Nem szórakoztatlak tovább, többet ér az időm... (számomra)
A vita elkerülése végett és a rend kedvéért, tételezzük fel, hogy neked van igazad és én tévedek, akkor szerinted/szerintetek ez a megfelelő stílus és hangnem az ellenvéleményetek kinyilvánítására?
"Elég-e egy kondenzátor az égővel párhuzamosan, és mekkora? Vagy valami félvezető eszköz, ami levágja a tranzienseket?"
Jó gondolat, de ha ez egy egybeöntött lámpácska, akkor nincs sok esély ara, hogy odaférsz közvetlenül a led diódához egy kondenzátorral, a lámpából kilódó vezetékeken viszont lehet hogy 230V váltófeszültség van, oda viszont egész másféle alkatrész kell a tranziensek ellen (pl egy földelhető áteresztő zavarszűrő kondenzátor).
De egy led korai halálát okozhatja az is, hogy az optimálisnál magasabb feszültséget kap (túl nagy árammal dolgoztatják).
A kábelen mennek át fűnyíróval a száraz fűben. Persze semmi se történik akkor. Node 2 héttel később amikor ugyanazzal ugyanott vágják ugyanazt a füvet, csak nem foglalkoznak azzal, hogy a hajnali harmat még nem száradt fel teljesen, hát jól megaszhatja a kezelőt az áram.
"Ha átdugtam a konyhában lévő egy fázisú fi relével védett konnektorba, normálisan működött bekötött védőfölddel is."
Na EZ volt a legokosabb kísérleted :)
Ha ugyanaz a fűrész ugyanazzal a hosszabbítóval az egyik FI relét MINDIG leveri, a másik (látszólag ugyanolyan képességű) FI relét viszont SOHA nem veri le, akkor én elsősorban hibás (vagy csak túlérzékeny) FI relére gyanakodnék.
A FI relékre ráírt milliamper érték csak egy maximális áram, ezt elérve mindenképpen le kell kapcsolnia, de van egy megengedett gyártási szórás, tehát egy hivatalosan 30mA-s FI relé a valóságban lehet talán akár mindössze 18 milliperes is (nem tudom, hogy mennyi a megengedett szórás, gondolom komolyabb gyártóknál kisebb, occó kínai terméknél meg véletlenszerű).
Lehet, hogy a te fűrész+hosszabbító párosításod együttesen mondjuk 25 milliamperes lökést produkál kikapcsoláskor, a 3 fázisú 30 milliamperes FI reléd viszont a valóságban csupán 22 milliamperes, tehát nem hibás, csak túlságosan érzékeny a te (occsó zavarszűrő kondenzátorral felszerelt) fűrészgépeddel súlyosbított (ezer helyen szigszalaggal foltozott + csuromvizes) hosszabbítódhoz képest.
Ezen felül léteznek olyan FI relék is, amelyeket kimondottan úgy gyártanak hogy fokozottan érzéketlenek legyenek a nagyon rövid idejű (impilzusszerű) hülyeségekre még akor is, ha azok túllépik a 3 milliamperes határt. Lehet, hogy a te egyfázisú FI reléd ilyen okos/flegma típus, a 3 fázisúd viszont a legapróbb hibára is ugrik.
Szóval a FI relék között jelentős szórás van nemcsak áram-érzékenységben, de idő-érzékenysében is.
Tehát úgy gondolom, hogy valószínűleg
- egyrészt a hosszabbítódnak is van valamennyi saját illegális áramszivergása a föld felé (próbáld ki mindezt egy másik hosszabbítóval is!)
- másrészt a fűrészed zavarszűr kondenzátorát sem igazi szakemberek tervezték/gyártották,
ez a két dolog összeadódva okoz kikapcsoláskor egy olyan áramszivárgást, amit az okosabb/pontosabb FI relé nem vesz komolyan, de egy idegesebb fajta már igen.
"1F-ú cuccot nem védünk 3F-ú védelemmel, mert amint a terhelés a 3F-on aszimetrikus, azonnal levág."
Rosszul tudod.
