Összeszedtünk egy pár dolgot a piacon kapható főleg INTEX és Bestway mobil kerti medencék üzemeltetésével kapcsolatban.
Megpróbáltuk tematikusan, hátha segít az új tulajdonosoknak élvezetessé tenni a medencézés(beüzemelés, karbantartás, problémakezelés, jótanácsok, ötletek, javaslatok)
LÁSD: http://e-autos.hu/mobilmedencek/
Nagyon fontold meg a 3,6m átmérőt. Kicsi. Arra jó,hogy beetessen, és utána egy emberöltőn keresztül azon jár az agyad, hogy hallgatni kellett volna rám. :) Igaz, én készen örököltem a nagyobb méretet, de el tudom képzelni, milyen lenne a 3,6m átmérő.
Ha még nem volt medencéd, egy csővázas is megteszi, de a helyét és a kiegészítőket mindnképpen egy nagyobb fémvázashoz tervezd.
A meló (takarítás) vele ugyanannyi, mint egy nagyobbal, de az élvezeti érték egészen más. Inkább egy évvel told el a projektet.
Egy ilyen egyszerű és nem túl nagy acélköpenyes medencét érdemes leásni? Át lehet telelteni úgy? Ha a kívül marad az egyész, akkor télire szétkell szedni? Bírja a többszöri szétszedést és összerakást? Kell neki valamilyen masszív pl. beton alap, vagy elég csak 5 cm homok vagy ilyesmi?
Én arra gondoltam, hogy kb félig süllyeszteném a talajba és a kiásott földből pedíg a fennmaradó résznél képeznék egy rézsüt. De ,ha ősszel szét kell szedni, akkor ez értelmetlen.
Kérdésem lenne tapasztaltabb fórumtársaimhoz, a merevfalu(több rétegü) medencéknek kb mennyi az élettartama, árba elég kedvezőek csak hát az élettartam nem mellékes, vagy esetleg érdemesebb zsalubetonból építeni, és ha mondjuk zsalubetonból építek kör alakút abba télen kell fagytest?
Egy-két centiméter homok kötelező, alulra hőszigetelés mindenképpen kell, a betonalapon nem érdemes spórolni.
A gépészetnek a lehető legnagyobb átmérőjű védőcső, a szivattyú szűrő kombó nem mindegy, hogy jobbos, vagy balos, túl sok alaptrület kellhet rossz orientáció, csövezés miatt. A medencés boltok által árul bordás, flexibilis cső tíz év után már könnyen megadja magát - a szövetbélésű, átlátszó cső jobb, tartósabb. A védőcsővel kerülda a 90° kanyarokat, két 45° idom hálásabb. A szkimmer, és a befúvó nyílás úgy helyezkedjen el, hogy járó szivattyúnál kialakulson egy körforgás, és ne legyen pangó vízterület.
Külön életvédelmi relé kötelező. Az sem baj, ha LPE csöves fűtést, vagy legalább a helyét előkészíted. Alul egy szívó ág, a szkimmer közelében, a visszajövő melegített víz a befúvó nyílás közelében, lehetőleg szintén alul. Az LPE csőkígyónak négyzetes, vagy egésszámú arányú vízszinte téglalapfelület a gazdaságos, legfeljebb két-három méter magasan, a lehető legnapsütöttebb helyen.
Ha ezeken nem spórolsz túl sokat, a fenntartás már csak némi vízutánpótlás, a villany, és a vaegyszerek lesznek évente a fenntartás költségei.
Én a hagyományos, klóros vegyszerezésben hiszek, annyit nem vagyunk a vízben, hogy káros lehessen.
A fóliát döntsd el Te, olvass vissza, én nem akarom újrakezdeni a vallásháborút.
Kösz, persze még átgondoljuk, nem akut a dolog, a kert lejtős, tehát mindenképp stabil alapot szeretnék, mivel mindenképp ásni kell, jó része földfelszín alatt lesz, remélem stabil talajon, szerinted akkor simán homokréteg kb 5 cm és mehet rá a medence, vagy lépésálló hungi és arra a homok? Más, olvastam hogy alga ellen a sót használják sokan, ez mennyire bevált, és ugye használaton kívül takarjuk, ez alatt azt értjük hogy a fóliát simán ráterítjük a víztükörre? Télre elég egy fólia vagy kell több réteg, mert ezt is olvastam, bocs a rengeteg kérdésért de semmi tapasztalatom nincs e téren, köszönöm.
