Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2001.11.07 0 0 37
Szervusz Zsoldos, ha a
Budafok - képek,
Budafok közlekedése - vasutat a föld alá,
Budafok - építkezések, városfejlesztés és a
Budafok - vészhelyzet

topicokat beleolvasztják ebbe a topicba, azzal a magam részéről egyetértek, bár eredetileg úgy gondoltam, ha külön maradnak, jobban követetők. Annyi bölcsességet pedig kinézek a moderátorokból, hogy olyan összevonásokat nem végeznek, amelyekkel a saját munkájukat nehezítenék.

Villát üdvözlöm és egyúttal megkérdezem, mi a véleménye az itt részletezett összevonásról.

Előzmény: Zsoldos (36)
Zsoldos Creative Commons License 2001.11.07 0 0 36
Sziasztok!
Azért az kemény lenne, ha holnap a Közleményekben azt látnátok, hogy A BUDAFOK - TÉTÉNY - közélet, a BUDAFOKIAK TÉTÉNYIEK IDE, Budafok - vészhelyzet, Budafok - képek, Budafok - építkezések, városfejlesztés, Budafok közlekedése - vasutat a föld alá, Kérdések BudafokTétény polgármesteréhez c. topikokat összevontuk, mert tartalmuk szinte azonos volt.

:) Csak vicceltem.

e_laca Creative Commons License 2001.11.07 0 0 35
Üdv az n+1-edik kerületi topiknak.
"Kedvencem" lesz ez is, de ugye nem haragusztok, ha az összes többiben is benne maradok?

Laca



Zugi Creative Commons License 2001.11.07 0 0 34
Üdv Villa!

Nagyon örülök ennek a topicnak, mert valóban nagy hiány mutatkozott egy olyan internetes fórumra, ahol a kerületi internetező lakosság kifejtheti minden korlátozás nélkül a véleményét a helyben történtekkel kapcsolatosan.
Vágjunk is mindjárt a témába. Ma ugye este 6-kor a Művelődési Házban kerületi fórum lesz a Duna part jövőjéről.
Akit bővebben érdekel, az elolvashatja a www.extra.hu/promontor-teteny oldalon bővebben a meghívót.

A kerületben az elmúlt napokban, hetekben rengeteg közérdekű történés zajlott, erről hamarosan beszámolunk bővebben.

Egy témafelvetés még legyen: mi újság a kerület határában épülő Auchan áruházzal? Erről van valakinek információja? Egy jó ideje teljesen leálltak ott a munkálatok, se embert, se gépet nem látni!
Üdv:
Zugi

Előzmény: villa (31)
ppapa Creative Commons License 2001.11.07 0 0 33
Szervusz villa!

Köszönettel köszöntelek Promontor és Tétény mai lakói megújult fórumán. Az ősök emlékének tisztelete mellett remélem, hogy megértéssel, összefogással munkálkodhatunk a kerület jobbításán, szépítésén, környezetünk élhetőbbé tételén.

Üdv: ppapa

Előzmény: villa (31)
Turai Suttyó Creative Commons License 2001.11.07 0 0 32
j10

most már mehet :)

Előzmény: villa (31)
villa Creative Commons License 2001.11.07 0 0 31
Beköszöntő.
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Csak röviden magamról, hiszen a helyi olvasók nagy része talán ismer, 15 éve élek a kerületben, ami nem nagy idő, de mégis lokálpatriótának érzem magam, annyira megismertem, megszerettem a kerületet, ezt írtam már '94-ben is leköszönő képviselőként az önkormányzatiaknak. A 89-94 közötti rendszerváltó időszak után tovább dolgozom a kerületben, amolyan civil közemberként, civil szervezetekben, másutt, az önkormányzatban csak amolyan külsősként. Emellett más civil szervezetekben is érintett vagyok, amelyek már országos orientációjúak, és persze tanítok, kutatok a Műegyetemen és ott is sok egyébbel is foglalkozom.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kultúrális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Mészáros Péter
Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 30
Többen írtatok ezekről a Tétényi fennsíkon lévő katonai bázisokról. Én is sokfélét hallottam már róla, olyanokat is állítólag, hogy hatalmas föld alatti létesítmények is vannak ott, mindenféle raktárak, ahol teherautók is lazán tudnak közlekedni, így talán még egy föld alatti vasútnyomvonal szakasz sem lehetne nagyon hihetetlen. De a mi szempontunkból szerintem ennek semmi jelentősége nincs a közlekedésünkre nézve.

