Kevés a konkrét info, a műszaki átalakítás módszereire és az üzemelési tapasztalatokra vonatkólag, az egyes dieselmotor típusok különböző érzékenységéről nem is beszélve
Most szünetelnek a kisérletek, mert tegnap este elment az erő az autóból, fekete és szürke füstüt nyom, csattog, fogy a víz, fogy az olaj... Talán hengerfejpakolás, plusz ez-az... Egy hete egy vízcső cstlakozásnál kifújta az összes vizet hegyre föl 30 fokban padlógázon, valószínűleg az tett be végképp a motornak.
Jobban járnál és a motort is kimélné, ha megcsinálnád kéttankosra. Amig hideg addig gázolaj, amikor felmelegedett akkor vizes hőcserélővel melegitett 100%-os étolaj. A vizátfolyást fojtsd le annyira hogy 50fok fölé ne melegitse az olajat.
Ha tudsz inkább repcét vásárolj, sokkal jobb mint a napraforgó.
Kisméretű hőcserélőt kapsz fűtésszerelvényboltban 5-6efrt ért, az átváltást meg 4db kisméretű (3/8") golyóscsappal meg lehet oldani.
Ha már benzin akkor a legkissebb oktánszámú kell hozzá pl mosóbenzin vagy jókis 76-os ukrán büdösbenzin. Az ukránt már próbáltam 10%ba+10%hto+80%haszn.étolaj. Na ekkor vót olyan szagkavalkád a merci körűl.hogy ember nem tudta megmondani.hogy most mivel megy.
Jawa lovas: "100l étolajat és ehez öntök 100l petrót talán jobban fog indulni." szerintem ne önts hozzá annyi petrót !! tönkremegy az adagolója, mert veszít a viszkozitásból sokat... elég 5-8 % 15%tól károsodik az adagoló, akár benzin, akár petróval hígitod! Nekem ezt akkor mondták a tapasztalt kamionosok mikor télen hígitanom kellett a nyári gázolajat a dermedés miatt. Szóval tuti szerintem is használna étolaj esetén a benzin, még nem próbáltam ugyan, de nemsokára kipróbálom én is :)
BX_thomas: Nekem most fontos szempont a költség csökkentés, és a közel 100%-os üzemmel 30%-os költség csökkentést érek el. Ez elég jó, mert egy hónap alatt kitermelte az előmelegítők beszerzési és beépítési költségeit.
BX_thomas: Csak tiszta növényolajat, és csak a klasszikus adagolósba. Hétvégén kirándultunk, libasorba mentünk terepen, és a mögöttem jövők csak eleinte vihorásztak, meg panaszkodtak a szagra, este már csak vonogatták a vállukat, szerintük semmivel nem kellemetlenebb a szaga mint ásványolajjal.
Egyébként úgy érzem, a 100%-os használat még melegítőkkel is problémás hidegindításkor, hiába van ekkora nagy nyár. Most van benne 5% gázolaj, de 5% benzinnel jobban indult.
Én a traktoraimat üzemeltetem étolajal! Elég nehezen indul hidegen, de van hogy melegen is. Arra gondoltam hogy az előszűrőbe teszek izzítógyertyát. Vaaki irta hogy a Peugeot Partner szűrője előmelegítős. A boltban kérdeztem de nem tudnak hozni csak ha vázszámot mondok az eladó srác el se tudja kéopzelni hogy nézhet ki. Most hozta 100l étolajat és ehez öntök 100l petrót talán jobban fog indulni. A használt étolajjalra milyen technikátok van milyen módszerrel kezelitek mielőtt a gépbe töltitek.
Vagy mind a két helyre kellene rakni, és biztosra megyünk. Csak az a baj, hogy az eleve megterhelt diesel akkuja mégjobban terhelődik , így hamarabb tönkremegy.
Jó ötlet ez az izzitógyertyás előmelegités is ,de szerintem közvetlen a csúcsok elé kéne tenni egy közbetét segitségével. Igy csak nagyon kis mennyiséget kell neki felmelegitenie,csak kérdés,hogy mennyire hűti vissza a hideg porlasztócsúcs.
Most még semmit mivel meleg van,de -5fokig indult a merci. Én azt gondolom,hogy indulás gázolajról hőcserélős előmelegitő és átkapcsolás. A tél elejére osszerakom. Minden német biodizel oldal ezt a megoldást mutatja.
"Ezt megigérem mert én mindig csak a használt étolajos járásról fogok témázni. Azért mert ebben szereztem tapasztalatot a beszerzés és az üzemeltetés területén is."
Te milyen fűtási technikát alkalmazol, míg a víz sem üzemi hőmérsékletű ?
Ezt megigérem mert én mindig csak a használt étolajos járásról fogok témázni. Azért mert ebben szereztem tapasztalatot a beszerzés és az üzemeltetés területén is.
Pont ma értem el vele a 24000kmt.
Jó-jó lehet ócsóbban menni tisztán tecso olajjal is meg bármilyen keverési arányával, de még igy is min 190ft-ba kerűl. Ezért ha már kockáztatunk(jogi-technikai)akkor a megtakaritás is legyen jelentős akár 270ft/liter.
Hát szerintem a szaga is kevesebb a használt oilnak a teljesítmény vesztés is jelentős. Most tankoltam tacskóst és valahogy nem olyan szinű mint régen volt.OFF Most mondta a rádió, hogy Princ Gabi ártatlannak vallotta magát.( szegény szurkolok neki) ON Az étoilos flaskára nincs ráírva hogy ne öntsd a tankba, ártatlan vagyok .
Jó volna mindig határozottan különválasztani az étolaj és a használt étolaj használatot, mert feltételezem, hogy az égéstulajdonságain, viszkozitásán kívül más a kenőképessége is a kettőnek!
Na akkor szerintem egyről beszélünk csak én nem gondoltam hogy ennél az adagolónál már ekkora a nyomás. Már ez is eléggé érzékeny az üza sűrűségére mivel ahol a nagy nyomást létrehozza ott egy nagyon keményre edzett tengely forog egy házban amit elosztótestnek hívnak. A tengely nagyon pontos illesztéssel van benne aminek a kenésést a megfelelően híg üza adja. Ez sajna saját tapasztalat mivel -7 fokba az összekeveretlen használt étolajtól ez a tengely beállt. Az elosztótest cseréje nagy utánjárással saját magunk szerelve is 87.000 Ftba került. Ezért kitaláltunk egy 2/3 rész használt 1/3 rész gázolaj higítási arányt majd német oldalakon erre a típusra vonatkozóan 70-30 % keverési arányt javasolnak. Azóta így mentünk vele 20.000 km-t minden gond nélkül.
No akkor a tisztánlátás kedvéért: A hagyományos adagoló (macha majd elektronikus) után létezett egy VP44 jelű adagoló, elhelyezkedésre hasonló mint a hagyományosé. Jellemzői hogy az nagynyomásu elem radiálisan áll benne, hívják radiál adagolónak is. 1750bar-on lövöldöz befelé, mindenféle elektronikusan vezérelt porlasztócsúcs nélkül. Szóval ez még nem common rail, ezidőben még a common rail olyan 1300bar-okat tudott csak.
Ilyen van az opel dti-ken, audi V6 2.5tdi-n (ezen jelent meg valszeg 96-97tájékán), bmw 320d-520d kezdetieken, ford 2,0 tddi, stb stb, 96-01 között jellemző.
Ma már tényleg ritka, minden gyártó idővel átállt a cr-re.
Most az opel 2.0dtl-re nem merek megesküdni hogy ilyen, de lehet, utána kéne nézni.
Az astra 99es évjárat, még nem common rail-es. Hagyományos adagoló elektronikusan vezérelve, de a BMW-dbe 1700 baron működik a rendszer akkor abba sajna nem önthető be. És még az eredeti biodieselt sem javasolják.
Ígértem, hogy készítek fotókat , a 12V melegítőről, de most volt időm megkérdezni a boltokban nincs 12 Vos elektromos tekercselhető fűtőszál. :( Szóval valami más megoldás kell, lehet marad a francia megoldás az izzítógyetyás megoldás :)
latom gyulnek a bolti bio taborba.
en 1 eve keverek a 98as mondeoba et cuccot.
6.5 literes fogyasztasa van a 1.8 tdi mondeo kombinak!
nem kormol, alig fustol.
270.000km van a verdaban!
porlasztocsucsok meg nem voltak kiveve a 8 eve alatt.
5 evesen egy orvostol vettuk salzburgban.
az eloelete ismert.
kerdeztek mar miert van erdekes szaga, de meg nem foglalkoztak vele sose.
Használt étolajok között nagyon nagy különbségek vannak minőségileg.
Nem kevés helyen voltam és kértem,hogy vinnék néhány litert (heti 30-50L) kisérletezni. Mondják:Ott van - ha van edénye vigye. És én öröltem és vittem,mind1 milyen volt.
Eddig leszürtem kb 2000L-t.
Alegjobb minőség az étkeztetési konyhákról kerül ki,ahol naponta főznek. Időben cserélik és van is megfelelő mennyiség.
A nem jó(sűrü,égett,sötétbarna,piszkos)az éttermekből. Kis forgalom nagy haszon- a végtelenségig használják. Na oszt komám ebből gyárcsál üzát.
CokeMisi, ezt jó tudni, hogy katalizátorral jó. Viszont golf IV 1.9 TDi kat. -tal volt 1 kis szaga, mondjuk kisebb , mint az én katalizátor nélkülimmel. A fene tudja, lehet rakni kéne bele 1 katalizátort, dehát nem éri meg az csak ha rengeteget mennék.
Zöldkarira szerintem nem fogok vele foglalkozni , se számla nem lesz nálam se semmi ! Valamikor el kell kezdenünk a "lázadást" :) Sose lesz bevezetve a bio cuccos. Amúgy ez olyan dolog, még apámat a pótféklámpáért büntették meg 2000 Ft-ra, ami akkoriban nagyon sok pénz volt (havi fizu 15-20ezer). Szóval a tököm kezd kilenni az egésszel :)
Ez épp ojan gogy valamelyik országba lehet füvezni de itt nem. Most aztán mondhatod a rendörnek hogy számlád is van róla :D Szerinted érdekelni fogja?
De ne legyen ilyen a példa vegyünk pl egy autot kint megveszed itt nem használhatod mig nem adózol. Most erre irhatod hogy mi van ha rendes golajat tankolsz hát azt a kutya nem mondja meg honnan származik meg nem is más a szaga igy azzal nem tudnak meg nem is akarnak foglalkozni
És ha osztrakoknál tankolok biot és ugy viszem zöldkártyára? Én már kipróbáltam a mercit vele számlám is van. A szag is teljesen más,mivel észterezett bio. nincs palacsinta szag. Tökéletes lessz a zöld is meg a vámos is megtekintheti a kinti számlát.
