Keresés

Részletes keresés

BPO-105 Creative Commons License 2017.07.30 0 2 63606

Nem mondanám, hogy nincs, de tényleg alig van. (Persze azért tegyük hozzá, hogy sok más országban még ennyi sincs.)

Mindenesetre nagy szerencsének tartom, hogy te és a hozzád hasonló emberek billentyűzetet ragadtak, és fáradhatatlanul öntik ide az emlékeiket. Néha egy-egy jól elejtett mondatot kombinálva pár excel-táblával rengeteg dologra rá tudok jönni.

Előzmény: trizs77 (63602)
EKM-765 Creative Commons License 2017.07.30 0 0 63605

Mondtam már hogy nem lehet mindenki nagy közlekedési szagértő. Ne bántsd őket.

Előzmény: trizs77 (63601)
BPO-105 Creative Commons License 2017.07.30 0 0 63604

Csak elijesztették őket a két lábon járó fordakönyvek :D

Előzmény: sosiforda (63603)
sosiforda Creative Commons License 2017.07.30 0 1 63603

Azért az oda irogatók nem túl nagy százaléka figyelte a buszokat az AKÖV-ök és a GA rendszámok idejében:)

Előzmény: trizs77 (63601)
trizs77 Creative Commons License 2017.07.30 0 0 63602

Jó lenne a részleteket megérdeklődni a Gemenc-topikban.

 

---------------------

 

A magyar közforgalmú autóbusz közlekedésnek nincs vagy alig van történeti kultúrája.

 

Szekszárdon aki az említett időben dolgozott, az ugye 1966-ban minimum 20 éves vagy idősebb volt.

aki akkor ott vezető beosztású volt az kb. 1923-ban, vagy inkább előtte született, tehát most 91 éves vagy idősebb.

Ők lennének (ha élnének még) a legjobb források.

 

Aki akkor Szekszárdon kezdő volt, kezdő buszvezető, kezdő szerelő, vagy kezdő mérnök, az 1946 előtt született, tehát most kb. 71 éve vagy idősebb.

Valószínűleg többen élnek még közülük Tolna megyében.

Ők sokat mesélhetnének az adott korról.

Valószínűsíthető, hogy túl sokat nem tudnak arról, mi miért történt, de a következményeket, illetve a döntések végrehajtásának mikéntjét ismerték.

 

 

Előzmény: BPO-105 (63598)
trizs77 Creative Commons License 2017.07.30 -2 1 63601

A Gemenc és a Körös topik a szellemi analfabéták gyülekező helye.

Gondolat nem bántja őket.

 

Előzmény: BPO-105 (63598)
trizs77 Creative Commons License 2017.07.30 0 1 63600

Azt meg végképp nem értem, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozott közösségi közlekedésnek miért kell egymásnak konkurenciát állítani, egymással versenyeznie.

 

---------------------

 

Nagyon nem versenyeznek.

Sajnos.

Semmiféle szolgáltatás emelés nincs egyik fél részéről se az utasokért.

 

mindenki viszi a maga utasát.

 

Maradjunk a Te példádnál Egernél.

Semmi se tiltja Fónagynak és csapatának, hogy az Eger-Budapest járatokat megszüntessék.

Járjon mindenki vonattal Egerből Budapestre.

 

Ahol egy ilyen terv ellen hangosan fellépnének az :

 - Eger városa vezetése,

 - Eger polgárai (szavazók),

 - kisebb részben Heves megye érintett lakosai.

 

Ma a Eger-Budapest között utazók kb. 10%-a, vagy kevesebb utazik vonattal.

 

 

Előzmény: M.T. (63596)
BPO-105 Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63599

Villámkérdés: GA 16-75 melyik AKÖV-höz került?

BPO-105 Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63598

Nem rossz, nem rossz.

Jó lenne a részleteket megérdeklődni a Gemenc-topikban, de ott úgyis mindenki csak azzal foglalkozik, hogy éppen ABC-123-at XYZ-789-re hogyan cserélték le a nap folyamán.

