Tanácsot szeretnék kérni. A feleségemnek keresünk varrógépet, vélhetően nem lesz sokat használva, ennek ellenére valami megbizható gépet keresek értelmes áron.
Lehet új vagy használt is, ne műanyag alkatrészekből legyen.
Garázslakónak szeretnék köszönetet mondani. Emailben nagyon sokat segített és sikerült szétszednem, kitakarítanom, összeraknom majd beállítani egy régi Naumann gépet. És Működik is. :)
nekem ma kelt ismét önálló életre a Famula gépem. Én a pedál hibájára tippelnék, valószínűleg az romolhatott el. Az általad is leírt lassú, váratlan elindulást korábban az enyém is produkálta és akkor a pedált kicsit megpiszkálva megjavult. Legalábbis remélem, hogy a pedálcsere a megoldás, mert nekem most már teljes gőzzel megy magától:) Ha sikerült idő közben más válasz találni a problémára, megköszönném, ha megírnád.
A kézikerék belsejét durva smirglivel alaposan pucold át. Ha van esztergád, végy rajta egy érintőfogást. Nem baj, ha a végén lötyög egy kicsit a tengelyen. Mivel egy- két ponton szorul a gép, nem fog segíteni a petró. Azt meg kell szépen keresni és a lovagiasság szabályai szerint kell eljárni. A hurokfogónak nem csak a hegye lehet kopott, hanem az a felülete is, ami súrlódik a közepénél. Ezt így nehéz lenne elmondani. Egy használt gép átvizsgálása nem egyszerű dolog. Kis hasonlattal olyan ez mint egy autóvétel, csak itt kevesebbet lehet bukni.
A talprudat is sikerült kivennem. :) Leginkább a sok rárakódott kosz (olaj, por stb) okozta a szorulást. Tisztítás után már könnyen rácsúszik a rögzítő bilincs.
Rajta vagyok a szoruláson is, csak fokozatosan veszem le az alkatrészeket. Mert ugye ha elállítok valamit, akkor azt elég nehéz lehet helyre tenni. Főleg, hogyha a programkerék és a főtengely helyzete elállítódik.
Most rájöttem, hogy nincs itthon seeger fogóm amivel a seeger gyűrűket le tudnám venni. Holnap veszek egyet.
Olvastam valahol, hogy petróleummal is érdemes az ilyen régi gépeket tisztítani. Lehet, hogy valamelyik csapágyazás okozza a szorulást? Egyszer már raktam bele petróleumot, de nem biztos, hogy minden szükséges helyre jutott.
Használt gép vételnél mire érdemes amúgy figyelni? Mert most lenne lehetőségem egy 8014/40-es gépet venni jó áron, de lehet, hogy nem ér annyit amennyit kérnek érte. Sokat használta a tulaj mivel varrónő ezt tudni róla. Kihagyja az öltéseket ezt is mondta, de ő már nem akar rákölteni. A hurokfogót mindenképp meg kell nézni az biztos. Vagy elkopott vagy rosszul van beállítva. Van neki egy 8014/29-es is, de az itthon is van.
Azt honnét tudhatom, hogy a hurokfogó hegye el van kopva?
A greifert jól raktad össze, különben nem varrt volna. Olajozni gyakran kell, ez a legfőbb zajforrás. Egy csepp olaj elég neki, de azt sűrűn kéri. A Textima a gyár neve. Az ipari gépeket Textimának hívják, a háztartásiakat mindenféle néven forgalmazták. Ha már le merted venni a hevedert, találd meg már végre azt a szorulást! A talprúdon lévő csavar rögzíti a talp oldalirányú és függőleges helyzetét. Nem szempont, hogy könnyen elmozduljon, ha fellazítod a csavart. Kb. 100 km-re vagyunk egymástól...
Sikerült beállítani. Igaz, hogy maximális sebességnél egyszer kihagyott egy öltést. Szóval még nem 100%-os.
A csévélésnél viszont hiába oldom fel a kézikereket mégis elforgatja a varrószerkezetet. Pedig már megcsiszoltam a főtengelyt azon a részen, meg a kézikerék belsejét is kitisztítottam rendesen.
Szétszedtem a greifert. Kipattant belőle a középrészt fogó rugó egy kör keresztmetszetű és valamivel hosszabb kb 60% mint egy fél körív. Volt-e még ott valamilyen alkatrész vagy csak a rugó és a pici csavarok tartották? Mert ha csak ennyi, akkor kitakarítottam és össze is raktam. Sok szösz és más szennyeződés is volt rajta.