Ha palacsintaszagu lesz a kocsid miközbe méreted a zöldkártyát rádhivják azonnal a vámosokat!!! Ugyhogy cseréld le gázolajra mielött zöldkártyára viszed a kocsit!
"Szag ellen csak a katalizátor jó." 50%-50% keverés esetén egy TDI alatt van katalizátor, és ugyanúgy érezni mint az enyémben ahol csak közép illetve csak hátsó dob van... szóval szerintem semmit nem ér. Keverés esetén 100% és 50% keverés esetén alig van eltérés, mindenhogy érezni, 20% keverésnél talán kicsit gyengébb a szaga :)
100Ft is sok, én kórencsálom a használt olajat, de mindenki vagy kiönti vagy kazánban égeti, hogy jobban begyulladjon a papír. . de most van 3 ember aki elkezdi majd gyűjteni 3-4 Liter / hó teljesítménnyel :( Ami majdnem egyenlő a nullával, dehát majd lesz valahogy, sütős ismik meg nem adnak, mert elviszik tőlük, és kész nem foglalkoznak vele. Nem találtam még olyan sütőt, ahonnan nem viszik el. Most viszem zöldkarira a kocsit, szerintetek jobb lesz az érték vele, vagy rosszabb?
De minimum csinálj belöle 400liter üzát 200liter étolaj hozzáadásával. Én csak használtat tennék hozzá. A petro ugyanolyan jó mint a kerozin az olaj higitására.
macimoci: "egy átlagos adagolóban szerintem 3-4 dl anyag is lehet " Ha emlékeim nem csalnak, egy átlagos adagolóban annyi üzemanyag van, amennyi éppen elfér egy-egy hengerében. És keveredni se nagyon fog, mert nem pang benne az üzemanyag, hanem szépen bepumpálja. Relatív sok üzemanyag a szűrőben van, azt tart sokáig kiautózni.
Van! Most TDI-m van de raktam már Pdtdi be is de többen mondták könnyen szétgyurja a finom csucsokat ugyhogy utána már nem erőltettem! Amugy az is mentt 100% tiszta olajal! De abba drágák a cucokk ugyhogy mardt a benzinkut :)
De viszont 1,9Tdi golfomba megy rendesen 100% olaj most hogy jó meleg van reggel sincs gond vele csak mikor hidegebb volt akkor reggeli inditásnál összevisza járt a motor alapjáraton.
Jó akkor legyen 2 km öszintén nem mértem le csak mindig ugyanannál a pontnál kapcsoltam át kb.Bár ez 1000cm dizel volt viszont igazad van mert az 1,6D golfomba több idő kellet vagyis ut jóval az átkapcsoláshoz
Az 1 km szerintem kevés,mert egy átlagos adagolóban szerintem 3-4 dl anyag is lehet és az nem csak úgy cserélődik, hanem keveredik, tehát 2 liter is átfolyhat rajta, amire némileg tiszta diesel lesz benne. Én tavaj őszig használtam a "tesco gazdaságost" minden átalakítás és probléma nélkül egy 18 éves BX-ben, olyan +5 fokig nem voltak indítási gondjaim. Tovább meg nem kisérleteztem. Most a kistraktorba 100 % tescossal járok, de még a használt fritu olajat is beleöntöm. Igaz ez egy kétütemü dizel. Kérdés : van -e valakinek tapasztalata közvetlen befecskendezős dízellel, abba ugyanis nem merném belerakni.
Hát nekem már dermedt belle de nem lessz kemény!! inkább csak olyan kocsonyás kicsit de hidd el ha beindul akor már azt a sürű kocsonyás valamit is elfogyasztja :)
Igaz énnekem már nem papirszürő van a kocsiba mint a képen is láthatod!Amugy meg tételezzük fel hogy megdermed teljesen akkor viszont hiába teszel az adagolo elé melegitőt a tankból ugyse tudja felszivni!!!
Lacccccc: Félreérthető voltam. Szóval, ha 100% növényolajjal használnak egy motort, akkor az olaj dermedés pontja alatti hőmérséklet esetén hiába lehet beindítani remekül az adagoló elé bekötött váltószelep esetén gázolajjal a motort, ha a szűrőbe épp "belefagyott" a növényolaj. Mindenesetre nagyon jó, hogy gyakorlati tapasztalatokkal bőven rendelkező kollégák írnak, és nem a más fórumokon tömegével leledző "elméleti" szakemberek... :o)
Ahogy irod pontosan :) kb 1km rel elötte át szoktam kapcsolni este mielött leállitom a kocsit és reggel pöcre indul at már kapcsolom is vissz amihelyst beindult nem kell várni mig melegszik ezt nem tudom kitaláltaki? Talán olyan aki még nem használt olajat és okosnak érzi magát :)
BMW Power: Ha közvetlenül az adagoló előtt van a váltószelep, és a gázolajat külön szivattyúval juttatjuk az adagolóba, akkor szinte az átkapcsolás után azonnal átöblíti a rendszert, tehát nem kell túl sokat járatni. Igaz, ez nagyon télen, amikor már szó szerint dermed a növényolaj nem használható.
Na ennyit a sok bonyolult hülye szelepitekről amin össze vissza gondolkoztok :)
Én maradtam egy szerintem jóval egyszerübb dolognál :)
Igaz a visszafojot csapokat még lusta voltam betenni a fülkébe :)
Amugymeg ha beindult a kocsi felesleges vérni mig melegszik egyből átkapcs azt már mehet is. A lényeg hogy beinduljon utána már mindegy milyen sürű csak tuda szivni.
Épp ezért kiszedtem a tankban lévő szürőt és lecseréltem a tanktól a csövet nagyobbra :)
Na ez a nekünk való topic mivel én is mindent saját kezüleg gyártok és szerelek. Merci W124 200D fél éve használt étolajos. 24000 Km tapasztalat. 90% használt olaj 10% osztrák HTO az arány és a legalacsonyabb indítási hőmérséklet -5 fok volt és 5-6szori izzitás után elindult. Én úgy gondolom hogy a tökéletes megoldás kis tank gázolajjal a hőcserélő és meleg motornál az átkapcsolás. Ha ezt összerakom akkor átállok 100%ra. Amit már tudok hogy a lakás fűtés hőcserélője az tökéletes 11000 Ft-ba kerül és a szelepeket az átváltáshoz megpróbálom összehozni a merci fűtésszabályzó szelepeiből. Használt olaj szűrésből is van kb. 2000 liter tapasztalatom.
Ez nem biztos, hogy jó ötlet. Ezek az alkoholok ugyanis átészterezhetik az olajodat, aminek melléktermékeként glicerin keletkezik. Ez ugyan éghető anyag, sőt maga is alkohol, csakhát sűrű, mint az állat... Pont leállás előtt nem tűnik jó megoldásnak.
Még az jutott eszembe mi lenne ha leállítás elött egy külön tartálykából alkoholt (metil-etil) nyomatnánk hozzá még az adagoló elött. Elég lenne szinte megállás után kicsit járatni és tuti nem dermedne be.
Helyes a meglátás! Csak nem gondoltam hogy ennyire részletesen belement valaki.
Igen anno az járt a fejemben hogy a nagynyomásu csövekre tekerek valami fűtőszálat aminek tápját az izzításról vezérelném. Magát a porlasztóházat kell leginkább fűteni bizony bizony. De az adagoló fűtés egyáltalán nem hülyeség mert egyszerűen annyira besűrűsödik hogy a nagynyomásu elembe nem folyik bele a nafta. izzítógyertyával az a gond hogy nagyon erős koncentrált hőt ad, nem fűtés lenne ott hanem begyújtás :-) persze szolidabb táppal kivitelezhető lenne de azért sok hely nincs egy adagolóházban.
Eza az adagoló melegités szerintem baromság mert ugye a nyomócsövekbe meg a prlasztoba szintén bele lesz dermedve a cucc erre nem gondol senki?
Namármost hogy bizonyitsam igazamat: Márha régen dizelesek vagytok talán tudjátok hogy hidegbe nem igen szeret egy nem túl jó motor indulni de viszont forróvízzel lelocsolgatod a porlasztokat kb 5l forróviz elég akár -20 fok is lehet ezután beülsz izzitasz és jobban indul mint 0 fokba :) Na de mivel én télen is 100% naprafotgot használtam igy tudom hogy hiába locsolgattam az adagolot már megfogni se lehetett de a kocsi nem indult de mikor a porlasztokat melegitettem mingyát tudta a dolgát :)Szoval a nagy tervetekhet azon gondolkozatok hogy tudnátok a porlasztot belangyitani. Adagolonem annyira gát ha már szedet szét valaki mert fursaz bele 2 lukat menettel bele az izitógyertya és már melegiti is benne az olajat.
BMW Power: Egy hónapja üzemel az az autóm, amivel most kisérletezem. A motorja alapból is elég kopott, tehát gázolajjal se indult úgy, mint kellene. Maximálisan egyetértek veled abban, hogy nem jó kevergetni, menjen tisztán, de a téli működés szerintem is lehetetlen lesz 100% növényolajjal. Ezért én a kéttankos megoldást fogom kialakítani. Van egy ötven literes tankom, amit föl tudok szerelni pluszban, fog kapni két darab elektromos szelepet, az adagoló előtt egy T idomot, a gázolajos kis tankba pedig elektromos AC-t. Ez a terv. De én amúgy is áttérek a black-diesel-re, az pedig nem áll be teljesen hidegben sem.
Amúgy a 15 fok alatti indítási problémákat nem az okozza, hogy beledermedne az olaj az adagolóba, hanem, hogy a nagy viszkozitású anyagot képtelen a porlasztó éghető eleggyé porlasztani a hengerben. Az elektromos előmelegítővel ezen lehet segíteni, bár így is maga az adagoló és a nagynyomású csövek szinte teljesen visszahűtik hidegindításkor az olajat...
Nem okés nekem ez az előmelegítős dolog. Tavaly egész nyáron étolajjal jártam, (valami olasz, Granoli, 170Ft volt anno), egy 94-es tds bömössel. Míg a külső hőmérséklet 15fok felett volt reggel addig pöcc röff indult. Alatta viszont nehezen, vagy köhécselve. Sokat gondolkodtam az előmelegítős cuccon, de az adagoló elötti melegítést másképp gondoltam. Ugyanis a baj nem azzal van hogy az adagoló elött sűrű a nafta, hanem hogy leállításkor éjjel magába az adagolóba és a nagynyomásu csövekbe dermed bele a cucc.
