>Azok a mocsok, szemét utasok busszal akarnak utazni!
A kedves utasok utazni akarnak, sosem mondták, hogy busszal. Ekkora utastömegnél a fenntartható megoldás csak kötött pályás lehet, még ha nem is föltétlenül vonat.
Csakhogy a döntés nem ez. Ha vasutat akarunk Kőszeg és Szombathely között, akkor a kőszegi buszos ráhordás azért elég nagy butaság. Inkább a vonal visszaépítése lehet megoldás, ami sok pénz. Azt kell eldönteni, hogy lesz-e egyszer pénzünk rá, és ha igen, akkor addig megy a párhuzamosság, utána fölszámoljuk, ha pedig nem lesz sose pénz rá, akkor lehet eldobni a vasutat.
Mi lett volna, ha 1996-ban, amikor a Bézéket alig sikerült megtölteni az esztergomi vonalon, nem volt még Suzuki és dezurbanizáció sem igazán, fölszedik a pályát? Akkor az elmúlt 15 évben is a mostanihoz hasonló, vagy mégsúlyosabb dugóban ülnénk itt Észak-Budán, megoldásra való esély nélkül.
Az a csapda, hogy látszólag buszokkal gyorsabban és olcsóbban lehet fejleszteni, de ez csak nagyon rövid távon igaz. Itt a 10-es úton azért nő minden határon túl a dugó, mert az emberek szoknak le a buszról (Volánról és vonatpótlóról egyaránt), mert a zsúfoltság elviselhetetlen számukra, időben pedig nem rövidebb, mint kocsival. Az emberek úgy várják vissza a vonatot, mint a messiást, és aligha lehetne 20 új busz bedobásával (ez kb. 2 milliárd forint beruházás) föllelkesíteni őket.
Állításod igaz, de attól, hogy színessel írod, még cseppet sem lesz releváns. Totál nem ide tartozik, lényegtelen, fölösleges, álszent, megtévesztő, propagandaízű marhaság.
Ugyanis a Volán által használt utak jelentős részén velük összemérhető vagy kisebb számban járnak további nehéz járművek, a jelentős többség személygépjármű, ami alig okoz úthibákat. Az úthibáknak tehát jóval több, mint 2%-áért felelősek a buszok, mégis csak valamivel több, mint 2%-ban járulnak hozzá az utak fönntartásához.
Egy mellékvonalon döcögő Bézé nyílván a vonalon keletkezett pályahibák 98-100%-áért felelős a mai teherforgalmi helyzetben, viszont az adott vonalra fordított fenntartási költség több, mint tízszeresét fizeti meg. A közös teherviselés tehát nem valósul meg. Úgy könnyű kihozni a nyereséget, hogy 20-50-szer kevésbé kell kivenni a részesedést a fenntartásból. Szeretnék társulni egy pékséggel, ahol ők veszik az új kemencéket, ők fizetik az áramot, viszont annyi pizzát süthetik ki náluk, amennyit csak jólesik, akkor is, ha az ő péksüteményeik elkészítését akadályozom ezzel. Ez egy jó üzlet lenne - és kb. ez a Volán státusza a közúton belül. Az autósok fizetik, de az autósok szopnak a 30-cal döcögő, a teljes utat elfoglaló sárga doboz miatt, amit lehetetlen kielőzni.
A lényeg, hogy el kell dönteni, és a döntésért felelősséget vállalni, hogy akarunk-e pl. Szombathely és Kőszeg között vasutat.
Ha igen, akkor ne járjon sűrű buszjárat ugyanott, hanem Kőszegen és Szombathelyen hordjon rá a busz a vasútra, illetve legyen kombinált jegy/bérlet.
Ha nem, akkor pedig zárjuk be ott a vasútüzemet, ne költsük feleslegesen a 100milliókat.
Szerintem köztes megoldás nemigen van, illetve közgazdasági értelemben felesleges pénzpocsékolás.
Illetve fontos megjegyezni, hogy "nem" esetben is célszerű gondoskodni arról, hogy a távolsági forgalomban (még..) be nem zárt Szombathely állomásra épeszűen, ütemesen/vonathoz csatlakozva el lehessen jutni busszal..
