Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Azért nem olyan bonyolult az ESBE VTC bekötése. A baloldali előremenő vezetékből egy ág megy a pirossal jelzett ESBE csatlakozásra, ezen cirkulál vissza a kazánba a melegvíz.
A jobboldali vezetékből lejövő ág a visszatérő, ezen csak akkor enged a kazánra hidegvizet, amikor a cirkuláló ágban pl. 55 C-ot meghaladja a hőfok, és csak akkor nyit ki az ESBE teljesen, ha már 65 C-ra keveri az elmenő, alsó ágban a vízhőfokot. Az alsó ág megy a kazán visszatérőbe.
Persze ha nagy gyakorlattal van kialakitva mükődik, csak mennyi idő kell ,hogy felmelegedjen pl. 60°ra a kazánod? Mert szerintem persze, hogy tolja maga elött a meleget de ez a baja mert rögtön kapja alul a hideget tehát nincs ideje neki jól (60-80°ra) felmelegedni csak ha már a visszatérő is meleg. Keringetősnél nyilván kapná a hideget de ezért van a kazánvédő, ésigy szab.ot a renszer.
Sajnos nem a szakmám és azért értetlenkedek, a vizesfa az kizárva azt nem használok és sahogy se tudtam megérteni, hogy egy szelep hogyan tudja védeni a kazánt ha pl a kimenet 80 c és ha a vissza jövő ha 55 c hogyan tud a vissza jövő melegebb lenni, hogy hideg viz ne kerüljön vissza a kazánba .
És vajon mitől??? Ha vissza olvasnál már többször vól szó a kátrányosodás ról. Két fő orozó ja van : vizesfa és hideg kazán. A Laddomatot kétségtelen pufferokhoz tervezték, de létezik más termó szelepes megoldás amivel véded a kazánodatt a lehűléstől és nem muszáj puffer hozá. A lényeg a kazánod üzem közben min. 60°os legyen mert akkor nincs kicsapódás a folytás is kátrányosodást okozhat, oda kell figyelni mennyi tűzelőt teszel be és milyen méretűt, ez is egy szabályozási mód.
"Az alap tény, puffert fűtenek gravitációs rendszerrel." Igen!
"Puffer ugye réteges" Igen!
"Felül megy bele a meleg, alul szívod a hideget a kazán felé. "
Ebben is egyet értünk!
"Szerinted ha gravitációval megy, akkor nem a hideg víz megy a kazánba órákon át? Azt a gravitáció előmelegíti?"
Nem melegíti elő, de nem is ez a lényeg! A tüzelés következtében a víz elér egy bizonyos hőfokot, ahol a fajsúlykülönbség miatt megindul a keringés. A melegvíz"tolja" maga előtt a hideget, de mindig csak annyit amennyi meleg távozott a kazánból. Nem hűl le a rendszer túlzottan, mint a szivattyús keringetésnél! Fűtöttél már gravitációs rendszerű központival?
A gázkazán és a vegyes kazán egy rendszerbe kötésénél jó úgy, ha a leválasztó visszacsapó szelep az egyik a gázkazán visszatérőjében és a másik a puffer-radiátor előremenőjében van?
Köszi szépen a választ de lehet, hogy nekem nem ez kell valaki itt a fórumon ajánlotta de ahogy a bemutatóban néztem tároló tartályal magyarázza az egészet nekem az meg nincs, vagyis kezdem előlről van egy elgázasitós kazánom (kép róla >>>>) amint a fotón is látszik a füstjáratok azok 18x40 mm téglalap alakúak a gondom az, hogy nagyon el szokott rakodni, szurkosodni a tavaly anyira elrakodott, hogy 1 db füstjárat se volt szabad, úgy kell elképzelni mindha alol be dugta volna és felől meg töltötték volna szurokkal amit semilyen megoldással nem tudtam eltávolítani csak rendésre készitett videafúróval, kértem itt még tanácsot a hétvégén és a vtc 500 szelepet ajánlották én eleget néztem a szelep leírását és az én rendszeremet de sehogy se tudtam kitalálni a müködését, hogy mit hova kellene kötni hivtam egy szakit is aki csak a fejét rázta és rá akart beszélni, hogy a füstjáratot hagyjam nyitva és tüzeljek igy, de nem hiném, hogy nem létezik valami megoldás (tanácsolták azt is, hogy csak keményfát tüzeljek fenyőt ne rakjak egyáltalán bele . Röviden enyi :)
Azért ebben sem értek egyet mindennel. az tény ha alulról fokozuk a levegő beáramlást a tűzet is fokozuk, de ha felül a szekunder levegőt engedjük be nem a tűzelőre megy a levegő hanem a lángra hisz igy fokozza az el nem égett fagázok elégetését (persze modjában) tehátezzel a levegő bejutatásával a tűzelőnek az égés intenzitását nem fokozuk csupán tökéletesitjük az égést.
