Ha a hálók az északi oldalon vannak, a nappali meg szépen délre néz sok ablakkal és amerikai konyhás, akkor lehet hogy egy verőfényes de hideg téli napon amikor nagy vendégeskedés miatt egész nap megy a sütés-főzés-süteménysütés, egyszer se kapcsolna be a kazán a nappaliba rakott termosztát miatt, mert az jól érzi magát. Közben a hálóban a betegeskedő személy kockára fagyna...
Ha a hálószobában zársz a torlón, attól még az lehet a leghidegebb szoba, hogy ott van a termosztát. Egyre kell figyelni: nehogy minden termofej lezárjon (mert a többi szoba már mind felmelegedett), és csak a félig nyitott (fenti példában hálószobai) szelepen keresztül mozogjon csak víz, mert régi kazánoknál akár be se lobbanhat az égő, olyan kicsi a tömegáram! Ha ez lenne a helyzet, bypass szeleppel orvosolni lehet.
Három éve épült a társasház, új lapradiátor van minden szobában, minden radiátoron termofej van, a fenti szobák mind hűvösebbek, mint a lentiek, a leghidegebb szoba 2 fokkal hidegebb, mint a lenti szint. A rendszer felépítéséről nincs információm (a kazán alatt van egy süllyeszett szekrény, abban több "fűtési kör" elzárható, nem tudom, ez releváns-e).
Igyekszem összegezni a tanácsokat, melyekért mindenkinek köszönet!
Nem értek egyet a leghidegebb helyiségbe szerelt termosztáttal, mert ha az a hálószoba akkor ott célszerű pl. 18-20 fokot tartani, mig a nappaliban pl. 22-t.
Tehát a termosztát a nappali tartózkodásra itélt szobában helyes alkalmazni a többiben a termószelep szabályozza a megfelelő hőfokot.
A másik, hogy ha időjárásfüggő a szabályozás akkor az a kinti környezet hőmérsékletéhez szabályozza a fűtést igy a termosztáttal felülírod a külső hőmérsékletet.
Pl a Vailant VRC410 időjárásfüggő szabályzó lehet a fűtőkészülékbe telepíteni és lehet falra is. De ha a szobába "falra" szereled akkor be kell állítani a szobahőmérséklet visszacsatolást, és akkor valóban a helyiségben nem használható a termófej.
(Esetleg teljesen nyitva? de ebben nem vagyok biztos)
2. az elgondolasod jo. az alapelv az, hogy a leghidegebb szobaban van a termosztat(es ott nincs termofej). annak a szobanak kell a leghosszabb ideig a futes, igy a kazan annyit fog menni, hogy a leghidegebb szobanak is eleg legyen. A tobbi szobanak ez tul sok, de nem baj, mert az elvart homerseklet eleresekor ott elzarnak a termofejek, igy azok a szobak nem lesznek tul melegek.
3. ha a termosztat szobajaban zarsz a radiatoron (lehetoleg ne a kezi tekeronel, hanem alul a torlon, amit nehez piszkalni), akkor egybol az lesz a leghidegebb szoba.
1-2-3 szoba hidegebb mint a többi? Torlószelepek állítgatásával sem sikerült? Az összes torlót nyisd ki teljesen, a rendszer legtávolabbi részén levő radiátor(ok)on hagyd is így, és apránként zárd a többit, amíg már nem lesz túl meleg. Ez több napig is eltarthat! Fontos: abban a helyiségben ahol a termosztát van, ne legyen termofej a radiátoron, csak kézikerék.
Képtelen vagyok úgy szabályozni a fűtést a lakásomban, hogy minden szobában azonos hőfok legyen. A google ide vezetett engem, remélem tudtok adni néhány tanácsot.
A lakás nem túl nagy, de kétszintes, fent három kis szoba van, alul egy légtér, a termosztát is lent van (Honeywell CM907). A kazán egy Saunier Duval Thema Condens F24.
Sokat próbálkoztam a szobai radiátorokat és a lenti termosztátot úgy összelőni, hogy minden szobában kb. azonos hőmérséklet legyen, de nem jött össze. Arra gondoltam, hogy lecserélem a termosztátot vezeték nélkülire, és a leghidegebb szobába rakom, majd ahhoz "lövöm be" a többi radiátort. Biztos tudtok valami mondani, hogy ez miért téves elgondolás.
Külső hőmérséklet-érzékelőm is van. Kell-e ezzel kapcsolatban figyelnem az új termosztát vásárlásánál, vagy ez a kazánhoz kapcsolódik, független a termosztáttól?
Már 2007-ben megcsináltam a zónásítást, akkoriban vettem a két zónaszelepet, a két szett termosztátot, és a + 3. relémodult. Szépen ment azóta a fég kazánnal is. Most azért vettem egy harmadik szettet, hogy a szinkronjelet külön tudjam küldeni, mert nem akartam 5 percnél rövidebb kazánaktiválási, és zónaaktiválási időt. Csak ezzel a trükkel lehet megoldani. Így most zónailag csak ez a plusz egy termosztát jött be. Amúgy a komplett kazáncsere a 9 új radiátorral kereken 1,2 millre jött ki mindennel együtt.
