Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Szeretném a gyerekemet meglepni egy zongorához közelítő szintivel most 6 éves és van egy gagyi lild es. Max 100e szánnák rá. Azért mert zenei iskolába jár és láthatóan érdekli, meg a szüleimnél van egy hagyományos nagy zongora is és azt is szeretné használni de oda ritkán jutunk el.
Jó videó, mondjuk ami inkább meglepett, hogy ezek szerint akadémiai körökben a zongorát ütöhangszerként tartják számon. Egy üstdobra mondanám, esetleg egy xilofonra, de zongorára fene tudja, nem ez jutna eszembe.
A Casio AP460-ról (ill. jelenleg AP470 kapható) én is lebeszélnélek. Nagyon komoly hangszernek néz ki, sok funkcióval, és a minöségre sem lehet panasz, de butuska (értsd lapos, nem dinamikus) zongorahangokkal. Kiábrándító, amikor tudod, hogy nna itt most egy lendületnek kell jönnie, beleadsz ráfekszel, és nem jön a hangszerböl semmi. Vagyis valami igen, de nem sok.
Tudtommal a zongora és orgona a hangszerek királya és királynője -- már ha nem Mozartot idézzük, ő valóban az orgonát nevezte a hangszerek királyának... Ezen tényleg ne vesszünk össze :)
Ezt a zongorán egy egész zenekar hasonlatot én sosem tudtam elképzelni. Egy templomi orgonán ott igen és nem véletlenül azt hívják a hangszerek királyának, a tekintélye is meg van hozzá. De ezen ne vesszünk össze.
Kesselyák meg mindig azt dicséri amit éppen kell (mint egy jó reklámban). :) Hogy őt idézzem: "I love hárfa..." Vannak nála azért fajsúlyosabb művészek is az én olvasatomban, ha mondhatom ezt.
A zongorázás is csak eszköz a zenélésre... persze nagyon nem akármilyen eszköz, de erről jobb. ha nem én értekezek.
Inkább Kesselyák Gergelyt idézem (a 2017-es virtuózokból, Boateng Kármen Stephany válogatójának értékeléséből: "A zongora egy nagyon különleges hangszer: van a zongora, és van az összes többi hangszer. És néha ez a hangszer, ami egyrészt a hangszerek királya, másrészt idézőjelben "csak egy ütőhangszer", mégis megszólal úgy, mint egy egész zenekar és egyszerre lehet festeni rajta, lehet vonóshangszerként szólni, lehet fúvóshangszerként szólni, lehet egy egész zenekarként szólni [...]"
Elég nagy a különmbség, és nem csak a fa és műanyag kapcsán. RH-III (CN-25/27/29/35/39) ?< RM3 Grand II (CA-17 / VPC-1) < GF-C (CA-48/58) a sorrend, szóval ha a volt CA-17 illetve a VPC-1 billentése még a kettő közé is ékelődik. Az RH-III vs. RM3 GrandII összevetésben még azt mondanám, valamelyest megoszlanak a vélemények. Afelől, hogy a GF-C autentikusabb ennél a kettőnél, eleddig teljes konszenzust láttam csupán.
Csak azt tudom mondani, hogy próbáld ki, és a saját ujjaidnak és fülednek higyj!
Sajnos a CA-58 ami a CA-48 billentését a CN-39 extráival kombinálja, már elég drága...
Volt a fórumon, aki hasonló helyzetben inkább lecsapott egy használt CA-65 alkalmi vételre (GF billentés)... mára már talán a CA-67 (GF-II) is lehetséges használtan, bár ezekhez jelentős mázli is kell jó állapotban.
"Amikor leülsz a 88 billentyű elé, nem azt érzed, hogy tiéd a világ?"
Nem vagyok egy érzelgős ember, de nekem egy szép zenétől vagy hangzástól önkéntelenül szokott folyni a könnyem. Pl. nézem vasárnaponként az André Rieu koncerteket és szinte kivétel nélkül! És amikor olyat sikerül hangszeren is játszani, akkor is... Ez nem tudom mitől van. (?)
A CN-39-nek valóban jobbak a hangszórói mint a CN-29-nek, de eyt a CA-48 is tudja...
A kettő közt az iparágban szokásos autentikusabb billentés vs. extrák (hangszínek, audio fájl mentése, bluetooth audio stb.) a fő dilemma.
A magam részéről magánmcélú felhasználásra elég következetesen javaslom legalább alaposabban megfontolni -- kipróbálni -- a jobb billentést.
Más a történet, ha nem teljesen magáncélú, de különösen nem is zongoraművészi előadás a cél, pl. templomi felhasználás vagy étterembe élőzenének stb.)
Ha én lennék a helyedben, tuti végigpróbálnám a Kawai CN-39-et. CA-48-at, Roland HP601/HP603A valamelyikét és a Yamaha CLP-625 és CLP-635 zongorákat a döntés meghozatala előtt, kicsit rákészülve legalább egy-egy lágyabb és egy-egy dinamikusabb darabot/részletet begyakorolva, hogy lehessen már jól megtanult zenével kisérletezgetni a próba-zongorákon.
(Van aki ennél extré,mebb módon rákészül a zongora próbára, és felkészül a számára érdekes paraméterekből is, aztán kipróbálás közben állítgat, bár az ilyet illik előre jelezni az eladók felé, ki tudja, milyen beállításokat szeretnének utánad a bemutató zongorán...)
(A fa billentyűzet annyira nem hat meg, a billentyű hosszúsága pedig azt befolyásolja, hogy a "key" tövénél is ugyanolyan könnyű a leütés, mint elöl - ha jól tudom. Nagyon boldog lennék, ha ez lenne már csak a gondom a zongorázás területén. :DDD)
Szerintem ezt a gépet megnézem valahol.