Egyébként régen a gépkocsikban is gravitáciosan müködött a hűtés. Vajon ha ez jó és valóban egyszerü ma mért nem alkalmazzák ? Hogy legyen több hibaforás ékszily, vizszivatyú, termosztát sb. A fűtésünkről ne is beszéljün (radiátoron termószelep?).
Szerintem is ez van, gravitációst szabályozni nem lehet (nagyon körülményes). Tehát ha akzán eléri pl. 40°ot már rögtön megindul az áramlás, következés kép a kazán az üzem meleg állapotott csak a végső fázisban éri el, addig alulról folyamtosan hideget kap a pufferból. Persze ha lehetne szab. az áramlást más lenne de hogyan?
Az alap tény, puffert fűtenek gravitációs rendszerrel.
Puffer ugye réteges.
Felül megy bele a meleg, alul szívod a hideget a kazán felé.
Szerinted ha gravitációval megy, akkor nem a hideg víz megy a kazánba órákon át? Azt a gravitáció előmelegíti?
Ráadásul mivel a gravitációs keringés lassabb, mint a szivattyús, ezáltal több időbe kerül, míg a puffer alja is felmelegszik, tehát több ideig kap hideg vizet a kazán.
Ráadásul a fűtési rendszerben minél gyorsabban keringteted a meleg vizet annál kevésbé hűl le, annál melegebb a visszatérő.
Ezt a lambdaszonda-ügyet már piszkálta valaki. Talán t.zsolti? Asszem autóssal akarta megoldani, de az nem jó ide. Nem biztos, hogy jól emlékszem. A Kratkinak vannak jó kütyüjei. Mingyá jól utána is nézek:-)
Ja, arról nem beszélve ha eltérő fafajtát rakok rá vagy eltérő méretet. Ég és föld. Egészen máshogy szalad a dolog fenyő/tölgy vastag/vékony esetén... És a mennyiség... Jó játék ez:)
"Egyébként az én érzésem az hogy ha kevesebb levegőt adsz az égésnek az nem azt jelenti hogy ki is megy a gáz a kéményen. Szabályozod a bekerülő levegőt ezáltal kevesebb éghető gáz is termelődik... nem?
Szívesen meghallgatnék mást is mert a mi vitánk a kísérletezgetés eredményéig elég meddőnek tűnik :)"
Te akartad:)
Igen és nem. A szilárdtüzelés és talán különösen a fa elégetése nem túl jól szabályozható. Kicsi a tartomány, mondjuk úgy. Veszel el a levegőből, akkor kevesebb gáz képződik, de ami levegőt így még mindig adsz, annak nem mondhatod meg, hogy te már ne csinálj újabb fagázt, hanem égesd el azt, ami van. Ill. igen, de ahhoz primer/szekunder/tercier levegőnyílások eltérő kezelésére van szükség. Mindezek arányát és mennyiségét szinte folyamatosan változtatni kellene 2,5-3 óra alatt, míg egy rakat leég. Az előremenő hőfok, füstgáz hőmérséklet, CO vagy O2 tartalom stb. függvényében. Erre vannak már többé-kevésbé jól működő vezérlések, de ez természetesen a kazánok árában is megjelenik. Na jó, a hatásfok sem hétköznapi, de kérdés, hogy annyit megér-e vagy inkább veszünk/csinálunk egy átlagos kazánt és azt tuningoljuk:)))
Személyes példa: nagy hobbim a tüzelés, szinte ez az egyetlen dolog a télben, amit szeretek. Kandallózom. Fekszem a díványon és figyelem a lángokat. Próbálom elérni, hogy a kandalló 70-80 fok között tolja a vizet, ne füstöljön, de a füst ne legyen 150 fok felett. Egyelőre primer és szekunder* levegőm van, meg füstgáz pillangóm. Nem egyszerű. Ha túlengedem, nehéz megtalálni egy egyensúlyi állapotot 95-100 fok (forrás) alatt, ahol a füstgáz hőm. lángkép megfelelő legalább 1 órán keresztül. Vagy elszalad és felforr vagy befullad, befüstöl és kormolja az ablakot. Van, hogy sikerül, de ritkán. Gyakorlatilag folyton ott kéne lenni és állítgatni. Mondom, ha megtehetem, ez jó szórakozás, de azért jobb, ha van mit csinálni tüzelés helyett...