Előzmény: trizs77 (63594)
BPO-105 Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63597

Egyszerűen át kéne venni a MÁV rendszerét, megfejelve azzal, hogy először mindenki helyjegyet kap, tovább pedig járatfüggő lenne, hogy kiadhatnak-e rá állójegyet. Akkor mindenhol látni lehetne, az utolsó buszos pénztárgépen is, hogy éppen szabad-e a hely, amire kiadják a jegyet, továbbá a sofőrök se tölthetnék a saját zsebüket (legfőképpen nem a Volánbusznál, ahol mint tudjuk, minden rendes embernek lopnia kell egy kicsit.)

Előzmény: M.T. (63596)
M.T. Creative Commons License 2017.07.29 -2 1 63596

Amúgy én vasútbarát vagyok, nem különösebben lelkesedem a buszokért (gyerekkoromban is csak villamosbérletem volt).

Ennek ellenére az a véleményem, hogy nem kell mindenhova vonatnak mennie (sőt) és hogy két ágnak szigorúan integrálva, egymással teljességben együttműködve kellene működnie.

 

Ezzel szemben számomra egy őskövület a távolsági és helyközi buszközlekedés Mo.-on.

 

Továbbra sem sikerült megszüntetni a felesleges párhuzamosságokat.

(pl. Balatonakarattyára és ezzel együtt a Balaton északi partjára) korábban napi egy-két közvetlen busz ment. most hat (6).

 

Minden KK külön entitás. Hiába raktak össze megyei volánokat, ugyanaz folyik. Nem megyünk át másik megyébe. Ahány társaság, annyi jegykiadó gép.

 

Nem lehet a buszon kártyával fizetni.

 

Nincs valós idejű járműkövetés.

 

Nem lehet viszonylati jegyet venni.

 

A sofőrök jelentős számban zsebre dolgoznak. Többször előfordult, hogy nem adtak vissza 10-15 forintokat.

 

Nincs kerékpárszállítás. Nem is nagyon igyekeznek, hogy legyen. Persze én már többször is felszálltam, de a sofőröknek ez kockázat, mert büntethetők.

 

Oldtimer fesztivál. Magyarország a legynyugatibb ország Európában, ahol még Ikarusok üzemelnek.

 

Kedden utaztam Bp.-ről Bogácsra. Ami ugye fürdőjéről híres. Írjátok csak be a keresőbe, hogy lehet odajutni. Én a vonatot választottam Eger felé. Egerben a busz jó messze van a vonattól. Vagy fordítva. Mindegy. Nehogy már valami kapcsolat legyen kettőjük között. A vonat menetrend szerint 10.51-re ér be, a busz 11-kor indul. Futnom kellett a parkon keresztül, hogy az Eger, uszoda nevű megállóban elérjem a buszt. Sikerült, mert persze késett (11.04 helyett 07-re ért oda).

Vissza délután jó nagy űr Eger felé, mert most nincs iskola. Ami megy, azt meg nem érdekli, hogy Egerből minden páratlan óra 04-kor megy a vonat.

 

Mezőkövesd felé kellett menni.

Mindkét busz Ikarus volt. Az odafelé még úgy ahogy, de amivel Mk-re mentem, az nem volt semmi. Szabadkozott is a vezető, hogy ez már tartalékból vették elő.

 

Hiába van pl. Egerbe ütemes kétóránkénti vonat, a buszok sz...nak erre.

 

Pl. Akarattyára is kétóránként érkezik a Katica, mindig óra után két perccel. A buszok meg elmennek néhány perccel előtte.

 

Minden buszos utazás egy gyömörgörccsel kezdődik, mert fogalmam sincs, hogy a busz elment-e már, vagy késik, vagy mi. Hogy lesz-e rajta hely (lásd a kezdő témát). A másik gyomorgörcs meg az érkezés. 

 

Az informatikai fejlődés legalább betört a BKV-ba, meg a MÁV-ba, de ide mi tört be?

