Már el is képzeltem, ahogy a 100-ason végighaladó, tengelyátszerelt, másfeles (9 ezer tonnás) vonatok folytatják útjukat Esztergom felé, ott lepakolják a vasércet és a szenet, visszaúton meg a tengelyterhelési lehetőségeket teljesen ugyan ki nem használó, de 780 tengelyes elegyek viszik a mi-autónk-hegyeket szerte a világba. Mindezt persze éjjel, mert nappal tripla (tizenöt részes) Desiro RUS-ok hordják emberek millióit dolgozni.
Ez hogy jött ki, hogy 10-szer olyan drága a vasút?
Szerintem az van odaírva, hogy a hálózathozzáférés kerül tízszer annyiba. És úgy folytatja, hogy emiatt drágább a vasúti szállítás. Vagy mégse. Vagy nem is lehet igazából tudni.
Az egomi vonal alacsony tengelyterhelése tényleg aggasztó. Ha már tengelyátszerelt kocsik futására lett az űrszelvény méretezve (ez nem vicc!), akkor illett volna birodalmi tengelyterhelést építeni! Legalább 70 kg-os sínekkel...
Csak Szeged és Békéscsaba felé vannak olyan IC-k, amelyeken gyorsvonati kocsik is vannak.
Az 500+-t tutomáson szerint külön kell számolni, ugyanis a MÁV és a GYSEV a km-eket külön számítja. A gyorsvonati pótjegyet (ma már) szerencsére együtt számolják.
Ez hogy jött ki, hogy 10-szer olyan drága a vasút? Ugyanis a vasúton minél több az áru, annál alacsonyabb a fajlagos költség, míg közúton ez lineráisan nő.
aggasztó azonban, hogy pl. a jelenleg felújítás alatt álló Budapest-Esztergom vonal sem teljes egészében 225 kN-os tengelyterheléssel épül újjá
Francba, pedig napi ötven pár vasércvonatot terveztem oda.
Az utóbbi évtizedekben kialakított ipari parkok többsége pedig nem rendelkezik vasúti eléréssel, ami tovább növeli a vasút versenyhátrányát.
Vagy fordítva: ha a kutya sem akart vasúton fuvaroztatni, ki és miért dobált volna ki pénzt az ablakon az ipari parkok vasúti kapcsolatának az építésére?
>Amíg egy tonna áru közúti fuvarozása kilométerenként 0,6 forint úthasználati díjba kerül, addig vasúton ugyanez az összeg 6 forint. >Ezek többsége alapján a magyar vasúton 2 euró körül mozog egy átlagos bruttó tonnatartalmú (a szállításban használt hivatalos mértékegység) rakomány szállítása, ami nagyjából megegyezik a kontinens legtöbb országában tapasztalt értékkel. >Az azonos országokra vonatkozó különböző forrású adatok közötti jelentős eltérések feltehetően a különböző számítási módszerekből adódnak, de meglétük, illetve friss statisztikák hiánya miatt nem jelenthetünk ki sok biztosat az árak szintjéről európai összehasonlításban.
A három mondat (amelyek közül nem tudom, hogy a másodikat érti-e valaki) után kicsit zavarban vagyok. Mit akart kihozni mindebből a cikkíró?
...óránként 160 km/órás sebességet lehetővé tevő folyosót építenek meg. A kizárólag vasúti teherszállításra szánt útvonal...
Nagyon helyes, a vasércemet tessék csak százhatvannal szállítani, alább nem adom!
...akár a a kínai fejlesztési bankkal kötött, legalább 1 milliárd eurós fejlesztési együttműködés forrásainak felhasználásával is megépülhetne a V0 vasútvonal...
Sőt, akár bármilyen más forrás felhasználásával is megépülhet. Legfeljebb nem épül meg.
zjakabfi, v-peti, gertam! köszönöm szépen, hogy foglalkoztatok a hozzászólásommal (ide is írtam választ idejében, de úgy látszik, lenyelte a kibertér...)