Ami a felsővezetés és a lesüllyesztés témakörét illeti, szerintem is a lesüllyesztés a kifizetődőbb és a környezetbarátabb. Felsővezetés drágább is, és csak annyi a haszna, hogy átjárható lenne alatta a Duna part felé, de a látvány sokkal elrontottabb és hanghatás halmozottabb lenne, ha ki is emeljük a vonalat. Egyébként ha valaki a pusztaszabolcsi nyomvonalon vonatozik (én gyakran járok arra), akkor Érdnél áthalad egy olyan helyen, ahol le van süllyesztve az egyik vonal, a másik elkanyarodó vonal meg felette megy át. Tehát nem tudom mekkora szakaszon, de ott már kipróbált dolog ez, meg kell nézni.
Másrészt sokat olvastam aról a tervről is, hogy a MÁV a Déli pályaudvarról induló vágányait lefedje, amik ugye befutnak utána egy alagútba a Gellért-hegy nyúlványa alá, majd a Villányi út térségében bukkan ki ismét. Tehát már másoknak is eszükbe jutott, hogy befedés után a rajta levő területet hasznosítsák, és evvel negszüntessék Budapest központi területén a nyílt vasútközlekedést, ami zajcsökkenés (megszűnés) és értékes területnyereség mellett várostervezési előnyt is hoz, mert eltüntettek egy problémát a vasút által megosztott és átjárhatatlan területen.
Egyelőre azonban sajnos még ebben sincs semmi elmozdulás.

Üdv:
Zugi

Előzmény: Törölt nick (28)
Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 29
Hello slr!

Én olvastam a Berlin-Budapest "szupervasútról", de eléggé utópisztikus ötletnek tartom. Ugye a cikk arról szólt, hogy Berlinből Drezdán és Bécsen át eljönne Budapestig egy ilyen mágneses lebegésű nyeregvasút szerűség. Ennek azonban egyelőre még igazán kiforrott technológiája sincs. Vagyis van valami kísérleti járat valahol, meg most Sanghaj is rendelt egy ilyet amiben német cég győzött, de feltettem magamnak a kérdést, hogy miért pont Budapest lenne a cél? Miért nem saját földjükön, országon belül, vagy a gazdaságilag is Magyarországénál összehasonlíthatatlanul dominánsabb Benelux államok, Franciaország, vagy Olaszország felé (épp a túlterhelt alpesi vonalakon) akarnának a németek építeni egy ilyet. Ott még a pénz is sokkal inkább meglenne rá. Ezzel szemben csak annyit olvastam a Budapest irányáról, hogy ugye a keleti blokk országainak eléggé elavúlt a vasúti infrastruktúrája is, és egy gyorsvasutat Berlinből felénk a keleti piac felé olcsóbb lenne kiépíteni ilyen új mágneses formában, mint sima módon, mert Csehország hegyes területén a mágnesvasútnak alig kellene alagút, szemben a hagyományos vasútnak. A mágneses lebegtetés bizonyára sokkal domborzatfüggetlenebb. De én úgy vélem, hogy ez a föelvetés ugyanúgy a süllyesztőben fogja végezni, ahogy sok másik hasonló "magyar Diesneyland", meg magyar "Las Vegas Hegyeshalomnál". Csak arra volt jó, hogy egy újság cikkezhessen valami érdekességről. Bár a jövő mindenképpen valami ilyesmi, de ez még sajnos nem annyira a közeljövő.
Üdv:
Zugi

Előzmény: Törölt nick (22)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 28
Ha a vasutak lesüllyesztése / kiemelése beindulna Magyarországon, az nyilván nem korlátozódna a kerületre, és egyfajta új fellendülést hozhatna az országnak. Az a munkaerő, ami elvesztette a talaját a bezárt bányákkal, ismét termelhetne, értéket hozhatna létre.