Cseszhetem ilyenkor az előmelegítést az adagoló elött egy hideg reggelen ha az adagolómba mézszerű anyag van :-(
Én annó magának az adagolónak a felmelegítésén gondolkodtam, de aztán abbamaradt a dolog a kocsi eladásával. De egész nyáron hibátlanul üzemelt 100% olajjal.
Téli tapasztalat van már?
Mondjuk abban van némi ráció hogy hidegen előmelegítés bekapcsol, gyujtást ráad, és szivattyúval megkeringetni az adagolóban a meleg naftát, mielött önindítózunk. De ez is úgy lenne hatékony ha az adagolóban az "out-csavart" addig kiiktatnánk a gyorsabb átáramlás miatt. Hozzá kell még tennem hogy a tankban az elektromos AC nagyon hamar feladja a sűrű nafta miatt, szóval 100% olaj esetén kell a különtank.
Hozzátartozik hogy a kevergetésnek nem vagyok híve, vagy üzemel valami 100%-ban alternatív naftával vagy nem. Meg az inditás-, leálláskori átkapcsolósdi másik üzemanyagra is kicsit macerás.
Szóval hirtelen ennyi szösszenet tapasztalataimról.
Hali! Látom nagy sok szakavatottal álok szemben. Én egy traktorba használok étolajat de nehezen indul. Milyen előmelegítő berendezést tudtok javasolni vagy valami más megoldást is tudtok?
Ez a 2 kép nagyon tetszik. Én is mentem vettem 5 litert kezdésnek, azóta se vettem. Nem sütünk olyan sok palacsintát ;) :D
Sokallom a kütyüért annyi pénzt. Megpróbálok csinálni 1-et. Fűtőszál, meg 1 cső.. amibe belevezetem az anyagot , szerintem annyi lesz. Majd beszámolok, sikerült -e és milyen.
Alfred: Akkor adj egy külföldi címet, ahonnan te is rendeltet a cuccot. Izzítógyertyás megoldásút rendeltél ? Mióta nem működött rendesen , tankoltam újra gázolajat, de fritöz után nehéz újra visszaállni, pedig csak 10 litert vettem :( Szóval kell az az eszköz, de nagyon ! Be akarom végre kötni közvetlenül az adagoló elé. Mennyi volt a cucc ?
Lacccccc: Mintegy negyedéve hozok el egy cégtől egy fáradt olaj újrahasznosító készüléket, ami a fáradt olajat szűri, és gyakorlatilag egy sötét sárgás újra folyós anyag a végeredmény. A vasreszelékkel együtt motorba önteni szándékos önkár okozás...
A motorolajok kémiailag nagy molekulasúlyú paraffinokat, cikloparaffinokat tartalmaznak , jó kenési tulajdonságokkal rendelkeznek. A különböző fizikai-mechanikai-kémiai hatások miatt az olajokat különböző adalékokkal keverik. Ezek közül a detergens-diszpergeáló adalék hatása kettős: erősen bázisos tulajdonsága miatt az üzemanyag égése során keletkező savas anyagok hatását csökkenti, másrészt az olajba kerülő mikrorészecskéket, elektromos töltése révén magához vonzza, és mivel maga az adalék olajban oldódik, ezeket a részecskéket lebegésben tartja, megakadályozva a leülepedésüket a szűrőkben, furatokban. A motor működés során jelentős hőmérsékletek alakulnak ki, pl: a hengerfalon, itt az olaj vékony filmrétegként van jelen, és oxidációs termékekkel, oxigénnel érintkezik, elkerülhetetlen az olaj oxidációja, polimerizációja, eliminációja, ezt a hatást még fokozza a különböző fémfelületek katalitikus hatása.
Az olaj fáradását előidéző kiváltó okok-elváltozások csoportosítás szerint:
Fizikai elváltozások:
Üzemanyag égése során kéndioxid szabadul fel - csökkenő bázikusság és detergens hatás
Üzemanyag égése során korom keletkezik - növekvő koromtartalom- olaj sötétedése
A motor surlódó alkatrészei kopnak - növekvő fémrészecske tartalom
Kémiai hatások:
Nagy hőmérséklet, nyomás, fémfelület - polimerizáció: nagy viszkozitású termékek
Nagy hőmérséklet, kis nyomás, fémfelület - elimináció: kokszosodás, kis forráspontú anyagok
Nagy hőmérséklet, levegő, fémfelület - oxidáció: vízgőz, széndioxid, koksz, aszfaltos anyagok
A kémiai hatás jelentősen összetettebb, itt a különböző összetett hatásoknak megfelelően koksz(szénrészecskék), aszfaltos-kátrányos anyagok keletkeznek, melyek kenőképessége jelentősen kisebb az olajénál. Amikor a fizikai-kémiai hatásokra az olaj elér egy szennyezettségi-átalakulási határt azt mondjuk hogy az olaj elfáradt. Ezt a gépjárműveknél a lefutott kilométer, illetve üzemóra alapján állapítják meg.
Savas -abszorpciós eljárás
Az eljárás lényege hogy egyes ásványi savak - főleg a kénsav és származékai - több olyan hatásmechanizmussal is rendelkeznek, melyek a diesel fáradtolajok regenerálásánál kíválóan hasznosíthatóak. Elsősorban rendkívül erős savak, ez abból adódik hogy nagy molekulasúlyúak, a negatív ionnak kicsi a pozitív hidrogénionra való vonzóereje, így térfogategységben igen magas a a savasságot okozó hidrogénionok száma.
Ennek következtében a negatív ion a fáradt olajban levő mikrorészecskéket (korom) polarizálni tudja, magához vonzza és nagyobb koagulátumot hoz létre. Az erős savasság eredménye még hogy a bázikus detergens-diszpergeáló adalékok semlegesitődnek, és hatásukat vesztik, így gyakorlatilag a lebegő - fekete színt okozó- koromrészecskék jól eltávolíthatóvá válnak. A savas abszorpciós eljárás kifejezetten diesel üzemű gépjárművek fáradtolajainak regenerálására alkalmas.
Egy másik tulajdonságuk - hogy oldják a kén és oxigéntartalmú szerves anyagokat- kioldhatóvá válnak a fáradtolajból az aszfaltos, kátrányos, bitumenes alkotók, anélkül hogy a paraffinos alkotókat oldaná, így lehetővé válik a kenőképesség szempontjából éppen hogy káros alkotók eltávolítása.
Sajnos jó tulajdonságai mellett, nagy kémiai reakcióképessége miatt, káros mellékreakciók is végbemennek. Az olaj paraffinszénhidrogénjének egy részét a kénsav és származékai szulfonálják, és ez a rész szintén a aszfaltos-kátrányos résszel válik ki, tehát veszteség lesz. Ezért fontos az előírt , tapasztalatilag meghatározott mennyiség, és reakciókörülmények ( hőmérséklet, idő) betartása. Általánosan elmondható hogy megfelelő alkalmazás mellett a fáradtolaj teljes mennyiségének 20-22 %-ára szorítható a teljes melléktermék keletkezésének mennyisége.
regenerálásra használható savak:
94-96% KÉNSAV : kisebb reakcióképesség, és gyenge oxidáló hatás jellemzi. A regenerálás során magasabb hőmérséklet alkalmazandó, 5,5-7 V/V %-ban. A savas réteg közepesen jól ülepedik, ülepítés után kapott olaj sötétbarna színű.
98% KÉNSAV : nagyobb reakcióképesség és közepes-gyenge oxidáló hatás. 6 V/V%-ig. A savas réteg jól ülepedik, sötétbarna olaj.
98% KÉNSAV + 5-10% vízmentes vaszsulfát, kissé jobb hatású az előzőnél 5-6 V/V%-ig.
98% KÉNSAV + 2-4% bórtrioxid : nagyobb rekcióképesség, kisebb reakcióhőmérséklet ( 80-90 C), és kisebb reakcióidő (15-20 perc) jellemzi. A savas üledék nagyon jól ülepedik, a kapott olaj sötétbarna színű, 5-5,5 V/V%-ban alkalmazandó.
98% KÉNSAV+20% KÉNTRIOXID: másnéven óleum vagy vitriol. forráspontja 138 C. nagy reakcióképesség jellemzi. Alacsony rekcióhőmérséklet (70-80 C) és kis reakcióidő ( 10-15 perc) jellemzi. Erősen oxidáló hatású, a savas réteg jól ülepedik, a kapott olaj kissé világosabb az előzőeknél, 4-5%-ban alkalmazandó.
A reakció teljes ideje alatt a túlmelegedés elkerülése, valamint a sav és olaj végig tökéletes szuszpendálása miatt folyamatos keverés szükséges.
A különböző kénsavszármazékok szervesanyag oldó képessége jelentősen nem tér el egymástól, eltérés a felsorolás szerinti reakcióképességben és saverősségben van.
Fontos az optimális savmennyiség meghatározása, kisebb mennyiség alkalmazása esetén ( az optimális 50-70%-a) a kívánt reakciók nem jönnek létre, még akkor sem ha késöbbiekben kiegészítjük a teljes mennyiségre. Fontos tehát az olaj és sav megfelelő mennyiségét egyszerre adagolva reagáltatni. Túlzott mennyiségek esetén ( ez az optimális 170 %-tól) túlsúlyba kerülő mellékreakciók miatt lesz előnytelen, valamint felesleges költség. Hasznos eljárás ha az olajból kisebb mennyiségű mintákat( 100 -200 cm3) kivéve azokhoz egyenként 4, 5 , 6 térfogat% savat keverve, és a rekciót létrehozva, meghatározzuk az optimális mennyiséget.( tájékoztató mennyiségek: lásd fent)
A tapasztalat szerint a kénsav víztartalma jelentősen befolyásolja regenerálásra való felhasználhatóságát. 87 %-os kénsav például még képes oldani némi szerves anyagot, ülepedő képessége gyenge, de gyakorlatilag használhatatlan. Ennél kisebb koncentrációnál rohamosan csökkenek a kénsav hatásos tulajdonságai. Fontos tehát hogy a kezelendő olaj vizet ne tartalmazzon, továbbá a rekció során vízzel, vízgőzzel ne érintkezzen.A reakcióhőmérséklet, és reakcióidő is az alkalmazott savtól, koncentrációjától függ 70-120 C közötti hőmérséklet, és 10-60 perc idő elég széles tartományt jelent.
ülepítés</P>
A savas réteg és motorolaj elválasztására gyakorlatilag a gravitációs ülepedés az egyik legalkalmasabb módszer. Mivel a kénsavnak nagy 1,8 kg/liter a sűrűsége, a savas rétegnek is magas, az olajnak pedig biztos kisebb 1 kg/liter-nél, így az ülepedés magától megvalósul. Egyik fontos tényező az ülepedés sebességére a főfolyadék - itt olaj- viszkozítása, mely hőmérséklettel csökkenthető. Bővebben erről a Méretezés oldal alatt kaphat információt.
az alábbi ábra ülepedő szuszpenziót mutat be
Az ülepedő szuszpenzió a kvarclámpa UV -fényét elnyeli, az olaj pedig vörösen lumineszkál, így a két réteg jól megfigyelhető.