 

 

Azt meg végképp nem értem, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozott közösségi közlekedésnek miért kell egymásnak konkurenciát állítani, egymással versenyeznie. Agyrém.

Előzmény: kbn (63584)
siófoki35 Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63595

Nagyapám öccse mesélte, hogy a kaposvári nemtudoménmilyen építőipari vállalatnak is így lett busza, hogy Szekszárdról vettek egy selejt Ikarus-30-ast. Kicsit rendbetették, és utána még sokáig használták. Akkor ezek szerint ebből az eresztésből szerezték.

Előzmény: trizs77 (63594)
trizs77 Creative Commons License 2017.07.29 0 4 63594

Kettő ilyen döntés született, valamikor 1966-ban (?9 vagy 1968-ban (?)

 

Ikarus- 30 = 11.számú AKÖV, Szekszárd.

Ikarus- 60/601/602 = 17.számú AKÖV Szombathely.

 

A Gemencnek (11) akkoriban kb. 170 busza lehetett.

Ilyen is-olyan is.

 - kb. 15-20 db Ik-311,

 - kb. 5-6 db Ik-55,

 - kb. 30 db Ik-620/630,

 - kb. 9 db AMG,

 - kb. 0 db Ik-66 ....!....nem volt helyközi farosuk,

 - és kb. 110 db Ik-30.

 

Ehhez jött a Tröszti döntés, pontosabban akkor még nem volt Tröszt hanem AKÖV Vezérigazgatóság.

Miszerint minden volán cég, az összes Ik-30-as buszát, kb. 600 ilyen buszról beszélünk, selejtezéskor vagy pótláskor, Szekszárdra köteles leadni.

 

Szekszárd fogadta, de nem az AKÖV telepen, hanem a külső-keselyűsi úton lévő nemtudommilyennevű cégnél.

 

Ott nagyon alaposan felmérték, hogy a buszok milyen állapotban vannak és kb. további 100 db-t saját célra, valamint kb. 30 db-t tanyasi Iskolabusz célra felújítottak.

 

a maradék kb. 450 (?) db Ikarus-30-t, elbontották alkatrésznek és bárkinek árulták.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

így a kb. 170 autóbuszos AKÖV cég, mely az egyik legkisebb volt, egyből (két év alatt) kb. 270 db-os autóbusz céggé nőtte ki magát.

 

Sok-sok kintalvós falusi járaton ahol addig 1 db Ikarus-30 dolgozott, kettő vagy több sofőrrel, mindjárt lett 2 db Ikarus-30.

Mindenki tisztában volt azzal, hogy ezek a buszok már megették kenyerük javát.

de mivel kicsi költői túlzással egykezes üzemben dolgoztak, még jó pár évig napi szereplői maradtak Tolna megye közforgalmú autóbusz közlekedésének.

Valamikor 1970-71-ben koptak ki végérvényesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: BPO-105 (63593)
BPO-105 Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63593

Kicsit más irányba terelve a topikot: annak idején többen is említettétek vagy itt, vagy máshol a fórumon, hogy a 30-asokat egy időben összevonták a későbbi Gemenc Volánnál, mégpedig (ha jól emlékszem) abból a célból, hogy a típus karbantartását egyszerűbbé tehessék. Pontosan ez mikor történt, mely gépeket érintette (vagy ha nem lehet pontosan tudni, akkor hányas nagyságrendben), és más típusoknál is intézkedtek-e így?

FOMA Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63592

Így rendben van.

Előzmény: kbn (63591)
kbn Creative Commons License 2017.07.29 0 1 63591

Valóban kérésként van ott:

"Persze igazából tökmindegy, ha a gépkocsivezetők többségét nem érdeklik az előreváltott jeggyel utazók"

 

De, érdeklik. Ha nem is mindenhol, teltházra esélyes járatokon mindenképp.