A mélyen vezetett vonal (nem alagút!) kiépítése egyszerűbb lenne, mint a magasvasút. Gondold el, itt teherforgalomról is szó van, tehát nem lehet könnyű személyvonatokhoz méretezni azt a sok kilométernyi hidat, amivel a vasút kiemelhető lenne a város síkjából.

A Budapest belsejében futó körvasútsor magas töltésen van. Ott ésszerűnek tűnik a magasvasúttá való átalakítás, az szakaszonként is megcsinálható a pálya szintjének meghagyásával. Budafokon viszont nincs ilyen adottság, itt az az érzésem, hogy megvalósíthatób lenne a süllyesztés, mint a kiemelés.

A magasvasúthoz a hidat teljes hosszában fel kell építeni. A kéregvasútként vezetett vasút felett nem muszáj minden födémet azonnal betenni, vagyis nem kell a vonalat teljes hosszában befedni. Ahol csak gyalogos- vagy kerékpárforgalom megy a vasút felett, vagy mondjuk parkok vannak, ott kisebb teherbírású, ezért gazdaságosabb födémrendszereket is lehetne használni, mint ott, ahol jelentős közúti vagy villamosforgalom is keresztezi a vasút nyomvonalát.

A magasvasúthoz is le kell ásni előbb az alapozás miatt. Talán még mélyebbre is kell ásni, mint a süllyesztett pálya mélysége lenne, hiszen a tartópilléreknek a sebesség és a nagy tömeg miatt igen nagy forgatónyomatékot kellene elviselniük. Ha már megvan az árok, talán egyszerűbb lent vezetni a síneket a jól bevált ősi technikával. A zaj is kevésbé terjedne, mint egy magasvasút esetén. A mágneses lebegtetést, gumikereket és hasonlókat magam is utópiának gondolom Magyarországon, de a hagyományos sínek lesüllyesztését egyáltalán nem.

Előzmény: rokfort (27)
rokfort Creative Commons License 2001.10.29 0 0 27
Szerintem csodálatos lenne ha történn ez ügyben valami, de miért ne lehetne a föld felett, függő- gyorsvasútként üzemeltetni, mint pl.: Franciao.-ban? Akkor sem lenne szintbeli kereszteződés, és biztosan olcsóbb lenne, mint a földalatti alagút kiépítése. (ezt csak gondolom, nem értek hozzá!)
Előzmény: Törölt nick (26)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 26
Vissza a vasúthoz és a föld alá süllyesztéshez. Gondolom, hogy a biztonsági berendezéseket és a szintbeli kereszteződéseket mindenképpen fejleszteni kell. Gondolom, ha a vasút feltartja az egyéb felszíni forgalmat, azért előbb-utóbb valamilyen kompenzációt fognak kérni azok, akik a közúti szállításban érdekeltek, talán az önkormányzatok is elkezdenek majd követelésekkel előállni a területhasználatért. Ez mind-mind költséggel jár.

A síma lesüllyesztés - nem alagútfúrás, csak a vágányok lesüllyesztése pár méter mélyre, hogy a felsővezeték felett elhelyezett áthidalásokon még út, park épülhessen - is jelentős költség, de hosszú távon talán mindenkinek megéri. A vasút mint veszélyforrás a szintbeli kereszteződéseknél szinte teljesen megszűnne. A vasút biztonsági berendezései is egy sokkal zártabb, védhetőbb közegbe kerülhetnének. Szinte tetszőleges mértékben sűrűsíthetőek lennének a járatok anélkül, hogy ez a felszín életét megbénítaná.

