Keresés

Részletes keresés

GOLAZ111 Creative Commons License 2014.11.11 0 0 413923

A vezetékek önmagukban igen. De most lehet, hogy egy hülyeséget írok, a kettős vezeték a 3000 v - os hálózaton nem a felsővezeték és a felsővezeték - áramszedő kapcsolat túlterhelődése miatt kell?

Előzmény: vrobee (413911)
trizs77 Creative Commons License 2014.11.11 0 0 413922

Árnyak Záhony felett

 

Évtizedekig harsogta a hazai média, hogy Záhony Európa legnagyobb forgalmú szárazföldi kikötője. Valószínűleg akkor se volt igaz, de az internet előtti világban nehéz, lehetetlen volt összeszedni és összehasonlítani a Szovjetunió és Európa közötti kb. 30 vasúti-közúti átmenetből a jelentősebb 18 éves teljesítményét.

 

  Záhony sztárolásának időszakában (kb. 1965-1995) sem a köz, sem a szakma előtt, még a szomszédos Ágcsernyő vagy a hasonló Lengyel-Szovjet átrakó körzet Malaszewicze éves teljesítményei sem voltak idehaza közismertek, nem hogy a többi átrakó körzeté.

 

Záhony szárnyalása a rendszerváltásig tartott. Folyamatos építkezések, terjeszkedések, korszerűsítések. A köznyelvben csak Záhonyként emlegetett valami, nem Záhonyból áll, hanem magában foglal még 5-6 községet és egy kb. 15x3 km-es területet. A fénykorban a környék legnagyobb munkáltatójaként sok ezer embernek adott munkát, családjaiknak megélhetést.

 

A szocializmus évei alatt folyamatos, öt ütemre osztható fejlesztések zajlottak Záhonyban és körzetében, hogy az egyre növekvő éves átrakási teljesítmények tárgyi feltételeit megteremtsék. A fejlesztések 1990 után sem álltak le, bár kisebb lendülettel folytatódtak.

 

Záhony teljesítménye 1990-ig folyamatosan emelkedett, azóta csökkent, az utóbbi három évben pedig figyelemfelkeltően zuhan.

 

1989 = 17,2 millió tonna,

2006 = 6 millió tonna,

2012 = 2,9 millió tonna,

2014 = 1,5 millió tonna lesz ?

 

A 2006-os furcsa MÁV-Cargo privatizáció egyik nem kívánt hozadéka lett, hogy a magyar állam csak közvetetten – egy magán cég pontos vagy vonakodva adott közléséből – tudhatja, hogy államhatárán milyen teljesítményű áruforgalom zajlik Záhonyban, vasúton.

 

S itt értünk el egy vízválasztóhoz

 

Záhony nevéről az elmúlt 50 évben mindenkinek a vasúti árufuvarozás jut az eszébe. Pedig a Magyar Közút 2012 évi forgalom felvételi adataiból látható, hogy Záhonynál naponta közel 500-600 teherautó és kamion is átlépi a határt, a két irányt egybe számolva.

 

Záhony egészen lecsökkent vasúti árufuvarozási teljesítménye mellé, már ideje lenne odatenni, a pontosított közúti árufuvarozási teljesítményt is. Előfordulhat, hogy az évi kb. 70.000 kamion által szállított áru tömege már megközelíti a vasúti szállítás/átrakás teljesítményét?

A döntéshozók elé tett adatok előállítása állami feladat.

 

Az ismert ukrajnai politikai események miatt Záhony vasúti átrakási teljesítménye 2014-ben az ábrán prognosztizált 2 millió tonna / év értéket sem fogja elérni.

Ennél konkrétabban fogalmazott Doór Zoltán , a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki egy szakmai tanácskozáson kerek-perec kimondta a sokak által sejtett, de nyilvánosan még el nem hangzott tényt:

„Most az az orosz álláspont, hogy Ukrajnán keresztül nem szállítanak árut sem közúton, sem vasúton.

Ez különösen nagy csapás a magyar logisztikai szektor számára, hiszen korábban Záhonyon át szállították Oroszország illetve a FÁK országok számára az árut és Kijev volt az egyik elosztó pont… az importtilalom által nem érintett árucsoportok számára Záhony helyett alternatív útvonalként Constanza lett az Európai Unió kilépő határállomása..”….

