VEZETÉSI ÉS PIHENŐIDŐRE VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK:
Fogalmak:
Megszakítás: legalább 15 perces időtartam, mely alatt a gépjárművezető szabadon rendelkezhet az idejével
Pihenőidő: legalább 1 órás időtartam, mely alatt a gépjárművezető szabadon rendelkezhet az idejével
Hét: hétfő 0.00 óra és vasárnap 24.00 óra közötti időtartam
Nap: 0.00 óra és 24.00 óra közötti időtartam
Vezetési időszak: a napi munkaidő kezdetétől a legalább 8 órás pihenőidő végéig tart
24 ill. 30 óránál rövidebb lehet, de hosszabb nem (ld. napi pihenőidőnél)
Vezetési idő:
Naponta: Két napi, ill. napi és heti pihenőidő között nem haladhatja meg a 9 órát.
Hetente 2 alkalommal 10 órára hosszabbítható
Hetente: 56 óra, mivel a hatodik vezetési időszak után kötelező heti pihenőt beiktatni.
Nemzetközi, nem menetrend szerinti személyszállítás esetén 65 óra, mivel a tizenkettedik vezetési időszak után kötelező heti pihenőt beiktatni.
Kéthetente: 90 óra (bármely egymást követő két héten)
Megszakítások:
Minden 4,5 órás vezetési időszakot 45 perc olyan szünetnek kell követnie, amikor a járművezető szabadon rendelkezik az idejével. A 45 perc felosztható 2 vagy 3 legalább 15 perces részre. (A 15 percnél rövidebb megszakítás beleszámít a vezetési időbe, valamint minden 45 perc megszakítás teljesítése után ismét 4,5 óra vezetési idő következhet.)
Megszakításnak minősülhet több vezetővel közlekedő jármű esetén a jármű haladása közben nem vezetéssel töltött idő, a várakozással töltött idő, valamint ha a járművet útjának egy részén komppal vagy vasúton szállítják, az eközben eltöltött idő.
Napi pihenőidő:
- Minden 24 órás időszakban a járművezető számára legalább 11 egymást követő órából álló pihenési időszakot kell biztosítani. A pihenőidő hálófülkével rendelkező és parkoló járműben is eltölthető.
- A napi pihenési időszak egy héten (hétfő 0.00 óra és vasárnap 24.00 óra közötti időtartam) legfeljebb háromszor 9 egymást követő órára csökkenthető. A csökkentést a következő héten oly módon kell pótolni, hogy annak legalább 8 órás pihenési időszakot kell kiegészíteni.
- A napi pihenőidő 2 vagy 3 részre megosztható. Az utolsó rész időtartama legalább 8 egymást követő óra kell legyen. Az összes napi pihenőidő ekkor 12 óránál kevesebb nem lehet.
- Ha a járművet útjának egy részén komppal vagy vasúton szállítják, akkor a 11 egymást követő óra napi pihenési időszak egyszer, legfeljebb 1 órára, a be- vagy kiszállás idejére megszakítható. Ekkor a pihenési időszak – a megszakítással együtt – legalább 13 egymást követő óra kell legyen. Hálóhelynek a teljes pihenési időszak alatt a járművezető rendelkezésére kell állni.
A kompon vagy vasúton eltöltött idő hálóhely rendelkezésre állása esetén a megosztott napi pihenő részének is tekinthető.
- Ha két vagy több járművezető áll rendelkezésre folyamatosan a jármű vezetésére, minden 30 órás időszakban minden vezetőnek legalább 8 egymást követő órán át tartó pihenőt kell tartania. A pihenőt mozgó járművön nem lehet megtartani.
(Állandóan több járművezetőnek kell utaznia a járművön, ha bármely időpontban ez nem teljesül – pl. valamelyik járművezető egyedül közlekedik – a 24 órás ciklusra vonatkozó előírásokat kell betartani.)
Heti pihenőidő:
- Legalább 45 egymást követő óra. Legkésőbb a 6. napi vezetési időszak után, vagy a 6. munkanap után, vagy a 90 órás kétheti vezetési idő elérésekor meg kell kezdeni.
- Csökkenthető:
a) legalább 36 egymást követő órára, ha a járművezető otthon, vagy a jármű telephelyén tölti el,
b) legalább 24 egymást követő órára, ha a járművezető máshol tölti el.
Minden csökkentést ugyanannyi órával pótolni kell. A pótlásnak legalább 8 órás pihenőidőhöz kell kapcsolódnia, és a harmadik naptári hét végéig kell megtörténnie.
Nemzetközi, nem menetrend szerinti személyszállítás esetén a heti pihenőidő átvihető a következő hétre, ekkor a heti pihenőidő:
- Legalább 90 egymást követő óra. Legkésőbb a 12. napi vezetési időszak után, vagy a 12. munkanap után, vagy a 90 órás kétheti vezetési idő elérésekor meg kell kezdeni.
- Csökkenthető:
a) legalább 72 egymást követő órára, ha a járművezető otthon, vagy a jármű telephelyén tölti el,
b) legalább 48 egymást követő órára, ha a járművezető máshol tölti el.
Minden csökkentést ugyanannyi órával pótolni kell. A pótlásnak legalább 8 órás pihenőidőhöz kell kapcsolódnia, és a harmadik naptári hét végéig kell megtörténnie.
Az egyik héten kezdődő és a következő héten folytatódó heti pihenőidőt e két hét bármelyikéhez hozzá lehet kapcsolni.
Eltérés az előírásoktól:
A közlekedés biztonságának veszélyeztetése nélkül, a személyek, jármű vagy rakomány biztonságának megőrzése érdekében, a megfelelő parkolóhely eléréséig lehetséges.
Az eltérés módját és okát az adatrögzítő lap hátoldalára rá kell jegyezni.
Példák:
- A vezetési idő lejárta előtt meg kíván állni a járművezető, de a kiválasztott parkolóban nincs szabad hely. Ekkor a pontos helyet és a szabad hely hiányát rávezeti az adatrögzítő lap hátoldalára, majd továbbmegy a következő parkolási lehetőségig.
- Baleset miatt torlódás alakul ki, és a lassú előrehaladás közben a járművezető túllépi a vezetési időt. A következő parkolóban meg kell állnia, és a rendkívüli eseményt rávezetni az adatrögzítő lap hátoldalára. Arra azonban figyelemmel kell lenni, hogy ha a lassú haladás miatt a következő parkolóhelyet várhatóan a vezetési idő letelte előtt nem fogja elérni a járművezető, akkor a vezetési idő lejárta előtt meg kell állnia.
- Útépítési munkák miatt torlódás alakul ki. Első alkalommal a járművezető túllépi a vezetési időt, rájegyzi az adatrögzítő lapra. Az indoklás a következő alkalommal (pl. másnap) már nem fogadható el, mivel a torlódás kialakulására előre számítani lehet.
Ha töbet akarsz tudni ettől is akkor
ITT A LINK :o))))