A lesüllyesztett állomásokat jobban megközelítheté a felszíni tömegközlekedés, sokkal jobbak lennének a csatlakozások.

Jelentősen csökkenne a vasút által keltett zajterhelés.

Mondjatok még érveket.

A kedves olvasók között utazott már valaki Hollandiában vonattal? Akár csak a Schipol repülőtérről Amsterdam vagy Hága belvárosába, de bárhova? Aki utazott már, az tudja, miért kérdezem.

mind_the_gap Creative Commons License 2001.10.29 0 0 25
Az egyik cimborám arrafelé volt katona, elmondása szerint Budapest és környéke légterét figyelték ott.
Előzmény: rezgaras (24)
rezgaras Creative Commons License 2001.10.29 0 0 24
Zugi írta:

> de az meggyőződésem szerint sosem érte el a Budafok-Tétényen végig áthaladó déli vasútvonalat

Igen, a lôszer-raktárhoz ment. A mostani M0-ás híd elôtt van a vége, de sohasem ment tovább. 7-8 éve még használták.

> Tétényi fennsík katonai objektumainak egyik részlege volt,
> ahol különleges antennarendszereket lehetett ott korábban látni

Ez így csak részben igaz, szvsz. A Tétény fennsíkon tényleg voltak még lôszerraktárak, de nem tudom, hogy szervezetileg hozzá tartoztak-e a Diósd és Törökbálint között lévôhöz. Azok a Kamaraerdô fölött voltak, egész más megközelítéssel.

Az antennáknak pedig úgy tudom, semmi közük nincs hozzá. Azt hiszem, a diósdi antennarendszer nem is közvetlen katonai létesítmény - lehet persze, hogy azelôtt az volt. Úgy tudom, ez a rövidhullámú távközlési rendszer része, amivel pl. régebben a tengeri hajókkal tartották a kapcsolatot. Ma persze a műholdas távközlés korában elvesztette a jelentôségét.

Előzmény: Zugi (20)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 23
Nem lehet, hogy az a vasútvonal már eleve folytatódik a föld alatt?
Előzmény: Zugi (20)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 22
Köszönöm cyber.greg, Macibb és ppapa utánajárását. Továbbra is érdekelne, hogy valahol vannak-e hosszútávú tervek, elképzelések a vasúthálózat alakulásáról, fejlesztéséről, a kerület életéhez való jobb illeszkedéséről.

Hallott valaki a Berlin-Budapest szupervasút ötletéről?

Előzmény: ppapa (19)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 21
A 41-es villamost én inkább értéknek tekinteném mint nyűgnek. Abban a rendszerben, ami egy ilyen intézményt csak teherként fog fel, valami gond van. Sosem jártam még Frisco-ban, de a filmek szerint egy csomó régi(nek kinéző) villamos járkál ott, nem lehet az olyan nagyon rossz.

Ha - ahogy kell - tízévente felújítanák a kocsikat és a pályát is gondoznák, még nagyon sokáig járhatna a 41-es mindenki örömére.

A Kamaraerdő (ha eltekintünk az életveszélytől, amit kiemelkedően súlyos kullancsfertőzöttsége jelent) a főváros egyik kincse, ugyebár azt szeretnénk, ha a népek természetbarát módon kijárnának felfrissülni, hát ilyen megközelítésben a 41-es nem csak helyiérdek, de fővárosinak vagy országosnak is lehet tekinteni. Persze ami az értékítéleteinket illeti...