Az ülepedés sebessége nagyban függ még attól is hogy melyik fázisban van:
ülepedés elején nagy az ülepedési sebesség, ekkor az azonos töltésű részecskék még távol vannak egymástól, nem zavarják egymást
ülepedés vége felé az azonos töltésű részecskék taszítják egymást, gátolva az ülepedést
az ülepedési sebesség grafikonon ábrázolva logaritmikus görbe( Lásd Méretezés)
Az ülepedés végén természetesen a savas fázis és olajos fázis egymástól jól elkülönülve található meg. Mivel a savas fázis viszkozítása igen magas, ezért "véletlenszerű" öszzekeveredésük is majhogynem kizárt, a két fázis enyhe mozgatásra sem keveredik, és igen jól elkülöníthetők egymástól.
Oxidációs színtelenítés
Ha az olaj forgalomba kerül, esztétikai okokból ajánalott színteleníteni. Az olaj igen kismennyiségű színes szerves anyagokat tartalmaz melyek sötétté teszik, ezeket oxidálószerekkel lehet eltávolítani.
Ha olyan savval dolgozunk aminek amúgy is magas az oxidáló hatása, a kapott olaj természetesen világosabb lesz, ekkor az esztétikai szempont dönti el hogy színtelenítő oxidációt alkalmazunk-e.
Bevált oxidálószerek a 35%-os hidrogénperoxid, szerves peroxidok, perszulfátok. Alkalmazott hőmérséklet 20-25 fok, a reakcióidő változó. Jól bevált oxidálószer a 35% töménységű hidrogénperoxid, szobahőmérsékleten már 10-15 perc alatt alakul ki a teljes hatás, 0,5 - 1 térfogat%-ban alkalmazandó, attól függően mennyire szeretnént az olajat kivilágosítani. Ennél nagyobb mennyiség még nagyobb színtelenítő hatást érhetünk el, de a késöbbiekben a lebomlásából eredő vízet jelentősen nehezebb eltávolítani.
Kép:használt diesel-motorolaj, regenerált olajok, és melléktermék
Adszorpciós szűrés
Az abszorpciós szűrés célja hogy az olajban levő kis mennyiségű feldolgozás során bekerült anyagok maradványait, valamint az az eljárással ki nem választott kenőképességet csökkentő anyagokat eltávolítsa. Szerkezetileg hasonlít a kromatográfiás oszlop adszorbensekhez. Háza átmérőjéhez viszonyítva magas, tehát szintén oszlopszerű, függőleges elrendezésű.
Az olaj nyomás alatt az oszlop alján kerül bevezésre, és alulról felfelé haladva, az oszlop tetején levő csövön keresztül jut a tárolótartályba. ( Lásd Méretezés)Az oszlop abszorbensel van megtöltve, ami lehet szárított mesterséges vagy természetes zeolitok. A zeolitok olyan alkálifém-alkáliföldfém bázisú alumíniumszilikátok melyeknek nagy felületüek, és a vizet, oxigéntartalmú anyagokat a felületükön könnyen megkötik. Az ilyen zeolitokat oszlopba töltve a rajta áthaladó olajban levő ilyen jellegű anyagokat mintegy kiszűri. A cső jelleg, valamint a zeolit töltés miatt a szűrő áramlási ellenállása jelentős, így viszonylag nagy nyomással kell az oszlop aljába juttatni, ezt ellensúlyozza hogy az olaj sebessége a csőben kicsi, tehát nagy tartózkodási idejű, így kis térfogatáramú szivattyú építhető be.
A szűrőoszlop tetején hagyományos szűrőelemekből - len , papír, műanyag - álló betétet is tartalmaz.
Szelektív oldószeres-desztillációs eljárás
Ezt az eljárást főképp a nagyiparban alkalmazzák. Lényegileg szelektív oldószeres kezelésből, elválasztásból, oldószervisszanyerésből, majd azt követő hagyományos vákuumdesztillálásból áll.
Előnye hogy benzin-és diesel üzemű motorok fáradtolaját is tudja regenerálni.
A szelektív oldószerek gyakorlatilag " fordított kénsav" hatásúak. Az aszfaltos, kátrányos, bitumenes anyagokat nehezen oldják, az olaj jó kenőképességét adó paraffinokat viszont nagyon jól. Természetesen ezek a paraméterek az oldószer típusától függenek. Tehát az eljárásban a szelektív oldószert valamint a fáradtolajat keverik, majd nagyméretű tartályba szivattyúzzák. Az oldószer hatására a aszfaltos-kátrányos anyagok "kicsapódnak " majd meghatározott idő alatt leülepednek, és eltávolíthatóvá válnak. Ezzel az eljárással nem távolíthatók el a különböző lebegésben tartott mikrorészecskék.
Az oldószertartalmú olajból az oldószert vissza kell nyerni, erre azt használják ki hogy az oldószer forráspontja sokkal kisebb az olajénál. Propán estén környezeti hőmérsékleten a keverékből kiexpandáltatják azt, majd kompresszorokkal újracseppfolyósítják.Magasabb forráspontú oldószereknél pedig atmoszferikus, esetleg csökkentett nyomás alatt desztillálják ki azt.
Ezután az olajat hagyományos rendszerű vákuumdesztilláló berendezésben tisztítják tovább. A csökkentett nyomásra azért van szükség hogy csökkentsék a forráspontot, mert az olaj magas atmoszferikus nyomáson forraláskor elbomlik, és kis molekulasúlyú szénhidrogének, valamint koksz keletkezik. Csökkentett nyomáson ezek az eliminációs reakciók visszaszoríthatóak. Melléktermékként így is keletkezik koksz, valamint alacsony forrpontú szénhidrogének.
Hozzáteszem, hogy én elítélem azokat, akik tömény fekete füstöt nyomnak embertársaik orra alá. Egy dolog, hogy ne az államot gazdagítsuk, és egy másik a felelős gondolkodás kérdése. A növényolaj megújuló energiaforrás, a biodízel szintén, és környezetkímélőbb kibocsátás szempontjából is a gázolajnál, ami valóban nem a legjobb üzemanyag. A dízelmotort növényolajra találták fel. A "fáradt" növényolaj számomra korrekt megoldás, a fáradtolaj - számos nem éghető, káros összetevője miatt - nem. Ha neked belefér, én nem bánom. Végülis ez a topik nem környezetvédelemről szól - de az étolajos cím miatt fáradtolajról se -, ne vitázzunk ezen.
Ventotd: "Gyújts meg szabad levegőn gázolajat, és fáradt olajat (ha egyáltalán lehetséges), A füst elárulja melyik a tüzelőanyag, és melyik nem." Minden szénhidrogén tüzelőanyag, csak megfelelő körülményeket kell teremteni hozzá. A pakura szobahőmérsékleten nyúlós ragacsos lapátolható trutymó, 100 fokon úgy folyik mint a gázolaj, és remekül porlasztható. Például hajómotorokat hajtanak vele. Az égéstermék is az égetés körülményeitől függ. Ugyanaz a gázolaj, ami egy kopott régi szívó Rábamotorban vastag fekete kormot fújt, az egy korszerű dízelben szinte füst nélkül ég el.
Én arra emlékszem, hogy a tulaj ordít - Padlógáz, padlógáz!
Merhogy másképp leállt volna. Ja, és dupla teherautó szűrőn kell átszívni, kötve hiszem, hogy javít a teljesítményen.
Ne az anyagot nézd, hanem az égéstermékét. A fáradtolaj jelentős része nem, vagy szarul éghető sűrű olaj összegyűlt korom, adalék, és más szemét. És elég csak a gázolajjal összevetni, a pakurát nem tudom miért kell idehozni. Gyújts meg szabad levegőn gázolajat, és fáradt olajat (ha egyáltalán lehetséges), A füst elárulja melyik a tüzelőanyag, és melyik nem.
Brian1985: "magyar boltban ez kapható valahol? csak hogy ne legyen drága a postaköltség annyira. Meg hamarabb megjönne." Miért lenne kapható? Ez Magyarország, nem Európa... Három nap alatt érkezett meg hozzám, gyorsabban, mintha Nyíregyházáról küldték volna...
Az alsó sorban a középső a Peugeot előmelegítő. (cebi.com) én 7000 Ft-ért vettem a Kerepesi úton a Peugeot boltban, a Baumgartnerrel szemben.
A cammon rail motoroknál előmelegítős szűrők vannak. A peugeot 207-é 15000 Ft-ba kerül ugyanott. A fiaté a szervízben (Csíki-Bege )12000 Ft körül van. A toyotáét nem kérdeztem mennyibe kerül. A 12V-os kávéfőző 5000-10000 Ft .
Ha réz vagy alucsőre manganin huzalt tekersz az is fölmelegíti, 1m=1ohm a Konrádnál párszáz forint. Jó barkácsolást amigos.
én a motortérbe raktam egy 5 literes kannát meg bevezettem a fülkébe a csapokat azt este mielöt leálitottam átkapcsoltam kb 1km tert mentem hogy átjárja az adagolot hogy reggel können induljon. Reggel inditás igy könnyü aztn felesleges megvárni mig melegszik a kocsi én egyből inditás után már kapcsoltam is a szotyira azt már mentem is. Ha tisztán mentem akkor kb 4 ora állás után vált kritikusá az indulás de +5 fok felet ha valaki nem akarkapcsolgatni akkor 20L étolaj +5 liter Gázolaj. Bár régi 2,5D mercinél még -5 -10 fokba se kell keverni mert az tisztán étolajal is indil bár nemértem hogyan mikor be van igyen hidegbe dermedve.
Amugy én télen se használtam előmelegitőtcsak a szürűt kell kicserélni egy előszürőre hogy át tudjon fojni rajta a sürű napraforgó :D
Hát ha valaki fáradtolajal akar járni én azt ajalálom csak a benzines kocsikból leengedettel menjen mert én 2 motor meg kb 5 adagolot nyuvasztottam ki fáradtolajal! ugyanis disel olaja elég kormos meg minimális fémis lehet benn szerintem mátmint olyan finom mint a polirpastákba és szép lassan szétpoliroza az adagolot meg a hengert dugatyut :) Amugy sztem nem megy sokkal rosszabul töle.