Kösz mindenkinek a segítséget, a szűrö keringető egyenlőre a medence mellett szerintem, aztán készitek nekik gépházat, könnyüszerkezet, zártszelvény, trapézlemez, a betonra milyen cucc kell alája, hungarocell mehet a betonra, és arra?
A legfontosabb a hőszigetelés. Alulról is, oldalról is, az XPS jó lehet. Minél vastagabb, annál jobb. Előre gondold át a fűtés, esetleg a világítás odavezetését is. A gépészet (szűrő, keringető) hol lesz elhelyezve?
nekünk majdnem ugyanilyen van (csak nagyobb és nem deluxe), ez az első közös telünk. Mi csináltunk betonalapot neki. A betonon hozzávaló alátét van, így utólag tennék alá valami vastagabbat (is). Egyébként, jobb helyen nem is lehetnél, hihetetlen mennyiségű infó van itt, ennél már csak a segítőkészség nagyobb!
Az enyém 11 évig szolgált merev alap nélkül, csak egy kis homokot tettem alá. Kb félidőben 2-3 cmt sülyedt az alja egy lavornyi részen. Gondolom a vakond aláfurt. Tisztításkor ez megkönnyítette a szivornyázást, mert a piszok ott gyült össze. :-) Mindig vízzel telelt. Végelgyengülésben halt meg, amit az oldallemez átrozsdálódása okozott.
ezt néztem ki, kérdéseim lennének, telepítéssel kapcsolatba,? Lejtős az udvar, természetesen kiásom a vízszintes helyét, kell neki valami merev alap, pl. beton, vagy csak simán a földre kell tenni, természetesen homok ágy az lesz alá mindenképp, gondoltam arra is hogy teszek alá lépésálló hungarocellt, véleményeteket szeretném kérni, köszönöm előre is?
Amikor írtam, akkor az épített medencék jártak a fejemben. Minden olyan medencét, amit elvihet a szél, vagy károsíthatja a törékennyé hűlt fóliát, vízzel töltve tartunk stabilan helyben.
Egy oltári nagy hiba van a leírásban: A merev falú medencét NEM szavad télire üresen hagyni, sőt igazából soha nem szabad. Az első szélroham elviszi..... Vagy vízzel téliesíteni vagy elpakolni.
Ha a kellően leeresztett víz megfagyásának kb. 10%-os növekedése (ez oldalanként a szélesség/hosszúság 5%-a) nem nyomja szét a lábakat, akkor nem fontos. Ránézésre ez azért 5-10 cm-es hízást jelent!
A téliesítés a téli fagyok miatt kell. Ha előre tudnánk, hogy idén télen nem lenne fagy, akkor ugyanúgy csak klórozni, algagátlózni, keringetni kellene csak (legfeljebb a hideg víz miatt ritkábban).
A jégről két dolgot kell tudnunk:
1. Ha egy adott térfogatú víz megfagy, akkor a jég térfogata kb. 1.1-szeresére nő, ami egy jelentős térfogatnövekedés. Ettől repedhetnek el pl. a megfagyott vízcsövek, ill. mennek tönkre a belefagyott víztől a csapok.
2. A jég képlékeny. Ha lassan is, de "folyik" (ahogy a gleccser), s felveszi az edény alakját.
Télire a merev falú medencét teljesen ki is üríthetjük (bár ez vízpazarlás), a puha falút pedig ürítés után szétszedhetjük, és enyhébb helyen tárolhatjuk.
Ha nem ezt akarjuk, akkor szoktunk téliesíteni.
Logikus tehát, hogy minden csövet, és a szűrőt, szivattyút víztelenítünk, és a medencében a vízszint ne érje el se a befúvókat, se szkimmert (ha van).
