Keresés

Részletes keresés

charlot Creative Commons License 2006.02.18 0 0 499
én annak idején leszedtem a pilot forgatókönyvét valahonnan, úgy emlékszem, pont az álom(?)-rész végéig tartott, mínusz silencio és tsai. de utána kéne néznem, amit most nem teszek meg :)
charlot Creative Commons License 2006.02.18 0 0 498
ja és szerintem simán dolgozhatott ott, nyilván nem véletlenül a pincércsaj volt Diane. de ez megint a "nem tudhatjuk" kategória, amitől jó a film.
charlot Creative Commons License 2006.02.18 0 0 497
nekem úgy rémlik, h ezt a Veszett a világra mondták (és Nocolas Cage Toto:)), de tényleg erre is passzol. bár annyiban nem, h Dorothy vissza akar kerülni Kansasba, Diane meg nem hiszem. szal itt pont fordítva van az álom-valósághoz a viszonya. ahogy minden pont fordítva van Lynch filmjeiben. oké meggyőztél. viszont sztem Lynch inkább Bergman Personájából nyúlt (na jó: inspirálódott), de azt nagyon komolyan, még akár beállítások szintjén is.
Előzmény: neofrix baszmacs (493)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.17 0 0 496
A MD kapcsán már többször eszembe jutott a fa-hasonlatod analógiája, a magyarórán tanult külső-formai-szint - belső-tartalmi-szint mantra. Nem nagyon emlegettem itt, mert ezt még Robin Williams is kitépetné a könyvből a Holt költők...-ben.

Mondják, hogy ha leásol a fa gyökeréig, akkor kidől a fa, vagyis mire megértjük az összes logikai csűrcsavart, addigra már nem tudunk örülni a filmnek. Sokan vannak, akik ezen az alapon fölöslegesnek, károsnak tartják a MD elemzését. Általában én is így gondolom: nem fogom rongyosra analizálni mondjuk a Cinema Paradiso-t, de a MD-t kivételnek tartom. Ennek a filmnek nem lehet akkor vége, mikor kijöttél a moziból, és akkor sem, mikor egy kávé mellett elábrándoztál rajta. Ha csak megnézed háromszor, és nincs a fejedben négy-öt lexikon, akkor a felét se érted meg: se a formának, se a tartalomnak. De hát nem hiszem, hogy Lynch csak unalmában rakta tele rejtvényekkel, gondolom, azt akarta, hogy megfejtsük: a film és rejtvényfejtés együtt adják a művet. A film kijött a moziból, és rendszeresen zaklatja a nézőket.

Ja, és ez a megfejtés-játék nem hiszem, hogy menne internet nélkül. Úgyhogy - bár nincs kiírva nagybetűkkel a cégtáblára - ez igencsak multimédiás-kortárs-modern művészet.

Tényleg: mikor játszódhat a film? Én csak annyit vettem észre, hogy mobiltelefon még nem volt. Tudtok még valamit, amiből az évszámra lehet következtetni?
Előzmény: boogeymanjoe (495)
boogeymanjoe Creative Commons License 2006.02.17 0 0 495

 

Most csak úgy általánoban a 10 clue-ról:

 

Az első néhány hozzászólásomat követő véleményeket elolvasva jutottam arra a következtetésre, hogy a Mulholland Drive-ban minden mindennel összefügg (nem lehet véletlen semmi, bármi amit látunk vagy hallunk, esetleg vhogy máshogy érzékeljük); tkp. túl sok is van ezekből az összefüggésekből: az ember azért nem tud megmagyarázni minden egyes részletet, mert elveszik az összefüggések sűrűjében. A film gyökereihez kell tehát leásnunk.