Előzmény: Zugi (18)
Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 20
Most olvastam vissza a topicot és látom, hogy keresitek a nagy rejtélyt a Törökbálint felé menő "vasút" eredetét.
Nos én felcsaptam egy térképet, és cyber.greg leírását megnéztem, hogy miről is van szó, de egyből beugrott a sínek vizuális képe az emlékezetembe.
Sokat bicajoztam mellette és valóban Törökbálint irányából ment egy kiépített sinpár a Duna irányába, de az meggyőződésem szerint sosem érte el a Budafok-Tétényen végig áthaladó déli vasútvonalat több oknál fogva sem.

Ugyanis az a törökbálinti vonal, amolyan egy nyomvonalú "iparvágány". Ezt amiatt írom idézőjelbe, mert nem pontosan ipari a dolog, hanem katonai. Ugyanis ez ott egy nagy katonai létesítményhez vezet. Erről most naprakész információim nincsenek, és feltételezem már bezárt ott az a katonai részleg, ami minden bizonnyal a korábban a Tétényi fennsík katonai objektumainak egyik részlege volt, ahol különleges antennarendszereket lehetett ott korábban látni a dombtetőn.
Tehát az a vonal nem olyan igazi vasútvonal, hanem csak egy objektumig tartó volt a vonalvezetésének a célja és sosem jött el a Dunáig, hiszen alapesetben nem is tudna eljönni, mert domborzatilag is a fennsík szélénél elég erős lejtőbe futna, ami egy vasút számára nem megoldható.
Én ennek a kis vonalszakasznak, amelynek mai műszaki állapotát sem tudom igazán, nem látom hasznosítható mivoltát, főleg nem a kerületünkre nézve. De ha valakit jobban érdekel, mindenképpen a terület élőbeni bejárása lenne indokolt.
Üdv:
Zugi

ppapa Creative Commons License 2001.10.29 0 0 19
És a megfelelő helyről (VASÚTMÁNIÁSOK IDE, VONATBUZULLS) cyber.greg 39566-beli kérdésére meg is jött a válasz Macibb tollából (39568), bocs, hogy csak az előző beírásom után néztem utána:

"Mert 2 külön vonal. Kelenföldtől 3 vágány indul el dél felé. A Dunához legközelebbi a 30a vonal Székesfehérvár felé. A másik kettő a 40a vonal Pusztaszabolcs felé. Ezek Budafok-Belváros után eltávolodnak a 30a-tól, majd az egymás melletti Érd alsó vá. (30a), ill. Érd felső mh. (40a) után a 40a délnek fordul, két egyvágányú hídon keresztezi a másikat, aztán jön Érd állomás. Érd felső és Érd között fontos még Érd elágazás, ahonnan egy vágány a 30a Tárnok állomásához vezet, innen a 30a Szabadbattyánig kétvágányú.
És hogy miért is van ez így? A Buda-Székesfehérvár(-Balaton-Zágráb-Károlyváros-Fiume) vonalat a Déli Vasút építtette 1861-ben, a Kelenföld-Újdombóvár-Pécs vonalat pedig a MÁV 1882-ben.
Macibb"

A tények most már világosak, csak még mindig homályos az ok, ami a valamikori építőket a Háros utáni szétválásra késztette. De idővel talán az is kiderül.

ppapa

Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 18
Hello slr!

Szeretnék bemásolni ide egy hétvégi híradást. Bár nem a vonat a témája, de kötöttpályás ez sis és budafoki is. Vagyis a 41-es villamosról van szó.
A rózsavölgyi közlekedési fórumról szól a cikk, ahova szemben a Villa által rendezett kerületi "összközlekedési" fórummal sajna nem tudtam elmenni, de íme az újságíró tudósítása:

"Rózsavölgyiek a 41-es villamosért

Ingatlanjaik értékvesztése miatt perek indítását helyezték kilátásba a XXII. kerületi Rózsavölgy lakói azon a csütörtök esti lakossági fórumon, amelyet elsősorban a 41-es villamos tervezett megszüntetése miatt hívtak össze. A villamos fő vonalán, az Ady Endre úton a BKV busszal szállítaná az utasokat. Az elképzelés ellen a kerület vezetői és lakói egyaránt tiltakoztak.

