Nem beszélve a kerekről. Lőttek a jó kis oúti agyaknak, a 2 mm alatti küllőket is el lehet felejteni egy tárcsás keréken, a radiális fűzésről már nem is beszélve.
De biztosan nem is erre találták ki, hanem a ciklokrosszra. Arra meg állat.
Szerintem ezt a féktémát már rövidre lehet zárni. Egészen egyértelmű, hogy oútikra nem kell tárcsafék, mégha éppen rá is lehetne tenni (aluvillákra). Ami van rajta megfelelő, és az egész szakág nem arról szól, hogy nagyon erős és spéci fékhatás kell (az az mtb). A tendencia sem ez. Könnyűvázas-, pláne karbonbringákra meg nem is lehet rátenni, amúgy is elég félős dolog...
tárcsaféket minden outi bringára, de csak akkor, ha ABS is van hozzá:-))) egyébként nekem elvileg kevésbé hatékony outi fékkel is sikerült már kormányon át előre repülnöm, tehát meg vagyok a fékem hatékonyságával elégedve...
Érdekes, bár én leginkább pont nem ott bent szoktam fogni a kormányt, hanem ahol már kezd előrehajolni. Talán ha kicsit hosszabbak lennének azok a fékkarok - ki kéne próbálni.
Itt folyamatosan (8-10 perc) kell húzni a féket, különben elszáll az ember a következő kanyarban. A vége felé már lehet érezni, hogy nem olyan tökéletes a moduláció, mint a helytetőn.
Ez elég extrém eset - nem csak a fékezés miatt, hanem az utcák is helyenként olyan borzalmas minőségűek, illetve akkora fekvőrendőrők vannak, hogy nem egyszerű nyeregben maradni. Egyszer-kétszer már tuti nagyot zakóztam volna, ha nem lenne teleszkóp a biciklin.
Ja, az én régi outimon is ilyenek voltak. a gyenge pontja a dolognak a karok irányával azonos elfordulási tengelyben volt, így a karok a fék teljes behúzása nélkül is már elkezdtek kifordulni kicsit irányból. Talán valamilyen más áttételezéssel használhatóbbá lehetett vona a megoldást... De hát a gramm mániában nem csoda, hogy senki nem törődött ennek a továbbfejlesztésével.
csak h mégegy féktípussal bekeverjek, én most olyannal nyomom, ami fölülről fékezi a gumit, egy másik gumi segítségével, és én meg elfelejtettem a nevét jól. :o)
Szerintem már ebben a topikban is biztos leírtam egyszer, úgyhogy nagyon sokat nem érdemes róla mesélnem :)
Fél-klasszik KTT belépő mutatvány volt, ugyanis fél kézzel fogtam a kormányt, közben valamiért hátrafelé néztem, ezerrel száguldottunk Párkány központja felé. Mire visszanéztem, épp előttünk volt a kereszteződés, meg kellett volna állni gyorsan, ilyedtemben berántottam a féket az egyetlen kezemmel, ami a kormányon volt. Kerék egyből bebicskázott, én egy 10 pontos szaltóval elhagytam a kerékpárt. Azazcsak hagytam volna, mert az egyik klipszben benne maradt a lábam, így a bringa is jött utánam. Már nem emlékszem, ki kapart össze, vagy te, vagy Mike. Csodával határos módon semmi bajom nem lett, úgy rémlik a bringán is csak a zselés nyereg amortizálódott tovább. (Amit előtte épp a korábbi KTT-s mutatványommal kezdtem el.) A legnagyobb tragédia az órám adatainak törlődése volt.
Az egész eset szépsége egyébként abban volt, hogy mindez egy 120 km-es (de 130-ra sikerült :) TT utolsó pár száz méterén történt :)
Az első linken lévő képen látható, hogy gyakorlatilag a kormány közepétől, a fékek felrögzítési pontjáig, bárhol fogva a kormányt, elérhető a fék. Nem akarok kardoskodni a koskormány mellett, de az egyértelmű, hogy többféle fogást biztosít, mint egy egyenes kormány, és ennek vannak előnyei.
