A Lancia fórumon pont erről beszélgettünk a közelmúltban - az egykori Y10-esem 1.0 fire motorja úgy indult egy szempillantás alatt, hogy pislogni sem tudtam. A Punto Cabriomba meg fél éve vettem Varta akksit és az Y10 mellett elszégyelheti magát - olyan lassú..
Jogos - sérvvel és megfelelő infrastruktura nélkül én sem állnék neki ;)!
Én pont most fejlesztettem tovább a technikám. Van már egy ideje egy mozgódarum a műhelyemben - azon szoktam főleg flaschenzuggal emelgetni. Átdobtam rajt egy kötelet, a végére egy hurkot és arra kötöttem a váltót. Így a lábamat a hurokba akasztva (amúgy 120 kilós vagyok) kevesebb, mint fél perc alatt a helyére cuppant erőlködés nélkül a váltó a saját tömegemnek hála :)).
Két sérv4 4-es, 7-es. Meg jelenleg csillag garázs. Húsz az a húsz, mert ellenkező esetben betegállomány, vagy még rosszabb és akkor nem húsz....................hanem több. :-)
20ért?? Az legalább 150 sör :)! Én a hétvégén ingyen is megcsináltam magamnak ;)..
Amúgy az elmúlt pár hétben nálam is elszaladt a költségvetés elég rendsesen :(.. Valami elkezdett kattogni a hátsó futóműnél - illetve észrevettem, hogy azért kapcsol néha be indokolatlanul az ABS, mert el van pattanva a szenzorgyűrű a külső csuklón. Ebből lett a végére rugó+gátló csere és kuplungcsere is.
A hangszórók után nem sokkal vannak az aktuális műveletek dokumentálva az utókor számára :)
A lányom a kupplungcsere után egy évig hallgatta, h koppan a lába alatt elindulásnál.
Mindenki mondott mindent, gömbfejet, lengőkarszilentet, féltengelyt. Aztán, miután ezeket megnéztem, gondoltam, leszedem az alsó motortartót. A kasztnihoz rögzítő csavarja iszonyatosan meg volt húzva, de a kiszerelés után látszott, hogy a gumibak fém közepe csúszkált a helyén. Valami persely kimaradt összeszereléskor, a csavar talán 10-es, a gumibak furata meg 12-es. Esztergályossal csináltattam egy belevaló alu perselyt, azóta nem koppan.
Esetleg nálad is elkallódott a kis persely, mikor kivették a motortartót.
na, azt még véletlenül sem. :) mármint nem tartom rajta. inkább az anyósülésen pihen. vagy az anyósülésen ülő combján. ;)
a tartályt egyszer már kiszedtem (meg kellett néznem, hogy nem ereszt-e), anno akkor úgy csináltam, hogy a bal első kereket lekapva a kerékűr takaróját leszedtem (ez a dobbetét?), és akkor fértem hozzá a tartályhoz és a motorhoz, de ahhoz, hogy szerelhessem, ki kellett kapnom a beöntőnyakon is valamit, különben nem mozdult semmi -- ezt gondolom most is meg kéne tennem, ugye?
És milyen fajta fesz.szab az amid van? Az 1 fázisjeles vagy a 3 fázisjeles? Mert a 3 fázisosban van emelt szintes de az nem jó Puntoba, a denso generátorba ami nekem van.
Unoban is van Fire motoros változat.1.0 ie és 1.1 ie. Ezeknek ugyanúgy hátul van az indítójuk, mint a punto 1.2 8V-nek és 16V-nek. Valszeg az lehet az oda való a Puntora.
Véletlen nem tartod a kezed a váltón? Régi trükk volt zsigánál taxisoknál, hogy kezüket a karon pihentették, folyton eltolva alaphelyzetből... Én bontóban egy ezresért vettem motort, és hibátlan. Nekem megfáradt a golyós dugó, mndkét helyre locsolt, előre-hátra is.
Értelmezhetem úgy is hogy 4 kefés Punto önindító, úgy is hogy Uno önindító, de tőlem lehet akármilyen önindító ha 4 kefés, vagy jobban teker mint ez a szerencsétlen 2 kefés.:-)
Akkor úgy kérdezem, hogy melyik az az UNO önindító, aminek az álló része beszerelhető a Punto önindítóba, és 4 kefés.
Én már kipróbáltam mindenfélét a hidegindítással kapcsolatban, de ezek szerint gyárilag van alulméretezve az önindító.
Tünet a szokásos, nagy hidegben alig forgat. Indítás közben(már ha el tudja forgatni) feszültség leeseik, kijelzők kialszanak, napi számláló nullázódik.
