A kávé, kávéfőzők és -darálók tudománya és művészete.
Szeretettel várunk kérdéseiddel és véleményeddel, de előbb nézz szét a www.kavekorzo.hu weboldalon, ahol már sok elméleti és gyakorlati tudnivalót összefoglaltunk.
Meguntam a játszadozást, ezentúl kávézni szeretnék, nem kísérletezgetni.
Tudnátok javasolni néhány bevált és ajánlott automata kávéfőzőt úgy 100-150 eFt-ig?
Nem szükséges, hogy sokféle kávét tudjon készíteni, mert nem akarom állandóan tisztogatni sem a tej maradványaitól. Bőven elég, ha jó eszpresszót készít és gőzt tud fejleszteni.
Bocs, kimaradt, hogy igen ez egy termosztát, de akkor arra gondoltam, hogy a célra talán ez is megfelelne. De szinte azonnal meg is gondoltam magam, mert az 1 fok tartományt még mindig túl soknak tartom. Mivel nagyon kicsi a kazán, vélhetően közel ugyanazt csinálná, mint a gyári termosztát, csak talán valamivel kisebb tartományban. Szóval ha egyszer belevágok, akkor azt a párosítást és onnan veszem majd meg amit ogrEicsab javasolt, főleg, hogy az ugyanennyibe kerül. A PID-ek minőségi kérdése azért jutott csak az eszembe, mert valaki írta régebben ezen a fórumon, hogy a nem tudom mennyibe kerülő, de olcsó PID nem olyan jó, de bezzeg az ennyi és ennyibe kerülők mennyivel jobbak. Akkor ez marhaság? Mondjuk teljesen mindegy, mert annál drágább PID-et amúgy sem vennék ehhez a géphez mint amit orgrEicsab belinkelt. A beállítás egy külön kör lesz, odáig még nem gondoltam tovább. Viszont szükség lesz rá, gondolom mivel nem a saját érzékelőjével fogom használni.
Rossz minőségű PID nincs. Hibás PID, rosszul beállított PID az van :((
A termosztátos kérdésedből azt gyanítom, igazából te nem tudod, mit csinál egy PID. A linken lévő termosztát árából egyébként kijön egy PID, érzékelővel együtt, Íbéjjről - persze azt még bele kell tenni a KV gépbe.
Jut eszembe, vettél már tampert vagy még mindig a műanyagot használod? A domború felületű műanyag tamperhez képest amit először vettem, a Mottával dolgozni leírhatatlan élmény.
Utolsó mondatodra reagálva: ez így van, nekem is kb. 1 év kellett, mire állandóhoz közelítő minőséget tudtam produkálni - amiben természetesen az is közrejátszott, hogy az előtte sosem volt hasonló kávégépem/őrlőm.
Valaki megosztott itt egy youtube linket korábban amin egy EC155-tel szórakozott a videó készítője. Ebből egy egész sorozat készült. (készítő: https://www.youtube.com/channel/UCAtEFkyoJYRlq8wK7PQOOiw ) Abból ítélve érdemes megpróbálni, főleg ha ilyen olcsón is be lehet szerezni a PID-et. Az ürgének az volt a baja a kommentje szerint, hogy a gépen a lámpa kialvása, azaz a fűtés bekapcsolása után még esik a hőmérséklet, ami fura. Hogy ez a kazán tehetetlenségéből, esetleg a rossz minőségű PID vagy hibás összeállításból adódik, nem tudom, de én adnék neki egy esélyt. Nem csak a kíváncsiság kedvéért, de azért is, mert mint megrögzött környzetvédő, zavar, hogy egy teljes kazáncsapolást kell csinálnom minden kávé előtt. Annyira nem megy veszendőbe, mert azzal felmelegítem a csészé(ke)t, meg a fejet is, de akkor is. Van egy gyanúm, hogy túl nagy a gép szabályzási/fűtési tehetetlensége. Bekapcsolás után egész biztosan messze túlfut az optimális hőmérsékleten, de utána is igyekezni kell, hogy ne szálljon el nagyon a vízhőmérséklet. A lámpa kigyulladása után tapasztalatom szerint még egy ideig emelkedik a hőmérséklet, majd lassan átlendül és csökkenni kezd. De amikor kialszik a lámpa, azaz beindul a fűtés akkor is még időbe telik míg magához tér és újra emelkedni kezd a hőmérséklet érzésem szerint. A lényeg, hogy túl nagy tartományban hullámzik a hőmérséklet és ezért kell trükközni az előcsapolással meg kivárni a megfelelő időpontot. Csak hőmérő/PID nélkül ez kissé hosszadalmas kihívás. Nem mintha nem élvezném. :D Amúgy meg ahogy olvasgattam, hasonló dolgok fordulnak elő ennél nagyságrendekkel drágább gépeken is (lásd Silvia) úgyhogy ez nem valami egyedi jelenség.