Előzmény: FOMA (63590)
FOMA Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63590

A jegy nem tartalmazhat szigorúbb megkötést, mint a hatóság által jóváhagyott üzletszabályzat, jogvita esetén az utóbbi az irányadó. A 15 perc maximum kérés lehet, vagy az ilyen jegyfajtákra vonatkozó eltérő szabályokat is rögzíteni kell a szabályzatban.

 

Persze igazából tökmindegy, ha a gépkocsivezetők többségét nem érdeklik az előreváltott jeggyel utazók. 

 

 

Előzmény: kbn (63589)
kbn Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63589

A jegyen van 15 perc, jól láthatóan kiemelve. Gyakorlatban valóban 10 perc körül szokott lenni a kivárás vége.

Előzmény: FOMA (63588)
FOMA Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63588

Segítsetek már, mert nem találom ezt a 15 percet az üzletszabályzatban, pedig hallani már sokszor hallottam én is. 

 

Ilyet találtam:

 

"9.Ahol az autóbuszjárat tartózkodási ideje ezt lehetővé teszi, az utasnak az előzetesen biztosított ülőhelyét vagy férőhelyét legalább 10 perccel a menetrend szerinti indulási idő előtt kell elfoglalni vagy az ülőhely fenntartására vonatkozó igényét a helyjegy (elővételben váltott menetjegy) egyidejű felmutatásával a járati személyzetnek bejelenteni.

Ennek elmulasztása esetén a VOLÁN az ülőhely biztosítását tovább nem vállalja. Azokra a járatokra, illetve azokon az autóbuszállomásokon (megállóhelyeken) amelyekre, illetve amelyeken csak előre váltott menetjeggyel lehet a járatra felszállni, a VOLÁN a helyet a járat indulási időpontjáig fenntartja."

 

 

 

 

Előzmény: kbn (63587)
kbn Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63587

Tapasztalatom szerint a rendszer az internetes jegyelővétel felfutása óta (ismét) jól működik. Kevésbé frekventált indulásokon előfordul, hogy a sofőrök nem szólítják előre az elővételeseket, de teltházgyanús járatokon következetesen tartani szokták a sorrendet. Kirívó esetnek számít, ha időben kint volt az utas, és mégis állva kell utaznia.

 

Gyanítom, hogy 15 perccel indulás előtt bár Népligetben volt, de még a buszát kereste az utas, és csak akkor ért oda, mikor már a készpénzeseket szólították. Rutin híján pedig nem tudta, hogy ilyen esetben soron kívül is jelentkezhet.

Előzmény: trizs77 (63586)
trizs77 Creative Commons License 2017.07.29 0 1 63586

Tehát: mit tehet a sofőr, vagy a társaság, ha a helyjegyes utas nem jelentkezik időben, és valakinek közben eladták a helyét?

 

--------------

 

Semmit nem kell tennie.

 

Eladhatja azt a helyet.

 

Itt a választó vonal a 15 perc.

Az indulás minusz 15 percig beszállítod az előre váltott jeggyel érkezőket, plusz bárkit de megmondod melyik helyre nem ülhet, mert az foglalt.

 

Nos itt jön a buszvezetői képzés hiánya.

Amíg ez a szabály jól működött kb. 20 évig, már nem működik jól kb. 20 éve.

Magyarul a buszvezetők nem tartják be.

 

-----------------

 

az én módszerem a következő volt :

      - az indulás mínusz 15 percnél megszakítottam a beszállítást.

      - nagyon hangosan kikiabáltam, pontosabban felálltam, kiléptem a lépcsőre és ott kiabáltam, hogy : több előre váltott jegyes utas nincs ?

      - Ha nemleges volt a válasz, vagy nem volt válasz, akkor folytattam a beszállítást.

      - Ha vki jelentkezett akkor az ajtó elött tömörülő tömeg morgását nem figyelembe véve, felszólítottam őket, hogy álljanak félre és engedjék előre az előre váltott jeggyel rendelkezőt.

 

 

-------------------

 

Itt a vita (ha lesz bizonyítás ??) azon fog lenni, hogy:

      - 1./ a két hölgy valóban megérkezett e 15 perccel az indulás előtt a buszhoz ?

