ha jol latom a MX5 NA-nal (ami nekem van) es az NB-nel ugyanaz az alkatresz ==> beszerezhetöseg es allapot mar remenytkeltöbb.
amin vizsont vacsorakeszites kozben elmelkedtem, hogy mi lenne, ha ujra szetszednem, kiszednem onnan a zsirt, összeraknam ugy, h a kimart resz essen a lyukak möge es a lyukakon szereztul feltoltenem pl. dirko-val vagy mechanikusan bonthato(alacsony szilardsagu) menetrögzitovel. Nem hiszem, h egy balesetnel emiatt ne csuszna egymasba
Nincs a gondolatmenetedben hiba, viszont feltételezi azt, hogy a csapágy belső gyűrűi és a kerékagy között olyan szoros az illesztés amit nem tud eltolni egy mondjuk 250 Nm-es meghúzási nyomaték, hanem nagyobb kell a hézag beállításához. (amennyiben a két belső gyűrű tökéletesen egymáshoz szorítását annak tekintjük). Ami viszont biztosan nem igaz, mert kisebb erővel szoktam bepréselni az agyat a csapágyba, elég hozzá egy 22-es menetesszár.
"az a radialis illesztesu, radialis terhelesu feltengely ricni. . , huzd mar fixre, hogy ne lotyogjon... :)"
Megfontolandó szempont. Továbbra is tartom, hogy az említett kétsoros ferde 45fokos hatásvonalú csapágynak nincs igénye rá. Viszont a féltengelycsonk illesztése elég laza és, hogy ne verődjön ki szükség lehet ennyire.
csapagyhezag mar lehet beall 50Nm-nel is.. de az nem stabil.
rezeg, meleg.. stb..
viszont eleg massziv hogy illesztes ~valtozas nelkul elbirja a 290Nm-et is.
aminek nem mindegy.. az egy fassag.
az a radialis illesztesu, radialis terhelesu feltengely ricni. . , huzd mar fixre, hogy ne lotyogjon... :)
roviden,. es sarkitva. (SK velemeny )
nem a csapagy igenyli a nagy lehuzasi nyomatekot.. hanem a hosszbordas feltengely csuklo.
-------------
vagy tevedek..es megis a csapagynak kell.
mert gen2. csapagyrendszernel ahol a csapagyfeszitest preselesel allitja elo. (eloszerelt csapagy/tengelycsonk egyseg ) mar eleg a radialis feltengelyt ~70Nm-el meghuzni.
Elvileg a belső gyűrűnek nincs rugalmas deformációja, ha bármilyen erővel össze van szorítva, de fix kötéssel ,akkor úgy marad, nem csúszhat el egymástól. Bármilyenen értem a bármilyen kicsit. Azt az oldalsó G ből eredő erőt a csapágy golyók viszik át a külső gyűrűre és ezzel a futóműre. A két gyűrűn ez minimálisan jelentkezik.
Mondjuk azért én még vájkálnék egy kicsit a felvágott belekben :)))
Tényleg érdekel a kérdés. A csapágy rá van préselve a tengelycsonkra. Szerintem kb H7/h7 az illesztés. Egyértelmű, hogy ha nincs rögzítve mindkét vége akkor egy idő múlva ez nem elég és a két gyűrű szétcsúszik. Tehát a végére kell a féltengelyanya és a bekalapált horony.
A kérdésem viszont az, hogy miért kell hülyére húzni? Nekem pl 290 Nm van előírva. Az én elképzelésem szerint viszont akár 100 is bőven sok lenne, mert már valójában 20 sem engedné eltávolodni egymástól a gyűrűket.
ennyi muszaki hozzaertesel.. remelem nem te javitod..
..es kozlekedsz forgalomban,.
az a csapagy egy duplasoros radiax csapagy, amiben bele van preselve a tengelycsonk, es az csapagy/tengelycsonk egyseget -fixre - a feltengely anyaval huzod.
ha az anya nincs. csak az csapagy illesztes tartja ideig/oraig helyen a rendszert,.
NINCS szabadon csuszo feltengely.
a ricni vegen egy csapagyon felfekvo vall van.. a masik vegen a tengelycsonkon felfekvo anya.
ez tartja ossze a duplasoros csapagyat.
befejeztem.
nem azert mert nincs kihivas a kerdesben,..
hanem mert bugarhatuzol egy nyilvanvaloan hulye megkozelitesben,.
