Erröl jut eszembe!
Tudjátok, hogy mennyit fogyaszt és mennyire fűt egy plazma TV?
Amiket én láttam azok 500W-s fogyasztásukkal fűtöttek annyit, mint 1 villanykályha.
Csak a hihetőség kedvéért írtam a kondenzációs, mert én most is sima (nem kondenzációssal) fűtök padlófűtést is, de sokaknak hiheteten, hogy a sima (FÉG)kazán is tudja kondenzálás nélkül a 26C-os előremenőt a PF-be, radiátorba meg 45C. :)
Ezt a radiátor visszatérőjébe rakott torlóval kell beszabályozni nem a csőátmérővel. Másrészt ahogy a thermofejek zárni kezdenek úgy egyre több víz fog jutni a távolabbi radiátorokba is, de ezzel ha jól beállítod nem is kell számolni.
A kiálláshoz pl. 20-as csőnél simán használhatsz átmenő falikorongot is. Megspórolsz egy idomot és még a kötés is átkerül a falba. ( 26-os csövet nem szivesen hajtogatnék a falon lévő átmenő falikorongba.
Gondolom, hogy a kérdés eldöntése függ a radiátorok fajtájától. Mert ha lemezradiátorai vannak, akkor az általad leírt szempontok érvényesülnek, azaz nem éri meg a csövek cseréje, de ha régi, nagy víztartalmú radiátorok vannak és azok cseréje is időszerű, akkor a vékonyabb csőhálózat kiallakítása az új lemezradiátorokhoz célszerű lehet. Jól gondolom?
5rétegüben is létezik "szálanyag" igen minöségi munkát lehet vele végezni falon kívül is és nem csúnyább, mit a rézcsöves szerelés (én már műveltem ilyet).
De nem is ezért, hanem azért válaszoltam neked, mert azt írtad, hogy "A csőátmérő és a gázfogyasztás között semmilyen összefüggés sincs, ha csak a 3. tizedesjegyig nézünk vissza."
Viszont azt nem írta, vagy csak én nem olvastam, hogy a radiátorok mekkora tömegüek, mert a csöveket hiába cseréli, ha maradnak a régi radiátorok.
Ha az esztétika lenne a fő szempontja, akkor nem azt kérdezné folyamatosan, hogy "Milyen hatása lenne a gázfogyasztásra.", éppen ezért én inkább azt javasolnám neki, hogy termosztatikus szelepeket szereljen a radiátoraira, mert azok meggátolják a túlfűtést és az igényekhez mérten beállitják a radiátorok hőfokát.
Többek között olcsóbb és kevesebb rombolással járó megoldás szerintem.
Itt most a kollega szerint 40 l a tét. Nem hiszem, hogy ez komoly változást jelentene. Esztétikailag kétségtelen, és még a lakás használhatóságát, értékét is növeli, ha a vezetékeket el tudja rejteni. Bár ez nem egyértelmű a leírásában. Szabadon ötrétegűt meg nem szerelnék, még a garázsba sem. Szabadon csak szálanyagot érdemes beépíteni.
Bár szerintem ha költséget akar csökkenteni akkor ezért a pénzért szigeteljen. Az költségcsökkentő!
A csőhosszból adódó nyomáscsökkenés miatt van a mostani rendszerünk is csökkenő átmérőkkel szerelve, különben az utolsó radiátorok hidegebbek lesznek, mint az elsők.
Amúgy is, ha megnézed, akkor csak egy váltás van 32-ről 26-ra kb félúton.
A radiátorok kiállásainál meg amúgy is T idomokat kell használni.
32-es csőhöz pl nincs olyan T idom ami 32-16-32, csak 32-20-32, következés képpen csak azzal lehet bekötni a radiátort, ha nem rak még be az ember szűkítőt is.
Azért azt ne feledd, hogy általában nem kicsit ugrik a csövek folyóméter ára ahogy növekszik az átmérő, nem ritkán akár a duplájára is, ami sok méter eseték igen fájdalmas is tud lenni.
Azért azt ne feledjük, hogy a nagyobb víztömeg (vastagabb csövek, nagyobb radiátorok) könnyen okozhatnak túllendüléseket, pláne ha magas 60-70-80C-os fűtővízzel üzemel a rendszer!!
Mert amikor lekapcsol a termosztát a radiátorok nem lesznek egyből hidegek és simán túlfűtik a lakást. (Miért is mondják, hogy az alacsony hőfoku fűtési rendszerek takarékosabbak? :DD )
Termosztát érzékenység ide, vagy oda a nagyobb tömegű és magas hőmérsékletü rendszernél lassú felfűtés és garantált túlfűtés van. Azonkívűl, hogy kellemetlen ez az akár sok fokot is elérő hőingadozás még a gázszámlában is érzékelhető.
Nem véletlenül léteznek az öntanuló termosztátok, de ugye azok csak 1db szoba tapasztalatai alapján kapcsolgatják a kazánt!
Maradjunk annyiban, hogy nem csak a helytakarékosság és a kinézet miatt vannak a régi bazinagy radiátorok helyett lemezradiátorok.