De a gondolataid már a selejt kategóriát súrolják.
Akkor lássuk a valós helyzetet. Az arabok a berber törzsek egy harcias ágából lettek.
Nos, az Arab félsziget közepén élő berberek nem éppen a derék kereskedőnép jelzőről híresek.
De mondhatod, hogy berberek éltek a szír sivatagban is, és azok már kereskedhettek. Mondjuk, hogy ez lehetséges. Kérdés. Mi köze van a szíriai berbereknek az 1000 km-re tanyázó arábiai berberekhez? Szinte semmi.
És akkor csavarjunk rajta még egyet. Mi köze van a sziriai kereskedő berbereknek, az arábiai nomadizáló berberekhez?
Nos, a fenti kis eszmefuttatás után nyugodtan elkezdheted keresgélni, hogy miféle nációhoz tartozhattak a hatrai "arab" kereskedők. Egyben biztos lehetsz. Arabok nem voltak.
"nem szadadna, hogy egy tisztességes kultúrembernek a hozzászólásait/a másik bejegyzéseire tett válaszait , azoknak tisztességes/tisztességtelen hangvételét az befolyásolja, hogy a másik mennyit ért/ nem ért a kérdéshez"
Az a baj, hogy még a korszerű információtól sem vagy elzárva, hiszen itt az interneten is találhatnál sokkal újabb és alaposabb szakirodalmat, mint a Tolnai Világtörténelme. Ha meg bevallottan nem értesz a kérdéshez, és nem akarsz felfogni semmit abból, amit idemásolnak, akkor van értelme bármiféle beszélgetésnek? Nálad mi a célja ennek az egyoldalú struccpolitikának? Én azon csodálkozom, hogy egyáltalán van itt még bármiféle "beszélgetés". Kb. mintha egy síkhülye ember nem akarná elismerni, hogy Indiában élnek elefántok, attól, hogy Afrikában is honosak. Be lehet beszélni magadnak akármilyen marhaságot, és ismételgetni éveken át minden ellentmondó tényezőtől függetlenül, attól az még marhaság marad. Így ne csodálkozz, ha nem mindig finomkodva szólnak hozzád. Vannak bizonyos alapvető szintek, amiket egy-egy témában meg kéne ugrani, hogy érdemben diskuráljanak veled, de így mit vársz? Még a készen ide tett, vitán felül álló adatokat sem fogod fel, vagy nem vagy azokat hajlandó tudomásul venni.
"A zsidók erősen érdekelve voltak a selyemút mentén folyó kereskedelemben, magának a selyemnek is a közvetítésében és terjesztésében, királyi engedély birtokában. Részben éppen kereskedő szerepük tette lehetővé számukra az integrációt a társadalomban ... A babylóniai zsidók lélekszáma a párthus kor második felében, a judeai események következményeképpen is, folyamatosan növekedett, újabb zsidó városok alakultak ki"
Kb. ilyen volt az arab kereskedőkolóniák szerepe. Attól, hogy a barátoddal együtt nem tudsz róla, az előbb felsorolt kisállamokat (Edessza, Emesza, Hatra, Palmüra stb.) ők alapították, és jelentős részben ők is lakták. De visszamehetsz az asszír korszakig, a kurkhi feliratig: áttelepült arabokat gyakran említenek az ékírások.
Komoróczy: "A hellénisztikus kortól kezdődően az Arab-félsziget szívétől (Hedzsázs) a Perzsa-öbölig Elő-Ázsia sivatagos térségének peremén kis, többé-kevésbé független arab államok sora alakult ki: részben a korábbi Edom területén a nabateusok, Emesza, Palmyra, Edessza, Hatra, Kharakéné, Gerrha ... Északi részén városias településeken állattartó és kereskedő lakosság élt; délen a beduinok. Palmyra, az Euphartészen túl Hatra, a Perzsa-öbölnél Kharakéné lakossága is arabnak számított."
Ezután részletesebben említi a szászánidákhoz tartozó lakhmida és a Bizánchoz húzó ghaszánida állam történetét a VI. sz elejétől.
Te tudod honnan vetted? - a jelmagyarázat szerint Hatra milyen számú vazallus állam?
Hogy Hatra a párthus birodalom határszéli vazallus állllama volt - csak ez felháborító módon nincs feltüntve azon a térképen, amit Te másoltál be?
Aztán jé de érdekes, mégiscsak bemásolsz ide egy olyan térképet is, amin rajta van az, amit eredetileg én álíltottam - Te meg nekiállsz hőzöngeni, hogy én "csúsztattam"?