Próbáltam 3 akkuval, amiből az egyik egy vadi új Exide Power Starting. Továbbmenve akkuvezetékek, testvezetékek megbontva, megcsiszolva megtakarítva. Önindító kiszerelve, kimérve, bezsírozva. Semmi nem hozott eredményt, a tünet ugyanaz, szerintem a 2 bronzkefe kevés neki.
Esetleg valaki meg tudná mondani, hogy melyik az az önindító ami felmegy ide (Punto2 1.2 8V) és az erősebb 4 kefés? Átalakítgatni nem nagyon szeretném, inkább vennék kompletten bontóba egy olyat, és feldobnám rá.
jól jönne a tipp, ki tudja, mikor válik időszerűvé az egész váltó cseréje... most a "trükkel" egész jól elvagyok a kopott kettes szinkrongyűrűvel is, de vajon meddig.
még egy kérdés: cserélt már valaki ablakmosó motort (vagyis a szivattyút)? ha igen, mire kell figyelni? jövő héten mennék szervízbe, de lehet, hogy addig nem bírom ki (elég szar, ha a szélvédőre ráfagy a zúzmara), és akkor megcsinálom magam. a tartály ki- és beszerelése nem probléma, azt csináltam már. illetve még annyit, hogy a hella-féle (unixban kapható) motor jó-e, mert ahogy nézem, a két másik motor, ami ott kapható, eléggé más alakú (a hellán van egy nagy bizbasz a löttybe menő oldalon, nem is tudom, belefér-e az úgy a tartályba).
Az a baj ezzel Bali, hogy a tolatásnál is ugyanabban az irányban foroga lendkerék, a nyelestengely, a kuplung tárcsa, a lendkerék és minden. Csak a váltóban az R fokozat forog ellen irányban.
Arra tudok gondolni, főleg a koppanásra, hogy valami szerkezeti ellem máshogy került összeszerelésre a kuplung cserénél.
Ha előre működik rendesen, akkor a kuplunggal magával és az ottani alkatrészekkel nem lehet probléma. A valeo meg egy világmárka és az egyik legjobb minőség.
A koppanás lehet egy féltengely hang, lehet egy gumibak hang.
Lehet még, ha a váltód rudazatos, hogy az adja a hangot.
A pedál feleengedésénél is adhat hangot, ha laza valami, mert úgy hallod, hogy búg, de az lehet egy rezgés is, mert a váltó alja a pedál felengedésénél felfeszül a talpad alatt és a motor előre akar kibukni, míg az előre menetnél ennek iránya a fordított és akkor, ha pl. a váltó hátsó gumibakja van lelazulva, akkor a váltó lefelé törekszik és nem " reszeli " a kasznit.
Nekem is gondom van kuplunggal. Igaz manu váltó. Adj tippet, mit kezdjek vele.
Tolatáskor felengedéskor búg a kuplung. Új, gyári Valeo van benne. És csere óta "muzsikál". Meg néha felengedéskor üt egy nagyot hosszabb állás után (pl. egy éjszaka )
Ha esetleg van E CVT-s punto-s kollega a csapatban, akkor leírom a tapasztalatot és az eseményeket.
Vettem tavaly ilyenkor egy E CVT-s punto-t.
Gondoltam olyan lesz, mint a CVT-s uno-m volt.
Azzal a hibával vettem meg 120-ért, hogy nem kapcsol szét a kuplung.
Jártunk vele egy darabig, amikor szétkaptam.
Mivel sokat állt, vagy még ki tudja mi történt, a por, ami a szerkezetben van, megtömörödött és ez okozta azt, hogy nem tudott elfordulni a két kapcsolóelem egymástól.
A darabost kiszűrtem és összeraktam. Hibátlanul működött egész nyáron és összel, ahogy nbejöttek a hidegek, elkezdett csúszni a tengelykapcsoló, majd megállt a kocsi.
Hazahúztuk, váltó ki.
A kuplungba nem tudtam pótolni a port, mert 7 anyagból van és 35-50E forint, de nem lehet kapni :-)))
Ráadásul olyan por kell, amiledobja a mágnesességet.
Na mivel ilyen nem volt, szűrtem a köszörű alól. ( :-) :-) :-) )
A cél az volt, hogy a nagy hidegben, de kb egy hónapot elmenjen, amíg nincs másik kuplung, mert a kocsi minden nap használatban van.
Úgy is lett! Három hét mulva már húztuk is haza. :-)
Közben kerestem kuplungot.
Az eper oldalán van is.