 

Ha pedig a következő pár évben Záhony felé nem, akkor Románia felé és Szlovák-Lengyel-Belorusz útirányon át kell Oroszországba fuvarozni, vasúton is közúton is. Ez nem érinti a magán kamion vállalkozásokat, hisz ők saját kockázatukra továbbra is járhatnak Ukrajnán keresztül. Valószínű, hogy nem jelenti a záhonyi vasúti átrakási tevékenység teljes leállítását sem, hisz a magyar-ukrán viszonylatú vasúti fuvarozás átrakása továbbra is itt fog megtörténni.

Felértékelődnek a magyar-román és magyar-szlovák vasúti határátmenetek lehetőségei.

 

Nem meglepőek Doór Zoltán szavai, hisz a logisztika az a gazdasági ágazat mely elsőként érzékeli a politikai változások gazdaságokra gyakorolt hatását.

 

Záhony most elméleti kapacitásának kb. 10-12%-án dolgozik. Ez valószínűleg lecsökken 2015-2016-ban 5-6%-ra. Kíváló alkalom a különböző felújítások, korszerűsítések végrehajtására. A fénykor, az évi 17 millió tonna átrakása már nem jön vissza. Akkor sem ha rendeződik az Ukrán-Orosz viszony. Egy kisebb kapacitással működő jól szervezett átrakó körzet viszont stabil résztvevője lehet a térség gazdaságának. Esetleg ismét versenybe szállhat, hogy a szlovákiai Ágcsernyőtől visszaszerezze a pár éve elvesztett térségi vezető szerepét.

 

 

 

 

trizs77 Creative Commons License 2014.11.11 0 0 413921

Birkákat gázolt kedd hajnalban egy személyvonat

 

2014. november 11., kedd, 06:23

 

Szerző: MTI

 

 

Hat birkát ütött el egy vonat Tedejnél, késések várhatóak a Debrecen-Tiszalök vonalon.

 

A Debrecen-Tiszalök vasútvonalon Tedej megállóhelynél birkákat gázolt kedd hajnalban a személyvonat, ezért a Debrecen-Tiszalök vasútvonalon 30-40 perces késések várhatók reggel - tájékoztatta a Mávinform az MTI-t.

 

 

Tiszavasvári és Hajdúnánás között egyelőre nem jár a vonat, a rendőrségi helyszínelés és a szokásos hatósági vizsgálatok miatt pedig még legalább két órán át késésekre kell számítani .

koller andor Creative Commons License 2014.11.11 0 0 413920

A HHD-t kifelejtetted. Egyébként igaza van a topiktársnak, marhaságot írtál.

Előzmény: Rangun (413912)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413919

Az Aquincum-elágazástól befele csak a Kaszásdűlő megállónál van szintbeli keresztezés, onnan befele nincs, csak gyalogos átjáró. Mivel az esztergomi vonal (még) nincs villamosítva, semilyen vezeték-átépítésre nem lett volna szükség. Kétségtelen, a csillaghegyi-békásmegyeri útátjáróknál állandó volt a torlódás a 3 perces ütem idején, de ez nem az esetleg bejáró, Óbuda-Aquincumnál becsatlakozó vonatokon mulik.

Előzmény: _Nyuszi (413914)
Rangun Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413918

A csehek 2800 milliárdot költenek közlekedési infrastruktúra fejlesztésre, EU-s pénzekből, a következő ciklusban, ezt mi is megtehetnénk, de nálunk klientúrát akarnak építeni a pénzből, közlekedési infrastruktúrára csak 1500 milliárdot szánunk, 2020-ig.

Előzmény: _Nyuszi (413915)
M63 010 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413917

Akkor nem 4 perc volt a csúcsidei követés.

 

Előzmény: kihúzóvágány (413908)
vrobee Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413916

És abban a városban, ahol párszáz méter trolibusz felsővezeték kiépítésére sincs pénz

 

7 km mélyvezetésű metróra meg volt. Forrás van, volt, és lesz is - arra, amire a politika valamiért azt gondolja, hogy érdekében áll megépíteni.

Előzmény: _Nyuszi (413915)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413915

Na ja. :(

És abban a városban, ahol párszáz méter trolibusz felsővezeték kiépítésére sincs pénz, nem valószínű, hogy reális elképzelésként felmerülne egy egyébként villamosított elővárosi (HÉV) vonal felsővezeték-rendszerének átépítése.

