A közeljövőben, pár darab régi kötést (kb 35 éves) a helyére akarok tenni az esetleges későbbi kellemetlenségek miatt. Szinte az összes vezeték alumínium kivétel 1 réz, amiről szét van osztva a fázis. A fázis elosztása úgy történik a dobozban, hogy alu vezetékekkel van összekötve a réz és ezt szeretném mihamarabb megszüntetni, Wago csatlakozóval és alu pasztával, illetve más alu vezetéket is akkor már összekötném wagós csatlakozóval. A kérdésem az lenne, hogy valaki csinált-e már ilyet, illetve milyen tapasztalata van alu és réz vezeték összekötése esetén aluplusz paszta használatával.
sziasztok, fi relé hogy megy tönkre? elképzelhető hogy lecsökken az oldási áram?
ma minden előzmény nélkül leoldott, aztán kiderült hogy a mosógép miatt oldott ki, merthogy az ment közben. átdugtam hosszabbítóval másik megszakítóra, de egyfolytában leoldott. viszont miután leengedtem kézzel a vizet a gépből folytatta a mosást (felfűtött+ ment a motor), amikor szivattyúzni akart akkor megint leoldott a firelé. kikötöttem a szivattyúmotort, ment egy maxos centrifuga, majd tesztből elindítottam egy újabb mosást, de 1-2 perc után újból oldott a relé. tudom ez nem olyan izgi történet, csak nem értem, mert a mosógép belülről szépen néz ki (nem csöpög a motorra/fűtőszálra a víz), szóval szerintem nem indokolt h rossz legyen, csak közben holnap reggel meg dönteni kéne hogy hívjam a mosógépszerelőt, feleslegesen nem akarok fizetni érte. vagy kössem ki reggel a fi relét és nézzem meg hogy úgy mi lesz? asszem ez lesz (jól megbeszéltem magammal)
de azért érdekelne hogy hogy megy tönkre egy fi relé. mondjuk márkás darab, mentavill, kb 4 éves 1 fázisú, 40A-es és 30mA-ra old. a mosógép meg candy, kb 2,5 éves, még nem kéne hogy tönkremenjen...
Régen több településen volt olyan rendszer, hogy kapcsolóóra vagy hangfrekvenciás vezérlő helyett végig vittek egy gerincvezetéket, ami kapcsolta az éjszaki áramot. Természetesen csak szabadvezetékes hálózatoknál volt ilyen rendszer. Nem lehet, hogy nálatok is valami hasonló rendszer van (volt)?
Megnéztem a mágneskapcsolónak semmi baja, csak nem megy rá áram.
A "kontár" megoldást egyik villanyszerelő ismerős csinálta még jó pár éve, idáig jól szuperált.
Ami a bal felső sarokban található kapcsoló az is a bojlerhez tartozik, fotózás közbe már lehet, hogy le volt kapcsolva :) Az egyik óra a bojlerhez van, a másik külön a ház többi fogyasztását méri.
Alapvetően az szerepelt a leírásban, (ha jól emlékszem), hogy a behúzótekercs kapcsain nem mérhető feszültség. Furcsa lenne, ha ilyen körülmények között működne.
Akárhol el lehet törve egy vezeték, el lehet oxidálódva egy kötés és még ki tudja mi...
Szerintem itt az ötletelés inkább csak játéknak fogható fel, a kérdező néhány méréssel, vagy próbalámpázással szerencsés esetben pillanatok alatt dönthet a teóriák között.
Már a villanyóra dobozban látható csodák is azt jelszik, hogy a ház előző tulajdonosa egy önjelölt elektromos géniusz lehetett, akit egy profi villanyszerelő tanácsai csak zavartak volna a fejlesztések során :)
Bocs, hogy belekotyogok, de (bár ennek a fórumnak a tanácsadás is témája) én azt tanácsolnám a sokféle próbálkozás ellenében, hogy sürgősen hívjon szakembert, mert eléggé veszélyes vizekre eveztünk egy laikus esetében...
Ha baj éri, ki felel azért?