Egyébként én is ezzel kokettáltam - állítólag pl. a 4 hangszórós kialakítás rendkívül sokat dob a "valóságos" hangzás felé.
Ha jazz kedvelő vagy, nézz meg egy-két vérbeli Hammondos gospel felvételt és meglátod, hogy a zongora világán kívül van még egy másik nagy világ is! ;)
Kezdjük a billentyűk anyagánál, műanyag (és folded -- "hajtogatott" ) vs. fa. Ez már elég sokat elárul :) A CA sorozatban messze jobb a billentyűk pivot hossza is (jóval hosszabb a billentyűk teljes hossza, elsősorban a nem látható része)
A CA-48 amúgy a legkisebb tagja, ami a CN széria hangmotorját kapta (PHI), a CA-58 vagy a korábbi CA-17 a jobb HI-XL hangmotorral rendelkezik. A CA78 és CA98 nyalánkságai most aligha érdekesek, mert árban durván a büdzsé fölött vannak...
Köszönöm a bejegyzésedet. (Egyenlőre Kawaiban gondolkodok.)
Szeretnék kérdezni tőled:
- Mi a különbség a CN és a CA széria között?
- Nagyon fontos nekem, hogy a legtöbb "zongorahangolói" funkció legyen benne.
(Pl. billentyűnkénti hangerő, "háttérzaj" (billentyű mechanikus hangja) állítási lehetőség, stb.)
---
Nézd, mi jazz jellegű zenét csinálunk a (egyébként fúvós zenekarban) fuvolázó lányommal.
Piszkosul szeretem a klassz akkord (és futam) követést.
Az akkordok az én gyengéim! (Nem úgy értve, hogy azt tudom a leggyengébben,:)))) hanem hogy egy jó akkord kíséret egy kis háttér zenekarral felér.)
Ugye a lányom egy "mono szólisztikus" (de idétlen szókapcsolat) hangszeren játszik.
A zene "vastagságát", a "kontinuot" én adom.
Kb. 3 éve van meg a KDP90-em, de annak ellenére, hogy ár-érték tekintetében szerintem dobogós helyen van, szeretnék egy jobban "állítgatható", több ZONGORA (!) hangszínt megjelenítő hangszert.
---
3 éve, 58 évesen ültem először billentyűhöz.
Tizenévesen hegedültem, az utóbbi évtizedekben gitároztam/gitározok elég jó szinten.
De valami mindig hiányzott!
A teljesség.
És úgy három éve született meg a döntésem a zongora mellett.
Mert: "Vannak hangszerek és van a zongora."
...
3 hete volt a szeretett nagypapánk halálának 1 éves évfordulója.
Összejött a család.
Az étkezőben volt a kaja, ott van a zongora is.
Én a desszert közben odaültem a hangszerhez és elkezdtem játszani (halkan!) Zorán "Kell ott fenn egy ország" c. számát (direkt) tök egyszerű (C, Dm, G, F, A9) akkordokkal, hogy a jobb kéz dallama (időnként tercben) jól kijöjjön.
Akkorát durrant a dolog, hogy én magam is "megijedtem".
AKKOR AZ EBÉDLŐ EGY TEMPLOMMÁ VÁLT A ZONGORA JÁTÉK ÁLTAL.
Ismétlem: a zongora játék által (OK, ebben benne van kicsit Zorán is...:)).
MEGÁLLT AZ IDŐ..........
Elnézést ezért a személyes bejegyzésért, de szerettem volna megosztani: ZONGORÁZNI KICSIT TUDNI IS ÉRDEMES!!!
Én egy 2 éves Kawai D90-est szeretnék lecserélni. Semmi bajom vele, de "nem hiszem el", hogy egy fejlettebb billentyűzet mechanika nem jobb... (persze én is tévedhetek)
A Roland FP-30 fő kihívója a Kawai ES-110, érdemes lehet kipróbálni, illetve összehasonlítási alapnak egy Yamahát is (bár én személy szerint nem vagyok oda a GHS billentésmechanikáért, az YDP-163 meg már jóval drágább).
Ha meg tudod várni a NAMM-ot, az nem csak az újdonságok miatt lehet érdekes, hanem azért is, mert olykor (az addig jól titkolt) újdonságok kapcsán kifutóvá válik pár korábbi modell és ilyenkor kifejezetten van esély jó áron újonnan vagy bemutató darabokat vásárolni.
A Numa Compact az nem zongora, csak szintetizátor!
Ha kalapácsmechanikára vágysz, akkor a Numa Stage vagy Numa Concert verziójukat próbálgasd.
Nem tudom Pesten a Histpace tartja e még bemutatóban őket, de ha a Muzikernél vagy a Thomannál webshopban megrendeled és nem tetszik, 2 héten belül visszaküldheted pénzvisszatérítéssel. Azért én inkább valami kézzelfoghatóbb hangszert választanék és januárban a NAMM shown előfordulhat pár újdonság bejelentése a d.zongora piacon!
Sziasztok, kezdőként zongora vásárlás előtt vagyok. Felkeltette az érdeklődésemet a Studiologic Numa Compact 2x digitális zongora. Tudjátok esetleg, hogy hol lehet ezt kipróbálni?
Eddig a Roland FP-30 a befutó gyári állvánnyal, pedálokkal. Sajnos az Korg LP380 billentyűzetét az azzal megegyező Korg D1-en tudtam csak kipróbálni, de valahogy nem nyűgözött le pedig elég jó áron tudnám megszerezni.
A Numa bár nem bútorszerű, de minden zenész ismerősöm a Fatar mechanikát dicséri, így gondoltam, adok neki egy esélyt. Végül is állványt lehet készíteni ehhez is. :)