De én már többet nem megyek fekete olajjal én tapasztalatom nem jó vele :(
Azt veszi észre aki ilyennel jár hogy egyre nehezebben kez indulni a kocsi azt végül el se indul :) akkor nekiálsz kicseréled adagolo akkor még megint megy egy kicsit aztán ugy szétkopik a motor hogy ha leveszed a hengerfejet kézzel meg tudod mozgatni a dugokat oldalirányba :) (Tapasztalat)
De én senkit nem akarok eltántoritani ettő a tervétől probálja ki mindenki ha nem hisz nekem. Mondjuk én 50% Fáradt motoolaj 50% étolaj al jártam!
Alfred: és magyar boltban ez kapható valahol? csak hogy ne legyen drága a postaköltség annyira. Meg hamarabb megjönne. Egész délután szörföztem és nem találtam magyar lapot, ami az üzemanyag előmelegítéssel foglalkozna.
Passas: A növényolajjal gyakorlatilag a homlokomra van írva, hogy nem fizetek jövedékiadót, a szaga annyira árulkodó. Azonkívül literje csak harmadával olcsóbb mint a gázolaj. A fáradtolajat gyakorlatilag ingyen kapom, ha felesbe keverem itthon a gázolajjal, akkor feleannyiba kerül, mint a gázolaj. Majd a kisérletek megmutatják, meddig lehet lemenni a keverési aránnyal. Akit érdekel a téma, az keressen rá keresővel a "black diesel" vagy "blackdiesel" szavakra!
Ventotd: A cikkben az szerepel, hogy gond nélkül működik vele a Merci, a fáradtolaj NEM rákkeltő, de legalábbis nem rákkeltőbb, mint bármilyen más szénhidrogén származék, pl gázolaj, fűtőolaj, pakura.
Brian1985: "az izzító gyertyát közvetlenül éri az olaj, vagy víz adja át neki a hőt?? Fogalmam sincs, hogy adja át a hőt az olajnak 1-2 izzítógyertya. Megpróbálok csinálni egyet ugyanilyen kis doboz szerűségre, csak először tudnom kellene mi adja át a hőt." Ahogy én néztem, közvetlenül körbefolyja az olaj az izzítógyertyát. Van még benne egy kis hőgomba is, ami 80 fok fölött lekapcsolja az izzítást. Mire mindent összevásárolsz, elkészül majdnem eléred a bolti árát is! :o)
Peugeot partnerbe (2001) nem találok üzemanyag előmelegítő (gázolaj) tartozékot. Meg más autóhoz sem, pedig itt írta valaki, hogy lehet gyárilag is kapni ehhez a típushoz :(
2-3hete járok így , ahogy ti már ki tudja mióta, és muszály volt rákeresnem a hidegindítás szóra, akkor nem találtam semmi értelmes hozzászólást, aztán az "adagoló elé " szóval sikerült megtalálni titeket. Ugyanis 80% és 20% gázolajjal nyomom, de hidegen gázos kicsit az indulás, bár most 30 fokban elég tűrhető. De mikor 15-18 fok volt, mikor még kezdtem, akkor melegen volt csak jó, arra gondoltam valami fűtő berendezés kell, de úgylátom hasonló megoldások vannak itt is.
A kérdésem az lenne, hogy az izzító gyertyát közvetlenül éri az olaj, vagy víz adja át neki a hőt?? Fogalmam sincs, hogy adja át a hőt az olajnak 1-2 izzítógyertya. Megpróbálok csinálni egyet ugyanilyen kis doboz szerűségre, csak először tudnom kellene mi adja át a hőt. Köszi :)
Bocs, hogy beleszólok, de remélem ez a fáradtolaj téma csak vicc. Elmegy vele egy-két igénytelen dízel, dupla üzemanyagszűrővel, igen szarul, de káros, többségében súlyosan rákkeltő anyagokat juttat a légkörbe. Hacsak nem használt sütőolajról van szó... Tehát míg a növényolaj és a biodízel környezetkímélő, a fáradtolaj környezetpusztító. Ezt érdemes szem előtt tartani. Arra meg ne számítson senki, hogy jól megy vele az autója. A Totalcar-ban volt erről egy cikk, öregmercit hajtottak többek közt fáradtolajjal is. Szarul ment.
Passas: Az elektromos melegítő kb. 26.000,- forint volt, plusz itt ott környező boltpkban vettem egy méter vízcsövet, negyven centi gázolaj csövet, két T elosztót a vízbe, vagy tíz csőbilincset, egy csomag kábelkötegelőt. 30.000,- forintnál biztos nem volt több. Egy hónap alatt visszajött 15.000,-, ez három tankolás volt... Ha van minimális műszaki ismereted, ismered valamennyire az autódat, van néhány kéziszerszámod, átlagos emberi kézügyességed, egy nyugodt délelőttöd, és egy koszos ruhád, akkor te is meg tudod csinálni. Ha szerelő csinálja, akkor ötezerrel drágább. :o) Nem kívánok hosszútávon növényolajjal járni, át akarok térni a fáradtolajra, de a beépített előmelegítés ahhoz is szükséges.
Ma délre kifeküdt az akumulátorom. Ez már hetek óta várható volt, mert egyrészt öreg volt és fél évet állt, másrészt eleve 30%-al kisebb volt, mint az autóba belevaló, harmadrészt elég sokat kellett az utóbbi időben tekernie...
Vettem (majdnem) belevalót, és szó szerint pöccre indul, igaz az indítás után továbbra is fehér ködbe burkolja a környéket.
Az Auchan féle noname napraforgó égett serpenyő szagú volt, a Vénusz édeskés sültkrumpli, a Tesco viszont igazi finom palacsinta illatot produkál!
befaster: Land Roverem van, kettő ötös torbódízel interkulerrel, 1995-ös, nem tudni pontosan, de biztos többszázezer kilométerrel a motorjában. Elkészült az alacsony hőmérsékleten nagy viszkozitású üzemanyagokhoz tervezett előmelegítő combó: Az üzemanyag útja: tank-->hűtővizes hőcserélő-->tápszivattyú-->szűrő-->izzítógyertyás előmelegítő-->adagoló-->motor Hidegen a két izzítógyertyás előmelegítő közvetlenül az adagoló előtt melegíti az olajat, azonban amint a víz fölmelegítette olaj ér az előmelegítőhöz, abban egy kis hőgomba lekapcsolja az izzítógyertyákat. Most az autó majdnem úgy indul 100% növényolajjal, mint gázolajjal, az alapjárat gyönyörű, fordulaton is alig füstöl, egyáltalán nem érezni semmi extrát egészen közepes fordulatig, nagy fordulaton továbbra is lustácska. Ezt el lehet viselni a mintegy 30%-os költség megtakarítás mellékhatásaként.
Hú ,, komolyan tisztán nyomod ? Tisztán nem merném bele rakni. Neked mergád van ugye? Azt gondolom mindenképp valami megoldást kell találnod ,igen röhejes az időjárás tiszta jég korszak. Na de az ok hogy fűteni az anyagot , de álló helyzetben nem fog keringeni benne tehát az adagolóban szintén lefog dermedni. Vagy ott akarod melegíteni? Hát nem 1szerű, nem olvastam vissza mivel jártok jársz?
befaster: Igen, ez a hűtővízes hőcserélő, ez csak üzemközben melegít. A hidegindításhoz izzítógyertyás melegítőt akarok csinálni közvetlenül az adagoló elé. Mellesleg ma reggel tíz fok alá esett a hőmérséklet és nem tudtam beindítani az autót. Meleglevegőt fújó kis szobaventillátorral melegítettem föl az adagolót és az üzemanyagszűrőt. Sürgősen meg kell csinálnom a hidegindításhoz az előmelegítőt...
Ezt a motor meleg vize fűti? Indításkor mit csinálsz? Lehet nem jól értelmeztem a dolgokat. Én meleg üzemanygot úgy csináltam hogy hosszú rés oil cső rá van tekerve a víz csőre és így teljesen át melegszik.
Hűtővizes hőcserélő már van is, csak be kellene építeni. Akkora mint egy félliteres műanyag kólás üveg. A két végén bilinccsel beleszorított műanyag csatlakozó van. Eredetileg is dízelhez üzemanyag előmelegítő volt, még egy pici termosztát is volt az egyik végén, de azt kiheréltem belőle.
Szevasztok, igazából nem sokat tudok hozzá tenni a dolgokhoz. Nem régen használom a tacskós adalékot, először 15,- 5 arányban próbáltam. Az ótóm úgy vettem észre örült neki, hát a szag ? Apám ? Nagyon király illata van no füst. Aztán mögém álltak a zsandárok, hát igen, a beszarás jelző folyamatosan világított. Persze nem vettek észre semmit. Nem régen próbáltam használt oilt, a teljesítmény csökkenő formáját vettem észre. Most megint 15-5 arányban használt van benne, a szaga az nagyon gáz, de qrva sokan használják mert mostmár rögtön kiszűri az orrom a jellegzetes szagokat. De hogy ne offoljam szét a dolgokat eddig hiba nélkül teljesít. Nekem 1 DTL asztmám van. Hacsak elnem kapnak én öntögetem az adalék eme formáját hozzá. Télen nem mertem bele önteni, valszeg most télen sem fogom.
A 100% napraforgóra megjött a hétvégi tizenegy-két fokos hideg. Az autót alig bírtam elindítani, percnyi indítózás után három-négy percig padlógázon éppen hogy bírt forogni a motor (rettenetes hófehér fűstfelhővel), további öt perc volt míg a gáz fokozatos visszaengedésével képes volt alapjáraton járni, de teljesítménye a bemelegedésig alig volt. Ma kb 5%-nyi benzint öntöttem a 70 liter napraforgóhoz, így a napközbeni indítások könnyebbé váltak, és az alapjárat is emelkedet egy csöppet. Mindenképpen kell előmelegítést beépíteni! Az indításhoz izzítógyertyás olajmelegítőre gondoltam, kb úgy mint lejjebb a topic elején az egyik képen látszik. Most azt kellene eldönteni, hogy ezt hova építsem be? talán közvetlenül az adagoló elé tenném.
kb 600 km-t mentem 60% napraforgó, 40% gázolaj keverékkel, majd most kb 50 km-t tiszta napraforgóval. Semmilyen műszaki átalakítást nem végeztem. Járó motor mellett töltöttem először étolajat a tankba. Már kb 25%-os hozzákeverésnél megjelent az égett olajszag a kipufogógázban. Ami azonnal tapasztalható, hogy a motor járása kisimul, de az étolaj arányának növelésével az alapjárati fordulatszámom folyamatosan csökkent. A 100%-os étolajnál már emelnem kellett az adagolón az alapjárati fordulatszámon, mert már annyira lassan forgott, hogy rázta az egész autót. 60%-os hozzákeverésig kismértékben, fölötte egyre inkább fehéren füstöl a motor. Már 25%-os hozzákeverésnél érezhetően harapósabb lett a motor alacsony és közepes fordulaton, de nagy fordulaton némi erőtlenséget érzek, a nagyobb fordulatot nehezebben éri el terhelve. Hidegen gyakorlatilag nincs teljesítmény, kell két-három perc, míg a motor üzemkész lesz, de így elindulva is kell kb három perc, míg terhelve annyira bemelegszik, hogy rendesen húzzon.