1. Teljesen szabálytalan vezetékezés, színjelölés, szabadon érinthető, fesz.alatt lévő részek...stb.
2. Másik kérdés: sehol nem látok alacsonyfrekvenciás vevőt.
3. Mi a két mérő funkciója?
4. A bojler alatti rész sem teljesen érintetlen már...
Én nem merném ezt kijelenteni, amíg nem tudjuk, hogy honnan jön a villany a behúzótekercsre.
Egy nyaralónál el tudom képzelni pl azt, hogy a gazdi pl úgy állítja le a villanybojlert, hogy beépít egy plusz villanykapcsolót a szobába, amivel távozáskor (hazautazáskor) lekapcsolja a mágneskapcsolót (vannak ilyen emberek, akik szeretik szétbonyolítani az életüket :) Asztánn eladja a nyaralót valakinek és az új tulajdonosnak elfelejti elárulni ezt a trükköt, aki csak azt látja, hogy van egy kapcsoló a falon, ami (látszólag) nem kapcsol semmit. Mivel évekig nem nyúl a kapcsolóhoz, ezért a bojler működik szépen, viszont egyszer véletlenül átkapcsolja és utána a mágneskapcsolónál keresi a hibát napokig, miközben csak a seprű nyele véletlenül nekidőlt az ismeretlen kapcsolónak :)
Ezért én mindenképpen azzal kezdeném, hogy kiderítem, milyen célt szolgál ott az a mágneskapcsoló. Lehet, hogy el lehet érni telefonon a nyaraló előző tulajdonosát, vagy a szerelőt, aki azt odarakta és egy perc múlva minden meg is javul. Az is lehet, hogy az előző tulajhoz átjártak a szomszédok fröccsözni és valamelyik szomszéd is tudja, hogy mi francot csinál az a mágneskapcsoló.
Mint ötlet jó, csak fölösleges, mert mi más lehetne rossz, mint a behúzótekercs. Hiszen azt írtad, hogy akkor világítani kezd a glimm, bár, hogy melegedne a víz, azt nem írtad. (Ahhoz tovább kell nyomva tartanod.)
Ha mégis teszel rá valahonnét 230 V-ot, akkor előtte kösd le a rajta lévő vezetéket, aztán mérjél rajta Ohmot, bár gondolom, nincs ilyen műszered. Néhány 10 Ohmot kéne mérned...
Ha ez egy éjszakai áramú villanyóra, amit valaki megvarázsolt, hogy napi 24 órában legen éjszakai áram, akkor nem tenném ki az internetre.
Vagy a nyaralóban két külön lakrész van, külön villanyórával?
Vagy az egyik óra csak egy nem hivatalos házi almérő?
Egy villanyszámla jön vagy kettő?
A Hajdú bojler működéséhez nincs szükség mágneskapcsolóra. Mire kell a mágneskapcsoló?
Ha mindössze egy három eres kábel megy a bojlerhez (fázis+nulla+föld), akkor nincs olyan ér, amin a bojler termosztátja vezérelhetné a villanyóra melletti mágneskapcsolót. Ezért még egyszer megkérdezném, hogy mi a francot csinál az a mágneskapcsoló?
Mindenekelőtt ellenőrizd, hogy a bojler aljában a termosztát és a biztonsági hőkioldó rendesen átvezeti-e az áramot.
Lehet a bojler alján annyira összeborzolva a vezetékezés, hogy a kis piros lámpa akkor is világít, amikor a fűtőszálig el sem jut a villany.
Az is lehet, hogy eljut a villany eljut a fűtőszálig, de hiába, mert a fűtőszál tönkrement (elszakadt).
Ezen ellenőrzések közben fokozottan ügyelj arra, hogy a végén még életben legyél.
De szerintem az a legokosabb, ha hívsz egy villanyszerelőt a közeli faluból, fél óra hibakeresésért csak nem fog milliókat elkérni.
