A következő kérdésem is a szivattyú hollanderrel lenne kapcsolatos.
Nem tudom magyarul hogyan nevezik azt a hollandert, melybe egy golyós elzáró csap - ami nem karos, hanem csavarhúzóval lehet nyitni/zárni - építettek be.
Angolul ennek shot-down valve a neve.
Funkciója, hogy berendezés meghibásodás, javítás idejére ezzel, vagy ezekkel lehet körbezárni a szivattyút.
No a történet.
Kazántöltő berendezést akartam venni.
Hosszú keresgélés után a Laddomat 21, a Laddomat 21-60 és az ESBE LTC141 triumvirátusra szűkítettem a kört.
A Laddomat 21 és az ESBE LTC141 a fent leírt golyós shot-down szeleppel van gyárilag felszerelve.
A Laddomat 21-60 viszont golyóscsapokkal.
A változtatásról a gyártó a következő tájékoztatást adja: http://laddomat.eu/index.php?sida=nyheter&nyhet=3&lang=en
Tehát tulajdonképp indirekt beismerik hogy a shot-down valve féle konstrukció nem a leg megbízhatóbb.
Enek ellenére első elképzelés az volt, hogy a Laddomat 21-et veszem. Írtam is a svéd gyártónak, volt még pár kérdésem.
Válaszukban két mondatban elintéztek (tkp. válaszra sem méltattak), és megadták két magyar cég nevét, ahol a gyártmányukat megvehetem. Ezzel az akcióval elásták magukat, ilyen gyenge támogatás mellettlemondtam a berendezésükről.
Tehát maradt az ESBE LTC141.
Megrendeltem, tegnap hozta a futár.
Magán az öntvény házon 5/4"-os külső menet van, amire ez a golyós szelepes (csavarhúzóval zárható) hollander tekerhető. Ám a hollander belső átmérője (szemre- kb 1".
Én pedig azért választottam ezt, mert úgy gondoltam, hogy áramszünet esetén az 5/4"-os csőben gravitációsan megfordul a víz. Azonban így az 1"-os átmérőt látva kétségesnek tartom ezt.
És itt lennék kíváncsi a véleményetekre.
Úgye a berendezés gyártói karakterisztikája ami a katalógusban szerepel, az nyilván a gyári golyó-szelepes- hollanderre vonatkozik.
Ám mi lenne ha én nem ilyennel építeném be, hanem ráraknék egy sima mezei szivattyú hollandert, a hollander szabad végére pedig megfelelő méretű (5/4") gömbcsapokat.
Kétségem nincs afelől hogy megváltozna a karakterisztika.
Vajon ezzel nem terhelném túl a gyári szivattyú motor? Tartok attól, hogy így idővel (vagy épp idő előtt) leégne a motor.
Azon gondolkodom, hogy ezzel a kérdéssel betámado, az ESBE supportot. De előtte kíváncsian várnám a véleményeteket.