Nekem szerencsém volt annó. Mivel a 80-ason utaztam, vasárnap délután (a nyári szünetben), és a vonat fullon volt. Áldom az eszemet, hogy előző nap vettem helyjegyet. A folyosón is álltak, de ennek ellenére el tudtam foglalni a helyemet Vámosgyörkön! (Budapest felé.)
Ha nem tudom elfoglalni, akkor a helyjegy árának az ötszöröse járt volna, az akkori ÜSZ szerint.
RailJet: talán, ha a csehekhez hasonlóan nekünk is lennének railjeteink, vagy azzal azonos kategóriájú szerelvényeink, akkor nem lennénk kiszolgáltatva az ÖBB-nek, és a számukra előnyös napszakokban, reggel ki és este vissza a MÁV adhatna szerelvényeket ebbe az irányba, szükség esetén bővítve. A +200 ember 3 kocsiban elférne.
Aki nem áll fel, az büntetést fizet - ha jól tudom... Kár hogy nem volt rövid életű ez a rendszer... jó marketinggel igenis megtanulnák az utasok, hogy fizetniük kell a kényelmükért. Pár évbe belekerülne, de mégiscsak ez az irány lenne az európai...
de arra is figyelned kellene, hogy minden állomásközben max annyi utas lehet, amennyi a vonat ülőhelyszáma
Ez akkor lenne igaz, ha kötelező lenne a helyjegy váltása. Ha nem kötelező, de a lehetősége adott, akkor az utas eldöntheti, hogy ragaszkodik-e ülőhelyhez, vagy sem. nyilván nem kellene a teljes szerelvényt beszámozni, sőt..bele kerülne egy pár évbe, amíg a kezdeti 1-1 "ülőhelyes" vagont kiterjesztenék a vonat felére..
Nyaranta ehhez hasonlóan járnak a balatoni gyorsok is, az 1-1 IC kocsival, csak hát azokba kötelező a helyjegyváltása, ahogy a szegedi IC kocsikba is, ami mégsem teljesen ugyanaz mint az ülőhelybiztosítás lehetősége.
Egyébként ahhoz még informatikai háttér sem kellene, hogy az IC-k fővárostól távolabbi felén bevezessék, (Hajdúszoboszlótól, Győrtől stb. az országhatár felé) már nem lenne kötelező a helyjegy váltása, de ülőhely biztosítható lenne ezekre a szakaszokra is.
Ausztriában a Südbahnon is közlekedik railjet úgy, hogy a normál inga (maga a railjet) és 4-5 nagysebességű normál kocsi van a vezérlő vagy a mozdony után besorozva.
Ott lehet, meg ott azt is lehet, hogy 2vonatot csak úgy símán összekapcsolnak az útvonal egy közös állomásáig (akár raijettel is) majd szétkapcsolják és mindenki megy a saját úticélja felé tovább. Itthon ez az utasításaink töketlensége miatt nem lehetséges, mint ahogyan sok minden más sem, ami ésszerű, műszaki és egyéb kockázatok nélkül kivitelezhető.
>de a volántársaságok nem tudnak autóbuszt biztosítani, ...
A MÁV átadhatna egy kicsit abból az irdatlan nagy (nem ironikusan írom... ) támogatásból, amit kap, a Volánoknak, hogy azok készenlétben tarthassanak annyi buszt, amennyi esetenként a vonatok pótlásához kell.
(Azt nem tartanám jónak, ha a MÁVnál lennének erre buszok, mert ... szóval nem tartanám jónak.)
Áll a vonatforgalom a békéscsabai vonalon Kétpó és Mezőtúr között, mivel hajnalban egy tehervonat áramszedője péntek hajnalban eltört és leszakította a felsővezetéket.
A Mávinform közölte, a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonalon a másik vágányon is közlekedett egy tehervonat, de a leszakadt felsővezeték előtt meg tudott állni.
A tájékoztatás szerint a MÁV-START Zrt. megrendelte ugyan a buszokat az utasok elszállítására, de a volántársaságok nem tudnak autóbuszt biztosítani, emiatt a vasútvonalon jelentős, 70-100 perc közötti késéssel közlekednek a vonatok.
A vonatok megindulását az egyik vágányon 8 óra körülire ígérik, a menetrend szerinti közlekedés pedig csak a déli órákra állhat helyre - áll a közleményben.
Nem tudok arról, hogy összesen hány helyjegy kelt el ezekre a vonatokra, de én nagyon kicsi számra tippelnék.
2 biztosan volt... :-)
Egy pénteken, útközi felszállással kihasználtam a lehetőséget. A dolog pikantériája az volt, hogy az egyik helyjegy pont olyan helyre szólt, ahol egy régi ismerősöm ült...
Az illetővel végül a peronon álltunk és beszélgettünk addig, amíg a fülkében fel nem szabadult még egy hely és mindketten beülhettünk. (A másik vásárolt helyjegy szabad volt és akivel utaztam, el is foglalta)
És ha már záhonyi gyors. Nem olyan régen voltak arra expressz vonatok is, helyhegy biztosítási lehetőséggel. Nem végeztem sok mérést, de nem láttam embert, aki a helyét kereste volna. Pontosabban mindenki rontott fel a vonatra pénteken délután, hogy legyen helye. És sok olyan figura volt közöttük, akiket nem lehetett volna egyszerűen meggyőzni arról, hogy álljon fel, mert neked pont oda szól a helyjegyed. Talán egy szezont élt meg ez a kísérlet. Nem tudok arról, hogy összesen hány helyjegy kelt el ezekre a vonatokra, de én nagyon kicsi számra tippelnék.