      - 2./ bármilyen módszerrel tudomására hozták e buszvezetőnek, hogy nekik előreváltott jegyük van és addig ne szállítson be jegy nélkülieket, amig az előre váltott jegyesek nincsenek a buszon?

     - 3./ vagy beálltak a sor végére, és bár valóban megérkeztek a buszhoz -15 perccel előbb, a sofőr elé csak a -5. percben kerültek?

 

 

 

Előzmény: kbn (63584)
kbn Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63585

Ha a 15 perc valóban igaz - és az utas nem az állomásra ért ki ennyivel előbb, hanem a konkrét busz előtt állt a sor végén - akkor a sofőr annyiban hibázott, hogy az első készpénzes utas felvétele előtt nem szólt ki, hogy elfogytak-e már az elővételesek.

 

De ezt a nagy többség szerencsére meg szokta tenni.

 

Ha a 15 perc csak amolyan felfelé kerekítés, tehát az előírt ideig kivárt a sofőr a készpénzesekkel, és szólt is, hogy van-e még elővételes, akkor mit tudott volna tenni az utólag felbukkanó elővételessel? Maximum felszólíthatja a helyén ülő jóhiszemű utast, hogy utazzon állva, ami mindhárom félnek roppant kellemetlen szituáció, és talán még ennél is jogosabb ok a panaszra ("úgy vettem meg a jegyet, hogy azt mondta a sofőr, lesz ülőhelyem, végül mégis két órát kellett állnom").

Előzmény: kbn (63584)
kbn Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63584

Oké, mit tehetett volna a sofőr?

 

Utasként kerültem már hasonló helyzetbe, egy lényeges különbséggel: nem a végállomáson szálltam fel, és az onnan megvett helyet a sofőr nem foglalta le, hanem eladta másnak (feltehetően bevételi jutalékért, az adott üzemegység híres volt arról, hogy a saját, kihasználatlan másodrésze elől viszi el az utasokat állóhelyen).

 

Felszálláskor látom, hogy nincs egyetlen szabad hely sincs a buszon - ráadásul napi utolsó járatról volt szó.

 

Mondom a sofőrnek, hogy felállítani nem szeretnék senkit, aki abban a tudatban vett jegyet, hogy jut neki ülőhely, viszont helyjeggyel 2 órát állva utazni sem. Szerencsére nem sürgős az utazás, van szállásom az adott városban is, visszajövök holnap reggel, mindössze annyit kérek, hogy adjon egy igazolást, hogy helyhiány miatt nem tudott elvinni, hogy legalább a kifizetett jegyem ne vesszen el.

 

Erre viszont semmi szín alatt nem volt hajlandó - nyilván nyoma lett volna, hogy némi aprópénzért nem tartotta be az előírásokat - mindössze arra, hogy ha nem sikerül felállítanom a helyemen ülő utast (aki lehetett volna 80 éves néni, kisgyerek stb.), akkor hátrajön és segít.

 

Tehát: mit tehet a sofőr, vagy a társaság, ha a helyjegyes utas nem jelentkezik időben, és valakinek közben eladták a helyét?

 

Illetve mit lehetne változtatni a szabályokon, hogy ez ne forduljon elő? Várjanak tovább az elővételesek jelentkezésééig? De meddig? 5 perc? Garantált késve indulás, amin a többi utas háborodik fel, joggal...

Előzmény: M.T. (63581)
trizs77 Creative Commons License 2017.07.29 0 1 63583

Ja, tényleg, az utas a hibás.

 

-----------

 

Nem.

 

Ez 100%-ban autóbuszvezetői hiba.

Az ilyen esetekre a szolgálati utasítás egyértelmű.

A buszvezetőnek azt átírni, átértelmezni, nincs joga.

 

Van a Volánbusznak több üzemegységvezetője.

Egyikük a szigethalmi üzemegység mellett, a Népligetet is vezeti.

Ez az ügy az Ő hatásköre.

