Úgy tudom, a paramotorosokat csak segédmotorral felszerelt siklóernyősökként tartják nyilván; attól, hogy motor van a hátukon, esetleg egy kis trike alattuk még nem változnak át UL kategóriás repülőkké. A gyalogsárkány esetében ez nem ugyanígy van? Van Mo.-n valahol elérhető előírás arról, milyen kritériumoktól kezdve minősül át egy siklórepülő UL géppé? Szerintem egy segédmotortól nem lesz UL egy gyalogsárkány. Tudsz erről valamit? Egyébként fel sem merült, hogy Mosquitóval röpködjek, a lehetőségeimhez képest nagyon magas az ára.
Gondolom a 95e Ft csak a trike, +4-500e Ft hozzá a motor! A légcsavartengelyt nem kell meghosszabbítani, egy sima ernyős hátimotort szoktak rátenni. Ha jól emlékszem gyártanak sárkányhoz való trájkot is.
Ha van kedved barkácsolni, egy hasonló trájkot nem nehéz csinálni.
Nekem a Raket 120 Aero Es motor vált be leginkább (www.radne.se), könnyű a beépítése, és csak 7 kg. Az első gépemen még egy vízhűtéses Honda Ns125 blokk volt, az lehet jobb lenne egy trájkba. A honda motort már eladtam, de ha szerzel egy hasonlót, tudok adni hozzávaló áttételt és 135 cm-es összecsukló légcsavart. A honda motorral 4,5 m/s-al emelkedett a gépem, és szinte helyből szállt fel.
A woodoo-t egyhamar nem fogom forgalmazni, nincs időm vele foglalkozni, meg nem akarok sárkánygyáros lenni. Azt tervezem, hogy csak az alkatrészeket fogom legyártatni, és építőkészletben lehet majd kapnia gépem. A készlet kb. 200e Ft-ba fog kerülni, és a motoron kívül minden alkatrész benne lesz (váz, beülő, áttétel 800mm hosszú légcsavartengely, összecsukló légcsavar, behúzható futómű, áramvonalas burkolat, stb.)
A motort és a kipufogót a Radne Ab-tól szoktam rendelni, néhány hét alatt megérkezik, most netto 730 euro az önindítós változat. Az összeszerelést 1 nap alatt meg lehet csinálni.
Üdvözlet!
Újabban álmodozom egy siklóernyős trájkról (pl. Fly Castelucci új 95 eft). Ezt kellene felbiggyeszteni egy jó gyalogszárnyra. A trike beűlőjét kissé merevebbé téve, a trájkhoz erősítve és hátra kitolva (mint a te madaradon) kicsi de hatásos motorral jó termikvadászt szeretnék (csak fel ne ébredjek mert nedves lesz a kezem :-)).
Ha nem jön össze veszek egy Woodoo-t amint elkezded forgalmazni. Láttam a videókat, király! pontosabban: sirály!!
Tabu...
Tiszteletem!
Ki tudja (kb) mennyi egy 100 LE-s Subaru össztömege?
Amugy háromtollú sróf, teljes műszer, GPS, rugózott kerekek, orrfutón tárcsafék, JS trike, CXMD szárny. 4 éves, 120 órát repült (de lehet, hogy 230-at). A Subaru tavaly felújított.
Ára 1,6 misi, megéri?
Bocs!
Szerintem nincs kiképzési tematika motoros pilóták gyalogsárkányos átképzésére. Fordítva viszont működik a dolog.
Nálunk a Mosquitot motoros sárkányként üzemeltetik, tehát elvileg elég hozzá egy UL jogsi, de szerintem gyalogsárkányos tapasztalatok nélkül kész öngyilkosság lenne vezetni. Teljesen más hason repülni, mint ülve, aki csak kerékről startolt, és nem tanulja meg egy kezdődombon a fel és leszállást, az biztosan odaveri magát.
Szerintem ha mindenképpen egy Mosquitoval akarsz repülni, keresned kell egy gyalogsárkányos oktatót. Bp. környékén az NLRI-t tudnám ajánlani (Nagy Laci Repülő Iskola). Ő biztosít minden felszerelést, és ha van néhány szabad hétvégéd, viszonylag hamar el tudsz jutni az "A" vizsgáig. 30 magasstart után meg lesz a "B" vizsgád, ezzel már oktató nélkül is repülhetsz, pilóta felügyelete mellett. Ezután már csak néhány időtartam repülést kell megcsinálnod, és összesen 5 óra repült idő után megkapod a P1 minősítést, és ezzel gyalogsárkányos pilóta lettél. Ha van sok szabad időd, akár fél év alatt is eljuthatsz idáig.
Szerintem egy vékony "B" vizsgával is el lehetne kezdeni a Mosquitoval repkedni, de ez az oktató felelőssége, + kell hozzá 1,3M Ft:(((
Hmmm, az a száj-gáz elég gáz... No de: ha elmegyek motoros sárkány pilótaképzőbe, akkor nem repülhetek Mosquitoval? Szerinted mi lenne az ideális megoldás?