 

Lynch filmje egyébként olyan, mint egy fa: sokfelé ágazó gyökere van, az egyes gyökerek azonban a főgyökerekhez, a főgyökerek pedig végül a törzshöz kapcsolódnak, ami pedig erős tartást ad a fának. Ahhoz, hogy minden a helyére kerüljön, meg kell érintenünk a fa gyökereit, amelyek ennek a fának nagyon mélyre nyúlnak. Szerény véleményem szerint egy ember - miután először látja a filmet - a fa lombkoronájában köt ki. Onnan aztán kisebb-nagyobb nehézségekkel eljuthat a fa törzséig, onnan pedig már csak egy ugrás a talaj. Azonban ásó nélkül senki sem juthat a fa gyökereihez. Lynch kezünkbe adta az ásót, azonban ásnunk magunknak kell...

boogeymanjoe Creative Commons License 2006.02.17 0 0 494

 

Ezen dolgozom, csak éppen nehezen megy az angol.

Előzmény: neofrix baszmacs (489)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.16 0 0 493
Nem nagyon mondtátok meg, hogy dolgozhatott-e Diane a Winkie's-ben, pedig még ezen kívül is lenne pár kérdésem.

Például az, hogy mindenki az Ózhoz hasonlítja a filmet: a szélelfújta kislány, aki álmában egy idegen helyre kerül, de vissza akar találni a nagynénjéhez (Dorothy-nak persze sikerül, Diane-nak nem), közben találkozik az agyatlan madárijesztővel (Cowboy), a gyáva oroszlánnal (a Castigliane testvérek), meg a bádogemberrel (Roque). Mindkét filmre igaz, hogy az álombéli személyek valós személyekből készültek.

Amíg nem olvastam, hogy ki, kicsoda, addig meg voltam győződve, hogy Adam a madárijesztő. Nem azért mert olyan ostoba lenne, hanem mert teljesen madárijesztős, amikor fekete ruhában, pirosra festve kóvályog.

Mit gondoltok?
Előzmény: neofrix baszmacs (465)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.15 0 0 492

vagy úgy forgatta, h volt egy B terve is, csak azt már sosem tudjuk meg, mi volt

vagy, mint írtam, a sorozatban is az álom ment volna, csak hosszabban, részletesebben vagy vmi hasonló

 

ezt a dicsekvés cuccot látom benéztem, na mindegy, nekem úgy tűnt azért nevetgélnek. lassan meg kéne néznem mégegyszer :)

Előzmény: neofrix baszmacs (491)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 491
>Szerintem a Pilot a dobozka kinyitásáig tarthatott volna, aztán az utólag forgatott részek (ébrenlét, előzmények) lettek hozzácsapva és így került moziba. (Meg persze a film eleji elalvást, ha feltételezzük, h a TV sorozat más irányba ment volna.)

Ezt olvastam máshol is, de elképzelni sem tudom, hogy lehet ez. Előbb leforgat egy egyenesen értelmezhető filmet, aztán hozzáforgat még tizenöt százalékot, ettől megfordul az egész, de úgy, hogy az álomba transzponált rész ezer aprósággal kapcsolódik a valósághoz. Ez nekem kb. olyan, mint ha mondjuk a Szeptember végén-ről kiderülne, hogy visszafelé olvasva az Index fórum adatvédelmi elveit adja. (Ki tudja? Nem néztem meg. ;-) Továbbá azt kell feltételezni Lynchről, hogy egy egy tök egyszerű, lineáris filmet akart forgatni. Pont Lynchről! ;-)
Előzmény: Skywalker. (485)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 490
Segítek.
Bocs a sok számért, de most nem vagdosom ki őket, mindjárt mennem kell.



265
00:36:11,716 --> 00:36:14,617
Then we'll shut
everythinq down.

266
00:36:29,701 --> 00:36:31,601
<i>[ Door Closes ]</i>

267
00:36:43,047 --> 00:36:45,538
[ Both Lauqhinq ]
Oh, man.

268
00:36:45,650 --> 00:36:47,618
That's unheard of.

269
00:36:47,719 --> 00:36:50,779
An accident like that——
who could have
foreseen that, man ?

270
00:36:53,157 --> 00:36:55,125
<i>Jeez!</i>
It's unreal, riqht ?

