Fogalmazzunk úgy: furcsa ítélet... Nem gondolom, hogy bátorítani kéne az ilyen megoldást. Azért megnézném azt is, hogy mi volt a pontos tényállás. Ha az egész gépnyi gárda "el akart térülni" az egy érdekes helyzet.
A connin volt szex-sztáns ablak. Amikor 1957-ben a Malév IL-14-eseket vett, az első három gépnek (HA-MAA, MAB, MAC) a pilótafülke mögött volt buborék plexi ablaka a gép tetején. A csillagászati navigációt akkor még tanították. Ma már persze ez mosolyogtató a repülésben, de a hajózásban még 2006-ban sem, a GPS korszak ellenére.
A ferihegyi Emlékparkban látható IL-14-esnek nem csak a tetején, hanem az oldalán is van, de az eredeti célt a felső buborék szolgálta. Az oldalsó ablak inkább a lefelé történő kukucshoz kell.
Te biztos vagy abban, hogy ez a valami a plafonon szextáns? Én már láttam szextánst, igaz hajóst, az nem így nézett ki. Én ezt inkább valami irányítható fényű lámpának nézem.
Azt meg el nem tudom képzelni, hogy lehet egy ablaktalan munkahelyen a szextánst használni, ahhoz horizonttól a zenitig tartó látás kell. Ezért van az üvegorr a régebbi navigátormunkahelyek körül, az An-26nál meg a buborék.
Meg olyan is, hogy valaki kerül a repülésből a hajózásba. Majd tíz évig dolgoztam utaskísérőként szárnyashajókon másodállásban. Van is egy hasonló felvételem, ahol a mi hajónk repül a víz fölött, majd megpróbálom föltenni.
A hajókon a kapitány az adminisztráció és a személyzet "gondnoka" a parancsnok pedig a legfőbb úr.
"The derived unit of speed is the knot, defined as one nautical mile per hour.
The term "knot" derived from the practice of using a knotted rope as a method of gauging speed of a ship. The rope would be thrown into the water and the rope trailed behind the ship. The number of knots that passed off the ship and into the water in a given time would determine the speed in "knots".
Again, for maritime navigation, nautical miles are sometimes divided into 10 cables, although other precise definitions of a cable have also been used."
Nagyjából így igaz. (A csomó és a tengeri mérföld azonos fogalom). Az irányonként más színű helyzetfények valóban a hajózásból jöttek. Navigációs helyzetfénynek is szokták őket hívni. A navigáció pedig hajózást jelent (navigatio)... :) A tisztek elnevezése, a "rangjelzések", a fedélzet és a hozzá kapcsolódó kifejezések, sőt, a kezdeti alapműszerek, és helyzetmeghatározási módszerek egy része is onnan érkezett a repülésbe (mágneses iránytű, szeksztáns, csillagászati navigáció, sőt a világítótorony elvét is felhasználták a légi rádiónavigációban).
Az oldalfény bal oldalon piros, jobb oldalon zöld, asszem ez a repülésben is így van.
Ha egy könyvben jól olvastam a repülésbe nagyon sok mindent a hajózásból vettek át (oldalfény, csomó, tengeri mérföld stb) Nem meglepő, hogy kapitány is van a repcsin, ahogy a hajókon :)))
De javítsatok ki ami nem igaz ebből vagy csak féligazság.
Apropó világítás, biztonság, jelenleg olyan helyen melózom, ahol teljesen rálátok a Széchenyi hegyi TV adóra aztán el kezdtem gondolkodni, hogy a meglévő piros jelzőfények helyett, nem kellene arra vmi erősebb fényt felrakni (a magas antennára), esetleg vmi villogó fényt? Mert ha jól látom a pont a csúcsán nincs semmilyen fényjelzés
Azért nem teljesen. Mondjuk inkább repülőszerencsétlenkedés. Abszolút jellemző a fejlesztéseket ilyen ügyesen "támogató", "vállalkozásbarát" magyar hivatali környezet flott működése. Meglepő, hogy mégsem sikerült elgáncsolni az ügyet hivatalból.... :))
Magánban akartam, de nem publikus a címed (plusz a bemutatkozásodban olvashatatlanok az ékezetes betűk...). Szóval: egyenlő oldalú háromszögben elhelyezett 3 árbócfény = tolt karaván (a géphajó hátulról tolja az uszályokat). Ekkor hátulról 3 egymás melletti fehér farfényt látsz. Izgi dolgok ezek.
Rendben kedves Marko Ramius, volt egy ilyen sejtésem:) Csak azért kérdeztem, mert láttam sok hajót esténként egy időben Párkányban, de volt egy-kettő (vagy tán ugyanaz többször), amelyen aq többihez képest többszörös fényerejű, komoly reflektor dolgozott középen. Messziről úgy nézett ki, mint egy mozdony: kétoldalt "tompított" felül homlokreflektor.
Egyszer már el kell menjek hajózni is egy ilyen teherfuvarra mindeféle képrögzítő masinákkal. De ezt majd megbeszéljük a vonatkozó tpopikon... :P
A hajók világítása elég faramuci. Az orrban lévő lámpák előre és oldalra világítanak (a hajó orrához képest +- 112,5 fokban). Az oldalfények csak az egyik oldalra, 0 foktól (ez a hajó orra) 112,5 fokig. A farfény a maradék 135 fokban hátul világít. Az első és farfények száma, elrendezése és színe attól függ, hogy milyen hajó, vontat-e valamit, stb. Az oldalfény bal oldalon piros, jobb oldalon zöld, asszem ez a repülésben is így van.