Visszatérve a zajra:) : A golyóscsap, mint írtam áramlási zajt okoz ha részállásban van. Ma kipróbáltam, és a Honeywell zónaszelepről lekaptam a meghajtót, és manuálisan fojtottam. Bármilyen pozícióban teljesen csendes. Ezen kívül az új herz szelepeim is teljesen csendesek bármilyen pozícióban, ellenben a régiekkel, amik zárás közelben már zúgnak. Ma sikerült összehoznom a szelepek hangolásával, hogy csendes a cucc. Ettől függetlenül jövő héten kihajítom azt a két maradék radiátornak nevezett csőkígyót :) Ha másért nem, légtelenítési szempontból is egy katasztrófa. Gyakorlatilag valamelyik tekervényében biztos megáll kis buborék, ami már hangot adhat.
Nekem Honeywell CM927-es rádiós termosztát van két darab a rendszerben és három relévevő egység. Azért nem tudtam megvenni a Vaillant termosztátot, mert az nem képes levezérelni nekem a két külön kört, két zónaszeleppel. Amúgy a Honeywell amennyiben megközelíti a beállított hőfokot a szobahőmérséklet 1,5 fokkal ( ez az arányossági sáv amúgy állítható ), onnantól kezdve százalékosan bizonyos időszeletekre lekapcsolja a kazánt. Így egyáltalán nincs túllendülés, a hőfok teljesen precízen áll a beállított értéken mindkét zónában külön külön. Az egyik adóegység szinkronizáló jelet is küld a 3 relémodulnak, így mindig azonos időben kapcsol le a kazán és a két zónaszelep, nincsenek felesleges elcsúsztatott ciklusok a két zónánál. A Honeywell képes akár 30 mp-es aktív időszeletet adni a zónaszelepnek, aminek semmi értelme nem lenne a kazán szempontjából, de szerencsére szuperül paraméterezhető, és én a minimum időszeletet 5 percben határoztam meg, így ez még nem megy a precíz szabályzás rovására, abszolút nincs túllendülés, és a kazán is tud dolgozni már egy 5 perces ciklus alatt szemben mondjuk egy 1 percessel. Amúgy nagyon jó nézni, hogy ha 22 fokot állítok be, akkor egy fikarcnyit sem mozdul a kijelző, iszonyat precíz a szabályzás. A kazán előremenője manuálisan be van állítva, és amennyiben eléri a kért előremenőt, gyönyörűen lemodulál. A Vaillantom ezt úgy csinálja, hogy egy másodpercre teljes terheléssel indul, eközben figyeli az NTC-k hőfokváltozását, majd azonnal lemodulál minimumra. Mindent megtesz annak érdekében, hogy a 30%-ra modulált lánggal fűtse fel a vizet, mivel ekkor a legjobb a hatásfok. ( csak kondis keverékbefúvásos kazánoknál ). Ha annyira hideg lenne a víz, hogy nem igazán "válaszol" a kis teljesítményű felfűtésre, akkor felhúzza a teljesítményt maxra, egyész addig, amig el nem éri a beállított előremenőt. Ezután tartja ezt a kellő modulációval. Ha esetleg a minimum moduláció is sok lenne a fenntartáshoz, akkor sem kapcsol le azonnal, hanem +5 fokot megenged az előremenőnek. Ha pl 45 a beállított előremenő, akkor majd csak 50 fok elérésekor fog lekapcsolni az égő, és legközelebb csak akkor kapcsol vissza, ha 40 fokra visszahül a víz. Így a hiszterézise 10 fok. Ez a gyakorlatban nálam úgy alakul, hogy sosem kapcsol le az égő, mert nem fut túl a minimum teljesítménnyel. Igaz van is ára ennek a termosztátosdinak, egy vezérlő + relé modul 45000 ft, ebből kellett kettő, + egy relémodul a kazánhoz, az is majdnem 30. Ahhoz, hogy a minimum idő ne 30 mp legyen, egy kis trükköt kellett alkalmazni, ami ismét pénzbe fájt, de kellett egy harmadik vezérlő is, ami alapban kikapcsolt állapotban van, de mindhárom vevőre rá van hangolva, és mindössze a szinkronimpulzusokat küldi, mert ő van szinkronizálóként aktiválva. Így minden relévevő azt hiszi, hogy "kazán", és így már paraméterezhető 5 perces minimum aktiválásra is.
Nem zavaros, úgy van, különböző szivattyúk sorba kötve,pontosabban a kazánnál lent a visszatérőben a 25-55, és a kazán után az előremenőben kb.8 méterre a 25-60as. Ez azért van mert muszály volt az emelőmagasságon növelni, és ez volt a legegyszerűbb módja, és azért különböző mert ilyen volt itthon. A kazánvédő beépítéséig tökéletes volt így