Tibb 10293 első helye ugyanaz, mint amit én betettem. Meg lehet nézni, egyik vazallus állam sem Hatra, - mind másik - tehát Pártia része ezeken. Meg a két térkép egymás mellé téve, bazonosítható nagyjából a kordináta is.
Itt meg egy "tipikus" "arab faragvány" Hatrából, meg egy másik echte arab ? :)))
Ne feledjük: a polémia azon indult, hogy leszóltad a berakott pártus - hatrai - szobraimat, hogy azok nem pártusok, mert Hatra nem pártus hely. Ezek akkor mik ? Rómaiak - nem római hely, görögök - nem görög hely, pártusok - szerinted nem pártus hely, arabok - látható hogy nem. Tehát egyezzünk meg, hogy a művészet nem államhatárhoz kötött ! Így felesleges kötözködés volt a kifogásod.
Látom, nagyon nehezedre esik megemészteni, hogy ezek a derék kereskedőnépek többfelé is eljutottak, és jelentős kolóniákat hoztak létre szerte a térségben. Elárulok neked egy nagy titkot: a zsidóság például sokkal jelentősebb központokat hozott létre Mezopotámiában a galut időszakában, mint magában az anyaországban, így az ottani ún. Babiloni Talmud is sokkal jelentősebb, mint a Jeruzsálemi... Nem gondoltál ilyen bonyolult tényekre, mi?
Bagatur már belinkelte az Encyclopaedia Iranicát, de akkor még egyszer:
Inscriptions, onomastics. The main historical sources found in Hatra herself are the nearly 500 inscriptions and graffiti in Aramaic script and language (cf. Beyer, esp. pp. 28-114), some of which are dated according to the Seleucid era (at least from year 409 [= 97-98 C.E.] to year 549 [= 237-38]). They are mostly short memorial, votive, tomb, or building inscriptions found on the walls or vaults of buildings (of the larger ayvāns, the ama Temple, the other greater or smaller shrines, the partition walls within the temenos area, the city gates, etc.), or on statues, altars, reliefs, block of stones, etc. They are in the local eastern Mesopotamian dialect of Middle Aramaic (q.v.), written in the eastern ductus of the Middle Aramaic script (with 22 letters). Neither the script nor the language shows any marked difference from other contemporary specimens found at other places in the region. Moreover, two bilingual (Greek-Aramaic) inscriptions written in the same Hatrene ductus were uncovered at Dura Europos (q.v.). We know also of three Latin (see above) and several (unpublished) Greek inscriptions from Hatra, as well as of two small texts in Palmyrene Aramaic. Besides, there is a great deal of copper and silver coins (including a coin hoard buried after the reign of the Parthian king Volagases IV), which still wait for a systematic publication and treatment.
The texts contain a great number of personal names (of dedicators, founders, rulers, officials, etc.), thereby giving an idea of the mixed population of Hatra (cf. Abbadi): Apart from the Semitic, i.e., both Aramaic and Arabic names, which are in the majority (and for which one may refer to the royal title mlkʾ d-ʿrb king of ʿArab [or the Arabs] conceded to the rulers of Hatra), we find a considerable number of Iranian names (among them Aspād, Afrahāṭ, Atāṭ, Valaga, Vorōd, Mihrā, Mihra-dāt, Manē, Nōxdārā, Sanaṭrūq, Tīridāt).
Hatra was founded by ancient Arab tribes[1] some time in the 3rd century BCE. A religious and trading centre under the Parthian empire of Iran, it flourished during the 1st and 2nd centuries BCE.[2]Later on, the city became the capital of possibly the first Arab Kingdom in the chain of Arab cities running from Hatra, in the northeast, via Palmyra, Baalbek and Petra, in the southwest. The region controlled from Hatra was the Kingdom of Araba, a semi-autonomous buffer kingdom on the western limits of the Parthian Empire of Iran, governed by Arabian princes.
^Atlas of classical archaeology, Moses I. Finley. pp.239-241
Észre sem veszed, hogy nem kellene/nem szadadna, hogy egy tisztességes kultúrembernek a hozzászólásait/a másik bejegyzéseire tett válaszait , azoknak tisztességes/tisztességtelen hangvételét az befolyásolja, hogy a másik mennyit ért/ nem ért a kérdéshez!
Rövidebben: csak egy nagyképű erkölcsileg alacsonyabbrendű ember engedi meg magának, hogy embertársát tisztességtelen hangon illesse puszán azért, mert annak a meggyőződése más, esetleg téves!
(Arról most ne is beszéljek, hogy itt-ott lelepleződnek csúsztatásaid!)
"itt egy térkép Neked, Hatra is rajta van. A többi képről úgy látom, hogy már idéztél innen. (párthus szobor)"
És most akkor mi van?
