Hát ez így nézett ki, a Lococlub, a Picssr, a Flickr, és a Panoramio képeinek tanúsága szerint, 1992-ben, 2003-ban és 2011-ben. De hasonló 375 és 376 képeket tucatjával lehet találni, van 424-es is. Ez attól lenne, hogy a magyar mindig későn ébred...?
Közben meglett a válasz a szállításkori állapotra a 324-es könyv 33. oldalán:
"Mázolat
[...]
A mozdony összes külső (kívülről látható) felületei, mint a kazánburkolat, a védfedél, a többi burkolatrész és a keret fekete festékkel mázolandó, vörös vonalakkal szegélyezendő és fényezendő.
[...]"
Kérdés, hogy ez mikor változott (pl. háború) - ha változott.
A Kandó csíkozása a képeken pedig világos: amíg a Keleti mellett állt, mint szobormozdony, volt csíkja, amióta a Parkban áll, nincs. Régi képeken sem látok csíkozást.
Azért szerintem a Fialovits-képek (köztük Monarchia-korabeliek is) vannak olyan minőségűek, hogy szürkeárnyalatosan is feltűnnének a díszcsíkok. Én inkább a világháború utáni időszakban vagyok bizonytalan az idézettek miatt.
Az említett modellek részletgazdag kialakítása alapján merészelem feltételezni, hogy azokon nincsennek fantáziaszülemények. Annak idején ezeket műtárgypótló modelleknek nevezték. Az akkori illiberális szakemberek nem hiszem, hogy megtűrtek volna ezeken egyéni elképzelés szerinti dekorációkat.
Magam is így gondolom. Ezért is nem értem, hogy a jelenlegi nosztalgiaflotta, illetve a kiállított járművek a Parkban miért kell, hogy nélkülözzék ezt az apró esztétikai elemet, mely egyébként nagyon feldobja a mozdony kinézetét - már persze, ha ízlésesen van elkészítve.
Ugyanígy nagyon helyes, ha a KM szakemberei határozzák meg egy jármű helyreállításának mikéntjét. Persze a szakértő szándékot egyeztetni kell a nem szakértő gazda anyagi lehetőségeivel.
Ez így van. De a mi esetünkben egyetlen fillérrel nem került volna többe a fekete festék a zöld helyett. De ha már beleszól a Múzeum, dafke sem lesz olyan! ;(
Igen, jól látod: a SzeSza hivatalos álláspontja szerint a GySEV imidzsbe így illik bele. (Azt már csak félénken kérdezem meg, hogy akkor vajon sárga csík miért nincs rajta...)
Pénzt egy kanyit sem tud hozzá adni, de szaktanácsot igen. Azt meg ő köszönte meg. A jármű azóta is egyre rosszabb állapotban van.
**
A nyugdíjas szakembernek már volt konfliktusa az MMKM korábbi muzeológusával, a már említett S.J-vel. A múzeum levitte a Gázmű-III-ast Szentesre. A nyugdíjas szakember pedig lefestette úgy, ahogy neki tetszett, kb. úgy mint a hegyeshalmi Trumannal történt. S.J. ezen eléggé felhúzta magát - ő, mint mondtam írtotta az ilyen művészkedést - és teljesen át akarta festetni a gépet feketére. Végül az a kompromisszum született, hogy ahonnan jól fotózható a gép, az az oldala teljesen fekete lett, a másik oldala, amit a nyugdíjas szakember lát az irodájából, az meg maradt pirosozott-fehérezett. :))
No azóta v an tüske az MMKM és a szentesi szakember között, hogy beleszóltak a munkájába.
Az említett modellek részletgazdag kialakítása alapján merészelem feltételezni, hogy azokon nincsennek fantáziaszülemények. Annak idején ezeket műtárgypótló modelleknek nevezték. Az akkori illiberális szakemberek nem hiszem, hogy megtűrtek volna ezeken egyéni elképzelés szerinti dekorációkat. Gyanítom, hogy a minőségi átvevők lehettek az ős-szegecsszámlálók.