 

Járjon el saját fegyelmi hatáskörében az érintett buszvezetővel szemben.

Helyettese pedig írjon egy bocsánatkérő levelet a cég nevében az érintett utasnak.

 

Mivel az említett üzemegységvezető már 60+ éves, emlékeznie kell, hogy jó, vagy kevésbé jó elődei, ilyen esetekben a bocsánatkérő levél mellé, anno, mellékeltek kettő db, bármikor felhasználható ingyen jegyet is a VB járataira.

 

A következő negyed vagy félévi oktatáson pedig tegyék kötelezővé az ügy részletes ismertetetését a buszvezetők számára, ismeretfelújító céllal pedig értelmezzék, egyértelműsítsék a meglévő (jó) szabályozás, gyakorlatban történő alkalmazását.

 

 

 

 

Előzmény: M.T. (63581)
FOMA Creative Commons License 2017.07.29 0 0 63582

""Kérjük, ülőhelyét 15 perccel indulás előtt szíveskedjék elfoglalni!"

 

Kérdés, hogy a gépkocsivezető lehetővé teszi-e ennek a fehlívásnak a betartását.

 

Amúgy ez a releváns a panaszra adandó válasznál:

 

http://www.volanbusz.hu/hu/tarsasagunkrol/uzletszabalyzat/04a

 

"6. A csak ülő utast szállító autóbuszjáratok elsősorban a járat indulása előtt, a külön meghirdetett időpontig elővételben megvásárolt helyjeggyel (helyfoglalást is tartalmazó menetjeggyel) vehetők igénybe. Az ezzel nem rendelkező utasok – az előzetes kötelező helybiztosítás esetét kivéve – csak akkor szállhatnak fel, ha a lefoglalt, valamint a távolabb felszálló és helyfoglalással rendelkező utasok részére fenntartott ülőhelyeken kívül az autóbuszon még van szabad ülőhely és csak ezeket foglalhatják el."

Előzmény: kbn (63580)
M.T. Creative Commons License 2017.07.28 0 0 63581

Ja, tényleg, az utas a hibás.

 

Álló utasok?

 

Ne már...

Előzmény: kbn (63580)
kbn Creative Commons License 2017.07.28 -1 0 63580

A netes jegyen még véletlenül sincs ott hatalmas betűkkel, bekeretezve, hogy:

 

"Kérjük, ülőhelyét 15 perccel indulás előtt szíveskedjék elfoglalni!"

 

Ja, de...

Előzmény: M.T. (63579)
M.T. Creative Commons License 2017.07.28 0 0 63579
vadparaszt18 Creative Commons License 2017.07.27 0 0 63578

Olvastam egy 2017 márciusi cikket ahol ez volt leírva, hogy:
"DDKK Zrt. országos szinten nem panaszkodhat a járműveit illetően" 

Ezen mondat hallatán elkezdtem azon gondolkodni, hogy vajon a közlekedési központokat hogy lehetne rangsorolni a járműpark alapján, illetve úgy minden alapján? (PR, marketing, stb.)

sosiforda Creative Commons License 2017.07.27 0 0 63577

A Polskibus járatsűrítése és a Flixbus 2 új járatpárja után a cseh LEO Express is beszáll a magyar-szlovák-lengyel útirányba:

 

https://www.le.cz/i.php?page=cms-57310

 

Ők a többiektől eltérően Miskolc-Kassa útirányon át járnak majd, augusztus 29-től.

Úgy tűnik, ők Budapesten a repülőtéren kívül a Stadion autóbuszállomást, Miskolcon pedig a Búza téri autóbuszállomást használják majd:

 

https://www.le.cz/i.php?page=cms-57199

 

 

https://www.le.cz/i.php?page=cms-57215

 

 

https://www.le.cz/i.php?page=cms-57270

 

A foglalási rendszerük enged Budapest-Miskolc foglalást is, hiánypótló éjszakai járat lenne 23.55-kor, bár gondolom majd lekorlátozzák.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!