Előzmény: kihúzóvágány (413909)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413914

Mert különben nem tudod hová rakni a plusz vonatokat reggeli és a délutáni csúcsban. A mostani infra nem bír többet, a szűk keresztmetszet az útátjáróknál van.

Előzmény: kihúzóvágány (413897)
Rangun Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413912

A vasútnak van teherfuvarozásból bevétele, PHD, mozdony bérbeadás.

Előzmény: k.novotny (413882)
vrobee Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413911

Épp fordítva, a vezetékek a terhelést sokkal jobban bírnák (a felszültséggel az átvihető teljesítmény négyzetesen nő) - csakhogy a szükséges szigetelővastagságok meg a feszültséggel arányosan nőnek. Másfél-kétszeres szorzót még kibírhat a rendszer, ha bőven méretezték, tízszeresére növelt feszültséget azért már nem hinném...

Előzmény: GOLAZ111 (413910)
GOLAZ111 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413910

Igen, irreális lenne. Elméletileg a vezetékek bírnák, amíg nem nem kellene teljes terheléssel elindulni. 

 

 

Előzmény: -Smiley- (413907)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413909

Az 500(600)V szígetelésű vezetékrendszert elég alaposan át kéne építeni/cserélni lényegesen nagyobb feszültségre áttérés esetén. A Fogasnál is ez történt: 600V helyett 1.500V.

Előzmény: -Smiley- (413907)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413908

Miért nem életszerű egy nagy utasforgalmú egykori helyiérdekű vonal integrálása a BHÉV villamosított hálózatába? Hiszen megnyitáskor is a Császárfürdőig járt, és utána időről-időre ismét.

Előzmény: paca664 (413875)
-Smiley- Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413907

Vezetékek bírnák, csak a betápot meg a szerelvényeket kellene átalakítani? Irreális lenne egy ilyen? 

Előzmény: GOLAZ111 (413904)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413906

Elég meggondolatlan lenne: a szigetelési távolságok miatt 1.500 V-nál naagyobb feszültséggel nem működik villamos, illetve csak néhány különleges eset, külön pályaszakaszon, váltóárammal, épületektől nagyobb távolságot biztosítva: Karlsruhe, illetve az egyik elővárosi villamos vonal Párizs elővárosaiban.

Előzmény: -Smiley- (413901)
1047 005-2 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413905

"Itt azt szeretné a MÁV, hogy negyedév alatt lezongorázzák a tendert, majd 2015-ben szállítsa a motorvonatokat a gyártó. Még nehezebb helyzet."

 

 

Mivel ebben a formában ennek is Flirtnek kell lenni,így nem gond a tender sem,a szállítás sem.

Előzmény: Lovrin (413883)
GOLAZ111 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413904

Minek annyira? 3000 volt már teljesen jó mindenhez.

Előzmény: -Smiley- (413901)
GOLAZ111 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413903

A HÉV pályák meghosszabbítása is elkészült részben. Szentendrétől északra biztosan, bár nem sok nyomát látni. Nagytétényben is, de ott most egy utca van a helyén és elméletileg Gödöllő után is. Illetve ott még van korrekció miatt felszedett pálya helye. 

kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413902

Ha a Kálvin térig bevezetik a HÉV-et, ahogy már több, mint negyven éve szerepel a tervekben, akkor megoldható 1000V táplálással, és nem kell átszállni.

Előzmény: -Smiley- (413898)
-Smiley- Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413901

off:

Csak játék a gondolattal: Ha a villamosok 600 v-ját felnyomnák 5000 vagy 10.000 V-ra az nem lenne célszerűbb és kevesebb betáplálást igénylő?  

Előzmény: kihúzóvágány (413899)
GOLAZ111 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413900

Ez nem érné meg. Elég néhol külön pályát építeni és új járműveket venni. Javítani az átszállási kapcsolatokat és megépíteni a Kálvin téri végállomást.

Előzmény: -Smiley- (413894)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413899

Nem a feszültségtől függ a sebesség, de az átvihető teljesítmény igen: 600V esetén ekkora szerelvény teljesítményigénye olyan vezetékkeresztmetszeteket és sűrű betáplálást kívánna, ami irreális költségekkel biztosítható. Lásd Angliában 750V - harmadik sínnel.

Előzmény: -Smiley- (413898)
-Smiley- Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413898

Nyilván nem a reggeli csúcs, hanem egy átlag időt mondtam.

A villamos vontatási fesz nem bír legalább 80-90 km/h-t biztosítani? 

