Nem gondolnám, hogy ez népszerűtlen lenne, tök egyetértek azzal, hogy agyament módon vágjuk magunk alatt a fát ezen a bolygón.
Számora ott hibádzik a dolog, hogy szerintem messze nincs már 1 liter fogyasztás különbség egy automata váltó kárára. Ráadásul számtalan olyan embert ismerek aki ilyen-olyan okból (lusta, hülye hozzá, nem érti egyáltalán miért baj ez, nem figyel oda) megy 4-esben huzamos ideig százzal meg városban 2-3-as fokozatban 50 körül és éget el nagyságrendekkel több üzemenyagot, mint valaki egy okosan váltó automatával.
Úgyhogy szerintem népszerű ámde demagóg megközelítés ez. :))
(Félre ne érts, nem szeretnélek megbántani a kifejezéssel)
Na igen, csak ami neked érzésre puha, az nekem lehet hogy kemény - ettől ez a kérdés nagyon egyedi. Gondoltam már hogy egy konyhai mérleggel egyszerűen meg kellene mérni a pedálerőket, de nem kapnánk reális képet mert az egész pedálút karakterisztikáját kellene ábrázolni...
Hát Sas, köszönjük a kérdést! Megtisztelő, hogy számítasz a véleményünkre!
Az ezzel kapcsolatos álláspontom esetleg nem lesz túl szimpatikus. Ettől még nem változik, döntően azért, mert az alapjául szolgáló tények sem változnak.
Na, szóval :). Én bem vennék (ha jól rémlik) hagyományos működésű automata váltót, minden kényelme ellenére sem, mert utálnám a tudatot, hogy minden 100 km-en 15%-kal több NO-t, CO2-t és miegyebet eregetek ki, pusztán kényelmi okokból. Pláne, hogy ugyanoda el lehet jutni kézi, vagy ha volna, robotizàlt váltóval is (megvan a kényelem is), egy literrel kevesebből.
Nézzétek, 150 millió év alatt felgyűlt, eltárolt energiának 150 év alatt a seggére vertünk. Ráépítettük az egész életet, kezdve a populáció méretével, ekkora tömeg etetésével, aztán szórakoztatásával. Mindeközben itt vagyunk az olajkitermelés csúcsán, innentől már csak kevesebb és kevesebb jut majd, nekünk meg gőzünk sincs, hogyan oldjuk meg a dolgot. A környezet elszennyezéséről nem is szólva.
És hát ebbe a világlátásba nekem nem fér bele, hogy egy literrel többet használjak el minden 100 km-en, csak mert nem akarok váltogatni. Mást úgysem tudok tenni, mint felismerni a szörnyű problémát, támogatni olyan politikát, ami le akarna jönni a szerről (nincs ilyen), és mindent megtenni, hogy a lehető legkevesebbet használjak el belőle, a lehető legkevesebb csomagolóanyagot használjak, legkevesebb energiát használjak. Tudván, hogy ez semmire sem elég. De ha mindenki így látná, az már számítana...
Az enyém 2.0Hdi 107 LE és puha kuplung. Még a vétel előtt kipróbáltam egy 1.6 HDI SW 109 lovast, na annak brutál kemény volt, meg a legelső 1.6os hatchback 109 lovasnak is az volt....
Vált az rendesen - én ötvennél még nem pakolnám fel hatodikba, Ő már megette és amikor elporoztak előlem nyomtam egy erős padlót. Én nem tudtam volna kézzel olyan gyorsan hármasba visszaváltani, úgy lőttünk ki mint az 'állat'.
És a többletfogyi is fontos kérés persze, de mivel az aut váltó sokkal hamarabb felváltogat még az sincs kizárva, hogy előnybe kerül. Persze ezzel lehet, hogy csak magamat biztatom :-)
Az automataváltó külön olajban fut ugyanúgy, mint a kéziváltó. A legtöbb gyártó szerint "élettartam" olaj van benne, de 60e km-enként érdemes cserélni szűrőstől, meghálálja.
De a hagyományos (hidrodinamikus) automataváltót nem kell cserélni. A komplett, 100%-os felújítása megáll 2-300e Ft-ból, az összesé. Namost egy kuplungcsere az olyan 100e, egy váltócsere az passz, de nekem ~10 éve 50e Ft volt egyetlen szinkron cseréje... Most nem tudom, mennyi lehet. A lendkereket meg ne is említsük, ugye.
