Csak a hihetőség kedvéért írtam a kondenzációs, mert én most is sima (nem kondenzációssal) fűtök padlófűtést is, de sokaknak hiheteten, hogy a sima (FÉG)kazán is tudja kondenzálás nélkül a 26C-os előremenőt a PF-be, radiátorba meg 45C. :)
Ezt a radiátor visszatérőjébe rakott torlóval kell beszabályozni nem a csőátmérővel. Másrészt ahogy a thermofejek zárni kezdenek úgy egyre több víz fog jutni a távolabbi radiátorokba is, de ezzel ha jól beállítod nem is kell számolni.
A kiálláshoz pl. 20-as csőnél simán használhatsz átmenő falikorongot is. Megspórolsz egy idomot és még a kötés is átkerül a falba. ( 26-os csövet nem szivesen hajtogatnék a falon lévő átmenő falikorongba.
Gondolom, hogy a kérdés eldöntése függ a radiátorok fajtájától. Mert ha lemezradiátorai vannak, akkor az általad leírt szempontok érvényesülnek, azaz nem éri meg a csövek cseréje, de ha régi, nagy víztartalmú radiátorok vannak és azok cseréje is időszerű, akkor a vékonyabb csőhálózat kiallakítása az új lemezradiátorokhoz célszerű lehet. Jól gondolom?
5rétegüben is létezik "szálanyag" igen minöségi munkát lehet vele végezni falon kívül is és nem csúnyább, mit a rézcsöves szerelés (én már műveltem ilyet).
De nem is ezért, hanem azért válaszoltam neked, mert azt írtad, hogy "A csőátmérő és a gázfogyasztás között semmilyen összefüggés sincs, ha csak a 3. tizedesjegyig nézünk vissza."
Viszont azt nem írta, vagy csak én nem olvastam, hogy a radiátorok mekkora tömegüek, mert a csöveket hiába cseréli, ha maradnak a régi radiátorok.
Ha az esztétika lenne a fő szempontja, akkor nem azt kérdezné folyamatosan, hogy "Milyen hatása lenne a gázfogyasztásra.", éppen ezért én inkább azt javasolnám neki, hogy termosztatikus szelepeket szereljen a radiátoraira, mert azok meggátolják a túlfűtést és az igényekhez mérten beállitják a radiátorok hőfokát.
Többek között olcsóbb és kevesebb rombolással járó megoldás szerintem.
Itt most a kollega szerint 40 l a tét. Nem hiszem, hogy ez komoly változást jelentene. Esztétikailag kétségtelen, és még a lakás használhatóságát, értékét is növeli, ha a vezetékeket el tudja rejteni. Bár ez nem egyértelmű a leírásában. Szabadon ötrétegűt meg nem szerelnék, még a garázsba sem. Szabadon csak szálanyagot érdemes beépíteni.
Bár szerintem ha költséget akar csökkenteni akkor ezért a pénzért szigeteljen. Az költségcsökkentő!
A csőhosszból adódó nyomáscsökkenés miatt van a mostani rendszerünk is csökkenő átmérőkkel szerelve, különben az utolsó radiátorok hidegebbek lesznek, mint az elsők.
Amúgy is, ha megnézed, akkor csak egy váltás van 32-ről 26-ra kb félúton.
A radiátorok kiállásainál meg amúgy is T idomokat kell használni.
32-es csőhöz pl nincs olyan T idom ami 32-16-32, csak 32-20-32, következés képpen csak azzal lehet bekötni a radiátort, ha nem rak még be az ember szűkítőt is.
Azért azt ne feledd, hogy általában nem kicsit ugrik a csövek folyóméter ára ahogy növekszik az átmérő, nem ritkán akár a duplájára is, ami sok méter eseték igen fájdalmas is tud lenni.
Azért azt ne feledjük, hogy a nagyobb víztömeg (vastagabb csövek, nagyobb radiátorok) könnyen okozhatnak túllendüléseket, pláne ha magas 60-70-80C-os fűtővízzel üzemel a rendszer!!
Mert amikor lekapcsol a termosztát a radiátorok nem lesznek egyből hidegek és simán túlfűtik a lakást. (Miért is mondják, hogy az alacsony hőfoku fűtési rendszerek takarékosabbak? :DD )
Termosztát érzékenység ide, vagy oda a nagyobb tömegű és magas hőmérsékletü rendszernél lassú felfűtés és garantált túlfűtés van. Azonkívűl, hogy kellemetlen ez az akár sok fokot is elérő hőingadozás még a gázszámlában is érzékelhető.