Csak kell vmi melegítő, mert 0 fok közelében a tecsós olajat még az üvegből sem bírod kiönteni - adagolónak halál lenne.
Sztem legjobb keverve, max fél arányig. Úgy még az újabb adagolókat se eszi meg.
Néhány tévedésed: az étolaj nem olcsó, hanem 2x annyi árú, mint a gázolaj. Tulajdonképp pazarlás elégetni. Ami a drága, az az adótartalom, de ezzel gondolom, nem mondok újat. Amíg a költségvetést csak az autósokra terhelik, ez így lesz.
Ui:"semmi problema nelkul" az nem jó... :)) semmi problémával, vagy probléma nélkül, nekem inkább így menjen az autóm :))
Első kérdés: Szívódiesel Peu. Partner esetében(97-es) kell-e valamilyen átalakítás annak érdekében, hogy fogadni tudja a bioüzemanyagot, vagy nem kell különösképpen semmivel sem foglalkozni, beöntöm s had pöfögjön...
Második: Milyen típusú olajat lehet megetetni a vassal? Beönthetem-e a Tescos étolajat probléma nélkül, vagy azért van valamilyen kritérium aminek meg kell feleni?
és az előmelegítő ekkor kapcsolna be, amikor a motort beindítjuk, denemúgy hogy állandóan menne, hanem ha a bekapcsoljuk...... Aztán amikor eléri a megfelelő hőmérséklete akkor melegítő kikapcs, és mehet az ILLEGAL
Most így végigolvasva a topickot, ugye a 2. tartályról, illetve az olaj előmelegítéséről volt szó. Nos én arra gondoltam, hogy mi lenne ha a 2. tartály lehetne a pótkerék helyén, és az előmelegítő ekkor kapcsolna be... Az előmelegítőt az aksi táplálná, amit járó motornál ugye meg automatice tölt, ugye... A kocsiban lenne egy hőmérséklet jelző az olaj hőmérsékletéről, mondjuk a kesztyűtartóban (a rendőrbácsi ellen) és amikor eléri az olaj a megfelelő hőmérsékletet, akkor meg a mellette lévő gombal meg átnyomjuk ILLEGALRA........
Szerintem a motortérbe azért abszúrd dolog tartályt tenni, mert ha azzal indítunk,. állítunk, illetve ellenőrzékor mrgyünk, akkor kevés a 4-5 liter.... És akkor még bele se néztek a motortérbe a szakiék........
Tudom, hogy nem diesel/étolaj, de nem akarok új témát nyitni egy kérdésnek, és hátha...
Most olvastam egy autós szaklapban, hogy benzines kisautókba pediglen etilalkoholt lehet töltögetni.A fickó azt írta 9:1 arányban,nyáridőben...Télen befagyhat,nagyobb arányban már teflonos csövek kellenek, mert agresszíven korrodáló.
Nos, ha meg lehet oldani, löttyentenék bele.Egy kis környezetvédelem(ha meg olcsóbb, akkor pénztárcavédelem(bár úgy olvastam, hogy alkohollal többet eszik a gép)) Azért várok némi megerősítést tőletek,szakértőktől...Hátha még adtok több tanácsot is hozzá.
en ugy vagyok vele, hogy ha megallit, kiszallit. akkor elmeselem neki, hogy igen, nincs a cuccra megfizetve a jovedeki mert nincs modom ra, nem engedi a mol es az allambacsi. tehat a vpop tehet egy jo nagy szivesseget.
amugy ezidaig szemleyautos esetet lefulelest nem regisztralt a vpop. tehat hogy buntetes legyen ritka.
de ha megis akkor valoszinuleg kapsz egy 20as birsagot, es tobbet ne csinalj ilyent szoveggel.
lehet gurulni tovabb.
amugy arban visszajon a buntetes, es a kornyezetedet sem terheled annyira. szerintem megeri!
tovabbra is erdeklene 150-200 lityo repze frissen sajtolva.
Én 98as évjáratú Hyundai H200 ason használtam étolajat(Tesco) 2.5 ös TD motorral tökéletesen működött egyhuzamba 1000-1500 kmeket 140 es tempo mellett.
Kérdésem az hogy Pd motorokba van e valakinek már tapasztalata.
Ja + még valami nekem azt mondták okosok hogy benzinnel kell higittani, de az arányra már nem emlékszem(20 liteerhez 1 liter vagy valmi ilyesmi)....igaz ez??
Az Európai Bizottság támogatja a szintetikus üzemanyagok fejlesztését és használatuk elterjesztését. Az autógyártók és az energiatermelők közös szövetséget hoztak létre a korszerű üzemanyag minél gyorsabb piaci bevezetésére. Günter Verheugen bizottsági alelnök az autóipar képviselői előtt jelentette be: Brüsszel támogatja, hogy a szintetikus üzemanyagok minél előbb betörjenek az EU üzemanyag-piacára. A gázból, bio-üzemanyagból, szénből kifejlesztett szintetikus üzemanyagok segíthetnek a megnövekedett üzemanyag-szükséglet kielégítésében.
A szintetikus üzemanyagok használatát támogató szövetség (Alliance for Synthetic Fuels in Europe) alakuló ülésén jelen voltak a Renault, a Royal Dutch Shell, a Sasol Chevron, a Volkswagen és DaimlerChrysler képviselői.
Az alakuló ülés részvevői egyetértettek abban, hogy a szintetikus üzemanyagok csökkenthetik a kőolajtól való függőséget, s annak a folyamatnak a minél gyorsabb, zökkenőmentes végbemenetelét, amelynek során az ipar költséghatékonyan tér át a hosszabb távon használható megújuló energiaforrásokra.
Az EU elnökségét betöltő Ausztria környezetvédelmi minisztere bejelentette: Ausztria a prioritások közé sorolta a szintetikus üzemanyagok - főleg a biomasszából származók - piaci részesedésének növelését.
Az EU mezőgazdaságért felelős biztosa, Mariann Fischer Boel arról számolt be, hogy Brüsszel még az idén felülvizsgálja az uniós bioüzemanyag-direktívát és megtalálja azokat a szabályozási eszközöket, amelyek segítségével növelni lehet az új üzemanyagok iránti keresletet.
Az EU a biomasszából származó üzemanyagot részesítené előnyben, nem a gázból vagy szénből származókat, hiszen azok esetében a legkisebb a széndioxid-kibocsátás. Brüsszel ezért elkötelezett támogatója a második generációs bioüzemanyagok fejlesztésének és piaci bevezetésének.
A dupla tankot én korábban is írtam, hogy szerintem az begyere. Akkor még csak a dízelell történő beindításra és leállításra gondoltam, meg arra, hogy ha látom, hogy állítják félre a sort a finánc bácsik, hát átkapcsolok "ILLEGAL" módból "LEGAL"-ba oszt' reménykedek, hogy nem szagolnak ki semmit:)
De ezeken túl nekem a korábbi okfejtésekből az jön le, hogy az előmelegítőt 2 tanknál sem úszhatjuk meg, mivel oké, hogy meleg mocinál kapcsolnánk át (vagy automatice), de a sűrű lötyinek tényleg el kék' érnie a motorig vhogy.
Reggelenként még a nyári időszakban is lehet 20 fok alatt és ha a cucc besűrűsödik vhol a tank és a szűrő között, hát..... :(((
na igen en is pont erre gondoltam, hogy a melegito szerintem elmaradhat, visoznt kell akkor dupla tank...
igazabol szerintem csak annyi kell hogy az eredetit hagyom ugy ahogy van, tele repcevel.
es egy kis tankot a motorterbe elhelyezek, az adagolo elott bekotom, aztan az csak 4-5 litres kell legyen, eppen hogy indulas, es kis uzemfokra folmozogjon, aztan atkapcsol masikra, talan automatan is meg lehet oldani, valami termosztatfelevel.
Na ez volt az én másik műszaki gondom, hogy ezek a melegítők amiket lehet kapni azokon a linkeken amit betettem mind a motor hűtőrendszerét használja magyarul amíg nem meleg a moci addig nincs meleg olaj, na ez az igazi tyúk-tojás efektus
:-))))
Megoldás ----> két tank, indítás gázolajal majd átkapcsolni étolajra :))))
Nos az illatanyag az olyan mint amikor a tűzhelyen hagyod az új olajat és "felfort" és érzed már a szagát, na pont olyan jön ki a kocsiból is :-))))
Tisztán is megy persze, csak melegíteni kell mert 82 fokon olyan a viszkozítása mint a gázolajnak.
A Repce amúgy az egyik legjobb mert nincs hidrogénezve a hidrogénezett Napraforgó olaj az nem annyira kóser :-)))) elvileg nem is szabada belerakni de, hogy miért az passz bár tudom sokan azt is megetetik :-))) az autóval.
Én azért sem fogtam bele mert ha az ember külföldre megy és a határon neadjisten benéz a finánc a kocsiba és észreveszi akkor nagybazmeg van!!!
Na meg az M1-esen is állandóan járkálnak és mondjuk ki félek:-))))
A mósik, télen elég macerás a dolog :-))) be tud dermedni rendesen :-))))
Na ezt aztán jól kifejtetted KÖSZÖNJÜK, Nekem hasznos volt.
Ha nem egy multinál dolgoznék és lenne egy kis szabad időm még lehet, hogy neki is fognék, de így csak a robot van és örülök ha a kúton 5 perc alatt végzek :-((( igaz kétszer annyiért :-((((
Mire jó még a használt étolaj ?
Gyakorlatilag semmire . A háztartásokban használt sütőolaj veszélyes hulladéknak minősül, és a leadásáról gondoskodni kell . Elméletileg tilos kiönteni, de mivel ezzel senki nem foglalkozik ezért kivétel nélkül minden esetben a kanálisban köt ki. Az olaj beszerzése kizárólag szervezés kérdése , ugynis senki szemében nem képvisel értéket . Egy négytagú család havi felhasználása kb. 4-5 liter.
Mostanában egyre jobban előtérbe kerül a szelektív hulladék begyüjtése. Ebbe beletartozhat a használt étolaj is.
A társasházakba kihelyezett 20 literes kanna elég jól működik. Senki sem szereti leönteni az étolajat a lefolyóba, mert csak elzsírosodik egy idő után.