Ja és egy-két anomália: ha zárok valamennyit a pillangón néha emelkedik a füsthő. Ha kezd leégni a tűz, egyre inkább már csak parázs van, akkor is le kell zárnom a füstöt ha már csak 100 fokos, különben kihűl a tűztér, stb. Ezért bizonytalanodtam el a füstgáz tekerés automatizálásában.
Valahogy úgy kéne, hogy elérendő vízhő függvényében tolom a primert (fa, parázs szintje) és a füsthő alapján adom a szekundert (lángok szintje), a CO alapján meg a terciert (utánégetés a hőcserélő alatt**).
*A szekunder is fejlesztés alatt. Gyakorlatilag lemez alátétekkel a keretben az ablak felső részét billentem befelé, így megy be plussz levegő. Szépséghibája, hogy egyelőre az ajtó kinyitásával módosítható a rés nagysága, ami nem túl komfortos:)
**Erre is van már ötletem. Tavasszal a samottozás előtt be fogok vinni egy csövet az ajtó mellől (épített kandalló, téglafal) végig a tűztér aljában, hátul fel, mint Butakov prof, majd a tetején egy gázégő-szerű csőkarikába, amin lyukak vannak oldalra és felfelé.
APC SmartUPS 1000-esem van két 120Ah-s kocsiakkuval, csont nélkül megy. USB-s, nem soros portos, szerintem a Tiéd is USB-s. Menedzsment szoftver letölthető az Apc oldaláról, de elég komoly igényű (saját webszerver a gépre és egyéb gusztustalanságok). Cserébe távolról is menedzslehető ill. a logok lekérdezhetőek.
Nekem nem kellett magyarázni neki semmit, simán ki a régi gyári akku, hátulsó akku csatira fel az új és go.
Ez egy nagyon fejlett színuszos kimenetű UPS! Tehetsz rá nyugodtan nagy kapacitású akkumulátort, de a rajta lévő soros porton konfigurálni kell, hogy tudjon róla, hogy az akkumulátor nem a gyári. Ha csak 100W körül terheled ezt a 700VA-es tápot még a melegedéssel sem lesz bajod, de ezt nem árt ellenőrizni.
Ok. Akkor a selytésem be igazolódik, csupán a gyakorlatban kéne ezt megvalositani. Nem lessz egy sétagalop, gondolom a fejlesztő mérnökök is el bibelödtek vele pedig megfelelő műszerzetséggel is rendelkeztek. Még azt kéne megtudni vajon pl. a vigasz-ban is előmelegitett Lambda szonda van v. csak kétvezetékes. Lehet az egyszerüség kedvéért az utobbi van?
Szerintem felesleges a felületen agyalnod. Akkora kell bele, amekkora belefér.:) Nem tudom pontosan mi az elképzelésed bekötésügyileg, de vagy a fő előremenőt kéne átvinni rajta (sorosan) vagy lehetne hőleadó-szerűen kötve (párhuzamosan, mint egy radiátor). Ez utóbbi esetben egy termoszeleppel le is zárható az ág, ha túl meleg már a tartalma.
Asszem inkább a második. Azért is, mert a 12-15-ös réz esetén a keresztmetszet túlzottan leszűkül. Nem jó.
Ha ilyen drága a cső, akkor a topiktárs hogy hozta ki óccsóért?
Szerintem is jó lehet a gravitáció, csak kell megfelelő magasságkülönbség és csőátmérő. A pufferes topikban nézelődj, van, akinek így működik.
A keverőszelep pont a szivattyús tekerés miatt kellett. A szivattyú gyorsabban hajtja a vizet, ez tény. Túl gyorsan. Ezért jön nagy mennyiségű hideg a visszatérőből a kazánba. Hűl minden, jön a kátrány. Ennek elkerülésére kell a keverő. Amit egyébként csak a szivattyú tud kezelni, olyan ellenállást okoz a rendszerben.