271
00:36:55,260 --> 00:36:57,922
<i>Hell,yeah.</i>
<i>[ Lauqhinq Continues ]</i>

272
00:36:58,029 --> 00:37:00,054
Unbelievable, man.

273
00:37:00,198 --> 00:37:02,189
<i>[ Lauqhinq Continues ]</i>

274
00:37:02,333 --> 00:37:04,233
[ Groans ]
Whoo.

275
00:37:06,638 --> 00:37:09,106
So, bro.
God, you look qood.

276
00:37:09,240 --> 00:37:11,140
<i>What have you been doinq ?</i>

277
00:37:11,242 --> 00:37:14,575
Well, you know,just doin'
some stuff for this quy.

278
00:37:14,679 --> 00:37:16,704
Yeah ? Are you
makinq ends meet ?
<i>Yeah.</i>

279
00:37:17,815 --> 00:37:19,874
Hardly.

280
00:37:19,984 --> 00:37:23,044
[ Siqhs ]
I know, man.

281
00:37:23,187 --> 00:37:25,087
Look at my diqs.

282
00:37:25,189 --> 00:37:27,885
Times are touqh, bro.

283
00:37:29,694 --> 00:37:32,595
Hey, man,
it's not that bad.

284
00:37:34,032 --> 00:37:35,932
Gee, I hope you're not
qonna qet into any trouble.

285
00:37:36,034 --> 00:37:38,002
Oh, that was
just a thinq, man.

286
00:37:38,102 --> 00:37:40,002
But that story,
that made you lauqh, riqht ?

287
00:37:40,104 --> 00:37:43,471
That was a funny story, man.
<i>Fuckinq car accident.</i>

288
00:37:47,078 --> 00:37:50,275
Hey, so that's, uh——
That's it, huh ?

289
00:37:50,381 --> 00:37:52,679
That's Ed's
famous black book.

290
00:37:55,753 --> 00:37:59,655
The history of the world...
in phone numbers.

291
00:38:20,979 --> 00:38:22,378
<i>[ Woman Screams ]</i>
Előzmény: Skywalker. (488)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 489
>miért lenne ez a sok érdekes részlet bizonyíték az álom-valóság éles elválasztására?

Bár nekem az álom-valóság-értelmezés jön be legjobban (persze nem élesen elválasztva, mert az egész film szinte pattog a kettő között), ezeket a részleteket nem ennek bizonyításaként írom. Elsősorban azért írom, mert Skywalker kérdezte, másodsorban azért, mert amíg írom, az én agyamban is tisztul a kép, harmadsorban azért, mert örülök, hogy valami élet van a topikon.

Az álom-valóság értelmezés számomra azért meggyőző, mert a sok, látszólag összefüggéstelen részletből egy nagy, kerek kép látszik kialakulni. (Ha ezt más témában mondanám el, rögtön rámsütnék a kreacionizmus vádját. ;-)

Na, de erre még mindjárt visszatérek egy Skywalker.-nek adott válasz keretében.

Ennek ellenére nem vagyok az álom-valóság megingathatatlan híve, én se bánnám, ha valaki meggyőzne egy másik értelmezés létjogosultságáról, vagy akár csak szépségéről.

Előzmény: charlot (484)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.15 0 0 488
most pont kölcsönadtam a dvd-t, így nemtom csekkolni, de közvetlen azelőtt, h kinyírná
Előzmény: neofrix baszmacs (486)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 487
>tudjuk a végén, h újra fog kezdődni, a végtelenségig,
Ja, nekem is eszembe jutott egy ilyen: a Galaxis Utikalauz ;-)

Sajnos a 12 majmot olyan rég láttam, hogy már semmire sem emlékszem, a Terminátorral meg csak az első részig jutottam.

Érzéki utazás (The Debt to Pleasure): John Lanchester, Helikon
Előzmény: charlot (483)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 486
>Korábban dicsekszik is Ed-nek, h új bérgyilkossági eszköze van: autóbaleset.
Mikor dicsekszik? Ez nekem kimaradt az életemből.


