Keresés

Részletes keresés

ate-p-ista Creative Commons License 2006.05.09 0 0 26024
Ez az összecsukható Il-62-es volt már?
Batya Creative Commons License 2006.05.09 0 0 26023

Off.

Gondoljatok bele, mit tehet a kürtölésen kívül egy völgymenetben haladó vontatmány kormányosa, tetézve még azzal, ha kicsi a mederteltség? Semmit! Nem is igen kapkodnak a kormánnyal, ha eléjük kerül valami amiben lényegesen kevesebb a vas.

Előzmény: trikó (26014)
Ramius Creative Commons License 2006.05.09 0 0 26022

Nincs értelme. Gondolj bele, milyen fényerő kellene ahhoz, hogy 6-800 méter távolságon belül mindent megvilágítson... Olyan, mint ha a repülőtér kivilágítása helyett a röpcsire tennél annyi fényt, hogy az egész repteret (inclusive gurulóutak) bevilágítsa.

Ráadásul - ahogy az elhangzott - egy kis eső, és úgy látod, mintha hiperűrsebességre kapcsoltál volna.

 

(Egyébként, hogy ne maradjon elvarratlanul a szál: a ladikosoknak egy erős fehér fény felmutatásával kellett volna jelezniük a helyzetüket.)

Előzmény: trikó (26014)
BJani Creative Commons License 2006.05.09 0 0 26021
Vagy ne felejtsd el a feltöltés után még a beszúrást is megnyomni. :))
Előzmény: trikó (26020)
trikó Creative Commons License 2006.05.09 0 0 26020
Ne csigázz már minket, dobj egy linket! :))
Előzmény: goldeneagle (26019)
goldeneagle Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26019

jajj ez nem szúródott bele.


Sorry

trikó Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26018
Szépek... :))
Előzmény: goldeneagle (26017)
goldeneagle Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26017

Egy két kép az arhívból....

 

Üdv

VAG Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26016
A Sabena is A340 volt.
Előzmény: t-bird (25995)
érónyúz Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26015
Nem véletlenül írtam be a neveket. Néhány hónappal később (1975.01.15.) cpt. Szerencsés és személyzete végzete éppen a KÖD lett, csak akkor nem felfelé, hanem lefelé közlekedtek...
Előzmény: Gregor83 (25998)
trikó Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26014
Mégoffabb:

Nincsen előírás, szabvány a hajókon saját reflektorok üzemeltetésére legalább mondjuk egy ilyen "koppanás" után?

Láttam többször pl. tolós csurma elején komoly reflektorokat világítani, ami pedig ugye jóval kisebb sebesség mellett történt. A párában olyan szép kévét vetett, hogy csak na.
(Kérdés persze, hogy a keptén mit lát ezekkel sok-sok méterrel hátrébbról:))
Vagy az is csak helyzetjelző lett volna?
Előzmény: Ramius (26005)
Miocsó Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26013

OK! Hála Istennek egyre gondoltunk.
Kösz.
Előzmény: Ramius (26012)
Ramius Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26012

Pontosan, erről szól a történet. Ők megtettek mindent, amit a szabál előír. A ladikosok meg hibáztak, ők a hunyók...

 

Előzmény: Miocsó (26010)
ate-p-ista Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26011
Ha jól sejtem IFR-től függetlenül a légtér típusától függ, hogy az irányító felel-e az elkülönítsért. Ott is lehet IFR-t repülni, ahol csak tájkoztatás van. Meg ott is, ahol semmi. Pl. Ausztráliában nagygépekkel (jetekkel) is repülnek nem ellenőrzött repterekre, és menetrendi utasszállítás ott csak IFR szerint lehetséges, ha jól emlékszem...
Előzmény: Miocsó (26010)
Miocsó Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26010

Üdv

Akkor mi van?