Buszokra nem tudom mennyire igaz, de egy kamion kb 40.000 személyautóval egyenértékű elhasználódást jelet az útnak. Ha ennek arányában vennék ki a részüket a finanszírozásból, akkor mindenki jól járna, csak kamion alig lenne az utakon....
>Szombathely és Kőszeg között pofátlanul lenyúlta az utasok 90%-át!
Azok a mocsok, szemét utasok busszal akarnak utazni! Az a mocsok, szemét busz meg elviszi őket!
Közben a Volánnak azt kéne tennie, hogy kiállít egy embert minden buszmegállóba, és az odamenő utasoknak elmagyaráztatja, hogy neki el kell gyalogolnia a vasútállomásra, "nem érdekel, hogy messze van!!", és vonattal utazni, igaz, Peti? "Nem érdekel, hogy oda nem megy vonat!!"
Szombathely és Kőszeg között pofátlanul lenyúlta az utasok 90%-át! Sajnos az adottságok (egy helyközi bérlet 86/90%-os térítéssel vs teljesárú helyi bérlet Szombathelyen és Kőszegen vagy 67,5%-os diákbérlet) miatt az utasoknak jóval olcsóbb lett a busz. Sunbyi módon fél Kőszeget végigjárta, döglődésre kényszerítve ezzel a helyijáratot, ami az idén végleg kiszenvedett. :( Szombathelyen meg minő pech/szerencse a buszállomás 500 méteres környékén van a legtöbb iskola.
Szerintem a vasút a versenyt elsősorban az igénytelen gördülőállománnyal veszítette el.
A volánoknak azért sikerült azért innen-onnan buszokat venni, a vasútnak kocsikat nem, vagy nem elégséges mennyiségben sikerült. De ha még sikerült is, az is csak pár évig volt üdítő, utána elkoszolódtak takarítás, karbantartás hiányában (posta Bhv, halbi).
"Van olyan kapacitáskorlát, kilométer teljesítménykorlát a busznál, ami pl a vasúton nem teszi lehetővé a utasvonzó kínálati, de legalább az igények kielégítését szolgáló menetrendet?
Olyan sokkot, amit 2007 ben 2009 ben a vonalbezárások, a 2008 as postabiciklis Szabó Pál okozta 10% vonatszámcsökkentés, vagy a 2012.04-15-i 400 vonat törlése a 2800 ból, olyat átélt a Volán?
Ekkora egyik pillanatról a másikra sokkterápiát nem alkalmaztak."
"1990 előtt nem ennyire kevés kocsival jártak ,akkor nem voltak ennyire rövidek a vonatok."
Az biztos. De volt ennyi vonat?
Én viszonylag fiatal vagyok, de emlékszem még, amikor Pécsre volt napi 4-5 gyors/expresszvonat, jó kis sittes xx-57-es retkes kocsikkal (ami megállásaiban megfelelt a mostani IC-knek). Most meg van 9 IC, és még így is Pécs a legritkább közlekedéssel ellátott vidéki nagyváros. (nagyváros = hazai viszonylatban nagy, de egyébként kisváros).
"hogy az összes fizetőképes utast elhalásszák."
Ebben ki a hibás? Az, aki elhalászta, vagy az, akitől el lehet halászni?
A Volán fizet pályadíjat az üzemanyag árában, és most már újabban direkt is.
Az üzemanyag árba épített adóból tellne az ország egész úthálóztának a kiváló állapotban tartására, csak elvonják, és a vasútnak adják... :-) Amelyik aztán nem a pályakarbantartásra költi, hanem inkább ...
Tehát helyesen, majd az utak, közlekedési lámpák fenntartása, az útmenti fák, bokrok nyírása is a Volán költségei közé fog tartozni, úgy jobban össze lehet hasonlítani a kettőt. Mert a vasútnak fenn kell tartania valahogy a vasúti infrát, míg a volánok igen ritkán aszfaltoznak újra autópályát...