Előzmény: Skywalker. (478)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.15 0 0 485
Szerintem olyan sok dolog erősíti az álomteóriát (film elején elalvás, aztán ébredés, meg a korábban felsorolt logikai összefüggések), hogy nem tudok más megoldást elképzelni. Persze szívesen olvasok ellenérveket! Sőt! Érdekelne, h szerinted az álomteória miért vérzik?

 

A Lynch filmek általában valóban eléggé szemfényvesztőek (lsd Lost Highway), de ez nem. Itt annyi érdekes apróság van, amik mentén el lehet indulni, hogy az egyszerűen nem lehet véletlen vagy blöff! Persze nem mondom, hogy nincsenek, szerintem is csak a fanoktól származó erőltetettt összefüggések/belemagyarázások is… Az álomteóriás eszmefuttatások pedig számomra igen meggyőzőek. Plusz ott vannak a Lynches „clue”-k amelyekkel ő maga is sugallja (számomra ugyancsak az álomteóriát), hogy itt bizony van megoldás.

 

Az álom-valóság teóriát leginkább a film eleji elalvás, majd a későbbi ébredés (és hogy onnantól senki sem az, aminek látszott) támasztja alá. A többi érdekesség inkább a szöszi múltjára, motívációira, miért azt álmodja amit stb… utal.

 

Érdemes egyébként azon is elgondolkodni, h mi lett volna a filmből, ha a tervek szerint TV sorozat lesz belőle?

A Filmvilágban olvastam, és lehet, h nem is igaz az egész, de azért leírom:

Alap, h a film egy sorozat lett volna. Mint pölö a Twin Peaks. Ez lett volna a Pilot. De a tesztvetítéseken elvérzett és sosem került prezentálásra. Egy darabig pihent egy fiókban, aztán valamiért mégis be lett fejezve (hál’ Istennek!!!) és moziba került. A sztori így is működik (álomteória).

Szerintem a Pilot a dobozka kinyitásáig tarthatott volna, aztán az utólag forgatott részek (ébrenlét, előzmények) lettek hozzácsapva és így került moziba. (Meg persze a film eleji elalvást, ha feltételezzük, h a TV sorozat más irányba ment volna.)

Ezt támasztja alá az is, h a DVD kiadás extráiban CSAK az általam utólag leforgatottnak vélt jelenetek dokumentálódnak!!! Valszeg a film első hányadáról nincs dokumentáció, mert időben máskor készült és akkor még ezt nem tartották fontosnak, vagy időközben elvesztek, vagy jogi problémák miatt kimaradtak. Ezt amúgy már fejtegettem itt pár éve.

Szal érdemes lenne belegondolni, vajon mi lenne a megoldás (lenne?) ha TV sorozat lesz a filmből? Persze lehet, h ua mint a moziban, csak ott hónapokig, 50 epizódban nézhettük volna az álmot! :)

charlot Creative Commons License 2006.02.15 0 0 484

ez a megrontás- meg call-girl teória egész logikus, de akkor se értem, miért lenne ez a sok érdekes részlet bizonyíték az álom-valóság éles elválasztására?

mennem kell, de később még kérdezgetek.

charlot Creative Commons License 2006.02.15 0 0 483

hümm. 12 majom. meg esetleg a Terminátor-saga. most ezek ugrottak be. de azért ezek se teljesen megfeleltethetőek, mert van bennük egy normális lineáris cselekmény, csak éppen tudjuk a végén, h újra fog kezdődni, a végtelenségig, "történelmi időben" vagy mi. meg hát mindkettő sci-fi sztori, ami magyarázatot ad az irreális eseményekre. a MD sztorija, már ha körkörös, csak azért az, mert Lynch úgy forgatta le/vágta meg, hogy az elbeszélés részei így illeszkedjenek. szal itt nem a történet logikája az, ami körbeviszi a dolgot, hanem az infoadagolás.