Mivel se forgatás, se klórozás, algagátlózás nem lesz kb. egy fél évig, biztosítani kell, hogy az algák a hideg vízben ne szaporodjanak. Minél tisztább a víz annál jobb a helyzet (tehát a vízszint csökkentés előtt ezért kell szűrés, takarítás). Be kell klórozni (ez a hidegben lassan távozik) és hosszan tartó algagátló kell (Pl. Télapool). Utóbbi csak kb. a +14 fok feletti vízben bomlik el, tehát megvárjuk, amíg az átlaghőmérséklet ez alá süllyed. Fürödni ilyen vízben nem javasolt (nem csak magunk, hanem a víz minőségromlása miatt sem).
Fagytestek leginkább keményfalúba szükségesek ahol egy gyors fagyás esetén a jég nem tudja követni képlékenységével a térfogatváltozást. A puhafalúnál ez kevésbé gond, de lehet belerakni. Betakarás a belehulló szemetek (falevél, rovarok, stb. a szél által) miatt ajánlatos, mert tavaszra az idő enyhülésével ezek bomlani kezdenek, ezáltal lúgosítanak, és elősegítik az algásodást. Én nem szoktam, mert eső, hó esetén problémás lehet, ill. én tavasszal teljesen le szoktam engedni a puhafalúmat. Télen a nem ritkán 10-20 cm-es jég elbírná a gyerekeket, de ne engedjük őket mégse bele, mert a nagy tömegű, ill. megtört jég károkat okozhat a falában.
Ha mindent jól betartunk, és tavasszal a fagyok elmúltával, de az átlaghőmérséklet 14 fok alatti időszakában vissza tudjuk állítani a nyári állapotot, akkor a bennmaradt vizet nem engedjük le, hanem visszatöltjük a kívánt magasságig, így több ezer Ft-nyi csapvizet spórolhatunk. (Ha fúrt kutunk van akkor a vizünk költsége kb. tizedrésze a csapvízének, mert csak a búvárszivattyú fogyaszt áramot).
Én a víz leeresztését kb. okt. közepén kezdem egy házi vízművel, amit a WC-kbe használok nagyjából 3 héten keresztül (ezzel is spórolva a csapvizet; idén az enyhe idő miatt ez okt. végére csúszott). Utána a leeresztőt is víztelenítem (a vízműt - szivattyú, nyomáskapcsoló, tágulási tartály - elpakolom), majd tavasszal ismét beszerelem, és így ürítem a maradékot. Végül fúrt kút - némileg vasas - vize jön a takarítás után, de a vasat - megfelelő módszerrel - kb. 3 hét alatt megszüntetem.
Sziasztok! Fémvázas, 4.5x2.2 intex medencém van, amit még most is naponta használok szauna utáni "jeges" csobbanásra. Szeretném átteleltetni a medit, és amikor csak lehet, használni. Az értelemszerű, hogy a szűrőt lassan le kell szerelnem. (Most még megy néha.) Azt is kiolvastam a tanácsaitokból, hogy a vízszintet érdemes csökkenteni. (Amúgy miért?) Olvastam téliesítő adalékról is. Ez nélkülözhetetlen? Lehet utána is a
vízbe menni? Egyéb tanácsotok, ötletetek van esetleg?
A "rozsdamentes" anyag sem rozsdamentes csak sokkal jobban ellenáll az oxidációnak mint a sima acél, nyilván ezt a tulajdonságát befolyásolják még külső behatások is pl. vegyi anyaggal való érintkezés vagy hegesztés, ráadásul hiába volt jó az alapanyag ha a hegesztő elektróda rosszabb minősígű volt, máris sokkal jobban "rozsdásodik". Rozsdamentes acélokból is többféle minőség létezik annak függvényében hogy mennyire ellenálló az oxidációval szemben.
Csak egy tipp, pár hónapja használom és nagyon jó! (Medencén lévő ponyvára berakod a fő részt (nehéz!) és pár pumpálás után szép lassan eltünteti az összes vizet. (Ha érdekel, valami ilyesmire keress: "Blue Wave Drain for Winter Pool Cover" - 10 USD körül)