Összesen négy db alkatrészből állt. A könyvben is ennyi van, csak más típus. Az textima és máshogy néznek ki az alkatrészei. Ez meg naumann.
A greifert valahol be kell olajozni vagy az így szárazon is jó?
Egyébként azt hiszem, hogy sikerült jól beállítani. Csak már késő van és nem akarok varrni, mert azért eléggé hangos. Holnap kipróbálom.
A szorulásról már annyit tudok, hogy a felső részen van. Leakasztottam a bordász szíjat (persze megjelöltem, hogy hol volt) és körbeforgattam többször is a kézikereket. Két ponton kicsit megszorul. Nem annyira észrevehető, de ha finoman forgatom, akkor meg-meg akad azokon a helyeken.
A talpemelő rúdon középen a rugó alatt van egy csavar. Hogyha azt kicsavarom, akkor annak nem kéne a rúdon elmozdulnia? Mert ez nem akar eléggé rá van szorulva.
A szorulást kéne először megtalálni. A greifer(hurokfogó) beállítása jól van leírva abban a cikkben, mást én sem tudok mondani. A hézagot fentről kell nézni, a tűlap levétele után. A képeiden az látszik, hogy a tűmélység jó. Melyik megyében laksz?
Találtam pár könyvet amiben részletesen benne van minden beállítás.
Viszont egy bónuszkérdés. Hogyan látom, hogy 0.5-1-1.5-2 stb mm-re van a tű az egyes elemektől, hogyha nem is látok rá az adott területre? Ezt hogyan lehet megoldani? Honnét nézzem?
A takarításhoz mennyire érdemes szétszedni a gépet? Mert valahol még mindig szorul. Két pont van ahol nehezebb átfordítani a kézikereket.
Csináltam pár képet a greiferről és a tűről amikor az alsó holtponton van. Felül úgy állítottam be, hogy a cikk-cakk varrásnál a horony két szélétől egyforma távolságra legyen a tű. Így viszont hozzáér a greifer oldalához amikor jobbra megy. Plusz a hátuljához is, de oda mindig.
A hurokfogót egyébként hátra kellene állítani, mert ott ér hozzá a tű. Igaz ezt már csak akkor vettem észre amikor varrtam vele. De legalább nem szakadt a cérna nem kapta be és az öltések is egyenletesek.
Egy nagytakarítás is ráférne, mert ez a gép szerintem még sosem volt kitakarítva. Most, hogy kivettem a tűrudat és megtakarítottam az is sokkal könnyebben mozgott. De egyelőre még nem mertem jobban szétszedni.
A greifer az ugye a hurokfogó? Igen hozzáér a tű. Viszont azt fogalmam sincs, hogy hogyan kell beállítani.
Itt van ugyan egy leírás, de ez még kb kínai. :) link
A 9-es ábrát megnéztem az újságban. De csak annyit mutat, hogy a tűrúdon lévő rögzítőszemet amivel magáboz a hajtáshoz csatlakozik, azt hogyan lehet állítani.
Ügyes vagy. Most azt kell megnézni, hogy a greifer a tűhöz képest hogy áll. Szerencsés esetben jó, ha nem, be kell állítani úgy, hogy a tű oldala és a greifer között 0,05mm legyen. Mivel a tűrúd ennél többet "lóg", vagy hézag lesz, vagy nyomják egymást. Meg kell találni a középutat.
A legfelsőt meglazítottam, de azzal nem nagyon lehet állítani semmit sem. Az csak rögzítésre van és eléggé fix, mivel az elemek be vannak süllyesztve a gépházba.
Ha a tű nem görbe, a tűrudat befoglaló keret van elállítódva. A keret felső részén tarja 1db csavar. Fel kell lazítani, és a tűlap nyílásához állítani az egész keretet.
Mi legyen rajta? Mert annyit veszek észre, hogy valamiért nem megy úgy az anyag és a cérnatekercs gyorsabban forog mint előtte.
Aztán amikor megállok és felemelem az anyagot, akkor látom, hogy nem két, hanem három szálat látni. A felsőből kettőt, mert alul beakad valahová. Vagy volt olyan is, hogy elszakította a felső szálat.
Viszont most az a gond, hogy egy idő után lehúzza a felsőszálat alulra és összeakad az alsószállal, de ilyenkor még varr tovább csak feltűnik, hogy valami nem stimmel az öltéssel.