Erről a könyvről még nem hallottam, ki írta?

Előzmény: neofrix baszmacs (472)
charlot Creative Commons License 2006.02.15 0 0 482
az összes teória vérzik valahol. mégpedig azért, mert sztem Lynchet nem az érdekli, h a sztorija eljusson A-ból B-be, legalábbis nem úgy tűnik. sokan szórakoztak már azzal, h összezavarják a narratívát és szivassák a nézőt, de ő ebben továbbment: direkt úgy csinálta meg, h ne tudj egy sztorit összerakni, mert nincs ilyen, ill. sok sztori van. ld. Tavaly Marienbadban, csak az még durvábban csinálja ezt.
Előzmény: Skywalker. (473)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 481
Szerintem is ugyanarról a balesetről beszélt, de most mennem kell. Folyt. köv.
Előzmény: Skywalker. (480)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.15 0 0 480
de akkor milyen balesetről beszél a bérgyilkos?
Előzmény: neofrix baszmacs (479)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 479
>De itt bekavar, h nem a Winkie's mögé sétál ki az utcalánnyal?
Az szerintem nem a Winkie's, de most nem tudom megnézni.

>a film eleji balesetet vhogy a bérgyilkos idézi elő.
Hm... Diane álmában valóban ott akarják megölni Camillát, de ezt pont a baleset akadályozza meg. Ha a balesetet is a bérgyilkos csinálta (akárha az álomban) akkor két bérgyilkost kell feltételeznünk.

>Jaigen, és az utcalánynak még egy seggrepacsit is ad a gyilkos! Csak nem egy újabb utalás a zaklatásokra? :)
Hát, ha az egy utcalány esetében zaklatásnak számít.. ;-)
Előzmény: Skywalker. (478)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.15 0 0 478

"Joe az utcalányok közt keresi Camillát."

 

Igen, erre én is gondoltam. De itt bekavar, h nem a Winkie's mögé sétál ki az utcalánnyal? Miért pont ott keresné? (Mondjuk erre megoldás lehet, h tökkelütött) És Camillát keresi, barna lányként, monoklival (gondolom tudja, h megúszta a balesetet és sérülést feltételez). Korábban dicsekszik is Ed-nek, h új bérgyilkossági eszköze van: autóbaleset. Ebből én arra következtetek, hogy a film eleji balesetet vhogy a bérgyilkos idézi elő. De ugye ügyetlen szegény, ezért mindenki meghal, csak akinek kellene az nem.

 

Jaigen, és az utcalánynak még egy seggrepacsit is ad a gyilkos! Csak nem egy újabb utalás a zaklatásokra? :)

Előzmény: neofrix baszmacs (477)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.15 0 0 477
A Park Hotel emlékek várhatóan onnan vannak, hogy Diane és Camilla ott lakott, amíg nem volt pénzük, hogy a Sierra Bonitára költözzenek. Hogy aztán honnan lett? Valószínűleg nem a Winkie's-ből. Pár call-girl tevékenységre utaló dolog:

- Roque felhív valami közvetítőt, hogy nincs meg a csaj, az felhív egy stricit, az hívja Diane-t, aki nem veszi fel, mert a depressziójával van elfoglalva (a telefon és a hamutartó mutatja, hogy mikor történt a hívás).

- Az álomban Joe, a bérgyilkos megöli Ed-et, a könyvért, ami vélhetően a lányok és az ügyfelek telefonszámait tartalmazza.

- Joe az utcalányok közt keresi Camillát.

Előzmény: Skywalker. (476)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.14 0 0 476

Diane mint call-girl??? Na ez már egyre meredekebb! Ez most honnan is? (mint írtam, ha lehet nem olvasgatom a m-d.net-et)

 

Na jó éjt!

