Jól hangzik, csak a szokásos rúgjunk bele a soförökbe c. történet :)
A valóság: 17 éves az a kisfiú, a buszon ülő társai szerint nem elesett, hanem verekedett. A soför felajánlott neki orvosi segítséget, amit elutasított. Mivel közel volt az iskolához, megkérte, hogy menjen vissza, tegye rendbe magát.
Szombathely - Tapolca majdnem 100 km. Ilyen járatokon szerintem távolsági buszok járnak, amiken nem igazán jellemző az indításjelző. Nos milyen típusú busz lehetett és az fel van-e szerelve indításjelzővel?
Alapvetően mobilról szoktam járatot követni, ott is simán előfordult, hogy a térkép origójához dobta a valós járatkövetéses buszt. Tegnap este csak ilyet találtam. :D
Vagy ez is olyan mint a legutóbbi eset. Az utasok csak videóztak, videóztak de senki nem szólt hogy már a szőlőhegyet is régen elhagyták és rossz felé mennek.
Nem szeretnék türelmetlennek tűnni,de elég fura,hogy a mai napig nem sikerült helyreállítani a járatkövetést.Pont ebben a hideg,havas téli időben jönne jól,ha működne már végre újra.
Ahogy a cikk is írja valóban volt POS terminál Budapest-Szentes-Orosháza Volánbusz járaton is.
Egyszer sikerült is a buszon bankkártyával jegyet vennem.
Aztán jöttek a "ma még nem üzemeltem be a gépet/nincs készpénze inkább/elvitték javítani a gépet", majd végül a "kintmaradt a matrica, de már nincs is gépem" mondatok :)
A MÁV Startnál vehetsz jegyet az állomáson pénztárban/automatából kártyával, a jegyvizsgálónál a vonaton kártyával, otthoni számtógépről állomási/otthoni nyomtatási lehetőséggel, vagy okoseszközön bemutatási lehetőséggel kártyával és az ettől elkülönülő Vonatinfo app-ban csak mobileszközön bemutatással kártyával.
Utóbbi alapja az ún. JÉ rendszer, azt olvastam, hogy ezt tennék egységessé, kiterjesztve a buszokra is.
Az egész VOLÁN szakmára elmondható, hogy nem lépett még át a 21. századba - és mintha nem is akarna. Talán a Volánbusz villant néha némi innovációt, meg egy-egy vidéki cégnél van egy-két arc, aki magányos harcosként próbálkozik. Nagyon ráfér már a piacnyitás a szektorra.
Az irány jó volt, de Győrtől tovább is ment ezek szerint... Egyszer végigültük a Bp-Sopront oda-vissza fotóstársakkal. (Talán elővételes retúrt vettünk.) Régi szép idők. Se közvetlen busz, se kártyás fizetési lehetőség...
Úgy rémlik, hogy a mostanában állami támogatással telepített mobil termináloknál 1 % a jutalék, és díjmentesek a terminálok. Azt tapasztalom is, hogy mostanában olyan "istenhátamögötti" helyeken, falusi kiskocsmákban is megjelentek a terminálok, ahol a kiutazások során egy-egy kávét meg szoktunk inni, és korábban csak kp-val tudtunk fizetni.
Még a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején, amikor Pécs-Szeged között ingáztam naponta, a Mohács környéki utasok közül sokan rászoktak a kísérleti chipes bérletre, amit a pannonos BUSCOM-ok tudtak olvasni. Akkor azt gondoltuk a sofőrökkel, hogy pár éven belül általánosan elterjed a chipes, érintős fizetés. nagyot tévedtünk. Illetve elterjedt, csak nem a buszokon.:-)
Kb. 10 éve próbálkoztak a Volánbusznál ilyennel a távolsági vonalak némelyikén. A Bp-Győr volt talán az első, de jutott a Bp-Nagyatádra is. Az atádin egyszer - miután kiszerelték a bankkártyához szükséges technikát - rákérdezett fülem hallatára valaki, hogy volt-e már utas, aki bankkártyával fizetett volna. Mondta sofőrbá, hogy egyetlen diáklány, 1500-2000 Ft közötti összeget fizetett volna. Kérdezte tőle sofőrbá, hogy nincs-e készpénze. Aztán életében ennyire boldogan nem váltott föl tízezrest. Akkor még nem volt ez a csak odaérintem a kártyát rendszer. Meg nem is a kártya lehúzásával eltöltött idő volt a sok, hanem az a rengeteg adminisztráció, ami ezzel járt. Meg előtúrni a jegyzeteket, ami az oktatáson készült, hogy mit hogyan kell csinálni...
