Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
Én a Marx K. utcában születtem. Ott is éltem egy darabig. Oda jártam óvodába. A gyerekeim is oda jártak óvodába. Ott éltek a nagyszüleim. Ott él több rokonom.
Ezt az utcát most Erzsébet királyné útjának hívják.
Vannak térképeim, mind a két időszakból.
A sétára szívesen magammal viszem.
A Zalka Máté utca elnevezése érdekes, mert az már ha nem is a rendszerváltás után, de nagyon közel hozzá történt.( Nem tudom most , pontosan mikor ).
Akkor nyitották meg magát az utcát, előtte ott kert volt.Pedig a "Tanács" már a 80-as évek elején is óvatos volt, akkor nevezték át a kamaraerdő melletti (Bercsényi telep ?) számozott utcákat madarakra . Pl: Barátcinege . És már akkor sem volt sehol egy komonista. De azért Zalka Mátét , aki a spanyol polgárháborúban harcolt nem kellene összemosni a keleti állami kommunistákkal, az egy teljsen más kor volt, nem jó ember kontra kommunistákok volt a felállás. Hemingway is abba a táborba tartozott, igaz csak mint haditudósító.
Ja, és kedves topiktársak! Ha kimentek Hamster képei nyomán Nagytéténybe, az utolsó előtti képpár baloldali képén láthatjátok a Budafok-Tétény képtárunk háttérképén, az S-kanyarban felfelé jövő busz elődjét, a jobboldalin az utódját.
Most még egyszer lassabban végignézegetve a képeket megemlíteném, hogy a „És ez már a hetvenes évek második fele, a végállomás már a Városház (akkor Varga Jenő, még korábban Dózsa György) téren van.” mondat zárójeles része így lenne teljes: (akkor Varga Jenő, még korábban Dózsa György, és még-még korábban ugyancsak Városház tér).
Arról már nem is beszélve, hogy még annak is előtte az volt a Piac tér.
Szeretettel köszöntelek körünkben. Megtisztelve érezzük magunkat, hogy a topikunk közönségével is megismerteted a képeid. Gondolom, már jó páran láttunk a fotóidból, nekem például a lemezemen vannak a Bessenyei-Lánchidas képeid, meg a 2-es villanyos a víz alá megy – félék, amik így hirtelen az eszembejutnak.
És nemcsak az „egyik”, hanem „a legjobb” helyre kerültek most a 43-as villanyos képei. HÉV-es fotókra is vevők vagyunk. Én még utaztam azokkal is.
És talán egy kis segítség is viszonzásul:
Írod az egyik közbülső képpárnál: „Baloldalt: a vágányok Duna felőli oldalán a hetvenes években még álltak a régi házak. Ma már csak parkoló és némi zöldterület van a modern betonsilók mellett.” A vili mögött látható épület a budafoki Villanytelep volt. (A pontos nevének utánanézek.)
Néhány friss megfigyelés a Camponából.
A Telekuckó minden számítógépállásában ültek, láthatóan telt ház volt.
Örvendetes, hogy egy nagyobb Libri könyvesbolt fog hamarosan nyílni. Márai rajongóknak írom, hogy több új Márai könyvet is megjelentetett a Helikon.
Kevésbé örvendetes, hogy sok bolt megszűnt, sok a foghíj.
Hátul parkoltam, mint mindig. Parkolóhely megfelelő számban rendelkezésre állt.
Kedves hm... !
Már gyanús volt, mikor beírtad. Másként ismerem a híres kezdőbetűk szövegét. Az alábbit írod:
"Pannonia
Vergisst
Die
Toten
Nie
Als
Klager
Leben
Sie"
Forrásom szerint:
Pannonia ! Vergiss Deine Todten Nicht, Als Klager Leben Sie. ( Magyarország ! ne feledd halottaidat, mint vádlók élnek ők. )
Megpróbálkozom a szervezéssel.
A séta alapvető feltétele kerub jelentkezése és csatlakozása, hiszen ő az egyik mesélő.
Tehát ha kerub jelentkezik és neki is megfelelő, akkor javaslom a gyülekezésre a most szombat délután 2 órát az Erzsébet királyné úti óvoda előtt. Utána kellemes laza séta az utcában kerub történeteit hallgatva és az utcabéli villákat illetve hűlt helyüket megtekintvén.
Utána tetszés szerinti program.
