 kw-ra hasonlít.Ez már inkább kályha,mint kazán.Házam 110 m2,két szintre osztva,kb.300 légköbméter,szigetelés semmi,hőigényem 18 kw körüli.
Mégvalami, létezik a kvázi szinuszos, itt fürészfog alakban növekszik a feszültség, lényegessen jóbb mint a sima négyszög a csucsban kisebb ideig ad feszt, de nincs tapasztalatom medig birják a motrok. Viszont a berregő hang it is halható.
Nos mikor végeztem a kandon (electrotechnikum) 60évek végén még az ic -ék gyerekcipőben jártak, de a villanymotrok alapjaiban az elv meredt. Maradjunk az az egyfázisu indukciós motroknál, javarész a kergetők ezen az elven müködnek (kivéve "alfa"). Tehát van egy főfázis és ettől 90°ban a segéd fázis, a segéd fázis feladata a metor forgásba hozatala. Ezt több féle modon lehet megoldani, manuálisan nyomó gombbal, relével, és a legjobban elterjedt kondenzátorral. Enyit az elméletről, viszont az invertereknél azért mondtam, hogy csakis a valodi szinuszos jó ezekre a motrokra mert lényegessen több időintervalumban kap feszültséget a motor négyszög alaku invertereknél. Tehát a két fesz. csucs között folyamatosan kap áramot. Az lehet, hogy elmegy a motor egy darabig de vajon meddig?
Tőled kérdeznék valamit.Korábbi leírásodból tudom,hasonló a rendszerünk,úgy tudom Neked sincs (sajnos) puffered.Azt írod 80-90 fokon járatod a kazánt.Hová teszed ilyenkor a meleget?Hogyan,milyen sűrűséggel rakod a kazánt?Nekem egy maszek,nagyon pici,igazából szénre készített kazánom van,fogalmam sincs hány kw-os lehet,15-20kg fa megy csak bele egyszerre.A kéményem 12 méter,szigeteletlen 35 éves sorház,eredeti ablakok.Csak fával fűtök.Nekem az vált be,ha 60 fokos előremenő hőmérsékletnél becsukom mind a két ajtót a kazánon,úgy is felmegy 70 fokra a víz,tegnap este 25 fok volt nálunk,szellőztetni kellett,tudom tavasz van kint.Így viszont kátrányosodás van,ezt szerteném megszüntetni.
Én mostanában próbáltam beállítani a csőtermosztátomat. Kazán előremenő ágán van, kb 15-20-cm-re a kilépéstől. Sajnos közelebb nem tudom tenni. Ott kb karnyi vastag vas csöves a rendszer. Nagyjából feladtam a próbálkozást. A kazán hőmérője, és a csőtermosztát köszönési viszonyban sincs egymással. Mondták nekem hogy a kazán hőmérőjét figyeljem és ahhoz állítsam be a termosztátot. Kazán szerint már 85-90 között vagyunk, mikor a termosztát kb 78 foknál indítja a szivattyút. Ebben az esetben viszont csak akkor kapcsol ki, mikor már a kazánban igen csak visszaesik a víz hőfoka. A vas cső lassan igazodik a visszahülő víz hőmérsékletéhez. Inkább most azt csinálom, hogy időnként lemegyek - már kitapasztaltam, hogy ez mennyi - és én indítom el a keringetőt.
Osztom a véleményt, ezért teszek a kopintott POLMAR kéménysapkába egy pt100-as érzékelőt, így lent a kazánházban látható lesz a kéménycsúcson kilépő hőfok.
Tegnap kisérleteztem, FEKA2-es kazán két víztálcája közé teljes keresztmetszetben betettem egy perforált lemezt 3-as furattal, első próbára csökkent a füstgáz hőfok a vízhőfok kicsit emelkedett, stabilabb lett illetve érdekes hangja lett a kazánnak AKi tudja próbálja ki szerintem megéri.