Zsúfolásig megtelt a Rózsavölgyi Közösségi Ház nagyterme: „mentsük meg a 41-est”, adta meg az alaphangot Szántó Tamás, a szervező Rózsavölgy Egyesület vezetője, aki kijelentette, a villamos megszüntetése nem rémhír, ugyanis magától a BKV egyik vezetőjétől hallották.

A lakossági fórumra meghívták a kerületi polgármestert, a BKV Rt., valamint a fővárosi önkormányzat képviselőjét is. Fajcsák Lajos a BKV Rt. nevében kijelentette: a cég célja a tulajdonos fővárosi önkormányzat hosszú távú közlekedési koncepciójának végrehajtása, de nem szüntethet meg járatokat, pusztán javaslatot tehet a gazdaságosabb működtetésre. A 41-es villamos a régi, törökbálinti HÉV nyomvonalán jár, fenntartása drága és gazdaságtalan. Hangsúlyozta, a BKV Rt. arra törekszik, hogy a helybeliekkel együttműködve alternatív megoldást dolgozzon ki Rózsavölgy közlekedésére. A lehetőségek között felmerült: a villamosvágányt leaszfaltoznák, és a kétszer kétsávossá alakított Ady Endre úton busz szállítaná az utasokat. A villamospálya felújításra szorul, amire nincs pénz. A korszerűtlen típus cseréjére sincs forrása a BKV-nak.

Fajcsák Lajos állításának némiképp ellentmondott Csordás Mihály, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának vezetője. Ő azt állította, a villamos megszüntetését nem tartja jó ötletnek, és az nem is szerepel a főváros tizenöt éves közlekedésfejlesztési tervében.

A kerület lakói azt hangsúlyozták, a villamosra szükség van, a busz tovább szennyezné a levegőt, és ha leaszfaltoznák az Ady Endre utat, már csak egy lépés lenne a patak letakarása és a fasor megszüntetése. A Leányka utcai felüljárónál épülő Auchan áruház és a kerületi lakóparkok amúgy is tovább növelik majd a forgalmat. Voltak, akik úgy vélték, pert nyerhetnének a BKV-val szemben, mert ingatlanjaik értékcsökkenésével járna a változtatás. Akadt, aki egyenesen azt indítványozta, ha a kerületiek nem szólhatnak bele sorsuk alakításába, Budafok-Tétény váljon le a fővárostól. Kérdésünkre Szabolcs Attila polgármester elmondta, az Ady Endre út a kerületi önkormányzat tulajdonában van, és nem járulnak hozzá a villamosvágány leaszfaltozásához.

A polgármester arra sem lát esélyt, hogy a kerület kivegye részét a villamos üzemeltetéséből, akkor ugyanis az iskoláktól, óvodáktól vennék el a pénzt. Hozzátette, régebben már kiderült: a BKV Rt. kissé „fukar” cég, amikor arról tárgyaltak, hogy az egyik buszjárat vonalának 3,2 kilométerrel kellene meghosszabbítani, évi 24 millió forintot kért a működtetésre a kerületi önkormányzattól."

Ennek a cikknek kapcsán nem csak a 41-es villamos megmentéséért kell minden eszközzel nekünk is harcba szállnunk, hanem megemlített a cikk egy nagyon érdekes dolgot is, ami mindenképpen elgondolkodtató. Mégpedig, hogy ha a kerületünkben valóban annyi mindent az itt élő lakosság tiltakozása ellenére akarnak keresztűlvinni az itt élők érdekeit mélyen sértve, akkor meg kellene vizsgálnunk, hogy milyen lenne Nagy-Budapesten kívül élnünk. Milyen előnyökkel és hátrányokkal járhatna ha Budafok újra egy önálló kisváros lenne, mint 51 évvel ezelőtt is volt. Ha kicsit erős is a felvetés első hallásra, de engem nagyon is érdekelne különféle nézőpontokból való megvilágítása.