Be van a duplasoros nagy kan csapágy préselve a csonkaállványba, majd hátulról még zégerrel biztosítva is. Illetve a csapágyba szintén préselve a kerékagy.
Aminek a belső része egy végig ricnis "cső", ebbe csúszik szabadon a féltengely, minden kúposság, erőlködés, vagy különösebb "felfekvő felület" nélkül (márpedig az kellene ahhoz, hogy "összefogjon"-"összehúzzon" bármit).
Legalábbis itt én ezt látom, és ha ki van huzva a féltengő és leszedve a komplett fék, akkor sem jön semmi egy centit sehova sem, mint látszik itt a helyén meg sem szerelhető, le kell venni a csonkaállványt a kerékcsapágy cseréhez, és műhelyprés+célszerszámok.
hmm a gondom, az h ujonnan ilyen csak gyariban van. hasznalt meg lutri.
a huvelyen van 4 furat amikben minimalis muanyag van ontve. (90 foban alrebb meg ki van marva a tengely. lehet hogy rosszul gyartottak es az egesz kimart resznek tele kene lennie muanyaggal??
2, problema: kormanykoztestengelynek/teleszkoprudnak (kormanyoszlopban a 2 kardancsuklo kozotti bordazott tengely/huvely, ami balasetkor osszecsuszik) jateka van.
3, eddigi: kiszedtem, megpucoltam, ujrazsiroztam ==> mar nem hallahto a kopogas, de a jatek (nyilvan) megmaradt
4, kerdes: mit lehet ezzel csinalni? (a cseren, fixrehegesztesen es a satuban ovalisra nyomason kivul)
(pl. felmelgiteni autogénnel es visszahüteni?? (hegesztesnek is összeszokott huzodni az anyag)
Amig a pirosra karikázott csavart nem huzod ki (felfelé..!!..annyi helyen vissza hogyan?!?) addig kifelé nem jön a kar egy centit sem.Vagyis "lazitani"? nem tudom mi értelme..lefelé simán le lehet nyomni a kart csővel, lánccal, bárhogy.
Márpedig ez a baj, nem lehet a csonkaállványt puszta kézzel akkora erővel nyomni befelé, hogy lent a gömbfej visszataláljon a helyére. Nem a gömbcsukló végállásnak a szöge baj itt, az kb mindegy, messze nincs kikoppanva mikor egyáltalán esély van beletalálni.
Szabadon (szétakasztva) a csonkaállvány alja ~2 centivel kijjeb van rögtön, (képen látszik is) és hiába használnak több videóban spanifert meg minden szüzmáriát, látszik, hogy ott is küszködnek eszetlenül, mert az életben nem megy a helyére.
Mégpedig azért nem, mert a féltengely az nem egy fix hosszu valami. Most, hogy szétesett a csukló és teljesen ki lett szerelve, láttam mi van a csuklóban.
Többekközt egy olyan rugó, hogy kézben 2mm-t tudom nyomni max.Rátehénkedve talán fél cm..
Namost ezt nyomja folyamatosan össze befelé a dolog, egyszerűen bizonyos előfeszültség alatt van folyamatosan a tengely, ami rádásul nyeklik, nyaklik, és azt a feszültséget befelé tolva a csonkaállványt létre kell hozni az összeakasztáshoz.
A féltengely anya az kb 'dísz' (pedig még el is van ütve, nehogy leforogjon(?lol), az autó a végtelenségig menne nélküle is, mert akkora előfeszültség van a tengelyben és a karban mind2 odalon, hogy eszébe nem lenne a féltengelynek kicsúszni befelé több centit(!) a kerékagyból,...talán teljes kitekert kormánynál történne valami.., de kétlem.
Hát, ki sem könnyen jön az alsó gömbfej, ha összehúzás ha nem, ....de visszatenni, az maga a rémálom.
Nem számítva ,hogy vagy berohadt, vagy inkább valami barom menetragasztót kent a monortartó bakon lévő féltengely vezetőcsapágy és a háza közé, így ahelyett ,hogy kibujt volna, szétesett a féltengely a csuklónál. Le kellett szedni a bakot, benne a kistengely darabbal és kint kikalapálni..élmény volt.
Azt most megértettem, mi az, hogy bele van bujtatva az alsó kifli kar a bölcsőbe...nemtudom hogyan nem láttam a hátsó megfogatását :-/