Ember !!!! Komolyan kérdezed ? Megmondhatom - ha Te nem tudod... Az van, hogy idéztél egy helyről, amelyben olyan adatok is voltak, melyeket Te elimináltál, ráadásul másokat úgy informáltál, olyan adat nincs, mivel ellenkezett az ellenkezős stílusoddal/akaratoddal.- sőt mindenféle pejorálással éltél velük szemben.
Az van, hogy nem szeretnék annak a klubnak a tagja lenni, amelyben Téged elfogadnak. Az van, hogy ez nem csúsztatás, hanem annál sokkal több... (S ha nem jövök rá, továbbra is élsz ilyenekkel vélhetőleg) (A vazallus államokat meg az imént tettem be)
Megpróbálok olyant. Most viszont nem azt kell szemlélni, hanem hogy a Hatra városállam - mert ez vitán fölüli - mint ütközőállam, azért "jó mélyen volt".
..éésss..: most szolgálatodra:
és most mellé a másik (valamiért nem veszi be, de vissza lehet menni. és megnézni Hatrát) Érdekes, itt van Földközi tengerük...
Linkelj be olyan térképet is, amin külön feltüntetik a vazallus királyságok területét és akkor nyomban árnyaltabb lesz a kép. Viszont még ezen is látszik, hogy a párthusok a Földközi-tenger partvidékét nem érték el.
Ami érdekli őket, hogy erkölcsi értelemben magyarnak nevezgessék magukat, meg, hogy etnikai értelemben zsidótlanítsák a Szent Koronát. Az mindegy hogy mire alapozva, vagy minek a figyelmen kívül hagyásával.
Most - játszásiból - hagyjuk figyekmen kívül a kardot, a könyvet, meg a szakállat. (csakhogy az eddigitől független körből induljunk)
Kérlek szépen a többi motívumra valami értelmes magyarázatot előadni - Szent Pál vonatkozásában.(Természetesen az evangeliumíró Szent Pálra értem) Gondolok a madárra (Ludwig Rezső szerint holló, de a miniatür kivitel+az arannyal - zománccal való munka - Ő ötvös és aranyműves - indokolja a pontatlanságokat), a kopt keresztekre, és a nyitott tenyérre.
Most nem kell magyarozni, meg zsidózni, most a tényleges motívumokról van szó.
"A pártus birodalom fénykorában Hatrán jóval túl terjedt. (Majdnem a Földközi tengerig, de legalábbis annak partján fekvő tartományokig.)"
Ne haragudj, de ezt a hülyeséget nincs kedvem veled évente, kétévente "megbeszélni".
Ez a kijelentés csak a BJF. és mások hazugságaiból eszkábált "alter" világtörténelmben állná meg a helyét, ahol párhusok megtelepdnek a Földközi-tenger partvidékén, és Jézus maga "párthus" herceg. (Ezt pedig volt szerencséd már párszor nagy sikerrel elővezetni errefelé ...)
Már annyit csúsztatsz itt össze-vissza - ha egyáltalán átlátod amiról beszélsz, hogy muszály visszalépnem.
itt egy térkép Neked, Hatra is rajta van. A többi képről úgy látom, hogy már idéztél innen. (párthus szobor)
"Tehát adott esetben más a korszellem, a követelmények egy-egy szent ábrázolásával kapcsolatban."
És azt honnan tudod, hogy a Korona zománcképeinek készítésekor milyen volt a "korszellem" és a "követelmények"? Akkoriban Szent Pált kötelező volt "szabályszerű" zsidó szakállal ábrázolni? Mert ha nem, akkor mit bizonyít a háromágú szakáll?
"miközben ittt valaki simán rád tud pirítani, hogy a 'szaszakszerű' állításaid tévesek!"
Az a valaki bemásolt egy részletet a magyar Wiki "Arabok" szócikkéből! :-) Mi is bizonyult ezzel tévesnek vagy szakszerűtlennek abból, amit Afrikaans írt???
Ezen képek mindegyike festmény és jóval későbbi, mint a Korona Pál-ábrázolása. Tehát adott esetben más a korszellem, a követelmények egy-egy szent ábrázolásával kapcsolatban. (És a készítési technika is egészen más, mint egy zománckép esetében.)
Egy festményen látszik Pál 'osztott' szakállal, háromnegyed-profilból. Ott 4 ág látszik, de a szimmetriát feltételezve 5 'bozontra' osztódik a szakálla.
Ez az egy valóban kirí a többi közül. (A többi 'klasszikus zsidó' szakállviselet.)
Vajon a többágú szakállal megfestett kép honnan származik? mikor festették?