Amit irtál reseller ezzel mind tisztában vagyok, de jó volt nagyon olvasni, mert szépen írtad le. Te repülőgépszerelő, vagy pilóta vagy?
Visszatérve a szlovák géphez, még amit el tudok képzelni az az, hogy süllyedésnél elfelejtették az FL standard nyomásértékről visszaállitani QNH-ra a magasságmérőt.
Zárójelentés van, csak még nincs feltöltve az internetre. Hamarosan fenn lesz.
Hejce:
A szlovákok az első percek óta emlegetik, hogy valmilyen magasságmérő nem volt bekapcsolva, de az valószinüleg a földközelségjelző lehetett, ami hegycsúcsok felett sz...t sem ér. Nem tudom, hogy krült be a jelentésbe mégis, mikor hülyeség. A fő magasságmérőknek be kell kapcsolva lenni, mert különben hogy állt volna be a pilóta az utazómagasságra?
A vitorlázógépeken nem magasságmérőból, hanem a variométerből szokott több is lenni.
Ezt léggé kiveséztűk úgy a kilencezredik beírás ?? környékén. A rádió magasságmérő hegyes terepen bekapcsolva sem véd meg attól falnak menj.bár igaz hogy ha jó nagy magasságra állítja akkor figyelmeztet. De sokszor. Ne feledd hogy volt ott több sima szelencés magasságmérő is meg az útvonalat 1013 Hpa szerint repülik és a reptérkörzetbe érve QNH értéket kapnak szerint süllyednek.
A magasságmérő egy, vagy több aneroid szelencéből áll, a működési elve szerint egy barométer. A szelence légmentesen zárt műszerházban van, ahova bevezetik a statikus nyomást. A szelence a külső nyomás hatására összenyomódik, a magasság növekedésével a statikus nyomás csökken, a szelence kitágul, és eközben végzett mozgása egy áttételen keresztül mozgatja a mutatókat a kalibrált számlap előtt.
Található rajta egy beállító gomb, mellyel nullázható, illetve az adott légnyomás beállítható ( QNH, QFE ). A hőmérséklet változásainak kompenzálására az áttételezés kettős hőkiegyenlítéssel van ellátva, a repülőgép rezgéseit egy rugós ellensúly egyenlíti ki.
több repülőgépben használnak rádió magasságmérőt is, mely mindig az aktuális magasságot mutatja, azaz az AGL-t. ( ennek működését, most hagy ne magyarázzam el itt :-)) )
A magasság meghatározásánál repülésben az alábbi fogalmakat használjuk:
AMSL: Tengerszint feletti magasság (Above Mean Sea Level)
AGL: Terep feletti magasság (Above Ground Level)
QFE: Reptérre átszámított légnyomás
QNH: Tengerszintre átszámított légnyomás
Frissen regisztrált tag vagyok itt, úgyhogy még nem nagyon olvasgattam bele a hozzászólásokba. Csak erről a kikapcsolt magasságmérőről szeretnék pár szót mondani. Mivel szlovák nyilatkozat lehetett, és azt le kellett forditani magyarra, valószínű hogy a fordító nem volt profi a repülés terén, és így simán fére lehet fordítani az ilyen dolgokat!
Amikor láttam a TV-ben még anno ezt a katasztrófát, rögtön mondtam a többieknek, hogy biztos nem volt beállitva a magasságmérő. Ezen ugye mindig be kell állitani a nyomást. És én pár hónapra rá is hallottam valahol, hogy végülis ez volt a hiba, hogy nem volt beállítva rendesen a magasságmérő, így a műszer hamis magasságot mutatott.
Így nagyon valószínűnek tartom, hogy ez a 'kikapcsolt' magasságmérő igazából egy nem jól beállított magasságmérő volt, ami a repülőgép és az utasok vesztét okozta sajnos.
Mhhh... Ha jól tudom, akkor a leszállás előtt ki kell nyúlni az An-24 bal első, előtte kinyitott ablakán, és kihúzni a dugót a pitotból! Ilyet elfelejteni... .-á))))))))))))))))))))
Ez a megfogalmazás " a pilóta egyedül IRÁNYÍTOTTA a gépet",nem azt jelenti-e ,hogy "na fiúk itthon vagyunk!" felkiáltással a többiek elkezdtek pakolni meg kimentek a fülkéből a fiúkhoz? A sol elcseszésbe akár ez is beleférne.
Mert az a gyalázatos F16-os nincs olyan radarral felszerelve, mint a mi Gripenjeink. Mint azt a légierő szakemberétől "tudjuk" a mi radarjaink azon a frekvencián dolgoznak, ahol a madarak repkednek :))))))))))))))))))))))) Háááá..... :))))
Azért ezt majd szakmai tálalásban is megnézném. Két eset lehetséges: vagy valamilyen kuplerájra utaló jel alapján kerülnek feketelistára - ami egyáltalán nem elképzelhetetlen, vagy pedig valamilyen "egyéb érdek" mozog a háttérben. Utóbbi sem kizárt. Mindenesetre nem gondolom, hogy az EASA hasraüttéssel hozna ilyen határozatot.
Ezt az "állatságot" olvastátok? Bocs, csak azoknak, akiknek valamennyire megy a német. Nem hiszem, hogy pont a Pulkovo szolgálna rá erre pusztán egyetlen légikatasztrófa miatt (ld. afrikai, apró szovjet-utód társaságok).
Mi mást is várthatnánk a repülésben igen járatos Havaria barátunktól?.....
Mi az hogy "a pilóta egyedül", szerencsétlen firkász ????? Ez nem sárkányrepülő! Itt legfeljebb "az egyik pilóta", vagy valami hasonló fér be a képletbe....
Szlovákiában hivatalosan lezárult a Hejce melletti januári légiszerencsétlenség körülményeinek kivizsgálása - értesült a HavariaPress. A szlovák katonai légierő legsúlyosabb balesetének vizsgálati anyagával csütörtök reggeltől már az áldozatok hozzátartozói is megismerkedhetnek.
Ha három napon belül nem fellebbeznek a benne foglaltak ellen, akkor a vizsgálatot lezáró dokumentum jogerőre emelkedik. Bár a szlovák hadsereg illetékesei azt tervezik, hogy később nyilvánosságra hozzák a légiszerencsétlenség okait, azonban sajtójelentésekből arra lehet következtetni, hogy a nyilvánosság sosem fogja megtudni a tényleges okokat. A 42 szlovák katona életét követelő AN 24-es katonai gép balesetét lezáró jegyzőkönyv megerősíti azt a korábbi feltételezést, hogy a katasztrófát nem a gép rossz műszaki állapota okozta, hanem az emberi tényező mondott csődöt. A gép lezuhanásában nincs bűnrészessége a katonai gép egész legénységének, derült ki az egyik szlovák tévé tegnap esti adásában megszellőztetett információból. A nyilatkozó ügyész erről nem volt hajlandó nyilatkozni, ám a forrás szerint a vizsgálatot végző bizottság annyit megállapított, hogy a gépet a pilóta egyedül irányította a lezuhanás előtti pillanatokban.
Azt hiszed, hogy én ilyen öncélú alkesz vagyok. A berúgást csakis úgy, ha te meg dönci a vállamra borultok és közösen előadjuk a "Darumadár fennazéééégeeen" című és kezdetű népies műdalt :-)