Keresés

Részletes keresés

Gergo73 Creative Commons License 2015.04.05 0 1 12863

1. A sin(x) definíció szerint az egységkör x szögű pontjának második koordinátája. Innen könnyen látszik, hogy három x értékre lesz sin(x) nulla a [0,2pi] intervallumban: x=0, x=pi, x=2*pi. Érdemes a függvény grafikonját is tanulmányozni, lásd itt.

 

2. A külső pont, az érintési pont és a középpont egy derékszögű háromszöget alkot, amiben az egyik befogó 7, az átfogó 25. Tehát a keresett távolság a Pithagorasz-tétel miatt gyök(252-72)=24.

Előzmény: Jatek08 (12860)
Mungo Creative Commons License 2015.04.05 0 1 12862

Ha jól látom az intervallum szögletes zárójelben van. Ez zárt intervallumot jelöl, azaz a végpontok is az intervallumhoz tartoznak. Ebben az esetben 3 zérushely van.

A második feleadatod azt a kiegészítő ismeretet feltételezi, hogy az érintési ponthoz rajzolt sugár merőleges az érintőre. Így egy egyszerű Pitagorasz tétellel megoldható, mivel van egy derékszögű háromszöged amelynek egyik befogója 7 cm az átfogója 25 cm. Innen már neked is menni fog.

Előzmény: Jatek08 (12860)
NevemTeve Creative Commons License 2015.04.05 0 1 12861

Hol akadtál el? Ábrát készítettél? Ezt nézted: wiki:szögfüggvények ?

Előzmény: Jatek08 (12860)
Jatek08 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12860

Köszi a segítséget! :)

Még lenne 1-2 példám, ha nem gond:

 

2 külön feladat:

Gergo73 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12859

Nekem ez gyanúsan hasonlít erre a mondatra:

 

Rossz a hasonlat. A matematikai jelölések terén a matematikusok a legkompetensebbek. Többek között mert ők olvassák és írják a legtöbb matematikát, az új eredményekről és jelölésekről nem is beszélve. A matematikust annak érdemes megkérdeznie, akit az érdekel, hogy mi a matematikában bevett jelölésmód. Ha valakit az Excel-ben bevett jelölésmód érdekel, az nézze meg az Excel-t és annak a leírását.

 

Akkor nem zavarom a megcáfolhatatlan hiteteket.

 

Nincs itt semmiféle hittétel. A -62 a matematikában -36, és ez nem vita tárgya. De ettől még mindenki használhat olyan jelölést, amilyen neki szimpatikus.

 

Tudom hogy egyik oldal sem hajlandó a kompromisszumra.

 

Nincs szükség kompromisszumra. Történetileg is valószínűleg a -62 mindig is -36-ot jelentette, bár ennek jobban utána kellene néznem. Egyes programozók és programok valamikor eltértek ettől a konvenciótól. Biztos jó okuk volt rá, és én ezt respektálom. Az ő dolguk.

Előzmény: Doky586 (12855)
Gergo73 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12858

Nem emlékszem, nekem mit mondott a matektanárom, de az mindenki számára világos kellene, hogy legyen, hogy a negatív előjel csak egy kivonás a nullából. Lehet még hivatkozni a Google-ra is:

 

https://www.google.hu/search?q=-6^2

 

Amúgy biztos le van ez írva valahol rendesen, de arra az ellenzők csak azt mondanák, hogy rosszul van leírva. Szóval kár a gőzért szerintem.

Előzmény: oszkar00 (12856)
oszkar00 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12857

Miért, ha elromlik az autód, mosógépszerelőhöz viszed? Azt hiszem értelmes tanács, hogy hozzáértőt kérdezz, ha valamit nem tudsz.

 

Azért a matematika nem hit kérdése. Menj már! Azért írtam, mert másik fórumon többek között az általános iskola újbóli elvégzését javasolták gúnyosan egyesek, mert szerintük -62=36. Kb. mindenféle érv, link, hivatkozás nélkül. Amikor mondjuk felhoztam példának a -x2 parabola x=6 helyen való helyettesítési értékét, akkor aki egyáltalán felfogta, azzal jött, hogy a -x2=-(x2), de -62=(-6)2, mert mást jelent az előjel egy változó és mást egy szám előtt. Erre írtam, hogy kétséget nem támasztottak bennem.