Ez a "komfort fék" bizonyos helyeken és szitukban lehet, hogy ciki (kb. 20 éve, mikor megvettem a bca-t, egy haverom is pont ezt mondta - meg hogy a nyeregről gyorsan kaparjam le a "Touring" feliratot :-), viszont roppant kényelmes, és nekem _bevált_ (jó sok ezer km "vegyes használatban"), tehát engem nehéz meggyőzni az ellenkezőjéről... ;-)
A fenti bringa fékeinek fogása a takonynál azért kicsit jobb (mondjuk olyan rágógumi- szerű, de erről nem a komfort szarv tehetett), viszont az elv a lényeg: egy rendes féket is meg lehet csinálni ezzel a kiegészítéssel, és az már nem biztos, hogy hülyeség - mármint egy "városi országúti jellegű bringára" - persze ilyen "besorolás" nincs is, ugye... ? ;-)
Annak idején azt hallottam, hogy a felmelegedés okozta, hogy Beloki gumija elhagyhatta az abroncsot tavaly a Tour-on. Persze kellett a felolvadt aszfalt is hozzá...
Azóta már azt is olvastam (talán éppen itt), hogy kispórolták a ragasztót a szingója alól.
Hadd szóljak bele a fékezés vitátokba, mint egyetlen(?) olyan ember, aki használ(t)országúti tárcsaféket, kantiféket és patkóféket is.
A tárcsa egy saját építésű ciklokrossz bringán van (illetve volt, most már átépítettem egyenes kormányosra, gyerekülésesre). Még koskormányos állapotában belerektam jó pár ezer kilométert. Baromi jó dolog az Avid CPS tárcsfékje. Pontosan adagolható fékerő, hosszú fékezés után vagy esőben sem csökkenő fékhatás, egyszerű beállíthatóság, nem jelentős súlytöbblet, szóval maga a tökély. Városban vidáman lehet biztonsággal használni felső fogásból, barom egy fékereje, de mégis jól szabályotható. Nyilván nem véletlenül használja a Cannondale a ciklokrossz bringáin. Persze egy 360 g-os karbon villára nem tenném fel. :o)
A kantival volt a legtöbb bajom, bár az is Avid volt (Shorty). Akármilyen bowdentámaszt választottam, erős fékezésnél deformálódott, ez csökkentette a fékerőt.
A 'normál' országúti patkó is baromira fog, főleg, ha a hulladék Shimano fékfopákat jó messzire hajítja az ember, és szerez helyettük fekete Ritcheyt. Száraz időben nem maradt el a tárcsa mögött, de hosszas fékezés után, vagy főleg esőben már adódhatnak gondok.
Hogy kell-e hosszan fékezni egy országúti bringán: a nagy átlagnak nyilván nem. Nekem spec igen, mert ha teheten (időm és az időjárás engedi), a Széchenyi-, vagy János-helyre tekerek fel, és értelemszerűen le is kell onnan jönnöm. :o) Erre nem a nagy forgalmú Istenhegyi utat választom, hanem meredek, kis utcákat. Itt folyamatosan (8-10 perc) kell húzni a féket, különben elszáll az ember a következő kanyarban. A vége felé már lehet érezni, hogy nem olyan tökéletes a moduláció, mint a helytetőn. Alpesi lejtőkön még nem száguldoztan, sajna, de a fentiek után van elképzelésem, hogy milyen lehet, az nem 8-10 perc intenzív lejtmenet.
Konklózió nem tudom, hogy van-e. Nyilván nem sok értelme van egy napjainkban divatos, agyonkönnyített vázú és villájú országútira tárcsát szerelni, mert jelentős erőket ad át a váznak-villának. Ciklokrossz bringákon egyértelmű az előnye, csak az ár szab határt az elterjedésének. Túra bringákon extrém helyzetben jól jöhet (nagy málhával le a Himalájáról :o), ha valakinek van erre pénze és szeret koskormánnyal túrázni.
Bocs, ha hosszú voltam.
Ui: Mi van skacok, kicsit esik az eső és máris egyedül kell köröznön a szigeten? Mindenki szaunázik? :o)
Na ez az a stílus, amit jó lenne, ha gyorsan elfelejtenél. Már megint valamit úgy állítasz be, mintha én mondtam volna, pedig csak te hiszed. Én nem álmodtam tárcsaféket az outimra, de nem tartom "elvből"- mert megmondták a nagyokosok - elvetendőnek. Egyébként érdekelne, hogy pontosan milyen egyéb okokat említenek a nagyrabecsült szakértőid.
Nézd pROF kartács :) az országúti bringák fékje nem folyamatos felnimelegítésre van kitalálva az _tény_
Persze én megértem, hogy te tárcsaféket álmodsz minden oúti bringára...de egyelőre örvendetes tény, hogy mindkettőnknél jóval nagyobb kerekes szaktekintélyek is alkalmatlannak találjáka tárcsaféket az országúti kategóriára... és nem a súlya miatt, ahogy te gondolod.