Szerintem a mai háttérrel már meg lehetne oldani, hogy a hazai fővonalak összes vonatára lehessen ülőhelyet foglalni. Aki garantáltan ülőhelyet akar, fizesse meg. A gyorspótjegyet ezzel kellene kiváltani, amit korrektebbnek is tartanának az utasok is. Ugyanakkor a MÁV is pontosabban látná az esetleges eltérő igényeket. És ahogy múlnának az évek, egyre pontosabban, mert egyre többen szeretnék majd előre lefoglalni az ülőhelyüket.
Amit leírtál, az tulajdonképpen a fakultatív helybiztosítás.
Szó szerint erről szól a szegedi IC. Aki akar, az válthat helyjegyet és biztos helye van. Aki nem akar az a gyorsvonati részen utazik.
Akkor mi is a gond?
Informatikai háttér:
HA minden fővonalra ki szeretnéd terjeszteni, akkor egy kiragadott szélsőséges példa:
Adott egy Záhony-Bp "gyorsvonat". A megállási helyeit figyelembe véve 1 vonaton 741 db viszonylatot kellene nyilvántartanod, de arra is figyelned kellene, hogy minden állomásközben max annyi utas lehet, amennyi a vonat ülőhelyszáma. (És ebből adódóan minden vonat esetében mindig biztosítanod is kellene ezt az ülőhely számot.) Azaz ha két állomás között egy csoport miatt jelenleg kapacitáshiány alakul ki, akkor 1: nem szállítod el a csoportot, 2: elviszed a csoportot, de más fizetőképes utast nem, 3: plusz kocsit teszel a vonatra, de azt az egész úton (sőt oda-vissza) cipeled magaddal, akkor is ha a csoport csak pl 2 állomásközt utazott a vonattal.
Ennek ellenére mégis jó ötlet, de csak egységes kocsipark mellett (egységes ülőhely/kocsiszám mellett). Ettől viszont nagyon messze van a START...
Még a 3 féle kategória is túlzás ugyanarra a vonatra. Igaz, a múlt században is volt harmadosztály, és annyi mindenben azt a korszakot restauráljuk...
Nagyon sok repülőjáraton is 3 "osztály" van. Ők is lemaradtak az időben?
A RailJet-en is 3 osztályt talált ki az ÖBB. Ezek szerint Ők is lemaradtak?
Sőt! Ha párhuzamot vonunk a szegedi öszvérekkel, akkor nemzetközi viszonylatban 5 fajta "jegytípus" van a RailJet-en. Economy, First, Business, plusz az első két esetben a fakultatív helyfoglalás.
Ez a szegedi öszvéreken úgy néz ki, hogy van a másodosztályú gyorsvonati rész, illetve a fakultatívan választható kötelező helyjegyes rész 1. és 2. osztállyal.
És jól működik.
A szegedi IC tulajdonképpen a fakultatív helyfoglalás egy speciális esete.
Érdekes, pár napja még rajt volt a 2015-ös menetrend az ÖBB oldalán, de mostanra nem találom benne az új vonatokat, vagy csak részben! Mi történt? Mit kavartak sógorék?
Szerintem a mai háttérrel már meg lehetne oldani, hogy a hazai fővonalak összes vonatára lehessen ülőhelyet foglalni. Aki garantáltan ülőhelyet akar, fizesse meg. A gyorspótjegyet ezzel kellene kiváltani, amit korrektebbnek is tartanának az utasok is. Ugyanakkor a MÁV is pontosabban látná az esetleges eltérő igényeket. És ahogy múlnának az évek, egyre pontosabban, mert egyre többen szeretnék majd előre lefoglalni az ülőhelyüket.
A 6.05 vagy 7.10 dőlhet el az utolsó pillanatban, de inkább visszafelé utazáskor van jelentősége. Különösen ha lesz a legfrekventáltabb napszakokban órás követés.
Én egyszer vettem egy pozsonyi retúrt, mert másnapra terveztem egy utat, de volt esély arra, hogy este kiderüljön, hogy családi okok miatt ne tudjak elindulni. De tudva azt, hogy egy hónapig bármikor elmehetek, azért megvettem. Az utazást kizáró dolog be is következett, de utána egy hónapon belül bármikor mehettem. Sem pénz nem veszett el, sem újból pénztárhoz nem kelett menni, sokkal rosszabb lett volna helyjegyesdivel.
A tengerparti éjszakai nyaralójáratokon viszont tényleg legyen kötelező helyjegy.
Kíváncsi vagyok hogy te melyik budapesti railjetet láttad Z-kocsikkal erősítve, mert arról volt szó.
Az Advent menetvonala ha meg is van, el tudom képzelni hogy kocsi nincs, tekintve hogy okt. 23. környéke belföldön is csúcs. Míg az Advent és a Sziget nem, akkor van miből összerántani egy mentesítőt.