(Az ottlakók még a 70-nek is örülnének, ha nem tökölne Tökölön annyit a HÉV)

 

Ha marad a HÉV vagy a MÁV feszültsége akkor sokat nem érünk vele, marad az átszállás a Vágóhídnál, ami nem versenyképes. 

 

Előzmény: _Nyuszi (413896)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413897

Miért kellene plusz vágány? Két vágányú pálya, Aquincumnál elágazással.

Előzmény: _Nyuszi (413895)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413896

"Egész vonalat a villamos vontatási feszültségére alakítanám, Combinohoz hasonló nagy befogadó képességű szerelvényeket közlekedtetnék  Ráckevétől  a Jászai M. térig ( onnan esetleg mehetne tovább majd legalább Vizafogó lakótelepig egy vonal)  

A 6 kocsis szerelvényekre nincs igény bőven elég egy Combino Szigetszentmiklósra 10 percenként, onnan kintebb 20-60 perces követés Ráckevéig  
(itt majd fejlesztésnek, bele lehet tervezni egy Pesterzsébet, Városközponti leágazást is)"

 

Éppen a nagy vonalhossz miatt indokolt a magasabb vontatási feszültség. Illetve a hosszú nyílt vonalak miatt a külső szakaszon a sebesség emelése is. Jelenleg az OVSZ II. 80 km/h határoz meg max-ként külön beruházások nélkül, de érdemes lenne lobbizni a 100 km/h mellett (azaz ne kelljen 100 km/h-ig pontszerű vonatmegállító se). Ezzel az embereket meg lehetne nyerni a közúttól, a modal split kicsit tolódna. Viszont a reggeli csúcsban a 20 perc így lehet, hogy alulról súrolja a szükséges követést.

Előzmény: -Smiley- (413894)
_Nyuszi Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413895

"a Batthyány tér - Piliscsaba elővárosi járat"

Pont az Aquincum - Batthyány tér szakaszon nincs hely a plusz vágánynak.

Előzmény: -Smiley- (413894)
-Smiley- Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413894

Mivel a HÉV-eket is lassan cserélni kellene, így ildomos lenne valami normális koncepciót összedobni odafenn, és nem a jelenlegi szigetüzemet tartósítani megint 40 évig. 

 

Vegyük sorra őket:

 

Szentendrei vonal:

MÁV hálózatára átalakítva, városi flirt szerelvények (többajtós) kellene beszerezni. Ezáltal megszűnne a szigetüzem, és megoldható lenne a Batthyány tér - Piliscsaba elővárosi járat, vagy épp Szentendre - Újpest - Kőbánya - Kispest - Monor járat. 

Későbbi fejlesztés: Tahitótfaluig egyvágányos pálya kiépítése.

 

Gödöllői vonal:

Az M2GHÉV megépítése már véglegesnek tűnik, gondolom teljes felújítás után harmadik sínes betáplálás lesz Gödöllőig.  Ha a felszínen mégis a felső vezetékes megoldás mellett döntenek akkor is MÁV hálózatát célszerű használni, későbbiekben akár Isaszeg/Aszód/Veresegyházára is át lehetne járni. 

 

Ráckeve:

Egész vonalat a villamos vontatási feszültségére alakítanám, Combinohoz hasonló nagy befogadó képességű szerelvényeket közlekedtetnék  Ráckevétől  a Jászai M. térig ( onnan esetleg mehetne tovább majd legalább Vizafogó lakótelepig egy vonal)  

A 6 kocsis szerelvényekre nincs igény bőven elég egy Combino Szigetszentmiklósra 10 percenként, onnan kintebb 20-60 perces követés Ráckevéig  
(itt majd fejlesztésnek, bele lehet tervezni egy Pesterzsébet, Városközponti leágazást is)

 

Csepel: Szintén villamos feszültsége célszerű, Csepelről lenne egy nagykörúti felkanyarodásig lehetőség mondjuk Budagyöngyéig, illetve (ha még nem építették be teljesen) akkor a Mester utca - Keleti pu - Mexikói út útirány is szóba jöhet. 
A nagyon távoli jövőben Csepelre kiépülő 3-as villamos is bevihető lenne a Csepel HÉV végállomáshoz. 

 

 

Előzmény: paca664 (413875)
r1232 Creative Commons License 2014.11.10 0 0 413893

Nálatok még volt főmozdonyvezető? Nálunk már évek óta nincs. :-)

Előzmény: cs1014 (413851)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!