Ja és még valami. A repülőtér vezetője ill. a személyzete nem ellenőrző közeg. Neki(k) elsősorban a repülőtérrendben megfogalmazottak biztosítása és betartása a feladata, - a repülőtér (ideiglenes repülőtér,ideiglenes leszállóhely stb.) állapotának biztosítása,ill. az állapotról történő megfelelő tájékoztatás.
Te mindig a saját felelősségedre repülsz,ha még kiképzés alatt vagy,és az oktatód nincs jelen ,nem készített fel a feladatra stb.
Még nem volt rá példa,hogy pl: a repülőtér vezetőt felelősségre vonták volna ammiatt,mert egy ifjú titán hülyeséget csinált/nem az MHSZ időről van szó/. Most ezzel nem azt mondom,hogy ez a helyes.
Az ellenőrzésre,szankcionálásra ottan van a légirendőr és utána -, -vagy-, a PLH.
Mert, hogy ők azér' vannak fizetve/többek között/.
Ha belegondolsz, a növendék az első pillanattól kezdve két személlyel repül. Amikor azt gondolja róla az oktatója,hogy már nem kell beleszólnia a dolgokba- , hát elengedi egyedül.Csinál még néhány gyakorlatot egyedül,de aztán megint ott a másik ülésben az oktató. Végül is a manus tud kétüléssel repülni. És a gyakorlat azt mutatja,hogy bőszen repülőzik is.Akár van Pilóta 1,2,3....8 stb papírja,akár nincs.
Tőlem még nem kérték el soha a papíromat sehol.(csak egyszer, május 1-én,de az akkor össznépi banzáj volt,utasozással,- azt is a légirendőr kérte.)
Persze,ha csinál valami ökörséget a faszi akkor viselnie köll a következményeket.
Bocs, hogy közbevágok és bocs, ha hülyeséget kérdezek, de nekem azt mondták, hogy 2 év és 50 repült óra kell ahhoz, hogy valaki utast vihessen motoros sárkányon. Ebből mi az igazság ? Vagy az ilyesmit senki sem ellenőrzi ?
Valóban, a hőskorban még nem voltak kétkormányos gépek. Nekem is csak elmagyarázták hogy mit kell csinálni, és már repülhettem a saját motoros gépemmel. Előtte azonban gyalogsárkánnyal el kellett jutni a pilóta szintre.
Ma már a gyalogos pilóták átképzését is kétkormányos géppel csinálják, kb. 1-2 óra alatt meg is van.
Valóban olcsóbb ha a saját gépeden tanítanak repülni, de egy oktatásra megfelelő gép kb. 1 milla, és elég jól megviseli a kiképzés. Ha van rá pénzed, vegyél egy jó gépet, akkor a kiképzés után egyből tudsz repülni, és néhány hónap után már az ismerősöket is viheted magaddal.
Ha ennyit nem tudsz rászánni, csináld meg a kiképzést, és utána vegyél egy "A" keretes trabant motoros gépet, ami elég olcsó, és egyedül jókat lehet vele repülni.
Általában azt hallom, hogy vegyek saját gépet, úgy sokkal egyszerűbb lesz a tanfolyam. Az elképzelhető, hogy egyszemélyes géppel is lehet oktatni? (mondjuk telefonon keresztül instruálva :))? Bár szerintem az ős oktatókat sem oktathatta senki sem, mégiscsak rájöttek valahogy.
Ami a 6 kilós motort illeti, abból felvihetsz 2ttőt is, aztán, ha az egyik bedöglik ott a másik :)
A sarkanyrepules.lap.hu-n árultak egy suzuki motoros trájkot, de láttam külön suzuki motort is, ami már korábban be volt építve egy trájkba. Sajnos most nem működik a börze (error 404).
Egyébként egyszemélyes géphez tökéletesen megfelel a sima trabant motor, csak egy jó légcsavar kell hozzá.
Ha esetleg egyszemélyes trájkot építenék, én egy 125-ös kétütemű, vagy egy 250-es négyütemű motort tennék rá. Volt egy vízhűtéses Honda NS-125 blokkom, csináltattam hozzá egy 135 cm-es légcsavart, és többet tolt mint egy trabant, de csak kb. 15 kg volt a súlya.
Az új motorom még ettől is könnyebb, mindössze 6 kg. Csak 50 kg-ot tol, de azért 2 m/s-al tudok emelkedni.
Tudod olyan gépet keresek, ami már repült, jogilag is tiszta, ha felújításra szorul is az nem okozna gondot. A trabi motort elég jól ismerem. Egy új konstrukciót létrehozni suzuki motorral - arra nem lenne elég időm.
Ha nem műrepülni akarsz, teljesen elég az alap Trabant,még akár főtengelyes meghajtással is. Ráadásul nagyságrendekkel olcsóbb,mint a Rotax/ami persze kurva jó/.
Van mentőernyőm, de az enyémet kézzel kell kidobni.