Nem véletlenül léteznek az öntanuló termosztátok, de ugye azok csak 1db szoba tapasztalatai alapján kapcsolgatják a kazánt!
Maradjunk annyiban, hogy nem csak a helytakarékosság és a kinézet miatt vannak a régi bazinagy radiátorok helyett lemezradiátorok.
- A különböző csőátmérők bonyolítják a rendszert a csövet is kis mennyiségben kell megvenned, ami így drágább, nem is mindenhol vágják meg a tekercset.
- Ami marad azzal mit kezdesz?
- Sok fitting megy el az átmérőváltásoknál ( minden lépcsőhöz kell 2 db. legalább 1500ft-os cucc.) Hibalehetőség is több.
- Zajosabb is lehet, az átmérőváltásnál változik az áramlási sebesség.
- Én 26-os csövel mennék és a radiátorokhoz 20-assal ágaznék le. ( Méretezni kéne, még a 20-as is elég lehet gerincvezetéknek! )
A gázfogyasztásod a ház energia igénye határozza meg. Mondhatjuk, hogy a kettő közötti átmenet a csőved amit most cserélni akarsz. Ha a szükséges energia átmegy akkor a gázszámlád marad annyi amennyi. Viszont egy jó szűk keresztmetszeten ha kevesebb megy át akkor nyilván kevesebb gáz fogy, segged befagy, és a keringtetésre fordított áram is jóval több lesz.
A csőátmérő és a gázfogyasztás között semmilyen összefüggés sincs, ha csak a 3. tizedesjegyig nézünk vissza.
Ellenben ha ezen is túl akkor érdemesebb egy évben egy gomboc fagyival kevesebbet enni és már megint plusszban vagy.
Lenne egy-két kérdésem, lehet láma kérdés lesz, de nemrég költöztem és ilyen fűtés rendszerem még nem volt.
Gáz cirkó fűtés, Junkers kazán, egy szobás kis lakásom van, hálófülkés. A kazán a konyhába van, onnan a nagyszoba+hálórész majd f.szoba és a konyha kapja a meleget. (ilyen sorrendben)
A kazánon van 2potméter, a bal oldali a fűtésé, ez oké. Viszont azt nem nagyon vágom, hogy mit jelent a max. jelölés ezen? Max. hőmérsékletre melegíti a vízet? Ergo hamarabb elérem a kívánt hőt, amit a termosztáton beállítok? Fogyasztás szempontjából hogy járok jobban, ha ezt majdnem max-on használom? Ergo azt szeretném megkérdezni, milyen állásba érdemes ezt használni. Minap fullon próbáltam, tegnap félig csavartam fel, mindkét esetben elértem a kívánt hőmérsékletet a lakásban, a kazán kikapcsol szépen, majd halkabb üzemmódba kerül, ekkor nem is forgatja a gázórát...ez lehet amikor cirkulál, nemde?
Másik dolog, amit nem értek...mi van, ha pl. én csak azt szeretném, hogy a f.szoba legyen fűtve? Gondoltam letekerem a szobai radiátornál a szabályzót, majd sorra megyek minden radiátornál, kivéve a fürdőszobain...no hát ez nem jött be, ahogy elzártam az első radiátort, a többi is el kezdett hülni...ez normális? Ilyet nem lehet véghezvinni ilyen fűtésrendszerrel? Azt gondoltam, hogy maga csak az a radiátor marad ki a cirkulálásból, amit elzártam. Köszönet előre a helpért.
Tehát ha jól értem egy "minőségibb" rádiós vezérlővel megoldható. A vevőjétt rá kell kötni arra a helyre, ahol most a termosztát van (a régi termosztát "kuka"), és az adót (az új termosztát), meg oda teszem ahová akarom. És az akkor minden régi funkciót tudni fog (napi programozás, külső hőmérséklet alapján állítja a vízhőfokot, melegvíz vezérlés, stb.), mert oda-vissza kommunikál a vevővel. Már csak az a kérdés, hogy minimum azt a funkcionalitást amit a 430-as tud, melyik rádiós cucc tudja. Inkább legyen pár ezerrel több, de megbízható.