Ha semmilyen szabályt nem tartottak be a csónakkal éjszaka akkor nem is várhatják el hogy kikerüli valaki őket.
Remélem nem a szárnyashajó személyzetét hibáztatod.

más:
Ha valaki valaki IFR-t tölt és azerint repül akkor az összes elkülönítésért az irányítás felel, ha jól tudom IFR légtérbe flightplan nélkül nem illik berepülni.
Ha pedig VFR-t töltött( vagy kért, törölte az IFR-t) akkor valószínüleg az időjárás olyan hogy a pilóta önkét vállaja a saját elkülönítést.

Előzmény: Ramius (26005)
ZöPö Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26009

Hehe, a BA Embráner kepténnek volt egy ötlete: http://www.airliners.net/open.file/1042025/L/  (csak kicsit nem jött be).

 

Berlin-Tegel, három nappal ezelőtt.

DAttis Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26008

Ezt a "figyelést" szemmel dolgot a szakiktól megkérdezném, hogy egy ilyen nagyobbacska utasszállítónál (F70es és onnan felefelé) egyáltalán fel-leszálláskor mennyit lát maga elé illetve oldalra a pilcsi, hogy pld észrevegyen egy "kolbászoló" Góbét vagy akármi más az utasszállítóhoz viszonyítva pille könnyű gépet. 

Nekem hozzánemértőnek úgy tűnik, hogy ilyenkor inkább az irányításra kénytelen bizni magát a pilóta és a könnyű madarak 100%os odafigyelésére amit én kivúlálóként nem vonok kétségbe, hisz mindenki életbe akar maradni egy ilyen veszélyes üzemben.

Előzmény: neofrix baszmacs (26006)
P.ISTI Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26007

a kivizsgáló kérdésére válaszold azt, hogy én kinéztem, de nem láttam semmit

 

Ha még tudsz válaszolni...

Előzmény: ate-p-ista (26002)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26006
Vajon a figyelés fogalmába pilóta esetében beletartozik-e a (lehetőség szerinti) nézés, vagy az csak bicikliseknek való?

Szerintetek a rendeletben mi szükség van a "függetlenül a légtér osztályától" közbevetésre? A figyelési kötelezettséget anélkül is előírja a szöveg, akkor mire akartak vele utalni?

Először úgy gondoltam, hogy az IFR-VFR különbségre utalva írták oda, magyarul azt jelentené, hogy IFR-ben is kell figyelni. De talán nem is erről van szó, hiszen az IFR-VFR nem függ egy-egyértelműen a légtérosztálytól.

A másik lehetőség, ami eszembe jutot, hogy az ellenőrzött-ellenőrizetlen légtér miatt kerülhetett oda. Az ellenőrzött légtében gondolhatná a pilóta, hogy az elkülönítésért úgyis elsősorban az irányító felel, akkor ő minek erőlködne? A gond itt is az egy-egy értelmű megfeleltethetőséggel van: a C-D-E-F légtérosztályok elkülönítés szempontjából vegyesek.

Na akkor nézzünk egy gyakorlati példát! Szerintetek a Sármellékről felszálló (ha jól sejtem előbb F, majd D légtérben repülő) nagyvasból érdemes kinézni, vagy nem? Épp tegnap pörölt az info valami VFR forgalommal, aki keményen ragaszkodott hozzá, hogy ő nem _kér_ az infótól magasságot, csak bejelenti, hogy 3000 lábon van (hogy aztán bejelentés nélkül felmenjen ötezerre). Az info meg közben egy nagyvasat próbált beforgatni Sármellékre.

Magamtól azt gondolom, hogy az elkülönítés szempontjából vegyes légterekben pont verőfény-napsütés esetén érdemes az IFR-ben repülő pilótának kinéznie az ablakon, mert olyankor van esélye önfeledt molylepke-üzemmódban közlekedő VFR egységekkel találkoznia. De mondjátok meg, ha rosszul gondolom!