Mindenkinek tetszik majd az ötlet, amit érdemes vagy egy lakásokba dobott cetlivel , vagy a gondnok által a tudomásukra hozni. Hogy súlya legyen a mondatunknak, kiadhatjuk magunkat a BIOFILTER KFT. munkatársának, aki az Uniós elvárásoknak tesz eleget.
Éttermekben a mennyiség 50-100 liter is lehet. Ezt a BIOFILTER kft gyüjti be abban az esetben, ha van velük szerződése.
Ők nem fizetnek érte, de ingyen elszállítják. Ezekkel az éttermekkel nem nagyon tudunk mit kezdeni, hiszen itt leadási kötelezettségük van.
Vannak olyan éttermek, amik létezéséről nem tud a BIOFILTER, innen vihetjük literszám. Gondoskodjunk arról, hogy mindig időben érkezzünk az olajért, és az étterem tulajdonosának nehogy eszébe jusson a B. filtert felhívni. Nem minden olaj használható üzemanyagnak. Az az olaj, amiben kolbászt, hurkát, zsírtacsakos dolgot sütnek nem jó semmire. Ezekben szobahőmérsékleten megáll a villa.
Ügyeljünk arra, hogy ezeket a kannákat is ürítsük ki, hiszen ez ugyanúgy terhére van az étteremnek, mint a minőségi üzemanyagunk.
Ezektől szabaduljunk meg szelektív módon. A kannákat mindig tisztán vigyük vissza
( gőzborotva egy benzinkúton ) , hogy a tulaj lássa rajtunk, foglalkozunk a problémájával, így a jövőben is biztos forrásunk lesz.
Ha van hely a csomagtartónkban nem árt vinni magunkkal néhány üres kannát. Így ha egy étterembe betérve érdeklődünk, lehet, hogy azonnal lesz mit elszállítani. Ha szűkösek a készleteink érdekelté tehetjük az éttermet azzal, hogy felajánlunk literenként néhány forintot. Így nem kell rohangálni olaj után, és nagyobb mennyiséget kaphatunk egyszerre.
Megéri , hiszen azért ne töltsük ezzel az drága időnket.
Saját tapasztalatomból tudom, hogy a használt olaj beszerzése úgy 40-50 Ft körül áll meg. Igaz, hogy ingyen kapom, de amikor hívnak mennem kell érte, időpontot egyeztetni, elmenni 10Km.-t. stb, stb. Ehhez még jön a zsírtalanítás, tisztítás, ami idő, és pénz.
Arra is van lehetőség, hogy zsírmentes tiszta olajhoz jussunk, méghozzá nagyon kedvező áron. Ha ehhez egy kis plusz pénzt hozzáteszünk, akkor vehetünk patent olajat is. Ez esetben ajánlom a Martfűi étolajgyárat (BUNGE).
Az étolaj előállításánál vannak másodlagos olajok, ami étkezési célra nem megfelelő. Ezek az úgynevezet állati takarmánynak szánt olajok, amit 115 Ft + 12% áfa áron be lehet szerezni. Célszerű valamelyik őstermelővel felvenni a kapcsolatot, hiszen ha az ő nevükre vásároljuk, akkor tőlük visszakapjuk az áfát is. Ők pedig az egész összeget leírhatják az adóból. Ez garantáltan tiszta olaj, itt már csak a benzinnel való higításra kell odafigyelni. Célszerű egy kis stratégiai tartalékot képezni otthon, ha erre adjuk a fejünket. Évente egyszer ki kell pakolni a kocsiból az üléseket, és akkor egyszerre 5-600 liter olajat is el tudunk hozni. Nagyon fontos szempont, hogy az olajról kapunk számlát is, és a szállítás közben érdeklődő rendőrök, pénzügyőrök is tehetnek egy nagy szivességet.
Kevesen tudják, de a tankon kívül max. 20 liter üzemanyagot vihetünk magunkal a csomagtartóban. A többi üzemanyagról számlát kell bemutatni, igazolni az eredetét, ellenkező esetben elkobozzák, és eljárás indulhat ellenünk.
Itt az olajat nagytételben is vásárolhatjuk, célszerű beszerezni az összes kannát, amit csak a kidobnak a lomtalanításkor.
A BUNGE RT. a kiszerelést is meg tudja oldani, de olcsóbb, ha erről mi gondoskodunk.
A vásárlás paramétereire küldött emailre a következő választ kaptam Orosz Miklóstól, aki az őmlesztett árú értékesítésével foglalkozik:
ŰŰOrosz Miklós Bunge Rt. Commodity division/Ömlesztett áru divízió
miklos.orosz@bunge.com
Tel: 00 36 1 237 6405
Fax: 00 36 1 237 6494
Mobil: 00 36 30 9704 757
ŰŰTisztelt Varga úr,
Legolcsóbb termékünk a takarmány célú napraforgóolaj, melyet jelentleg 115 ft/kg+áfa áron értékesítünk, ehhez adott esetben hozzájönne a hordózás, emelyre egyébként nem vagyunk felkészülve. Kérem keressen fel a részletek megbeszélése érdekében.
Ujdonság!!!!
Telefonon megkeresett egy vidéki présüzem tulajdonosa, akinek megvan a technikai háttere ahhoz, hogy napi 500 liter repceolajat sajtoljon ki. Megfelelő kereslet esetén egy hónap alatt fel tudná tornászni ezt napi 1000 literre.
Ez gyakorlatilag tiszta üzemanyag, hiszen itt nincsenek adalékanyagok.
A repceolaj termelése forgalmazása jelenleg nem kötött jövedéki engedélyhez, így annyit vásárolhatunk belőle, amennyi jólesik, nem kérdezik mire kell......
A gyártósor vidéken üzemel, de az olaj Pestre szállítást meg tudják oldani. Az egyetlen hátránya, hogy ezer liter rendelése esetén indulnak fel, és maximum két helyre teszik le Pesten.
Viszont ebben a formában az ára csak 140 Forint/liter, amiben benne van a szállítási költség is.
Így nem kell bíbelődni ezzel sem. Ez átlagban egy éves felhasználása egy személygépkocsinak. A tapasztalat azt mutatja, hogy az üzemanyagba fektetett pénz sokkal jobban jövedelmez, mint a bankba behelyezett, most azt hiszem 1 százalék kamatot kapunk a látra szóló, és 6 százalékot a lekötött betétünkre. Ez 10 százalékos infláció mellett nem nagy business......
Így aztán ha van egy kis megtakarításunk, akkor ezzel a befektetéssel sokkal beljebb vagyunk.
A raktározásra kell szereznünk hordókat, de szükség esetén 500 Ft / Db áron számítják a hordó árát, amit a következő fordulóban cserével visszavisznek. Lehetőség van egy köbméteres műanyag, raklapos ballon beszerzésére 10.000 Ft darabáron.
Az olajat nem kell kannázni sem, a 20 méteres tömlő segítségével a gép 5 perc alatt átszivattyúzza nekünk ahová akarjuk.
A fizetés utalással menne, amit személyesen kellene megbeszélni az üzem tulajdonosával.
Torma Zoltán , tel : 06 30 7421930
Skype név : tormazoli
Amennyiben a rendelt mennyiség eléri az ezer litert, akkor választhatunk a szállítás időpontját illetően, mert akkor csak egy cím van. Ha ez csak 500 liter, akkor koordinálni kell a másik 500 litert rendelt vevővel, így itt egy kis rugalmasság kell.
HÁÁÁT azért ezzel a denaturált szesszel, meg benzin, meg stb., amit én is hallottam
én VIGYÁZNÉK!!!
Meg hát a kaminyon meg teherotó az is más. Ezekben akkora csövek vannak amiben nem dermed meg semmi, meg az üzemanyag pumpájuk bika, még a kocsonyát is átnyomják :)))))
Én ugyan nem jártam soha étolajjal, (benzines a kocsim) de már jó régóta (már 15 ével ezelött is ,már amire én emlékszem) úgy jártak néhányan étolajjal, hogy tettek bele spirituszt ( denaturált szeszt ) vagy akármilyen alkoholt. 40l -hez kb 1 l-t. Ettől nem válik ki a parafin és kevésbé dermed meg a hidegben. Meg kell kérdezni régi fuvarosokat teherautósofőröket .
Szóval ha az étolaj viszkozitása kicsi vagyis híg amit melegítéssel lehet elérni akkor semelyik motornak sem árt!!!
A régi mocik sokkal igénytelenebbek szóval azoknak meg pláne!!! nem is igazán a motor ami itt a kérdés,hanem az üzemanyag rendszer, addig míg eljut a mociba,
ott lehetnek olyan gondok, hogy az étoljaban lévő parafin kicsapódik egy idő után és dugulást okoz.
30:70 arány nugodtan de 50:50 sőt 70:30 de akár 100% tisztán is mehet nyáron!!! a dermedés a gond az étolajjal ahogy előbb írtam.
A kütyük amiket lehet igen néha nem kis pénzér venni azok mind az olaj előmelegítését csinálják az lenne az ideális ha jól emlékszem 82 C fokon tartani az étolajat mert akkor megegyezik a gázolaj viszkozitásával. Amit még lehet, hogy egy mágnesszeleppel tudod a kocsiból mint a gáznál kapcsolgatni mivel akarsz menni, ja ehhez kell egy Plusz tank :-)))
A diesel-t anno mikor feltalálták NEM kőolaj származékra találták ki hanem növényire (mogyoró, repce, napraforgó).
Na már most az is fontos, hogy használt vagy új olajjal akarsz menni, a használtnak a tisztítása ami macerás!!! Nem lehet benne víz, meg szilárd anyag!! (rántott hús maradék, prézli :)))))) )
Még egy sor. oszt befejezem.
Nekem van nem egy ismerősöm és láttam is, mentem is, éreztem is, az olajos üzemet.
Ő egy 2000-es Opel Zafira cdi vagy mi az opelnél rakja 50:50 arányban de nyáron simán belenyomja a 40 lityi repcét és rá kb 20 lityi gázolajat. :))) hát van szaga rendesen :)))))), Még egy pl. ha van földműves ismerősöd kérdezd meg, ők a trakeszba csak azt öntenek :-))))))
Na ha tudok még segíteni akkor tegyétek fel a kérdéseket. Válaszolok
Amúgy is olvastam olyat is, hogy az új motorok nem igazán komálnák, nem úgy mint a 20 évvel ezelőtti konstrukciók.
Persze a lentebb belinkelt oldalon olvasható ellenvélemény is, azaz, vmi kütyü beépítésével az új TDI motoroknak sem árt a koktél. Persze a kütyü nem ócsóér' van, ja és nem itthon...