Ez a Budapesti Vízművek is a kritikán aluli cégek közé tartozik. Több mint 3 hete folyik a víz a semmibe egy csőtörés/repedés következtében. A Vízművek a mai napig nem volt hajlandó kijönni és elháratani a hibát arra hivatkozva, hogy van fontosabb munka is!!!
Ezek után kérdem én:
- minek fizessek a vízért, ha ennyire nincs értéke számukra
- minek takarékoskodjak a drága ivóvízzel, esetleg miért ne lopjam azt, vagy szerezzem be illegális forrásból. (pl. fúrt kút, ami manapság engedély és járulékköteles)
- ha én 3 hétig nem megyek ki egy hibához, nemcsak hogy engem, de az egész céget, ahol dolgozom kisöprik a piacról. Hát miféle magatartás ez?
- a kár napról napra nagyobb lesz, bár látszatja nincsen, az aszfalt csak néhol repedezett, egy helyen lyukas kezd lenni.
- ki fogja az esetlegesen keletkező kárt megfizetni, és ha annak értéke nagyobb lesz mint egy hibaelhárítás lett volna, mivel fogják magyarázni?
És a jövő:
Kijönnek megcsinálni:
- lehetetlen módon felbontják az utat, úgy, hogy közlekedésre alkalmatlan legyen, ami nem lenne gond
- ha nem hagynák ott 3 hétig parlagon, várva, hogy majd valaki helyettük betemeti.
- a kész aszfaltot a 2. tél szétfeszíti..
Biztos, hogy 2002-ben ezeknek a dolgoknak így kell történniük???
Bocsánat, ha gerjeszteném ezt a ping-pong vitát, de én meg biztosan állítom, hogy a mai Tőke u. azonos volt a korábbi Marx utcával. Néhány éve, amikor építkeztünk, az engedélyezéshez kapcsolódva a kezemben voltak a régi helyszínrajzok, azokból emlékszem erre. Egyébként nagyon szellemesnek tartom a magyarítást, egyaránt utal az előzményekre és a korábbi szőlőkultúrára is. Azt meg külön érdekességnek tartom, hogy a Marx u-t átkeresztelték, de a belőle nyíló Zalka Máté u. változatlanul ezen a néven fut (a Hűség utcába :))Szóval ez a névcsere akció nagyon logikusan történt...
Igy jutottunk ide, a zsákutcából visszafordulva, remélem ez nem az - bár én mint örök optimista mindig azt mondom, hogy a 21. század a nagy összeomlásé lesz, ökológiai, társadalmi, gazdasági értelemben -.
A téma szakértői és ügyvivői, kerub, dobka és leánykori nevén mikmaq "szabadságon" vannak, de majd jönnek. Lesz séta, nem biztos, hogy most szombaton, mert egyéb körülmények és személyek is kellenek hozzá.
A Camponához annyit, hogy ki van az tábázva,és lehetne ugyan jobban is, de az a vakegér aki sokadszorra sem találja meg a parkolóházat, az magára vessen. A "kitépema szived" security emberei meg egyik bevásárlóközpontnál sem keménykednek az autósokkal, biztos benne van a házi szabályzatukban, hogy kisbunkó kispénz - nagybunkó nagypénz. Nem akarják elriasztani a kuncsaftokat. Egyébként egy ilyen parkoló vagy parkolóház, mélygarázs, az közút vagy magánterület ?
Utólagos engedelmetekkel a Camponára vonatkozó megjegyzéseket továbbitottam a Campona marketing managerének, akivel az autómentes nap és egyebek ügyében kapcsolatban vagyok.
A forgalom csillapitó küszöbökre vannak tervezési előírások, előszedhetem ha bővebben érdekel benneteket.
Köszönet a szombati bejárások szervezőinek, a Donát hegytől a csepeli Duna partig.
Lusta Manfréd köszöni az anyagot. (Otthon elszállt a számítógép, az iskolában meg lecsökkentették heti 4-ről heti 1-re az info órák számát - nagyon ritkán jut netközelbe.)
Az aszfalt szintje fölé beton térkőlapokat tettek sorban egymás mellé úgy, hogy a küszöb magassága azonos, vagy valamivel magasabb, mint a kőkocka maga. Ehhez mindkét oldalról aszfaltkupacot támasztottak úgy, hogy annak meredeksége közel 45 fokos. Amikor a kerék nekiér, nem egyszerűen felgördül rá, hanem nekiütközik, aminek következtében az autó helyből magasugrást hajt végre. Ilyenkor az autó sújának többszörösét kitevő erő üti meg az épület szerkezetét.
