Fully-t vegyél, hogy milyet azt a pénztárcád eldönti ebbe nem is akarok belemenni.
"mert ez nyitható 45Km-ig, ha úgy döntök"
Egyrészt senkinek semmi köze hozzá, meg nem is ellenőrzik, de 25 felett már sajna segédmotorként típusbizonyítvánnyal kell rendelkezzen. A Bosch konkrétan tiltja a rendszerbe való illetéktelen belenyúlást. Más kérdés, hogy okosba' meg lehet oldani a tuningot, csak ha baj van a hivatalos csatorna kilőve.
Kérdeznék, a téma (milyen kerékpárt vegyek) már lerágott csont itt. Olvastam sok mindent, de nem tudom eldönteni, mire lenne szükségem.
A beszerzendő gép egy XC vagy Marathon fully E-bike.
A legfontosabb számomra, a lehető legkényelmesebb pozíció és rugózás.
Most az E részétől talán eltekintenék, mert nem ennek a topiknak a témája, de ha elfér itt az is jöhet.
Valószínűleg Bosch performance line sorozatból választanék, mert ez nyitható 45Km-ig, ha úgy döntök.
A felhasználás bringázás kiépített utakon, illetve a környékbeli dimbes-dombos terepen (Gödöllői-dombság). A testalkatom átlagos, 176cm, 76kg.
Olvastam teszteket, ismertető cikkeket, de ez a geometria témakör még őshomály nekem, hogy mi-mivel függ össze pontosan, és mitől lesz jobb nekem.
Illetve a rugózási rendszereknél sem vágom a különbséget.
Ez alatt azt értem, hogy melyik a jobb nekem, a felső cső alatti rugóstag, vagy a nyeregcső melletti himbás rendszerek?
A jelenlegi gépem egy X-fact, de ilyet a Hervisben soha sem árultak, mint ha egy mintadarabnak készült volna, semmi infót nem sikerült róla kideríteni. 48-as alu váz, Rodi felnik, Schwallbe gumik, SLX váltókarok, XT váltók, Hollowtech II hajtómű, Shimano hidraulikus fékek, stb...
Igazából, mint kerékpár, semmi bajom vele, azon kívül, hogy unom a s..ggem szétrázását.Szóval, kellene valami új játékszer :))
A blokkolásgátlós kocsinál ugye az a lényeg, hogy a kormányzhatóság megmarad, mert ahogy megáll a kerék, felengedi a féket, hogy elforduljon. Aztán, mi lesz ebből? A szőke nő belerongyol egyenesen az előtte lévőbe, mert nem képes oldalra kikormányozni, és azt mondja, hogy nem fogott a fék...
Nyilván előfordulhat a megcsúszás egyformán tapadó 4 db abronccsal is és akkor jól jön a vezetéstechnikai tréning mert mást nem tehetünk, mint amit leírtál, de ne növeljük a kockázatát olyan esetben, amikor csökkenthetnénk is.
Ne szélsőséges esetekben gondolkozzunk, hanem valós átlagos közlekedési helyzetben. Ha a csúszós út miatt eleve óvatosan közlekedsz, akkor a gyengébb tapadású hátsó kerekek esetén a kocsi hátuljának a hirtelen kitörése akár egy néhány fokos kormány elfordítástól is bekövetkezhet. Nem mindig van hely és idő gázra lépni és még akkor is gyakorlat és néha szerencse is kell ahhoz hogy egyenesben kerülj miközben még gyorsítasz !!! is a csúszós úton hogy egyenesbe húzasd az elejével.
Ellenben ha a kisebb tapadás miatt az elejét elkezdi tolni már sokszor az is elég a csúszás megszüntetéséhez a kormányozhatóság visszanyeréséhez, hogy lelépsz a gázpedálról.
ON
Bringán természetesen elől kell a jobb tapadást biztosító abroncs. Az első kerék megcsúszása kerékpáron is az kormány elfordításakor következik be akár csak gépkocsinál. Viszont két keréken a kanyarodást a súlypont kimozdításával azaz tempótól függő bedőléssel segíted, ezért tömeg középpont nem a két kerék talaj érintési pontját összekötő egyenes felett van. Az első kerék megcsúszásával azonnal megszűnik a tömegközéppont egyik alátámasztása és a bringás a földön találja magát.
