Ismét elkövettem azt a hibát, hogy Zágráb és BP között akartam vonattal utazni.
2014.09.01. 17:12
Vettem helyjegyet a másnapi IC201 Agram-ra, mert mindig tele volt kirándulókkal a vonat, nem akartam nyomorogni. 424-es, nagyon jó, az magyar kocsi szokott lenni, Magyarországon belül működő wifivel.
2014.09.02. 09:54
Megérkezik Rijekából az Agram belföldi része, 10:02-es indulásra készen. Három kocsi érkezett, ebből mindhárom Osijek célállomásra volt táblázva. Kb. 50%-os kihasználtságú vonatra négy kocsinyi ember akart felszállni. 424-es számú kocsi sehol. Nembaj, majd rátolják a nemzetközi kocsikat, gondolom naivan. Nem, nem tették, nem voltak ilyenek.
2014.09.02. 10:05
Csak három perc késéssel elindulunk, tömegnyomor, helyjegy ide vagy oda, bizony a kocsi peronján nyomorgok. Kalauz jön, meglepően jól beszél angolul és közli, hogy Koprivnicában átszállunk, és busszal megyünk Gyékényesig. Persze a vágányzárról se a Start, se a HZ oldalán nem volt infó, ahogy előző nap se szóltak róla, hogy az a kocsi, amire a helyet eladták, be sem tud jönni az országba, mert nincsenek sínek.
2014.09.02. 10:30 körül
Dugo Seloban akar további egy kocsinyi belföldi utas felszállni. Felnyomorodnak valahogy. Innentől kb. bokorugróként megy a vonat, mindenhol megáll, ahol kaviccsal felszórt sínek helyett van három térkő lerakva peronként.
2014.09.02. 11:10
A felnyomorgó utasok és a sok megállás ellenére elég hamar elérjük Koprivnicát. Bőröndös, túrazsákos, nemzetközi utas (160-180 ember körül) felnyomorog a két buszra. Közben elgondolkodom, merre is megyünk, mert a két határállomás között emlékeim szerint csak vasúti híd van, közúti nincs. Jól gondoltam. Dél felé haladunk.
2014.09.02. 11:35
Megérkezünk a határ horvát oldalára. Egyszerre nézik meg a két buszt, 4-5 határőr, 20-25 perc alatt végeznek.
2014.09.02. 12:00
Jön a magyar oldal. Egy óráig tart nekik, két határőr megy végig a buszon. A papír alapú útleveleket elviszik, 45 perccel később hozzák vissza. Horvát kollégáik egy mobil eszközzel ellenőrizték ezeket.
2014.09.02. 13:05
Röpke egy óra után úton vagyunk Gyékényes felé. Nincsenek illúzióim, az Agram magyarországi belföldi részét tuti elküldték a nemzetközi utasok és kocsik nélkül.
2014.09.02. 13:25
Megérkezünk, meglepetésemre egy V43-as két Bpmz kocsival (köztük a 424-es számú!!!) vár az állomáson. Jó naivan azt gondoltam, hogy ez akkor már elvisz Budapestig.
2014.09.02. 14:20 körül
Nagykanizsáig jutottunk, V43 leakad, egy másik V43 (!) felakad. Hátulról kapunk Halbikat.
2014.09.02. 14:40 körül
Az út legfelháborítóbb része következik. Magyar kalauz érkezik, alábbi párbeszéd zajlott le köztünk:
-Jónapot kívánok, meg tudná mondani, mikor indulunk tovább Budapest felé?
-Majd ha eljön az indulás ideje. (!)
-Bocsánat, de ennek a vonatnak már valahol Siófok környékén kellene lennie, szóval ez túlhaladott álláspont.
-Nem, maga egy másik vonaton van már. És amúgy se reklamáljon, miért nem Zágrábban reklamál a horvátoknak, mert építik a vasutat?
-Talán mert Zágrábból jövök?
-Akkor meg ne itt reklamáljon.
-Azt kérdeztem meg, mikor indul a vonat.
-Amikor eljön az indulás ideje.
Ezután köszönés nélkül távozott. Nemzetközi vonat, EU, 2014...
Végül 14:55-kor megindultunk.
2014.09.02. 16:30 körül
A 853-as gyorsvonat jegyvizsgálója (másik úriember) végigmegy a nemzetközi kocsin, a "Balatonszemes, change bus, umsteigen" szavakat ismételgetve. Azért nem áll meg válaszolni a feltett kérdésekre.
2014.09.02. 17:30 körül
Siófokon vonatra szállunk. Már csak halbik vannak, IC minőségú kocsi sehol. Pláne nem a 424-es számú.
Innentől viszonylag eseménytelen, de végre gyors utazás a fővárosba. Érkezés 19:04-kor. Az Agram menetrend szerinti érkezése a Délibe 16:29.
Az elmúlt egy évben négyszer szavaztam bizalmat a vasútnak a BP-Zágráb-BP utazásra. 8 utazásból egyetlenegyszer fordult elő, hogy a késés fél órán belül volt, és mindössze háromszor, hogy egy órán belül. A magyar kalauz viselkedése pedig felháborító, elképesztő, hogy engedhet meg magának valaki ehhez hasonló hangnemet.
Legközelebb pedig busszal vagy autóval megyek, a START meg dugja fel magának a vonatát, mert ez minden, csak nem szolgáltatás.
Azzal pedig ne jöjjön senki, hogy vágányzár így meg úgy, ha "csak" félórát késik a nemzetközi szakasz, akkor is csak a 853-mal küldik fel, azaz legalább két óra késéssel. Arról nem is beszélve, hogy ezekkel a belföldi szakaszokkal mindkét vasút csak bokorugrót csinál az IC-nek csúfolt vonatból. Ha nincs rá pénzük, kapacitásuk, pályájuk, hogy külön vonatként, neadjisten ütemen felül közlekedtessék, akkor meg tessék becsukni a boltot, mert ezekre egy dilikörös terepasztalt sem bíznék rá, nemhogy vonatot, élő emberekkel.
Nyomor, késés, nulla angol nyelvtudás és még flegmázás is pluszba. Itt tartunk Európában. Az itt amúgy OFF határellenőrzésről már nem is beszélve...