Lehet persze úgy is átmenni rajta, hogy teljesen megáll előtte az ember, csúsztatott kuplunggal lassan felkapaszkodik, ismét lelassít, amikor a hátsó tengely odaér, ismét felkapaszkodik, és gázt ad. Lehet tippelni, hogy fékbetétporban, kuplungreszelékben, üzemanyagban és kipufogógázban számolva mi a következménye ezeknek a csapdáknak. Namost ilyenből nem kettőt építettek, nem is hármat, hanem sűrű rácsot, tehát ha az ember csak felhajt és lehajt, legalább hat ilyen döngölőgépen kell keresztülmennie.
Ilyen küszöböt nemcsak a Campona parkolóban láttam.
Az érdekes jelenetek akkor kezdődnek majd, amikor leesik az első hó vagy ónoseső. Már most nyithatnak egy füzetet a baleseti jegyzőkönyveknek. Korábban belinkeltem egy fotót egy ilyen küszöbről. A kőkockák és az aszfaltkupacok között több centis rések vannak. Lehet tippelni, hogy a fagyok mit fognak tenni ezekkel a remek szerkezetekkel. Elárulom: helyenként lefeszítik majd az aszfalt rámpát, és az autósók direktben másznak majd fel a kőkockákra.
Persze bár ez lenne a legnagyobb problémánk. Az egész nem is érdemel enyi szót, csak a szándékos barbárság mindig felbőszít.
Akkor én megint félreértettem valamit, mert a parkolóházhoz vezető úton elhelyezettekre gondoltam. A parkolóház földszintjénél magasabban még nem voltam, ezért az ott levő fekvő rendőröket nem ismerem.
A Campona második emeleti parkolójában elhelyezett fekvőrendőrein még nagy autóval sem lehet átmenni normálisan, épp mi is a napokban bosszankodtunk ezen.
A kerületi utcák forgalomcsillapítóiról annyit tudok, hogy az építtető a felelős azért, ha az autónak baja esik tőle, éppen ezért rendkívül óvatos eljárásban épülnek jelenleg. Rendes mérnöki terv kell, hatósági engedélyek, kivitelező, műszaki átadás, kb. mint egy útépítésnél. Kizárólag az önkormányzat építtethet fekvőrendőrt az utcákon. A Városüzemeltetési KHT-hoz tartozik ez a feladat, s ott is kell reklamálni, ha probléma van.
A Camponában értelemszerűen nem az önkormányzat építtetett, de engedélyre akkor is szükség van, megnézném szívesen. Elhiszem, hogy meg kell akadályozni az eszetlen száguldozást, de talán kímélőbb megoldás is születhetett volna.
Amit hiperbrutális, frontális ütközést szimuláló tankcsapdának nevezel, az nem jelenthet gondot, ha az autós betartja a táblák szerint engedélyezett 20 km-es sebességet.
Azt megnézném, ahogy a parkolóház tetején installált akadályokon 20-szal áthajtasz mondjuk egy Suzukival.
Nem tudom, van-e a kerületnek közlekedési osztályvezetője vagy ilyesmi. Szívesen részt vennék egy olyan túrán (külső szemlélőként, egy videokamerával), melynek során illetékes úr (hölgy) ahogy az anyósülésen ülve végighajt a kerület minden fekvőrendőrén az ott megengedett sebességgel, 20-szal vagy harminccal, respectively.
Utána a stábot elkalauzolnám az ambulanciára és az autószervizbe vagy a roncstelepre, respectively.
Az utast is, az autót is sajnálom, de legjobban az épületeket és az utakat, amelyeket ezek a barbár, amatőr, eszetlen megoldások tönkretesznek. Javaslom, nézd meg, mit csináltak a Campona parkolóban, és akkor megérted, miről beszélek. Nem hiszitek el, de hamarosan szétmegy a parkolóház azok miatt az ütések miatt, amelyeket a hajlatok helyett sík lapokkal határolt akadályok miatt mérnek rá a tonnás autók.
Aszfaltozott mellékútjaink pusztulását már képekkel tudnám dokumentálni, ha kedvem lenne hozzá. A Dévény utcát pl. már rendesen kilyukasztotta a fekvőrendőr.