Ott speciel jó helyen volt a jobb gumi. Fronthajtásnál, ha kitör a hátulja, (túlkormányzás) rá kell lépni a gázra és "salakmotorosan" kellene ellenkormányozni. De tudom, hogy ez csak elviekben hangzik ilyen szépen, abban a pillanatban a legtöbben ösztönösen bevágják a féket és még rosszabb lesz a helyzet.
Én sem kockáztattam úgy gondoltam. 4 db egyforma mintázatú Michelin Alpin volt a kocsimon, csak úgy alakult, hogy 2-2-t eltérő években cseréltem és elől a hajtott keréken volt az új, hogy havon jobban tudjak közlekedni. A baleset nem havon történt, egyedül csak az lehetett az ok hogy az idősebb abroncsok anyaga az öregedés miatt már nem úgy viselkedett a jégen mint az újak. Óvatosan ment mert már km-ek óta jeges volt az út (nem ónos eső, hanem kora tavaszi derült éjszakai pára lefagyás miatt foltokban). Egy enyhe íven feltehetően az aszfalton lévő repedezés miatt hirtelen kitört a kocsi fara és nem tudta megfogni. Ezért kell mindig a hátsó tengelyen a jobb tapadás akkor is, ha nem olyan nagy különbségről beszélünk, mint ami például a téli - nyári abroncsok között van.
én mindig egyforma gumikat teszek fel, ez alap. de itt arról volt szó, hogy mi van akkor, ha eltérőek. nem rutinos ismerősnek, családtagnak nem adok kezébe olyan autót, ami nem 100% biztonságos.
Én is így gondolkodtam és saját káromon tanultam meg, hogy rosszul gondolom. Mindig csak te vezeted az autóidat? Nem kétlem hogy a farának váratlan kitörését meg fogod akár 10-ből 10 alkalommal. A mi kocsinkkal is a feleségem pördült meg nem én. Szerencsére csak a kocsink tört és mást sem tört össze.
Mindig a hajtott kerékre kell a jobb gumit tenni. Vagyis nem, minden keréken olyan guminak kellene lennie ami az adott viszonyok között a legjobb tapadást biztosítaná.
Lehet télen is biciklizni ugyanazzal a gumival, ha száraz az út. Ha full hó van, akkor bügykös gumival. HA meg mindent beborít az ónos eső, a bicajos úgyse fog elindulni, eltaknyol még gyalog, mielőtt felszállna a keróra.
a fékerő sem véletlenül van úgy elosztva, hogy előre több jut. ha elöl van rosszabb gumi, akkor kitör a kormányzott kerék (vagy gázadásnál nem irányba megy, hanem kontrollálatlan lesz).
vezettem eleget hóban, első és hátsó kerekes autóval, négykerék meghajtásúval, milliónyi fajta gumival. van tapasztalatom, hogy mit nem szabad. :)
az autót 2 dolog irányítja: a kormányzott kerék és a motorerő. minden más csak utána jön.
Hát abból még nem volt baj, ha nem tudtál elindulni, de abból már igen, ha nem tudtál megállni. :-)
De a viccet félretéve autónál a hátsó tengelyen lévő rosszabb gumi nem csak a kanyarodáskor lehet veszélyes, hanem fékezéskor is, amikor a súlypont előre megy az első kerekek felé, hátul a kopottabb gumik miatt megszűnik a tapadás és már kész is a baj. Totalcar cikk
És egy másik, ami kicsit másabb aspektusból is megvilágítja a kérdést
De ezen a kérdésen komoly emberek vitatkoznak késhegyre menően.
Bringánál meg már hallottuk a megoldást, hogy nem legyek nagyon off topic.
"Bringára motorkerékpárra, előre kell tenni a jobb tapadást biztosító gumit."
Na újat tanultam, de szinte biztos, hogy nem fogom hasznosítani, mert ilyen havas időben nehéz lenne rávenni a bringázásra. Sajnálom a bringát és főleg magamat. :-)
Bár egy jó fat-bike-ot szívesen kipróbálnék. Aszongyák azzal nagyon jó hóban menni.