Üdvözlettel:
Zugi

ppapa Creative Commons License 2001.10.29 0 0 17
Szervusztok!

Amióta slr felvetette, furdalja az oldalam a kérdés a kerületünkön átvezető két vasútvonal nyomvonal-vezetésének oka iránt.
Az 1988-as kiadású Tétény-Promontor könyvben szűkszavúan (két kis bekezdés) csak ennyi van a vasútvonalak kiépítéséről:
"A Délivasút Buda-Kanizsa közötti 221 km-es szakaszát 1861. április 1-én adták át a forgalomnak. Ezen a napon állt meg Promontoron az első vonat. Promontoron két állomás, Tétényben egy volt….
A pécsi vasutat 1882. november 16-án adták át a forgalomnak, állomása Promontoron, Kistétényben, Tétényben is létesült. Ezzel a helyi vasútállomások száma ötre emelkedett."
Hát ez nem ad választ a mi kérdéseinkre, de egyelőre nincs több.

cyber.greg: persze, hogy elférhetett volna, csakhogy több, mint 100 éve minek és hogyan indult volna a hegyre föl a vonat, ugyanis az M0 elég komoly emelkedőn megy át. A túloldali vasútvonal meg egy völgyben tényleg a hegybe megy bele!!!
Ha van kedved, gyere, menjünk ki a helyszínre. Az Óhegyről ragyogó a kilátás, hatalmas területet be lehet látni, a két vasútvonalat is.
Köszi, hogy feltetted a kérdést a megfelelő helyen.

Üdv: ppapa

cyber.greg Creative Commons License 2001.10.28 0 0 16
Ahol az M0 autóút elfér, ott sín is elférhetett, nem?

Na jó, megkérdezem a vonatbuzullsban, ha eddig más nem.

Előzmény: ppapa (14)
mind_the_gap Creative Commons License 2001.10.28 0 0 15
Üdv!

Én Berlin felett, Birkenwerderben láttam olyat, hogy a vonat elment a kisváros határáig, ott ha nem is a föld alá, de lesüllyesztve lopakodott be annak központjába, majd elhagyva a települést, ismét felemelkedett a föld szintjéig. Hogy mire volt ez jó?

A vonatállomás a központban volt, a keresztutak minegyike átment a vonat felett, aránylag jól el volt szigetelve a vonat zaja a kisváros csendjétől.

Ahogy a kivitelezést néztem, az nem manapság történhetett. Valakinek már korábban leesett...

A vonatsín bővítése ellen mindenképpen tiltakoznunk kell. Nem kell nekünk mégegy vágány, sőt a jelenlegi is sok már...

ppapa Creative Commons License 2001.10.26 0 0 14
Nem kívánnék akadékoskodni, de a térkép sima, a valóságban viszont a két vasútvonal között egy hegy van. Nem tudom elképzelni, hogy azon keresztül ment volna a vonat. És vajon mi célja lett volna az összeköttetésnek? A törökbálinti vonal minden bizonnyal a hegybe ment bele. Sőt, szinte biztos, a semmibe(!) tűnt el.
Jó lenne egy vasutast idehívni, vagy egy vasutas topikban megkérdezni a szétváló vonalak titkát.

ppapa

Előzmény: cyber.greg (11)
ZsombiGy Creative Commons License 2001.10.26 0 0 13
Ha valami eszembejut, vagy információm jön, akkor én is hozzászólok ide is.