HURRRÁ! 440Ezer forint. Ez csak a kuplung! :-)
Elmentem egy boltba, ahol szoktam vásárolni. Mivel bontanak is, gondoltam megpróbálom.
Mondja a főnök, hogy nincs, de felírja a nevemet és, ha mennek olaszba, hoz be egyet, de egyébként tud rendelni, de nézzem meg 800ezer forint lenne.
Mondom, beverem a szélvédőjét a kocsinak, feldarabolom és elásom, mert az a Porsche, amivel jöttem, az annyi! :-)
nem veszek egy 120ezres, de amúgy négykilós autóba nyócázér semmit! :-)
Na de, hogy munkaeszköz, mennie kell.
és akkor Paulovics bontó.
Még be sem értem a boltba és csak annyit mondtam E C, egy nagyon kedves idős ember már mondta is, hogy ne folytassam, mert ott van a polcon egy komplett váltó. Mondom, csak a kuplung kell. Az nincs külön, úgy nem lehet.
Akkor elhoztam a váltót is.
Most van egy tartalék váltóm. Van egy kuplungom, amit valszeg meg tudnak javítani, de legalább megy az autó és van egy kivül-belül makulátlan szép és műszakilag jó Punto-m. :-)
Ja! Karácsonyom az nincs, mert 120 volt a cucc és az egyébb kétszeri szerelés meg a többi, mert már ilyen hidegben két sérvvel én nem szerelek.
:-)
Úgyhogy, akinek E CVT- ben kell tanács, segítség, esetleg alkatrész, kereshet. A bontóban van hozzá féltengely, önindító, stb.
A punto önindítóját kell átalakítani úgy, hogy a két szénkefés állórészt ki kell cserélni az uno négy szénkefés állórészére.
Ennek hatására az önindító "hallásra" duplát teker.
Olyat képes csinálni, hogy a vad hidegben, ha le van merülve az akku, akkor, ha eltekerem a kulcsot, az önindító még forgat és a motor beinduld, de már a riasztó is elkezd ugatni.
Ebben az esetben a gyári önindító már nem is mozdítja meg a motort.
Nekünk megszünt a szopás a téli huza-vonával! :-)
A gyárr által ajánlottnál nem jobb a nagyobb, mert a generátor nem tudja megtölteni és mint tudjuk, akkor hamarabb tönkre megy.
Akkor lehetne egy 6E12-es IFA aksi is a csomagtartóban. :-)
Most reggel beindítottam, álló motornál 12.55, járónál 14.67, ha van kedve tölt, ha nincs akkor nem.. Motor testelésén hogy tudok javítani? Bár nincs látható sérülés a kábelen. Sarukat akkor kicseréljük, biztos ami biztos, meg egy akkut is muszály leszek venni, aztán meglátjuk mi lesz belőle.
Amúgy Pesten van a kocsi, 23. kerületben."
Olvasható a hsz-ben, hogy a töltés értéke : 14.67 V. Ez a lehető legjobb. Ez az autó egy Uno még a régi rendszerből marelli generátorral.
Egy 70ah akku nem fér bele az eredeti akkutálcába. Túl nagy bele. Viszont ennek az árából tudsz venni kisméretű csúcsminőségű kisebb, méretben belevaló akkut.
Neve: Exide prémium, szürke színű akku. Kétfélét ajánlanék a figyelmedbe ebből.
A 47 ah ----> 450A indító képességű. 170 mm magasságú. A másik 53ah ---> 530ah indító képességű, 195 mm magasságú. Ezek fullos paraméterek. Árban nem több, mint a 70-es akku, és nem kell annyit barkácsolni a motortérben. Tapasztalattal tudom alátámasztani ezeket a tényeket.
Ezekben az akkukban van elég tartalék energia.
Egyébként az olasz autóknak a gyári töltés szintje éppen kielégítő a rendszernek. Alig tudnak 14V-ot. Hideg időben kevés használat mellett illene 14.4-14.6V-ot tölteniük. De hát ezt nem nagyon tudják.Kis kapacitású gyengélkedő akksik esetében a reggeli első indítás sok autónál kritikus tud lenni emiatt.
Fesz.szabályzó cserével ez megoldható lenne, csak még én nem találtam a piacon ilyet, pedig kutakodok rendesen. Japán autókhoz, vw.hez, skodákhoz létezik.
A probléma megoldására próba képpen már faragtam japán fesz.szabot (ugyebár a fiat denso generátor is valahol japán) a punto gen.be, sikerrel. Igaz kis átalakítás kell a generátoron belül is, de megoldható.