Arra gondoltam, hogy ha a PID nem is válik be a kazán miatt, még mindig tök jól használható mint digitális hőmérő, jelentősem megkönnyítve a szörfölést. Ha meg netán később mégis továbblépnék, akkor meg jó lesz a következő géphez is. Egyáltalán nem tervezem amúgy, tök poén egy ennyire olcsó cuccból ILYEN kávét kihozni. Bírom amikor leesik az emberek álla. XD Pedig még mindig van mit rajta kitapasztalni.
Tényleg jó cikk (köszönet ogrEicsab!). Elsőre nem volt egyértelmű, hogy a nyomásfokozós szűrővel mérte a 7-8 baros nyomást, de az utolsó bekezdés erre utal, mikor azt írja, hogy kiszedte a szűrőből a szelepet. Felmerült bennem a kérdés, hogy látva a kazán nem túl nagy méretét, érdemes PID beszerelésén gondolkodni?
A telefonjaim sima óra appjai (Windows és iPhone egyaránt) tartalmaznak egy-egy használható visszaszámlálót. A riasztás késik egy hangyányit mindkét telepfonnál, de ha rövidebbre állítom a visszaszámlálást, használható. :)
A céges telóm egy iPhone. Arra rengeteg kávés appot találtam. A cikkben említett Simple Espresso Timer lenne jó igazán, de a leíráshoz képest kiderült, hogy nincs hangja. Kár.
Köszi a cikket, jó találat. A válasz pedig: majdnem. Az ürge az EC155-öt a saját nyomifokis kosaraival tesztelte, ahol 7.5 bar volt a max nyomás amikor 25 másodperc alatt lejött a kávé. Én viszont nem azokat a kosarakat használom, hanem a régi, nyomásfokozó nélkülieket, ahol megfelelő szemcsefinomság és tömörítés mellett elvileg elérhetem a 9 bart, tekintve, hogy ő is 13 bar-ra állapította meg a fulladási nyomást. Szóval esély még van rá. De ha a benne lévő szivattyú nem képes 9 bart hozni, lecserélem mint a szél!
... és van még olyan tapasztalatom, ami arra enged következtetni, hogy a fémharisnyás hőelem nem pontos! Az ilyennel szerelt (1db) gép esetén a kilépő víz hőfoka 9 fokkal kevesebb volt a pid által jelzett értéknél. A többit már a linkelt hőelemmel szereltem, ott nem tapasztaltam ilyet.
Visszaszámláló órát tényleg felesleges beleépíteni. Arra ott van az a kismillió okostelefon-alkalmazás, amit ingyen letölthetsz a telefonodra. Én egy Bloom nevű alkalmazást használok, amiben katalogizálhatod a kávéidat, bevive a nevet, elkészítés módját, töltetsúlyt, csapolási időt, és választhatod, hogy visszafelé számláljon, és csenget egyet, amikor eléri a 0-t, mint a mikro. Így lehet figyelni a lefolyást.
Valószínűleg lehetne, de utána ahhoz is kéne egy nyomásmérő, hogy utána beállítsam azt az OPV-t. :D Egyébként hirtelen beugrott, hogy amikor belenéztem anno a vásárlás után, láttam valami műanyag szelepet benne, de gondolom ez valami fix értékre beállított valami. Hogy mi az a fix éték amin kinyit vagy hogy valaha kinyitott-e arról fogalmam nincs tekintve, hogy a berendezés víztartályán csak alul van egy zárószelep, nincs külön visszatérő cső, így nem lehet észlelni ha a szelep leszabályoz.
Még az a kérdés merült föl bennem, hogy vajon mennyire lehet hiteles az a "15 bar" a pumpát illetően. Mert ha nem képes csak mondjuk 7 barra és ennél nagyobb érték esetén már fullad, akkor kár is azon morfondírozni, hogy bele lehet-e rakni egy igazi, állítható OPV-t. Viszont erről is csak akkor tudnék meg valamit, ha rákötnék egy nyomásmérőt a rendszerre.
Visszaszámláló beépítésére nem is gondoltam, bár azzal meg lehetne spórolni az óra skubizását, helyette a lefolyást csodálhatnám. :) A nyomásmérő visszajelzése viszont azért volna praktikus, mert azzal javítani tudnék a technikámon. Az én gépem nagyon egyszerű, nyomásfokozós szűrőkosarakhoz kitalált konstrukció, nincs benne OPV. Normális szűrőkosárral használva minden lefolyás különbözik egy picit, ezért aztán még mindig mércés pohárba főzöm a kávékat, hogy lássam, mennyire találtam el éppen. Ha látnám a nyomást, könnyebben rájöhetnék, hogy hol finomíthatnék a dolgon.
Na, ezen az áron mindjárt jobban hangzik! :) Köszönöm szépen! 10 csatlakozója van a cuccnak? Tejóég... de nem kétlem, hogy okkal. :) A gyári hőelem csak azért nem jó feltételezem, mert a csavaros részt nincs mibe betekerni. Jól gondolom?
Még annyit, hogy a visszaszámláló sztem hanyagolható, mert úgyis érzésre csinálja az ember, nyomásmérő is szintén fölösleges, ha nem állítható a nyomás potméterrel.