A bankkártyás fizetésre vonatkozó megjegyzésemet magyar viszonyokra gondoltam, még ha ez nem is derült ki belőle, bocsánat! Nem tudom pontosan, mi most a helyzet, én eddig nem próbáltam, mert tudtommal nem lehet, de lehet, hogy csak én maradtam el? A Volánbusz honlapja szerint "egyes bankkártya terminállal felszerelt autóbuszainkon" lehet bankkártyával fizetni, de más infót nem találtam, még azt sem, hogy mely vonalakon fordul elő ilyen. Hirdetve biztos nincs.
Amit megszoktak és működik (valahogy), azt nem biztos, hogy lecserélik - ez innen nézve furcsa lehet, de nem a buszon fizetés az egyetlen dolog*.
A nagyobb városokban persze ott is terjednek az érintésmentes kártyák.
De a kisebb helyeken szerintem ez senkit nem érdekel. A közlekedést elsősorban azok használják, akiknek nincs autójuk: nyugdíjasok vagy szociális támogatásból élők. Ennek megfelelően a szolgáltatás a helyen gyalázatos színvonalú, és senki sem siet. Ami autóval negyed óra, az a busszal kettő. A busz cikkcakkban bejár minden utcát. Ha a néni három nagy szatyorral száll fel, akkor a busz megáll, letérdel, megvárja, míg a néni behordja a szatyrait, közben kedélyesen elbeszélgetnek a sofőrrel, aki esetleg segít - és eltelik három perc. A következő megállóban, ahol a néni leszáll, ott meg szintén. A kerekesszékest a magaspadlós buszra lift emeli fel, az se 10 másodperc. Emellett az, hogy egy-egy fizető utas összevakarja az aprót, már nem sok vizet zavar. Meg többnyire nem is ebből él a cég.
Volt olyan busz, ahol egyszerűen egy perselybe kellett dobni az aprót (nem a szokásos "botba" vagy kürtőbe, hanem tényleg egy malacperselybe, és senki nem számolta, hogy mennyit.)
* Amerika elektronikus fizetés terén bizonyos szempontból kőkorszak.
A hitelkártya nagyon korán megjelent, még bőven a számítógépes korszak előtti időkben, és talán épp azért, mert eléggé megolt benne a bizalom, az elektronikus kártyák valahogy kimaradtak, ritkaságszámba mennek. Amikor nálunk már rég mindenki bankkártyázott, legalábbis a nagyobb helyeken, akkor ott még volt olyan hely, ahol mechanikusan nyomták át a hitelkártya-adatokat indigóval.
Na meg ott a csekk. Lakbért stb. alapvetően azzal fizetsz, de a boltban is vehetsz úgy ásványvizet.
Ezt ugye csak annak illusztrálására írtad, hogy van a világon a mienknél jóval kevésbé utasbarát gyakorlat, és nem azért mert követendő példa. :) Ez számomra már nagyon szélsőséges megoldás. Ha bevállal egy kis ráfizetést, akkor sem utazhat?
A buszon bankkártyás fizetés lehetősége egyébként miért nem terjed? Kevesebb készpénzt kellene kezelni, és lenne egy alternatív lehetőség az ilyen esetekre. Nem éri meg a szolgáltatónak? Vagy lassabb lenne a felszállás, mint most?