A FI relé csak a rajta átfolyó összes áram pillanatnyi eredő értékét figyeli. Ha 3 fázisú FI relé két fáziságán nem folyik semmi áram, a harmadikon meg mondjuk folyik 3 amper ÉS ezzel egy időben a nullán is folyik 3 amper, akkor az teljesen normális üzemmód a FI relé számára, ezért nem fog leoldani, pedig aszimmetrikus a terhelés a három fázison.
Családi házak és lakások tízezreit védi egyetlen darab háromfázisú FI relé, mégsem csapódnak le attól, hogy pl felkapcsolod a villanyt a budiban, pedig már ezzel is felborítod a három fázis szimmetriáját.
Igen, folyton egy buta vasmagos kismegszakítónak titulálja mindenki szerencsétlen eszközt, pedig nem az.
Tudom mire akarsz kilyukadni, de csak akkor lenne igazad, ha a motor a kapcsoló elengedésekor azonnal megállna, de nem ez történik, hanem megszűnik a fázison a terhelés felvétel, de a motor még pörög (viszi a lendület), ezért "visszarúg", így felborul az egész rendszer, nem egyenlítődik ki a 3F terhelés különbsége a nullán...
A kerti kütyük (fidesz-hosszabbító, sövénynyíró, fűnyíró, stb.) általában IP65/IP64/IP55(ez már nagyon tecsós... :) ).
A baj inkább az, hogy az emberek arra lusták, hogy -mint ahogyan én az imént tettem- egy cigi és egy kávé (egyik fogyasztása sem ajánlott :) ) mellett kiguglizzák a wiki-ről tapitelivel, hogy melyik szám mit jelent, inkább megkérdezik a barkácsárúházi eladót. :)
"A gép elindult, és levágtam vele egy ágat. De amikor leállítottam, leoldott a 3 fázisú fi relé."
A bejövőn van neki csak 4P-ú FI, az ment le. Erre céloztam, hogy 1F-ú cuccot nem védünk 3F-ú védelemmel, mert amint a terhelés a 3F-on aszimetrikus, azonnal levág.
Mert neki befolyt -mondjuk- L1-en 4Amper és ez ki is folyt a nullán, közben lehet hogy L2-en meg elindult a splitt klíma, tehát a mágneses terek nem oltották ki egymást, mivel a terhelés aszimterikus volt, így levágott.
Kettő szigetelésű cuccot lehet szabadtérben használni, ha az IP védettsége ezt megengedi.
Nem teljesen. És megint visszajön a kedvenc topictéma :) Fűnyírózni például szeretnek nedves füvet, hiába tilos. Sőt, szeretnek átalmenni a fideszsárga hosszabbítón is fűnyíróval, ami így rendszerint megsérül, dehát működik az. Az FI ilyenkor is leold, ha másfelé/másfelől kóriszál az áram, mint a fázis és a null között. Biztos ismersz te is fűnyírórázásos eseteket. De nem, nem dugják be még ezután sem a konnektoros FI-t... Hát ezért kell azt eleve beépíteni, akkor nem tudják kihagyni.
Pont ezt akartam én is kérdezni. Szerintem az csak egy sima kettős szigetelésű műanyagburkos lehet mint az összes sövénnyíró, kéziszerszám, fűnyíró. Vízben, esőben-után eleve tilos használni.
Igazad van,nem cizelláltam a hozzászólásomat.Természetesen üresen nem a névleges áramot kell elérni,hiszen akkor túlgerjesztettem volna a motort,aminek a hangja sem egészséges, hangosan búg.
Ha kevés a kondenzátor akkor csendes,lassan pörög fel, de terhelésre lefullad.
Szerencsére a háromfázisú motor kondenzátorral való indítgatása kezd kimenni a divatból, a frekvenciaváltóknak hála.