 

Előzmény: Doky586 (12855)
oszkar00 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12856

Igen, igen és köszönöm is a fáradozást. Én a Maple-t, a Mathematica-t, a Maxima-t meg a GNU R-t (ezeken tudtam tesztelni) hoztam fel, de így ki tudtam még egészíteni.

 

Csak továbbra is zavar, hogy rendes irodalmi hivatkozást nem tudok a dologra. Nem hiszem el, hogy direktben nincs ez leírva sehova. Indirekt módon sok helyen (miszerint negatív szám hatványozását így használják: (-a)n), de kimondva ilyen szabályt, hogy -an=-(an) nemigen találtam. Egyszerűen nem hiszem el, hogy csak azon múlik, hogy mit mond a matektanár általános és középiskolában (főleg azok mellett, amilyen minőségromlás figyelhető meg).

Előzmény: Gergo73 (12854)
Doky586 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12855

"másik lehetőség, hogy megkérdeznek egy matematikust, pl. engem."

Nekem ez gyanúsan hasonlít erre a mondatra:

Ne féljetek más isteneket, és ne imádjátok azokat, ne tiszteljétek őket, és ne áldozzatok nekik!"

.

"Kétségeim nekem sincsenek"

Az egyik ismerősömnek sincsenek kétségei más témában..  mert nagyon vallásos.. ez a tünet megegyezik. :DD

Akkor nem zavarom a megcáfolhatatlan hiteteket. Tudom hogy egyik oldal sem hajlandó a kompromisszumra.

Előzmény: Gergo73 (12854)
Gergo73 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12854

Ok, de láttad a 12819-es üzenetemet is, ugye?

Előzmény: oszkar00 (12851)
Törölt nick Creative Commons License 2015.04.05 0 1 12853

A válasz Jateko8-nak ment.

Előzmény: Jatek08 (12849)
Törölt nick Creative Commons License 2015.04.05 0 1 12852

Az egyenlőoldalú háromszög oldalát 1 egységnek véve a magaságot meghúzva kapunk egy derékszögű háromszöget, ennek az átfolgója 1 és a szögei 6o és 3o fokosak. Ennek a háromszögnek az oldalai tehát 1/2, (gyök3)/2 és 1. Ebből mindig ki lehet számtani a szögfüggvények értékét 3o és 6o fokra. 

A 45 fokos szökfüggvényekre meg ott van az egyenlőszárú derékszögű háromszög, aminek az átfogója 1 egység, akkor a két befogója (gyök2)/2.

Szóval sin(3o)= 1/2, sin(45)=(gyök2)/2, sin(6o)= (gyök3)/2, cos(3o)= (gyök3)/2, cos(45)=(gyök2)/2, cos(6o)= 1/2, tg(3o)= 1/gyök3, tg(45)=1, tg(6o)=gyök3

Ha ezt megtanúlja a gyerek, soha többet nem lesz problémája a szögfüggvények értelmezésével.

Csak mindig le kell rajzolni az egyenlőoldalú háromszög felét, meg az egyenlőszárú derékszögüt.  

 

 

Előzmény: oszkar00 (12851)
oszkar00 Creative Commons License 2015.04.05 0 0 12851

Köszönöm! Kétségeim nekem sincsenek, de azzal nehéz meggyőzni másokat, akik (gyakorlatilag a fejemhez vágott sértésekig bezárólag) szintén ragaszkodnak az igazukhoz. A furi az, hogy az első gondolatom rögtön az volt, egyszerűen hozzájuk vágom az általános iskolai matekkönyvem, de hiába néztem át 6-8. osztályig, így explicit módon kimondva nem volt benne. A középiskolás matekkönyvekben sem. Pedig azt gondoltam, illene. :-S

Előzmény: Gergo73 (12836)
mmormota Creative Commons License 2015.04.04 0 1 12850

A hatszöget 6 db egyenlő oldalú háromszögre bontottad.