Üdv
Zsombi

Törölt nick Creative Commons License 2001.10.26 0 0 12
Sasszem mindent lát :-)

Pont az 58-adikon volt nyitva :-)

Igen, amit mondasz, az teljesen ésszerű magyarázat a múltra. Most már csak a jövőt kéne megtalálni. Híve vagyok a vasútnak, különösen, ha a mainál sokkal kulturáltabb szintre lehetne emelni a magyar vasutakat. Tartsunk meg amennyit csak lehet, sőt fejlesszük. Viszont át kellene gondolni, hogy a jelenlegi és a jövőbeli magyar valóságban melyik vonalakra és milyen formában van szükség. Hatalmas érték volt például a XI. kerületet behálózó vasúthálózat. A Kelenföldről az Andor utcán át elvileg még ma ie el lehetne menni vonattal a Hunyadi úti Mercedes telepig, de a sínek között néhol már fák nőttek. Kérdés, hogy ezeknek a vonalaknak, amelyek bementek minden ipartelep udvarára, lesz-e még a jövőben létjogosultsága, tehát hogy a jövő letéteményesei vagy a fejlődés akadályai-e. Kíváncsi lennék, a XXII. kerület iparvágányai közül melyik van még használatban, és van-e olyan, ami ma alszik, de még használatba vehetik.

Előzmény: cyber.greg (11)
cyber.greg Creative Commons License 2001.10.25 0 0 11
Nézz meg egy Budapest-térképet!
A spirál, nagyalakú Cartographia atlaszban az 58. oldalról van szó.

Ahol az északi sín elkanyarodik az M0-tól, ott menj tovább az M0-s mentén.
És ahol az M0 vesz egy szélsőbalost Törökbálint alá, HOPP!, a semmiből előtűnik egy vasúti sín, ami felmegy a bécsi vonalig M1-M7 elágazásnál.

Tehát tutkó, hogy össze volt kötve a kettő, ezért volt szükség az északira.

A délire meg azért, mert van ott egy (vagy több) iparvágány ot annál az izénél ott lenn.

Előzmény: Törölt nick (7)
ppapa Creative Commons License 2001.10.25 0 0 10
Kedves slr!

Felvetésed mellünkbe vágott. Körbekérdeztem néhány régi budafokit, mindegyiknek leesett az álla, hogy tényleg. Gőzünk sincs, hogy mi lehetett az oka a nyomvonal alakulásának. Mi így szoktuk meg, eszünkbe se jutott, hogy lehetne másképp is. De igazad van. Hatalmas területek szabadulnának fel a közös nyomvonallal, a földalattiról nem is beszélve.
Érdekes, ahogy megemlítettem a földalatti vasút lehetőségét, rögtön az jutott mindenkinek az eszébe, hogy milyen jó lenne hozzáférni a Dunához. Másodjára meg a nagy szabad területek.
De erről majd még részletesebben. És csak találunk valakit, aki elfogadható magyarázatot tud adni a nyomvonalra.

Üdv: ppapa

Előzmény: Törölt nick (7)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.25 0 0 9
Nem vasút, de közlekedés. A Hárosi Duna partján utat építenek. Ez valószínűleg a kerékpárút hiányzó szakasza lesz a Növény utcától az M0 hídig. A földmunkák elég nagyszabásúnak tűnnek, az alapján az sem kizárt, hogy autóval is járható utat építenek a Dunatelep, a Horgásztelep és a yachtklub összekapcsolására. Kép itt látható, a 4. hozzászólás 3. képsorában.
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.25 0 0 7
Budafok-Háros vasútállomásnál ketté válik a délre menő vasútvonal, hogy később Érden egyesüljön, közrezárva egy szigetet, amiben Nagytétény és Érd egy része van elrekesztve. Tudja valaki, mi a szerepe annak, hogy két, közel párhuzamos pályán közlekednek a vonatok? Az avatatlan szemlélődőnek az a benyomása, hogy az egyik nyomvonal felszámolásával, a másik bővítésével csökkenne a leküzdendő akadályok és a zárványban ragadt gondok száma.

Persze ha jó oka van a kettős vonalvezetésnek, azt szívesen megérteném. Elmagyarázza valaki?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!