Dorogról haladva a Csolnok felé a hatos aknai lakótelep környékén találtam a főúton vasúti sínekre utaló aszfaltozást, gondolom alatta a sín még mindig, mindkét irányba töltést a sínnyomoktól. Itt homokvasút futott?
Igen. A vasút felszedése után a két útátjáróban benne hagyták a síneket.
A képen látható, az iparvasúttal közös útátjáróban aszfaltoztak a bennmaradt sínre, az aszfalt már majdnem le is kopott róla amikor áthelyezték az utat, így tűnt el az is.
A Baumit iparvágány tudtommal nincs kizárva, jó pár éve nem járt arra tehervonat, lehet van már több is, mint 10. A Baumit portától nem messze fenn a domboldalon volt régen a XXI-XXII. akna, azoknak tényleg van emlékműve, elég nehéz megtalálni. Most a hetekben voltam ott, kerestük egy fél órát. Sőt a méh telepnél is van egy emlékmű, a Samu aknáé, kicsit tovább benn a Tömedék és a Miklós aknáké, ezeket egyszerű megtalálni. A Baumit fölött pedig Ágnes akna, ez a tokodi altáró légaknája, nem egyszerű megtalálni, de ha a közelébe ér az ember már látványos a felszálló gőzoszlop.
Igen ott futott a homokvasút. Ahogy Dorog felől jövet felérsz a dombtetőre ott is volt egy átjáró és a Pollus után is, mindkettőnél látszanak a nyomok, de a síneket kiszedték a 90-es években az út alól is.
A KNYKK Zrt-s topikban EKM-765 válaszaira reagálva (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=147305067&t=9142169) tegnap eljutottam a Csolnok külterületén lévő (Kréber telep feletti) területre ahol friss erdőírtás volt de az emlékművet nem találtam meg amit már értek is mert én a domb alján kerestem, csupán egy kóbor őzikére hoztam rá a frászt.
- Dorogról az Esztergomi vasútvonal Baumitos iparvágány bekötésétől egészen a Baumitig elsétáltam a síneken, láttam, hogy a fővonali bekötés egy részen megújult, a 10-es átjáró után is friss építés nyomokat láttam az első váltóig de utána a Baumitig teljes pusztulás van. Kérdés, ugye bár egy részen a régi homokvasúti nyomvonalon is megy a pálya de a vége az már új építésű de pont a hátsó szakasz a lepusztult, ez az iparvágány most üzemelő vagy részben üzemelő pálya? Vagy netán teljes kizárásos? Nézem végig, 1965 a legrégebbi sín de ez is az alsó 10-es átjáró alatti szakaszon.
- A Baumit út mellett is tudomásom szerint kellene lennie egy aknás emlékműnek de azt a bozótban sehol nem találtam meg, csupán a rózsabokrot.
Dorogról haladva a Csolnok felé a hatos aknai lakótelep környékén találtam a főúton vasúti sínekre utaló aszfaltozást, gondolom alatta a sín még mindig, mindkét irányba töltést a sínnyomoktól. Itt homokvasút futott?
Csolnok homokvasúti alagút előtt Dorog felé (benzinkútnál) szintén ilyet láttam, a homokvasúti alagút ugye a megszokott kétoldali lefalazással, Csolnok felől ajtóval lezárva, szellőzővel kiépítve gomba termesztéshez.
Csolnokon az S kanyarnál pedig még szemmel látható a vasút egykori nyomvonala de a híd ugye már elenyészett.
Voltam én is ott. Szép kis nap volt a cirka 40 fokos hőmérséklettel végiggyalogolni a buszfordulótól a bányáig majd le az emlékműig. De viszont megérte.
Én voltam a falon túl. Ott még 5 m-en keresztül tart a táró falazata majd onnan vastrapézok voltak deszka feszkével. A deszkák elkorhadtak ezért a löszös talaj teljesen összement, mintha nem is lett volna táró. Az első vastrapéz még látszik. XVII-es aknai és a kaolinvasút alagútba nem néztél be?
Köszönöm az információt, valószínű hamarosan meglátogatom bízva a disznókkal való nem találkozásban. Már Ebszőnyben is aggódtam nehogy meglepjek egy disznó családot az alagútban. :D
Annavölgy simán megnézhető mert a terület elhagyatott de addig érdemes amíg nem nő ki a gaz illetve nincsenek csíkoshátúak mert a csorgából szivárgó vízben vaddisznók dagonyáznak.
Még annyit kérdeznék, hogy az a 800 méter mivel lett tömedékelve? Illetve, hogy az Annavölgyi bejárat mennyire közelíthető meg rendesen? Olvastam, hogy egy magánterület vége a bejárat ahol nincs kerítés.
Annó az Ebszőnybányait meglátogattam, a végéig besétáltam, azok még ma is megvannak csak az ingatlanokat sikerült már eltakarítani, nem őrizték és a kerítés is elkopott már. :D
Az omladékony része sokkal beljebb van, a város alatti betonozott része után mészkőben haladt ahol biztosítás sem volt szükséges mint a tokodi altáróban:
Ez után omlott össze tehát a tömedék eltávolítása után kb 1,5-2 km lenne járható. Utána ismét mészkőben halad ahol állnak a bennragadt vonatok. Majd ismét teljesen összement löszben fekvő rész következik és jön az annavölgyi 5-6 m hosszú tömedékelt rész, betonfal és az annavölgyi falazott rész, akkor erről is legyen itt friss kép múlt hétről:
Régen:
Mint láthattad a létesítményből eddig az valósult meg hogy lebontották a lámpakamrát de ennek is vagy egy éve. Állítólag a polgármester szeretne bemenni a táróba x száz métert a múzeummal.
Dorogi Altáró bejárata, jó hamar elfalazták. Ugyebár olvastam itt vissza (talán C50-nél), hogy a mészköves része a 300 méter tömedék után talán járható még és nem dőlt be de a fa ácsolatos már vélhetően magába roskadt. Mekkora terület lenne ez a mészköves rész a tömedék után? Illetve körülbelül hol lehet a vízválasztó a vágatban a bejárattól?
Mindez azért merül fel most bennem mert terveznek ide egy bányászati múzeumot nyitni amiben az szerepel a látványterv szerint, hogy hosszasan belehet majd menni a vágatba mint kiállítás de ehhez a falazatból és a tömedékből is bontani kell. Mit tudtok most erről az egész tervről?