Nem idegesítesz, csak a világon mindennek oka van... (ok-okozati összefüggés ;) )
Azért vannak úgy a sorkapcsok kiosztva, ahogyan mert abban is van némi logika ha megnézed, aláírom, hogy a problémára a megoldás nem a legelegánsabb, ám "elfogadható" rondaság (nulla sorkapcsok kiosztására gondolok). Ez -így első ránézésből, telefonról- egy világítás betáp szekrénynek látszik. Ezeknél a szekrényeknél már el szokott fogyni a pénz és sajna az ember igen gyakran abból főz, ami a kamrában van...
A lényeg: A kedves mélyen tisztelt mérnök úr nem a saját tudása villogtatása képpen helyezte oda a sorkapcsokat, hanem azért, hogy átlátható legyen (bár a kedves villanyszerelők - tisztelet a kivételnek- nem mindig ugyanoda kötik vissza hibakeresésnél az ereket, hanem ahova elér...). Van benne logika, az egy kismegszakító csoporthoz tartozó nullák és fázisok egy "kupacban/helyen" vannak, az hogy a közösítőre már nem futotta, az csúnya tervezési hiba (pénzügyi).
A legjobb megoldás, ha csinálsz egy külön nulla elosztó kapocstömböt, ahonnan minden blokk első FI-je megkapja a nullát és a fázist és onnan viszed tovább a fenti tömbre.
Egy 3 fázisú 30 mA-es fi relét szereltem fel a szabadban és a műhelyben lévő lámpák, konnektorok védelmére. A vizes helyiségeket, (konyha, fürdőszoba, és a bojlerek) külön-külön egy-egy darab egyfázisú védi.
A napokban használni akartam a kertben egy villamos ágvágót, körülbelül 40m-nyi hosszabbítóval. A gép elindult, és levágtam vele egy ágat. De amikor leállítottam, leoldott a 3 fázisú fi relé. Némi kapcsolgatás után megállapítottam, hogy mindig leállításkor old le. Ha hosszabbító nélkül közvetlen a 3 fázisú fi relével védett konnektorba dugtam az ágvágót, nem oldott le. Ha kikötöttem a hosszabbító védőföld erét, úgy jól működött a kertben is. (A hosszabbító erei között, igaz kis feszültséggel mérve, nagyobb, mint 200Megohmot mértem). Ha átdugtam a konyhában lévő egy fázisú fi relével védett konnektorba, normálisan működött bekötött védőfölddel is.
Mivel védőföld nélkül nem szívesen használnák szabadban egy gépet, a konyhából meg nagyon alkalmatlan lenne kivezetni, nem tudom mit tegyek. Szereljek fel egy külön fi relét csak ennek a gépnek, (a sövényvágóval és a körfűrésszel nem áll fenn ez a probléma), vagy van valami egyéb megoldás a problámára?
Először fordulok elő itt. Egy villanyszerelő fórumot kerestem, ahol választ kaphatok a problémámra. Erre a fórumra bukkantam. Elnézést, ha nem itt kellene feltennem a kérdésemet.
Van egy Grundfoss búvárszivattyúm nyomáskapcsolóval. Egy kapcsolóval tudom elindítani, amikor szükséges, ezzel a kapcsolóval kapcsolom a fázist a nyomáskapcsolóra. Annak a jelzésére, hogy be van kapcsolva, ez a kapcsoló egy LED lámpát is bekapcsol.
A problémám az, hogy ez a LED égő gyakrabban meghibásodik, mint amilyen élettartam elvárható egy LED égőtől. Arra gondoltam, hogy talán a szivattyú motor indításakor és főleg a megállításakor keletkezik valamilyen túlfeszültség. (Bár a szivattyú egy transzverteres, lágy indítású típus).
Van-e valakinek tapasztalata, mivel lehetne megvédeni az égőt? Elég-e egy kondenzátor az égővel párhuzamosan, és mekkora? Vagy valami félvezető eszköz, ami levágja a tranzienseket? Lehet-e valahol ilyen védőeszközt kapni? Valami kis méretűt, ami elfér a lámpa talpa alatt, vagy a nyomáskapcsolóban, esetleg a falon lévő dobozban? Nem olyan védőeszköz, mint egy villámvédő, ami megvédi az égőt, önmaga meg tönkremegy, hanem valami sokszor használatos.