Nekem az jutott eszembe hogy mi lenne ha kötnék az A1/A2 csatira 220at és ha behúz akkor a mágneskapcsoló behúzórésze jó. A 2 megszakító ami a bojlerhez van azok szerintem jók, mert ha bármelyiket is lenyomom akkor hiába nyomkodom a mágneskapcsoló gombját nem kap a bojler kraftot. Amúgy ha megszeretném a kábeleket nézni ahhoz el kell távolítanom a burkolatot, és az is le van plombálva.
"Nyaralómnál a napokban próbáltam a villanybojlert beüzemelni de nem kapcsolt be. Tavasszal még működött, de nem pörög a bojlerhez tartozó óra, illetve a bojler lámpája se világít."
Ha ez így igaz, akkor egyértelmű, hogy meghibásodás van a probléma mögött, hiszen korábban ez így már működött...:)
Nem tudod kipeckelni a mágneskapcsolót? Túl nagy szerepe amúgy sincs. Vagy söntöld át.
Az oratablan nyomd fel a kismegszakitot es kesz is. :) Szerintem Te ugy oldottad meg, hogy a magneskapcsolot akkor helyezed uzembe, ha kint vagy a nyaralonal es felkacsolod a kismegszakitot. Akkor zarul a kor. Tehat hibas maximum a magneskapcsolo tekercse lehet.
Nem vagyok a villanyszerelésben túl jártas, de ha a hőkioldó kapcsolt volna ki a bojlerba akkor ha direktre kötöm akkor elméletileg be se kapcsolna.? Maga a bojlerra egy fázis, negatív és föld megy, nincs semmi vezetés vissza vezetve ami a biztosíték dobozhoz menne vissza. Maga a hőkioldó gombot nem találtam meg, tudom mire gondolsz mert fateromnál már volt hozzá szerencsém, de ez annál picit újabb fajta :)
Amúgy ha a biztosíték doboznál van a hiba azt nem a (eon) szolgáltatónak a feladata, hogy kijavítsa? (minden le van plombálva).
Bekarikáztam két alkatrészt, a felső szerkezet az is egy mágneskapcsoló szerintem, azt helyettesíti az alsó.
Megkönnyítendő a találgatást szerintem készíts egy olyan éles, közeli fényképet, ahol látszik normálisan, hogy pl a wagoknál ki kivel van összekötve, nem szükséges a képre emberi kéz sem. A profik lehet, hogy ebből is kinézik, de pl nekem nem megy.
Ha kiderülne valamiképp, hogy honnan kap tápot a behúzótekercs az már fél siker. Az is érdekes lehet, hogy a kapcsoló mondjuk fázist szakít-e vagy nullát (negatív egyenáramnál van). Műszerrel volna érdemes rámérni a dolgokra, de mindenképpen csak kellően kitanított személynek javasolható bárminemű beavatkozás.
A képen látott szerelési megoldással kapcsolatos aggályok amúgy jogosnak tűnnek, ebből ítélve hasonlóan érdekes lehet akár a mágneskapcsoló célja és bekötése is.
Nulla direktben van a tekercsre kotve. A fazis jon a kismegszakitobol a tulhevuleskapcsolora, onnan a kezzel allithato termosztatra, onnam a tekercsre. Ha a ket termosztat be van kapcsolva, akkor a tekercs berantja a vasmagot, fut a futotest. Normalis esetben ha a viz eleri a beallitott hofokot, akkor a kezi termosztat megszakit, a tekercs elenged , lehules utan meg ujra bekapcsol. Veszhelyzetben, ha tulmelegszk a viz, akkor a tulhevulest figyelo termosztat old ki, de ez mar a viz lehulesekor nem kapcsol vissza. Kezileg kell visszanyomni.
Egészen addig, amíg valaki megint meg nem nyomja...
Akkor ez fixálja a vészkapcsoló kikapcsolását.
Csak az a gondom ezzel, hogy a termosztát is sorba van kötve e kettővel, azaz a vész-hőrelével és a mágneskapcsolóval. Tehát így akkor sem kapcsol vissza, ha üzemszerűen kikapcsol a bojler.