Előzmény: Ramius (26004)
Ramius Creative Commons License 2006.05.08 0 0 26005

Alapjában véve offtopik, de az uborkaszezonra tekintettel, szemléltetésként:

Jópár éve egyszer egy szárnyashajó (jéé, nem is annyira off, hiszen legalábbb szárnya van!! :-))) ) sötétben ért Budapestre. Egy ladikos társaság a hajó elé-alá került, és hát ugye a 70-nel repesztő jó orosz acél...

 

A személyzet hallotta a koppanást, szépen hasra tették a hajót, és az előírásnak megfelelően hátráztak egy nagyot, hogy a feltételezett tuskó kijöjjön a szárnyból, ha megakadt.

 

Aztán folytatták az utat, és rendben kikötöttek. Csak jóval később derült ki, hogy mi is történt.

 

A vizsgálat során pontosan azt a választ adták, amit Te is mondasz, amikor megkérdezték tőlük, hogy mit láttak.

 

A radar ment, nem volt jel, fényt nem láttak, rádióforgalmazás nem volt.

 

 

A vizsgálat eredménye: (mi más lett volna...) a ladikosok voltak felelősek, mert nem jelölték meg a helyzetüket az előírt módon, erős fehér fénnyel, illetőleg nem tértek ki a szárnyas elől. (Az előtt 1000 méteren belül még keresztbe sem szabad átmenni...)

 

 

Előzmény: ate-p-ista (26002)
Ramius Creative Commons License 2006.05.07 0 0 26004

Pedig tök egyszerű. Gondolj bele, mit is írtak, szó szerint: figyelni.

 

Hogy milyen módon, arról szó sincs. Értelemszerűen, minden rendelkezésre álló észlelési módon. És hát ugye, ahogy ez alább már elhangzott, a lehetőségek tárháza meglehetősen széles.

 

Ne értsd félre, nem megbántásként mondom, de az "átalgembernek" a gyalogos-biciklis-autós reflex miatt egyenlő a nézéssel a figyelés.

 

 

Előzmény: neofrix baszmacs (26001)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.05.07 0 0 26003
Tudom, ez egy puha szabály: IFR-ben nem elsődleges elkülönítési eszköz; ha nem látsz ki, akkor nincs miről beszélni; nem számonkérhető, ezért mindenki lelkiismerete szerint alkalmazza, vagy nem. A kijelentésed ("vagyis akkor sem nézne ki elvileg, ha kékégben repülne") viszont a szabály létét tagadta, ezért szóltam hozzá. Mindenesetre, addig jó, amíg nincs aktuálisabb témánk a topikban.
Előzmény: ate-p-ista (26002)
ate-p-ista Creative Commons License 2006.05.07 0 0 26002
Rendben. Ha IFR szerint repülsz IMC-ben, kinézel és mit látsz? És ha VFR-ben repülsz IMC-ben??? Az idézett szöveg annyit jelent, hogy meg kell tenned ami tőled tellik az adott helyzetben, és ha megtörtént a baj, a kivizsgáló kérdésére válaszold azt, hogy én kinéztem, de nem láttam semmit.
Előzmény: neofrix baszmacs (26001)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.05.07 0 0 26001
Nem könnyű a rendeletszövegezők élete. Az én egyszerű lelkemnek az idézett szöveg sasolási kötelmet jelent, de ezek szerint van más értelmezés is. Most aztán találgathatjuk az alkotók szándékát.
Előzmény: ate-p-ista (26000)
ate-p-ista Creative Commons License 2006.05.07 0 0 26000
" Köteles figyelni a forgalmat" vagyis figyeli a rádiót, manapság a TCAS-t, meg ha van rá esélye hogy kinézzen, hát kinéz. Ködben azért nem hiszem, hogy elkóborolt sárkányossal találkozik, meg egyébként TMA-ban a radarosé a felelősség ettől függetlenül.
Berlinben bizonyára volt megfelelő felszálló kitérőjük, ha betartják az előírásokat, még nem biztos hogy nem tisztelik az időjárást...
Előzmény: neofrix baszmacs (25999)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2006.05.07 0 0 25999
>mert IFR repterv szerint repül, vagyis akkor sem nézne ki elvileg, ha kékégben repülne...