 

Azt hogy egyenlő oldalú, elég egyszerű belátni. Az a szöge ami a hatszög közepe, az a teljes szög 1/6-a, vagyis 60 fok (mivel 6 ilyen pont kiadja a teljes szöget). A háromszög egyenlő szárú is, hiszen két oldala is a kör sugara. Ebből adódik, hogy a két még nem ismert szöge egyenlő. Na most, a háromszög szögeinek összege 180 fok, ebből levonod az ismert 60 fokot, marad 120 fok, Ezen osztozik a maradék két egyforma szög: 120/2=60. Vagyis a háromszög minden szöge 60 fok, szabályos. Így az oldalai egyenlő hosszúak.

Ezután veszed az egyik magasságvonalat. Egyenlő szárú is a háromszög, felezi a magasságvonal az alapot.

Az így adódó derékszögű háromszög egyik befogója R/2, az átfogója R, ebből Pithagorasz tétellel adódik a másik befogó, ami a kérdéses háromszöged magassága.

Előzmény: Jatek08 (12849)
Jatek08 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12849

Hogyan?
2 adat van, a 90 fokos derékszög, és a 6 cm-es átfogó. A sinus és a cosinus tételt nem tudom alkalmazni. Van más módszer?

 

Gergo73 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12848

Határozd meg a kis háromszögek szögeit. Ha ez megvan, akkor a derékszögű háromszögek szögei és oldalai is meglesznek.

Előzmény: Jatek08 (12846)
Hehe164 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12847

Most rajzold a hatszög köré a kört.

Mennyi is a kör sugara? :-)

Előzmény: Jatek08 (12846)
Jatek08 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12846

Na szóval:

Az ábra megvan, ugye behúztam a háromszögeket, amelyeknek az oldala 6cm hosszúságú:

 

Utána lerajzolom külön az egyik háromszöget, hogy a hatszög oldalait megkapjam. Behúzom a felezőpontnál a csúcsig a vonalat, így derékszögű háromszöget kaptam (azért csináltam ezt, mert órán annyit írtunk ehhez a feladathoz, hogy "pitegorasz-tétel", ami ugye derékszögűhöz kell).
Mennyi lesz a "középső" (magasság) vonal? Mert akkor ugye egyszerű lenne kiszámolni.

NevemTeve Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12845

Hol akadtál el? Ábrát készítettél? Hány szabályos háromszögre tudnád bontani a szabályos hatszöget?

Előzmény: Jatek08 (12844)
Jatek08 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12844

Köszönöm szépen a válaszokat, így már világos! :)

Egy újabbal jöttem, remélem nem gond:

mmormota Creative Commons License 2015.04.04 0 1 12843

A függvény egy egyenes, amely átmegy a két általad megadott ponton.

A két megadott pontod két behelyettesített x érték:

x=0  ebből y=6

és

x=3 ebből y=5

 

Természetesen bármely más x értékeket behelyettesítve ugyanezen egyenesre eső pontokat kapsz.

Azt hogy egyenes lesz a függvény, abból lehet tudni hogy x csak első hatványként szerepel konstanssal szorozva.

 

Előzmény: Jatek08 (12841)
amplitudinis2 Creative Commons License 2015.04.04 0 1 12842

Igen. És ha ezt 6 szor megismétled. akkor eléred x tengelyt azaz f(x)=0

 

 

Előzmény: Jatek08 (12841)
Jatek08 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12841

Sziasztok!

Matek vizsgám lesz a szünet utáni szerdai napon, és kaptunk gyakorló feladatokat. Lehet nem ez lesz az egyetlen hozzászólásom (valószínű) ebben a témában, mert tényleg szükségem lenne egy-két segítségre.

Remélem nem baj, ha 11.-es anyaggal fárasztalak titeket.

 

Ezt a feladatot nem tudom megoldani:

 

Itt csak 2 pont lesz a koordináta-rendszerben? Ugye 6-ot felmentem az y tengelyen, majd onnan számolva 3-at jobbra, 1-et le. Így ki jött 2 darab pont.

Gergo73 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12840

-(6)2

 

Akartam mondani: -(62).

Előzmény: Gergo73 (12839)
Gergo73 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12839

Visszadobom a kontrázásod: írnak olyat, hogy -62 ?

 

Nem ismerem a tankönyveket. Te mondtál valamit, arra reagáltam én. Csodálkoznék, de persze nem elképzelhetetlen, hogy egy tankönyv olyat írjon, hogy -(6)2 vagy 0-62. Viszont semmi furcsa nem lenne abban, ha a -62 szerepelne benne. Viszont ha ezt 36-nak venné egy tankönyv, na az nagyon furcsa lenne.