A pótjegyek egyben vagy külön vétele esetemben most nem játszott szerepet, mert egyetlen eggyel megúsztam :) viszont ezt a probelmatikát (s a GYSEV-es számolást), nem értem (de ha itt nagyon OFF, olvasom az Öszázplusz c. beszélgetést is). A GYSEV-es rész egy többszázas MÁV-szakaszban újraindítja vagy sem a kilóméterszámlálót? Pl. 400 km MÁV + 100 km GYSEV + 200 km MÁV-val lehet ötszázplusszolni, vagy sem? (GYSEV-en egyébként volt szerencsém utazni, de még a MÁV felségterületén, így ebből se lett probléma - most még :)) De előbbutóbb oda is szeretnék férkőzni.
Általánosságban lenne pár "vonatbuzullus" kérdésem:
- IC-ken van, hogy elég a gyorsvonati pórjegy, nem kell helyjegy... ez mindenhol így van, vagy csak egy(-két) vonalon?
- van olyan vonat, amire csak helyjegyet kell venni, pótjegyet nem?
- tudja valaki, hogy a Budapest-Miskolc vonalon kívül van-e olyan, ahova jobb ű előre megvenni a jegyet, mert indulás előtt 20-30 perccel már nem adnak el, férfőhely hiányára hivatkozva? (Ez többször is előfordult, laikusként persze felmerült a kérdés, hogy láthatóan lenne igény még egy-két kocsira).
Van ebben igazság, de annyiban árnyalnám a képet, hogy cseheknek mi vagyunk a perifériális útirány, így az ottani állomány kevésbé acélos egyedeit (maradékelven) felénk és a kassai vonatokra osztják be, a nyelvi követelményeket az utóbbira optimalizálják. Ugyanezen az irányon a magyar személyzetnek viszont a válogatott tagjai dolgoznak, ezért tűnhet fel a különbség.
Ezt ugye a "részes vasutaktól" lehetne megtudni...
Eddig még sose volt helyjegyem, de arra odafigyeltem, hogy foglalt helyre ne nagyon üljek, mert mondjuk Pozsonyban nyaranta elég nagy tömegek szállnak fel Prága felé, és elég kellemetlen ott a nagy nyüzsiben átcuccolni...
Az miért van, hogy a mávos 19 euróban van helybizti, a ČD-sben meg nincs?
Hogy hova ülsz, az tapasztalatom szerint senkit soha nem érdekel, a kalauzt meg főleg nem. Ha üres a vonat, akkor azért nem, ha pedig tele van, akkor úgyis leül a nép a foglalt, de üres helyekre is...
az állomás kipofozóinak feltételezhető nemzetiségét tekintve az a felírat azért lehet a vasutak minőségén kicsit túlmutató referencia is
OFF Természetesen nem hagytam ki a képletből az "aláfűtési tényezőt" sem. Tehát a kipofozóknak zsigeri (és persze a maguk szempontjából teljesen érthető) vágya volt belekombinálni egy olyan szimbólumot, amely... de nem ragozom, érti úgyis mindenki. De aki ennek a szimbólumnak a megtestesüléseként pont ezt a hárombetűset választja, nyilvánvaló, hogy ott él, és nem itt. Mert ha megkérdez bárkit, aki itt él, hogy jó lesz-e szimbólumnak az a három betű, bármelyik itt élő rávágja, hogy értjük a célt, barátom, de erre a célra ezt inkább ne használd. Bármit, csak ezt ne. És miért? Mert itt él, és nem ott. Onnan nézve a három betű szebb. Innen nézve valami más szebb, illetve bármi más szebb, mint ez a három betű. :) ON
majd újabb húsz év múlva lesz gáz, amikor karbantartás nélkül, elhanyagolva rohad majd, elődjéhez hasonlóan, galambszarosan, odaégett büféolajtól hányingerkeltően, hajléktalanok által sokszoros rátával amortizálva...
az állomás kipofozóinak feltételezhető nemzetiségét tekintve az a felírat azért lehet a vasutak minőségén kicsit túlmutató referencia is, persze ez csak tipp. A másik lehetőség, hogy az a betongyűrű száz éves, és csak kihúzták tussal a meglévő felíratot :) .
Igen, az is vacak. De ez az új betonmonumentum semmivel sem lenne jobb. Ha valaki naponta arra járt lehetne valami ötlete is. Esetleg tudjon rendesen másolni.