Ott speciel jó helyen volt a jobb gumi. Fronthajtásnál, ha kitör a hátulja, (túlkormányzás) rá kell lépni a gázra és "salakmotorosan" kellene ellenkormányozni. De tudom, hogy ez csak elviekben hangzik ilyen szépen, abban a pillanatban a legtöbben ösztönösen bevágják a féket és még rosszabb lesz a helyzet.
Én sem kockáztattam úgy gondoltam. 4 db egyforma mintázatú Michelin Alpin volt a kocsimon, csak úgy alakult, hogy 2-2-t eltérő években cseréltem és elől a hajtott keréken volt az új, hogy havon jobban tudjak közlekedni. A baleset nem havon történt, egyedül csak az lehetett az ok hogy az idősebb abroncsok anyaga az öregedés miatt már nem úgy viselkedett a jégen mint az újak. Óvatosan ment mert már km-ek óta jeges volt az út (nem ónos eső, hanem kora tavaszi derült éjszakai pára lefagyás miatt foltokban). Egy enyhe íven feltehetően az aszfalton lévő repedezés miatt hirtelen kitört a kocsi fara és nem tudta megfogni. Ezért kell mindig a hátsó tengelyen a jobb tapadás akkor is, ha nem olyan nagy különbségről beszélünk, mint ami például a téli - nyári abroncsok között van.
én mindig egyforma gumikat teszek fel, ez alap. de itt arról volt szó, hogy mi van akkor, ha eltérőek. nem rutinos ismerősnek, családtagnak nem adok kezébe olyan autót, ami nem 100% biztonságos.
Én is így gondolkodtam és saját káromon tanultam meg, hogy rosszul gondolom. Mindig csak te vezeted az autóidat? Nem kétlem hogy a farának váratlan kitörését meg fogod akár 10-ből 10 alkalommal. A mi kocsinkkal is a feleségem pördült meg nem én. Szerencsére csak a kocsink tört és mást sem tört össze.
Mindig a hajtott kerékre kell a jobb gumit tenni. Vagyis nem, minden keréken olyan guminak kellene lennie ami az adott viszonyok között a legjobb tapadást biztosítaná.
Lehet télen is biciklizni ugyanazzal a gumival, ha száraz az út. Ha full hó van, akkor bügykös gumival. HA meg mindent beborít az ónos eső, a bicajos úgyse fog elindulni, eltaknyol még gyalog, mielőtt felszállna a keróra.
a fékerő sem véletlenül van úgy elosztva, hogy előre több jut. ha elöl van rosszabb gumi, akkor kitör a kormányzott kerék (vagy gázadásnál nem irányba megy, hanem kontrollálatlan lesz).
vezettem eleget hóban, első és hátsó kerekes autóval, négykerék meghajtásúval, milliónyi fajta gumival. van tapasztalatom, hogy mit nem szabad. :)
az autót 2 dolog irányítja: a kormányzott kerék és a motorerő. minden más csak utána jön.
Hát abból még nem volt baj, ha nem tudtál elindulni, de abból már igen, ha nem tudtál megállni. :-)
De a viccet félretéve autónál a hátsó tengelyen lévő rosszabb gumi nem csak a kanyarodáskor lehet veszélyes, hanem fékezéskor is, amikor a súlypont előre megy az első kerekek felé, hátul a kopottabb gumik miatt megszűnik a tapadás és már kész is a baj. Totalcar cikk
És egy másik, ami kicsit másabb aspektusból is megvilágítja a kérdést
De ezen a kérdésen komoly emberek vitatkoznak késhegyre menően.
Bringánál meg már hallottuk a megoldást, hogy nem legyek nagyon off topic.
"Bringára motorkerékpárra, előre kell tenni a jobb tapadást biztosító gumit."
Na újat tanultam, de szinte biztos, hogy nem fogom hasznosítani, mert ilyen havas időben nehéz lenne rávenni a bringázásra. Sajnálom a bringát és főleg magamat. :-)
Bár egy jó fat-bike-ot szívesen kipróbálnék. Aszongyák azzal nagyon jó hóban menni.
Ma egészen szolid forgalom volt, de az idegbajosok legtöbbje autóba szállt. Többször rám dudáltak olyan helyzetekben, amikor nyílegyenes úton tekertem nyílegyenesen, csak a szemből jövők miatt pár másodperccel később lehetett engem kikerülni. Egy nőnemű még az ablakot is letekertette hatalmas országúti rombolóján és rikácsolt valamit, amiből csak a bicikli szót értettem. Remélem, a beáramló hideg levegő nem okoz neki középfültőmirigy-gyulladást.
A napsütés és a havas táj miatt a polár szemüveget vettem fel. Visszafelé befelhősödött és úgy éreztem, késő este van már. Meglepett, mikor próbaképp levettem az okulárét. Láttam:-).
Abban igazat adok, hogy inkább a tömegközlekedés mint a bringa. A gépkocsiknál szerintem is hátul kell stabilizálni a jobb abroncsokkal, mert tapasztaltam milyen az amikor csak elől a hajtott kerék tapad.
De ha már csúszós úton bringázni kell, akkor viszont a kerékpár első kerekének legyen jobb tapadást biztosító gumi. Nem azonos a hatása az első kerék megcsúszásának kétkerekű közlekedési eszköznél, mint 4 kerekűnél.
Hú, ez jó kérdés volt! Látszik a válaszokból is! :-)
Autóknál örök vita, hogy előre vagy hátra tegyük a jobb gumikat. Az "öregek" és a gumisok a hajtott kerékre esküsznek, a profik a hátsóra, mondván, hogy kanyarban az stabilizálja az autót és ha megcsúszik a hátsó kerék, akkor a túlkormányzott autót sokkal nehezebb újra összeszedni, mint ha az eleje csúszik meg (alulkormányzott).
Ezért én a hátsó kerékre tenném a jobb gumit bringán is.
De inkább mennék békávéval. Jó nagyot lehet esni még száraz úton is, hát még ilyenen és a karácsonyt gipszben, ne adj'Isten kórházban tölteni nem vidám.
Sziasztok! Hétfőn 1 napot bringával kell menjek melóba. Nyári gumi van elől hátúl. Van 1 darab nagybordás rücskös gumim. Hova szereljem, előre vagy hátra? A célom, hogy ne csússzak el :)