Hát egyszer ültem egy 2.0HDi aut váltós C5-ben (szalonautó) az nagyon mefogott, annyira klassz volt. Vissza kellene ülnöm még egyszer, hogy csak az illúziók kaptak el, vagy másodszorra is ugyanúgy érezném...
És csak halkan, de a 2.7 V6 HDi csak Aisin aut. váltóval rendelhető a felsőbb kategóriákban. Vagyis ha ezt kapják meg a kicsik is, akkor bizalomra adhat okot (?)
Itt most konkrétan arra gondolok, hogy ha araszolsz az úton és a váltó úgy dönt, hogy nem vált föl, mert még nem ért el azt a bizonyos fordulatot amikor már (szerinte) fel lehet kapcsolni, akkor én megtehetem, hogy az ideális fordulat alatt kocsikázok vele.
Igen a dugó az egyik halál a kéziváltós kategóriában és épp csak annyira megy a sor, hogy mindig csak egy kicsit tudsz rákuplungolni. És ugye autópályán télen-nyáron ezt könnyű kifogni :-(
Délután megyek egyet kipróbálni, de kérdés hogy egy alkalommal vajon rájövök-e a dolgaira.
Mennyivel több olaj kell cserekor a váltó miatt? Sűrűbb szervizintervallum?
Jah, jhát, én magamból indultam ki:) SZóval én vettem 7 évesen, de szeretném minimum 20 éves koráig használni, vagy tovább, mert amúgy nincs is más lehetőségem rá. Hitelt soha nem fogok felvenni kocsira. Igaz, hogy lakásra se kapnék, de ez megint más sztori.
Thx! Nekem nagyon kemény volt a 307 2.0HDi kuplungja, erre mindig érzékeny volt a lábam. Az etalon az 1.6 benyás 110 lovas Astrám volt, ehhez képest az vaj puha volt. Szóval most véletlen sem szeretnék belefutni abba, hogy az erős motor-megemelkedett nyomaték kompenzálására kemény kuplungot kapjak ajándékba :-)
Egyébként azt meg nem tudom Smíró hogy a fenébe koptatta tükrösre - lehet hogy az enyém éppen azért nem csúszik, mert keményebb...
Én csak érzelmi oldalról tudnám megközelíteni a kérdést. Apósom autómata Navaráját imádtam vezetni. Akkor megfogadtam, hogy a kövi autóm biztosan autómata lesz.
Műszaki oldalról megközelítve lehet hogy többet fogyaszt, lehet hogy drágább ha javítani kell, de Te új garos autót veszel, amit úgy is gar után nem sokkal lecserélsz egy újabbra.
Jah és rákerestem a váltóra, és mit találtam az első oldalon: :))
Régen sokat sumaherkedtem, de mára énis szivesebben mennék automataváltóssal. Sok a dugó. Araszolni teljesen jó az automata....de! Azért előtte kipróbálnám, hogy milyen érzés, hogy viselkedik a kiszemelt súly/teljesítmény mellett a hozzá kapható váltóval a gép. Időnként nagyon mellé tudnak fogni a gyártók.
(Volt, imádtam. És a klasszikus verziótól nem is kell félni, ha elromlik, ~200e Ft-ból 0km-es, többszázezer km-re hibátlan váltója lesz az embernek, és ha ez soknak tűnik, akkor nézze meg bárki, mennyi egy kuplungcsere, vagy egy kéziváltó-felújítás, mondjuk egyetlen szinkron cseréje!)
Én családinak szánt autót, egyterűt, kombit, stb csak automatával vennék ha tehetném. Szerintem a használat túlnyomó részében a kényelem a fontos és az automata váltó ehhez sokat hozzátesz.
Mondom mindezt úgy, hogy autó témában az ars poeticám úgy hangzik (hangzott?), hogy "max 3 ajtó, benzin, kézi váltó, lóerők". De családos emberként ezen már felülemelkedek és győznek az észérvek, illetve ha a pénztárca bírja akkor megférnek ketten egymás mellett a flottában. :)
"...Mától minden EU tagállamban eladott autót fel kell szerelni nappali fényszóróval, amely a motor indításakor automatikusan bekapcsol..."
Peeersze, 'minden EU tagállamban eladott autót'... jó vicc. Ebből elsőre az jön ki, hogy a használtakat is, igaz a cikkben már új autóról beszél, kicsit keverve az új típusengedélyt szerző autók körül is...
de gyaníthatóan az új típusengedélyt szerző autótókról van csak szó. Vagy ez már meg lett tárgyalva?! :-)))