Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Sajna puffer nélkül a ház hőigénye határozza meg, hogy mennyi levegőt kap a kazán.
Vagyis nagy hidegben több levegőt kap nincs folytva, de tavaszi befűtésnél hiába 70 0C os a kazán, ha nem kap levegőt, mert nincs hőigény az automata lezár. A túlméretezett kazán ebben az esetben nem túl előnyös.
Kedvenc forrásom szerint a füstgáznak min 2 sec-ig kellene a hőcserélőben tartózkodnia, akkor van elég idő a hőcserére. Mindenki kiszámolhatja a saját kazánnál a paraméterek ismeretében.
A kéményhuzat szabályozása ezt is megoldja, de erről Te többet tudsz.
A kazán fojtása akkor következik be, ha az éppen égő rakat légfeleslege alacsonyra korlátoződik. Mindenképpen kell átmenet a lefojtás és a normál teljesítmény között.
Ezt vezérelném a füstgázhőfok és a lambdaszonda jelek alapján.
Na ez az amin nem is kellett volna vitázni, olyan mint a 40 m-ről felszívott víz :)
Míg infrával mértem én is csodálkoztam milyen 400 fokos füstgázokról beszéltek, 230-nál többet még a külső íven sem tudtam mérni, pedig sokszor szinte a füstcsonkig ért a láng. Most már tudok...
Egyébként csak érdekességként hogy mennyire rétegződik a víz, a vízszintes 2"-os cső tetejében melegebb a víz mint az aljában pedig 5 centiről van szó. Ez is mutatja nagyon nem mindegy hol mérünk. A vízcső külső felületén pl. sosem fogunk pontos vízhőfokot mérni, ezért nem érnek sokat a csőre szorítható termosztátok. Nem azt mondom hogy nem működnek, hanem azt hogy csak kb.
Én "K" hőelemet vettem, abból is olyat amely 1300 fokig nem megy tönkre. Ha jól emlékszem 9 dolcsi volt az eBayon. 100 mm hosszú a benyúlása, kb. a 150-es füstcső közepéig ér be. Sztem ennél nem kell jobb.
Az belül simán lehet 350-400 fok. Amíg nekem sem volt belső érzékelőm addig én is infrával méregettem, 230 körül volt a csúcs, az most belsővel közel 500 fok.
Ha biztosan nem megy 400 fok fölé a füstgázod akkor használj Pt100-at, fillérekért van az eBayon, de sztem itthon is olcsón lehet kapni ipari kivitelt. Pt1000 felesleges, elvileg pontosabb, de füstgázra minek?
Pt100-ról feszültség átalakító elektronikáról rengeteg publikáció van
Készen is lehet kapni átalakítókat, de nyilván olyan hőfokszabályzó lenne a legjobb amely mérésre használja a Pt100-at, szabályzó valamint analóg 0...10V vagy 0(4)...20mA-es kimenete van. Na ezek a nem olcsó dolgok.
Ha jól tudom a sokak általk használt Sestos szabályzóból van 4...20mA-es kimenetű, ez gyakorlatilag használható 2...10V kimenetként is ha egy 500ohmos ellenállással lezárjuk. Kérdés, hogy mennyire szabadon lehet beállítani hogy mely áram értékekhez mekkora hőfok tartozzon. Ilyen áram kimenetű Sestossal még nem játszottam. Nekem olyan IFM szabályzóim vannak amelyeknek van 0...10V-os kimenetük, majd azokat szándékozom betenni.
Nézegetem a Pt1000-es fűsthő érzékelőt. Ez hőellenáláson megy a conrád árul illesző elektronikákat hozzá 0-10V. A Honeywell is forgalmaz ilyet (400°ig) de a Tech cég is ezt alkalmazza a vegyes és fagázas kazánok vezérlésére. Elképzelhető stabilabb v. egyszerübb elektronikát hozzá épiteni mint a "K" érzékelőkhőz?
Amig nem müködött a ketyerém nálam is ez volt, főleg begyujtás útán, papir-gyujtós ráadásul tele a kazán tehát nagy lángal ég ijenkor.
A ketyere beavatkozik: az alsó anlak 210° felett lezár takarék-ra (ez kb. 10mm rés), 235°felett a pillangó is zár 45°ot. Ez kb. 3/4 órát tart de közben hol nyit a pillanó hól zár viszont ez elég lassan cselekszik kb. 2 perc. (tehát mig egyik végletből a másikba megy, nem folyamatos)
3/4 óra után már csak az alsó szabályoz hol max ra hol takarékra, közben a szekunder ablak mindig 10mm-re nyitva. 160-180°alatt a szekunder is lezár 60-80°alat az alsó is lezár. Bizonyos értelemben folytás ez is de nem kormol egyáltalán, a viz 15-20 percre a begyújtás után 80°van.
Kérdésem: mikor nagy lánggal ég a kazán a füsthőfok felmegy 400 fok fölé, volt hogy elérte az 500 fokot, de ez még begyújtás után van 10-15 perccel amikor a víz még messze nincs 70-80 fokos. Mit lehet ilyenkor tenni? Gondolom ez varjúsegg fűtésnek számít. Valamin zárni kell, vagy a primer levegőn, de inkább a kémény pillangón. Akkor ez nem fojtásnak számít? Vagy nálatok mindenféle fojtás nélkül 250 fok körüli a füsthőfok?
Egyszerű a kazán nagyobb teljesítményű, mint a rácsatlakoztatni kívánt radiátorok összesége, nincs meg az összhang. Hamar fel fogja fűteni őket és utána folytott üzemmódban kell majd használni, jelentkezni fog a kátrányosodás, füstjáratok leszükülése, huzat csökkenése, stb. A kátrány szigetel is. Szerintem is a 25-ös bőven elég.
Volt egy zárlatom azon a fázison amin a rexek vannak(4db). A Kismegszakító lekapcsol, hibakeresés, kb 1 óra múlva megtaláltam a hibát, javítás mondom minden ok.
Visszakpcsoltam az áramot, az egyik rex PV sorában ezt látom: 008.9