Mikor utaztam ott elmentem a végállomásra, ott mondta a kaller, hogy a kisvasút biza messzebb van előbb kellett volna leszállni. Sebaj, alig 3 km csak így is, vissza pedig a vonat nem megy még egy ideig, irány vissza a síneken Szalajkavölgyig. Még így sem volt sok.
Szalajkavölgy MÁV mh-tól kényelmes sétával elérhető a kisvasút, nincs 1 km se. Tudom, mert kipróbáltam. Az a plusz 200 méter ekkora katasztrófa? Persze, mehetne a műútig is, de nem megy. Irigylem a problémáidat.
a máv szalajkavölgy megállóhelye 1967-ben pont a kisvasutazni szándékozók részére létesült. azóta nagyot fordult a világ, ma már a kisvasúton utazók egész számban ki sem fejezhető százaléka érkezik nagyvasúton. ehhez hozzájárult az is, hogy a máv az elmúlt években napi két pár bz-t küldött fel szilvásra. idén már bővült a kínálat, de nem hiszem, hogy néptömegek sírnak majd, hogy messzebb van a kisvasút állomása.
Régen a főútig ment a kisvonat, ca. egy-másfél évtizede, amikor kiépült ott az új állomásépület, akkor vágták vissza, kiszúrva ezzel a vonattal érkezőkkel. :(
No megjártam az Északi középhegységi túrámat. Sok jó változást nem láttam inkább rosszat. A Mátrai kisvasút kisiklott, a pálya állapota amúgyis kritikán aluli ha már szalajka-háznál új pálya van (telítetlen szar talpfával) akkor jó lenne a többi szakaszon is némileg gatyába szedni a vonalat.
Szalajka maradt a túlárazott giccs, jól szétcseszve a Szalajkavölgy hangulatát az odarakott hatalmas lovaspálya betonmonstruma. Egyáltalán nem illik a környezetbe, de legalább lenne annyi eszük hogy 1 vágánnyal bevinnék a vonatot a főútig hogy ne a falu széléről induljon
Miskolc: EU pénz ide, Eu pénz oda, a hiperszuper elektromos mozdony azóta is az igazak álmát alussza, a 40 éves csepelek elduruzsolnak még ezen a vonalon egész megbízhatóan. Pozitív hogy van zárt kocsi amibe fűtenek, ám szomorú látvány a poggyásztartók szétbarmolása, a sufnitunning kerékpártartó kialakítása és az Ikarusbusz lámpák a vonaton.
Továbbra is hiányolom hogy 5 év óta képtelenek kialakítani egy "hogyismondják" intermoduális csomópontot felső-majláthon, leszáll az ember a fűtőháznál aztán vakarja a fejét hogy merre van a villamos.
Továbbá az EU-s csilliókból letérkövezett végállomás meg dizájn épület budija továbbra is zárva van, az épület rohad, már most látni hogy ázik, pereg a vakolat. Minek kellett ide ilyen épületet rakni, pénztárral meg váróteremmel? Tettek volna csak egy budit oszt jónapot, úgyse lesz itt használva.
Ja és az egyik vonalon ezek közül már megint zsebre megy a móka, nemigaz hogy nem lehet a tökükre lépni a feketéző kallereknek. Utána meg megy a kimutatás hogy nincs utas a vonatokon.
Csatát nyertek vele, vagy pénzügyi okokból ide csatolták a Közlekedési Múzeumot is?
Akkor áruld el, hogy mi a francot kerestek a Közlekedési Múzeumban a kis Matchbox autók?
Amúgy pedig a valóság az, hogy 1990-1991-ben a Negurá Mihai erdőmérnők vásárolta meg a mozdonyt, és 1993-ban ajándékozta a Hadtörténeti Múzeumnak., de oda ajándékozhatta volna a galambászok szövetségének is, ha úgy akarta volna.
Hogy ezek mit keresnek a bukaresti Nemzeti Hadtörténeti Múzeumban, azt értem, de hogy a CFR 764.215, Hirsch úr egykori O & K 5848-asa mi járatban van ott, arról fogalmam nincs. Csatát nyertek vele, vagy pénzügyi okokból ide csatolták a Közlekedési Múzeumot is?
szerepe... ezeket a vonalakat a máv építette ki, miután (trianon utáni korszak fa hiánya) az erdőség tulajdonosától 78.000 m3 fát lábon megvett. a vonalak 600 mm-es nyomtávval épültek, gőzösök húzták fel a rakott kocsikat csaknem 900 méter magasságba, majd ereszkedtek le a sikló gépházhoz. ott átpakolás, siklózás, átpakolás, szilvásváradon fa feldolgozása talpfának, és nagyvasúttal szállítás a szükséges helyszínekre.
Bükk-hegység, Cserepeskő és az Őserdő között, a Sima-kő lápán, 750-770 méteres magasságban...
Még éppen az előttem 15-20 méterrel átvonuló termetes egyedekkel rendelkező vaddisznókonda hatása alatt álltam, mikor egyszer csak egy újabb érdekességre lettem figyelmes:
A turistaösvénytől balra, picit fentebb a hegyoldalban szabályos útféleség húzódik. Ránézek a GPS-re: "régi vasút"
Érdekelt annyira hogy felmentem az egykori pályára, majd azon haladtam pár száz métert, a töltés szépen megvan.
Viszont olyan szerteágazóan, szinte mindenfelé láttam töltéseket, fordulókat hogy itthon egyből rákerestem, hogyan is volt ez a nyomvonal...
Így:
azt hogy honnan hová tartott a vasútkereső oldalról silabizálgattam, de ha valaki tudja akkor elmondhatná, továbbá azt is hogy ilyen magasságban mi is volt a szerepe ennek a kisvasútnak?
Szénégetésre (mészégetésre?) utaló építményeket, helyeket láttam, vajon ezek végtermékeit szállították?
De akkor valahogyan le kellett vinniük a fennsíkról...
1. az utolsó vaddisznó elmosódottan a letört ágak közt. (iszonyú a pusztulás a hókár miatt a Bükkben)
2.-3. a régi kisvasút töltése
1. így vettem észre...
2.-3. térült, fordult, forgolódott... itt találkozik a turistaút és a töltések
1. Őrkői kilátás
2. az időszakos Vöröskő-forrás csodás látvány volt...
3. ... ahová mindenki kisvasúton érkezett, én azzal távoztam.
Annak aki szeretné megnézni a forrást, amely csupán 2-3 hétig működik:
Kisvasút, Stimecz-házig, majd fél óra séta, és ennyi.
Megvan, köszi... a Tehén-kútnál a vége, illetve erdőszéli még tud onnan egy darabot... merre volt tovább, ha volt, merre nem- lehetne itt az oldalon környékbeli, de, ha van, nem adja fel az inkognitóját...
Ebből aztán valami ilyesmi jön ki, persze, a Tehén-kút utáni nyomvonal puszta hipotézis, mint amilyen valamikor az Északnyugati Átjáró volt..: https://postimg.org/image/7dxpovrwj/