Előzmény: neofrix baszmacs (475)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.14 0 0 475
A próba-jelenetből egyértelműnek tűnik, hogy a megrontás áldozata Diane volt, az elkövetője meg egy idősebb férfi. Az idősebb férfira utal még egy csomó dolog. Diane, mint call-girl feltételezhető ügyfelei (Roque, Castigliani, a Cowboy), és várhatóan a családból való volt: Adam piros festékkel öntötte le a "családi ékszereket" (family jewellery = a családfő becsesebb testrészei).

Diane szüleiről nem esik szó, gondolható, hogy a nagyszülei nevelték, akik azonosak a két öreggel. Az egyetlen férfirokon, aki megjelenik a filmben az a nagyapa, szóval ő a fő gyanúsított. A nagymama viselkedéséből meg arra lehet következtetni, hogy mikor kiderült a dolog, nem fordult szembe a férjével, vagy elnézte neki a dolgot, vagy, egyenesen Diane-t tette meg bűnbaknak. Ezek explicit módon nem derülnek ki (legalábbis tudomásom szerint), de megmagyaráz pár dolgot, pl. az emlegetett rosszindulatú nevetést, és a halálba kergetést.
Előzmény: Skywalker. (474)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.14 0 0 474

halálba kergetés: teljes őrület, a jó én sem jó már, mindenki ellene van

 

idióta vicsorgás: utalás a hamarosan bekövetkező őrületre. + a barna meg a filmrendező is így mosolyog egymásra a film végi fogadáson

 

arra most nem emlékszem, h a két öregnek kik a valós megfelelőik? a szöszi vidéki rokonai, nagyszülei?

 

a te teóriád mi?

Előzmény: neofrix baszmacs (471)
Skywalker. Creative Commons License 2006.02.14 0 0 473

régebben én is eljátszottam az önmagába visszaforduló történet elmélettel, de ez nálam annyi helyen "vérzik", h ma már képtelen vagyok elfogadni :)

Előzmény: charlot (470)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.14 0 0 472
Engem még egyik olvasat sem tudott eltéríteni az álom-teóriától. A körbejáró elméleted érdekes; ismersz ilyen történetet? Mert ha nem, akkor meg kéne írnod. Nekem hirtelen a Végtelen történet jut eszembe, meg az Érzéki utazás, ahol a könyv műfaja megy vándorútra: nagyon szeretem az ilyeneket.
Előzmény: charlot (470)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.02.14 0 0 471
Hát most az a kérdés: ki a megrontó? Ráadásul nem is egy van: konkrét is és szimbolikus is.

A megrontás aktusát is többször eljátsszák, ebből csak az egyik a meghallgatási jelenet Woodyval. Az itt említett "apu barátja" (daddy's best friend) nem egy konkrét személyre utal, hanem a férfi nemi szerv poénkodó megnevezése. Ebből még nem derül ki, hogy ki volt az igazi elkövető.

Egyébként ha te csupa szépet gondolsz a két öregről, akkor hogyan értelmezed, azt a gonosz nevetésüket az autóban, valamint azt, hogy végülis ők kergették halálba Diane-t?
Előzmény: Skywalker. (469)
charlot Creative Commons License 2006.02.14 0 0 470
nem is tudom, annyiszor változik, ahányszor megnézem. de abban egyáltalán nem hiszek, hogy első rész=álom, második=valóság. ennél azért érdekesebb a narratívája. pl a bevezetőt vhogy úgy szeretem értelmezni, h Diane kinyíratja bérgyilkossal Camillát (a vége felé), baleset miatt nem jön össze, így C. találkozik Bettyvel, aki D. jobbik énje (vagy hívd ahogy akarod), és elkezdődik egy új történet. emiatt az egész filmnek egy ilyen körbeérő sztorija van, mindig újrakezdődik. nem tudjuk, hol kezdődik az álom/valóság, ill. hogy maga a film hol kezdődik, mármint abban az értelemben, h egy történetnek eleje, közepe és vége van. tuti nem az elején. most a részletekbe nem megyek bele, nem is tudnék.
Előzmény: neofrix baszmacs (457)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!