 

gondolom te mindet hibásan működőnek tekinted

 

Igy van. Ezek a programok rosszul lettek megírva. Elképzelhető, hogy a programozásban az előjel szervesebb része a számnak, mint a matematikában, talán mert a programok általában egy extra bitet használnak erre a célra, és ez a bit nem sokban különbözik a rendes bináris számjegyektől. Viszont 2015-ben semmi nem indokolja, hogy egy ilyen logikátlan konvenciót alkalmazzon egy széles közönségnek írt program. Logikátlan több okból, és ezt valamennyire kifejtettem korábban (jobban pedig nincs kedvem).

 

A linkelt mathforum oldal is a különbségen a szöveg (v egy megfigyelés) leírását a matematika nyelvére jelöli meg oknak.

 

A linkelt mathforum oldal világosan fogalmaz: "If you ever see the expression -3^2 evaluated as 9, that's incorrect". Ennyi a történet, bármit is mondjanak az informatikusok. Ez több, mint konvenció. A matematikai jelöléseknek van egy belső logikája. Az ellentett-képzés a kivonás speciális esete, továbbá a programozók számára is -x2 az x2 ellentettje, ha x egy változó vagy formális kifejezés. Tehát -62 az -36, és ezen kár vitatkozni.

Előzmény: Doky586 (12837)
amplitudinis2 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12838

Butaság. Mérnökök csinálják a procikat.... 

Vegyünk egy programozható bármit...

Pl. ha időt akarsz növelni beírsz egy számot hahaha....

Ha csökkenteni akkor beírsz egy kisebbet....

Na most ha nem tudod, hogy mi van a leírásban akkor... ?

 

 

Előzmény: Doky586 (12826)
Doky586 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12837

Visszadobom a kontrázásod: írnak olyat, hogy -62 ? így zárójelek nélkül általános iskolásoknak szánt tananyagban?

.

A linkelt mathforum oldal is a különbségen a szöveg (v egy megfigyelés) leírását a matematika nyelvére jelöli meg oknak. Az tény hogy a matematikában -62=-36 de azt se tagadhatod hogy a táblázatkezelők és programnyelvek nem ezt az értelmezést használják. (gondolom te mindet hibásan működőnek tekinted?)

.

Számítástechnikában (programnyelvekben), táblázatkezelőkben a számítási sorrend ez:

Ellentett képzése (például –1)

% Százalék

^ Hatványozás

* és / Szorzás és osztás

+ és Összeadás és kivonás

.

A matematikában pedig az ellentett képzésének prioritása a kivonással egyenértékű. Ahogy mondtátok: műveleti sorrend !!!!!!!!!!!!!!!! Ez bizony nem választás kérdése. De más mint a matematikában..

 

Az Excelbe beírva az hogy 0-6^2=-36 és -6^2=36 szóval 'csak' ez a különbség. :)

Előzmény: Gergo73 (12835)
Gergo73 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12836

Itt van egy oldal a mathforum.org-ról, ami egyértelműen helytelennek találja a -62=36 egyenlőséget (ahogyan én is).

 

Itt van egy Wikipedia oldal, ahol helyesen használják az előjelet, nevezetesen -22=-4 a táblázat első sorában.

 

Őszintén szólva én soha, de soha nem láttam olyat, hogy -62=36.

Előzmény: oszkar00 (12817)
Gergo73 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12835

Irnak olyat, hogy -(62) vagy 0-62? Hol?

Előzmény: Doky586 (12833)
oszkar00 Creative Commons License 2015.04.04 0 0 12834

Na jó, de mivel '------' nem igen szabályos írni, jó, hogy arra összezavarodik a wolfram is. Mint minden viszonylag vad dolognál, igyekszik valamit kitalálni, mit akarhat a user. Oszt épp ezt sikerült neki. Ha beírod szép szabályosan, -(-(-(-6^2))), akkor jól érti. Már általános iskolában is letépi a fejed a tanár, ha olyat írsz, hogy --6, és nem -(-6).

Előzmény: joe314159265 (12827)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!