Ha valaki nem tudja bizonyítani, hogy adózott a használt üzemanyag után, bírságot kell fizetnie - közölte kérdésünkre a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának kommunikációs osztálya. A jogszabályok szerint a gázolaj nem tartalmazhat sütő- vagy étolajat. Eddig emiatt még nem szabtak ki bírságot, és büntetőeljárást sem indítottak a VPOP-nál.
jo, akkor most eltekintve az olajszokitestol, es a jogi dolgoktol.
az erdekelne inkabb, hogy atalakitas nelkul 30% tartalommal ajanlanad e 69es 200d s konstrukcioba?
az olajszokitest azt megmagyaraznam azzal hogy a veteran autom motorikusan igenyli az adalekot!
adalekot meg nem tilos az uzemanyaba tenni.
vegyenek mintat, merjek le...
fizetek is valami buntetest ha csakugyan elkapnak...
stb
szoval en inkabb a muszaki reszere lennek kivancsi, tavasztol oszig, esetleg neha kifuttatnek 1-1 tank teljes uzemanyagot is a rendszer tisztitasa vegett stb...
az elegyedes, a leulepedes, az ami erdekel.
bar en mar ugy vagyok vele, addig motoszkal a gondolat hogy kiprobalom az udvarban, megy e.
Annó kb. egy fél éve nagyon benne voltam, hogy étolajjal kéne járni, elég rendesen körbejártam a témát ,és arra jutottam, hogy csak öreg autóba raknám bele.
Na nem azért mert káros a mocinak!!! elég sok "barkácsolást" kell csinálni és egy 2002-es Passat-ot az van nekem nem akarnám szétberhelni így marad a 252 Ft-os gázolaj :(((.
A móóósik baj ugyi vele, hogy Mo.-on ez Törvénytelen!!! (saaajnos) "olajszőkítés" és nem szeretném megütni a bokám.
Amúgy meg nem kell hozzá műszer csak sima emberi orr, hogy megtudd mivel jár az ember. Nem rántott hús szaga van :))) ahogy sokan mondják de jellegzetes égett olaj szaga van amit ezer méterről ki lehet szúrni, még akkor is "bűzlik" ha keverev van csak nyilván nem annyira - éreztem már nem egyett -. :))))
Osztom a véleményed, de én (sem) tudok még annyit a dologról, hogy teljes lelki nyugalommal öntsem a tankba.
A keverési arányok csökkentésével sem lehet észrevétlen lenni ha ellenőrzik a kipufogógáz összetételét. (én még nem találkoztam ilyennel, de hallottam, hogy vannak mobil mérőállomások)
Szal az étolajos mixben van 1 olyan komponens, hogy azonnal kiszűrik. Már ha épp Téged kapcsolnak le.
Erre eddig egy kézenfekvő megoldást hallottam: 2 tank.
Azt nem tom', hogy hogyan lehet megoldani, hogy honnanszürcsöljön a gépezet, de indítani is jobb a dízellel és leállítani se árt azzal. És ha látod, hogy előtted kezdik leállítani a sort a kipuff mérésre, hát áttolod a kapcsolót (?) a legális tankra. Hiába veszik észre, hogy van egy étolajos tankod is, nem büntethetnek meg, hiszen étolaj szállításáért senkinek sem csavarhatják le a fejit :-)
Tényleg járj Te is utána rendesen, mert bár óriási is lehet a megtakarítás ha sokat használod a gépet, de a kincsekkel kincsként kell bánni.
Én nem is mertem az állólámpás topikon a kezdetek kezdetén előhozakodni ezzel az étolajos dologgal, még a végén leszedik a fejem:)
Minden elismerésem!
Sztem nem csak páran vagyunk, akiket érdekelne ez étolajos üzem, így remélem, ez a kihalóban lévő topik is magához tér és segít a minél értelmesebb megoldások elsajátításában. Lentebb van 1 német link (ha jól M-léxem), de nem igazán bíropm a nyelvet.
Még ha latinul lenne... :)
Persze amint van Neked is tapasztalatod, oszd meg velünk!
Előtte ülepítsed, majd a felső kétharmadot jól szűrd át (nejlonharisnya, stb.). A soros adagolónak, mint az állólámpástopicból tudod, külön kenése van, ezért bírja az étolajat.
szerintem nem lehet gond vele ha teszek bele kis etolajat.
molekulaszerkezet nem erdekel:) elomelegites nem arthat, de ezt azert nem ertem mert kb 3 perc jaras utan felmelegszik a motor az uzemire es akkor mar oke.
aztan nem akarok en ingyen jarkalni, ugy 50-50%ban tervezem keverni.
csupan egy kifozdet, mcdonaldsot, vagy valami hasonlot keresek ahol nagy mennyisegben hozhatok el hasznalt etolajat ingyen.
-amugy itt ebben a temaban egy nagy gond van, nehany gazdasagi szereplonek nem erdeke hogy alternativ modon kozlekedjunk. mert legyen az hogy hasznalt etolajjal megyek, es kifizetem ra a 80 ft adot. azaz 80ft/l bol megyek. kinek jo ez? hat a MOLnak nem, a Lukoilnak nem, a Shellnek nem...ez csak nekem kis szurke embernek, es a termeszetnek jo. de ez nem eleg?
Nem mindegy, hogy kicsik a molekulák, vagy nagyobbak? A fúvóka lukán ígyis-úgyis átfér... :))
Én inkább a kenőképesség miatt aggódom. Meg a szilárdanyag-tartalom (gyanta) miatt. Van annak kiválasztására eljárás, csak drága. Valahol azt olvastam, hogy egyszerű felforralás is elegendő. Én valami centrifuga-elvű leválasztóban gondolkozom inkább. Kár, hogy nem vagyok vegyész - de majd utánaolvasok.
Pont a viszkozitás a probléma. A sűrű olaj a régi, 1000 bar alatti mechanikus befecskendezős rendszereken símán "átmegy". A mai, 2000 bar körüli PD meg CR rendszerek erre érzékenyebbek a kisebb illesztések miatt. Hígítás vagy adalékolás elkerülhetetlen sztem.
Többször jöttek már azzal a dumával: "Ha má megbírta venni 6 millájér az autót, csak tud a kúton tankolni, ne legyen sóher"
Csakhát más szempontok is lehetnek: A növényi olajjal szebben jár a motor Szerintem jobban is megy Nincs korom, nem büdös Meg a környezetet is védi, bár ez csak 50-100 év múlva lesz fontos.
Nem utolsó szempont: én, mint magánember, miért fizessek extra-adót, ahhoz képest, aki biciklivel jár? Aki autózik, azt korlátlanul le lehet húzni? Nekem pl. munkaeszköz, ennyi erővel külön kéne adóztatni az esztergapadot, meg a betonkeverőt is...
Fenyvesi László, a Mezőgazdasági Gépesítési Intézet főigazgatója szerint az olajprésekből kikerülő növényi (ét)olaj finomszerkezete különbözik az üzemanyagokétól, legyen ez növényi, vagy ásványolaj. Ezért az ilyen olajat, ha jelentős motorkárosítás nélkül - akár adalék, akár tiszta formában - akarják felhasználni, akkor szűrni és előmelegíteni kell.
Ez sem menti meg a tervezett kopástól az érzékeny fúvókarendszert, ugyanis az étolajnak az észterezett (üzemanyaggá feldolgozott) olajokénál nagyobbak a molekulái. E molekulák nagy nyomáson, nagy folyadéksebességnél kiszámíthatatlanul koptatják a motor erre érzékeny alkatrészeit. Az étolajjal működtetett
motorokat két üzemanyagtartállyal kellene ellátni, és az egyikben tárolt hagyományos olajjal indítani, és leállítani.
Üzemi hőfokon már lehetne működtetni előmelegített étolajjal is. A keverési arányra és a károsodás mértékére a főigazgató nem tudott választ adni, mert ilyen kísérleteket nem végeztek.
A nagyobb molekulák koptatóhatásáról van-e valakinek infoja?
(Nyilván a legkorszerűbb 1800 bar körüli nyomáson működő dieseleket érinti jobban)
Hali Mindenki! Nos én tavasztól a hideg idők beálltáig jártam hidegen sajtolt étolajjal, és semmi gond nem volt vele. Télen elméletileg felesen kellet volna gázolajjal, de nem volt kedvem pancsolni az udvaron a minuszokba. Ezt az étolaj gyártója javasolta, neki három jármű így működött(MTZ traktor-VWGolfII TD-Mazda kisteher) Én egy VW T4 2,4 D szívódiesellel itattam az étolajat, tapasztalatom szerint nyáron semmit nem kell vele csinálni. Azért nem értem ezt a melegítési, és viszkozitási gondot, mert, aki már fogott közvetlenül a megállás után dízelen adagolót, az tudja qrwa forró, legalább annyira mint a motor. Annyi változást eszleltem, hogy az autónak kellemes lángossütő szaga van, és alul jobb volt a nyomaték
A német ebay-en rendkívül sok megoldást árulnak különböző összegekért, de azért ne felejtsük el, hogy a mostani Diesel autók gázolajra lettek tervezve, az eredeti mogyoróolajra. Szóval én maradnék a gázolajnál, persze ez nem azt jelenti, hogy a gázolaj kiváltása nem érdekel pusztán kíváncsiságból. Megaztán a Lucas adagolók nem nagyon szeretnek mást, csak gázolajat.
Az alsó képen ha jól látom az adagolo bemeneti csavarjában van egy izzitó, ez is jó.
Na de, a gondom nem is ez, hanem leállitás után a porlasztóházba és az adagolóban lévő olajat hogyan melegitsem fel. Mert ügyebár az reggelre mostanság igencsak besűrűsödne, és kizárt hogy indulna. (100% olajról beszélünk, semmi kevergetés, értelmetlen) A leállítás elött átkapcsolok gázoljara tipusu megoldások működnek, de ez nem megoldás. Arra gondoltam hogy az adagoló házat alakitom át, belefurok egykét izzitógyertyát, de nem egyszerű megoldani hogy valahol bele is érjen a belsejében az olajban. A porlasztó házakra is kéne valami fűtő megoldás. Amikor már meleg a motor akkor már ezek kikapcsolhatnak, és csak egy egyszerű előfűtés maradhatna bekapcsolva valahol az üzemanyagszűrő elött. A jármű saját tankjában lévő üzemanyagszivattyú (már ha van!) sem jó, már 10 fok környékén besűrűsödik annyira hogy leáll.
Mivel előttünk már Német- és Francaiországban már találtak ki megoldásokat az étolaj 70-80°C-ra való melegítésére, egy ilyen házi átalakítás néhány technikai részletét a gondolatok elindítására betenném:
Elsősorban azokra a technikai megoldások ismertetésére gondoltam, amelyekkel az étolaj viszkozítását a gázolaj szintjére lehet hozni, vagyis melegíteni.