Láttam már rakétás ernyőt sárkányon, de még nem hallottam hogy valaki használt volna ilyet vészhelyzetben.
Sokáig nem volt mentőernyőm, nem is akartam venni. Aztán kaptam egyet kölcsön, és néhány évig azzal repültem. Amikor vissza kellett adnom, utána nagyon rossz érzés volt ernyő nélkül repülni, eleinte a szárny minden nyekkenésére összerezzentem, de néhány hónap alatt megszoktam a hiányát. Később szereztem egy másik ernyőt, de két év alatt sem voltam képes beszerelni a gépembe. Szerencsére nem volt rá szükségem, de sokkal nyugodtabb lettem volna néhány rázósabb helyzetben. Pl. amikor becsúszott alám egy felhősáv, és még 150 m magasan sem láttam a talajt, és amikor végre kiestem a felhőből, pont egy lakótelep fölött voltam.
Szvsz, a van rá pénzed vegyél egyet, de azért nem lehet ész nélkül repülni, mert van egy ernyőd.
A gépem elvileg még csak kisérleti üzemben repülhető, és ehez üzemi ellenőrző és berepülő pilóta jogosítás kell. Gyakorlatilag az összesen 5 órát repült gyalogsárkányos, és az átlagos UL pilóta is gond nélkül tudott repülni vele.
Most csinálom az engedélyeztetést, még ki kell kidolgoznom a tipusátképzés tematikáját. Szerintem bármelyik sárkányos pilóta, akár gyalogos, akár motoros, max. 2 óra alatt átképezhető.
Egy lábról induló motoros hevedert sem nehéz megépíteni. Meg kell nézni egy Mosquitot, és le kell koppintani a vázát. Abban is Raket motor van, és hasonló a fogazottszíjas áttétele, mint az én gépemnek. A mosquito nagyon profi heveder, de van néhány dolog ami nem teszik benne. Leginkább az, hogy a pilótának a fogával kell a gázkart kezelni, az egyik klubtársamnak le is tört a fogából egy darab, amikor kipróbálta. Az sem tetszik, hogy egy szabadon forgó légcsavarral kell botladozni start közben. A pilóta ugyan nincs életveszélyben, de turbulens időben gyakran tördelik a légcsavart, amit 150e Ft-ért lehet pótolni.
Amikor elkezdtem a gépem tervezését, hamar eldöntöttem, hogy kerékről fogok startolni. Először én is hason akartam repülni, és ledobható kocsiról akartam startolni, de ezt elvetettem, mert ha máshol szálltam volna le, nem tudtam volna újra felszállni. Maradt a fix futómű, de ha kerékről startol a gép, a motort a pilóta fölé kell tenni, hogy a légcsavar ne érje a földet. A motor és a hason repülő pilóta légellenállása összesen nagyobb, mint ha egy ülő pilóta mögöt van a motor. Ülve ráadásul sokkal kényelmesebb repülni, mint hason. 20 évig repültem hashevederben, nekem is elég szokatlan volt az ülő pozició, de a Woodoo-ban több óra alatt sem fáradok el, nem úgy mint régebben, amikor gyakran meghúzódott a nyakam. Próbáldd ki melyik a kényelmesebb. Vegyél fel egy sisakot, és feküdj hasra az ágyon úgy, hogy a fejed lelógjon. Kis idő múlva rettentő kényelmetlenül fogod magad érezni, de egy fotelban bármeddig el bírsz ülni.
és a Te gépedet - ami ugyebár segédmotoros gyalogsárkány - lehet motoros sárkányos képesítéssel használni, vagy kell a gyalogpilóta papír is? Mint írtam, nekem szimpatikusabb a Te megoldásod, de a kerekes beülő mellett érdekelne a lábról indítható verzió is (nehéz lehet összerakni egy olyat?).
Nem akarlak elkeseríteni, de a Molzon motorokkal nincsennek jó tapasztalataim.
Ezt a motort Molnár Zoliék trabant motorból faragták még a rendszerváltás előtt, azért, mert akkor még nem nagyon tudtak a pilóták Rotaxot venni.
A fő gond az, hogy hozzá nem értő emberek, nagyon amatőr módon tuningolták fel a trabant motort. Alig lett nagyobb a teljesítménye, viszont drasztikusan romlott a motor élettartama, és a megbízhatósága. A Molzon motort kétszemélyes trájkra tervezték, de ahhoz túl gyenge volt, és hamar tönkrement.
Ha kétszeméllyel akarsz repülni, semmiképpen sem szabad megvenni a Molzon motort, ha meg egyedül fogsz repülni, ahoz elég egy sima trabant motor is.
Ha nem akarsz egy vagyont költeni a Rotaxra, és van egy kis tehetséged a barkácsoláshoz, a 3 hengeres suzuki swift motorját tudnám ajánlani. Olcsón lehet venni, nagyon megbízható, és még a fogyasztása is nagyon kedvező.
Ha sárkányozni akarsz, először keress egy klubot a közelben. A klub műszaki vezetője majd elmondja mire kell figyelni egy gép vásárlásánál.