Hát, erről a rendelet kicsit mást mond...

"A légijárműnek a légtérben - függetlenül a légtér osztályától -, valamint a repülőtér mozgási területén történő működése során, a légijármű személyzete köteles folyamatosan figyelni a forgalmat, a lehetséges összeütközési veszélyek felismerése és megelőzése céljából."

(14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól)
Előzmény: ate-p-ista (25996)
Gregor83 Creative Commons License 2006.05.06 0 0 25998
Ha jól emlékszem Szerencsés András és személyzete zúzott szét egy gépet Ferihegyen. Az pedig elég csúnya történet volt.
Előzmény: érónyúz (25997)
érónyúz Creative Commons License 2006.05.06 0 0 25997

Az 1970-es évek eleje, IL-18, Bp-Berlin. A teraszról nem látszottak a szemben parkoló gépek, így megnyugodva beültem a Mackóba vese karbantartásra. Egyszer csak szólnak, be kellene szállni. A kabinban 3 db cpt, Szerencsés András, Papp Ferdinánd, Zörgő Tibor, utóbbi a navigátor munkahelyén. Mivel a rádióst ekkorra már száműzték a fedélzetről (munkáját a navigátor vette át), be tudtam ülni a helyére.

Egy follow me kocsi vezetett ki bennünket egészen a pályaküszöbig. Ha kicsit felgyorsított, eltűnt előlünk a ködben. Akkoriban még kicsit újonc voltam, de gondoltam, három ilyen nagytudású csak tudja mit csinál, és a hajózószerelő sem volt kezdő. Így aztán hallgattam, mint szamóca a fűben, de egyáltalán nem voltam biztos benne, hogy pár óra múlva Berlinben fogok sörözni.

Aztán belerohantunk a nagy semmibe, és egyszer csak vakító napsütésben alattunk volt a tejföl teteje. A pontos magassági adatra nem emlékeszem, de a 400 m fölötti tereptárgyak, mint pl. a János-hegy vagy a Széchenyi-hegyi TV antenna kilógtak a fehér paplanból. Jellemzően az jutott eszembe, ha valami mégis ledobja a szíjat, visszafordulás one, max marad Bécs vagy Pozsony, már ha eljutunk odáig.

Mondjuk egy ilyen mutatvány kétségtelenül látványos, de közel sem olyan veszélyes, mint hasonló módon beleközlekedni valami jó kis zivataros szélnyírásos turbulenciás matériába. Ha az ember a haza védelmére száll fel egy vadászgéppel, nyilván mások a szempontok, de egy utasszállító esetében illik jobban tisztelni a meteorológiát. Nekem legalább is így tanították.

Előzmény: ate-p-ista (25996)
ate-p-ista Creative Commons License 2006.05.06 0 0 25996
Hogy a tejfölben emelkedik meg fordulózik az azért van, mert IFR repterv szerint repül, vagyis akkor sem nézne ki elvileg, ha kékégben repülne... És nem "bóklászhat" a közelben semmiféle gép. Amúgy meg ha még emlékszel rá, ilyen tejfölben le is szállnak a repellők! Ha jól emlékszem 125 m a min látás a felszálláshoz, de ez 100 alá is csökkenhet, típus- és üzemeltetőtől függően.
Előzmény: DAttis (25993)
t-bird Creative Commons License 2006.05.06 0 0 25995
"Ha jól emlékszem, a Sabenának már elégett egy A330-asa egy hangártűzben. : ("

Rosszul emlékeztem, az Air France volt, és A340. A belgák csak főfutót törtek egy A330 leszálláskor. Szóval semmi kapcsolat a mostanival. Pedig nekem akkor is rémlik egy régebbi brüsszeli hangártűz, de nem találtam semmi nyomát.
Előzmény: t-bird (25991)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!