Az előbb beszéltem vele -- nem szoktam reagálni az ilyenféle badarságokra , de ennek voltak új elemei , úm. a lakott területen kívül-belül dolgok , miegymás . Felhívtam , hogy honnan vette ezeket a szabályokat . Azt mondta részint az NKH honlapján , részint ilyen-olyan internetes oldalakról .
Egyébként nagyon normális figura , átküldöm neki a jogszabályokat és kijavítja a szöveget . Tervei szerint eljön a doromlási találkozóra is 2 hét múlva .
Amikor 2 éve 500 ezerért árulták Hódmezővásárhelyen akkor mintha nem emlegették volna ezt a gyanúsan alacsony futásteljesítményt . Pedig vélhetően azóta is tolhatták bele a kilométert . Hmmm ...
Azt megelőzően 2014 április végén Szegeden kereste új gazdáját , már akkor is volt rajta rendszám . És szinte senki sem használta . Csodálatos !
Nekem is van egy régi kocka Aixam-em, papírjai nincsenek, azt nem sajnálnám átalakítani 3 kerekűre. Ha lesz egy kis időm, megnézem mekkora meló kicserélni a hátsó lengőkarokat.
A háromkerekűsített Ambrád stabilabb volt, mint egy Sulky vagy egy Ape?
Ez engem is érdekelne. Elméletileg az elöl két kerék stabilabb, mint a hátul két kerék.
Jogos kérdés , de a fene tudja . Az a gond , hogy én már közel negyedszázada járok különféle háromkerekűekkel , és elég jól érzem a határokat .
Még a legelső hetekben készpénznek vettem amit a bátyám a saját kék ApeCarjának a stabilitására mondott -- márhogy : Nem lehet vele felborulni ! -- és megspórolandó a visszakapcsolást kicsit lendületesen robogtam be a Kadarka utcában egy kereszteződésbe . Persze az a dög rögtön felemelte jobb hátsó kerekét , és mivel nyomtam neki rögtön fel is bőgött . A tolóerő ezzel megszűnt , a masina rögtön belassult ( emelkedő is volt ) , vagyis hatalmas csattanással visszatette a pörgő kereket az aszfaltra -- és ment tovább , mintha mi sem történ volna . Nekem meg meg majd kiugrott a szívem ...
A másik kétkerekezés a saját ApeCarommal történt , jöttem haza a kertből , utasom volt , rakományom nem , és a védett útról balra befordulva úgy tűnt : a stoptáblás elsőbbségemet nekem egyébként megadó Ladás nőci elkezd lassan előrefelé kúszni , miközben én fordulok be előtte . Kicsit korrigáltam a kanyar ívén , és akkor volt olyan érzésem , hogy a belső íven forduló balos kerék felemelkedhetett az útról . Mivel motorfékkel gurultam ezért egyéb zaja nem volt , az utasom észre se vette a dolgot , csak nekem van ilyen érzésem . A platós nagygéppel ez volt több évtized hozadéka .
A Sulkyt egyszer emeltem két kerékre -- talán az orra is leért akkor , de megállás nélkül visszatettem és száguldottam tovább . Érdekessége a fentebb írt 3 alkalomnak : mindig a védett útról történő lefordulásnál volt a kaland .
Igazi háromkerekűvel nekem több zűröm nem volt , de a Sulkyt ismerősök ( rendes jogsival felszerelt lányok ) egyszer szintén felbillentették úgy , ahogy én : vagyis letette az orrát ( sarkát) a betonra , majd visszazöttyent magától ; illetve kamasz tanítványaim borították az oldalára egyszer .
Ezzel szemben az ikerkerekesített Ligier soha semmit nem produkált , viszont nagyon "nyúlósan" viselkedett mindig . Mintha folyton puha lett volna az egész hátulja , folyton lustán billegett az egész kasztni . Kanyarban nagyon lehetett érezni , hogy a hátsó sarka alatt kerék : emelkedett az orra ( tolta föl a kanyarstabilizátor nélküli rugó ) a hátulja meg vészesen közeledett az aszfalthoz .
Ezek alapján , meg a saját statikai feltételezések szerint is az elől kétkerék lehet a stabilabb . Bár sohasem próbáltam , de számomra egyértelmű : az elől egykerekű technikát legkönnyebbem úgy lehet felbukfenceztetni , ha az ember éles kanyarban beletapos a fékbe . Az elől kétkerekű verzió erre vélhetően kevésbé érzékeny , mert ennek ellentétes párja az éles kanyarodáskor megejtett intenzív gyorsítás lenne -- amikor is a nyomaték átfordítja a járművet feltámasztatlan ( kerék nélküli) sarok felett .
Ebből persze adódik a kérdés , hogy akkor miért az elől egy-hátul kettő rendszer az elterjedtebb . Véleményem szerint egyrészt a hagyomány : az Ape-féle szerkezetek egyértelműen a kétkerekű motorkerékpárokból fejlődtek ki , a hátra szerelt bővítménnyel , ugyanis könnyebb a meghajtást megcsinálni -- ráadásul esetenként csak egy kereket hajtottak hátul ezek a ( főként házilag készült) masinák -- mint áttételes kormányművet . Az Ackermann kormánymű a mai napig érzékeny része a kocsiknak , az öreg járgányokon lehet küszködni a lötyögésekkel-holtjátékkal műszaki előtt . De ha valaki megnéz egy gyerek-gokartot , azon is van kotoncolás bőven . Azonfelül egyes jogszabályok is tiltották az áttételes kormányművet , a motorkerékpárkénti kedvezményes besorolás feltételeként . Még anno 10 éve a Nagy Mopedautós Háború idején az NKH vízfejűi is ezt kántálták . Ezek a háromkerekűek jobban ellenállnak a tuningolási dolgoknak és felelnek meg a hatóságok által megkövetelt alacsonyabb végsebességnek -- ahogy mondani szoktam : kevés sebességkorlátozás hatékonyabb a három keréknél .... A darázstengelyes , középen csuklós , elől két kétkerekű , merevtengelyes szerkezetek kormányzása nehézkes , és csak alacsony sebességnél biztonságosak .
Nyilván az se véletlen , hogy a háromkerekűek vezetéséhez jobbára motorkerékpáros jogsi kell .
Ennél az 50-60-as sebességnél kellő körültekintéssel a 3 kerék uralható .
Tavaly ősszel írtam a jószerivel beindíthatatlan Yanmar motorról . Bátyám szétszedte , leküldte nekem megszakértésre . A legfelső gyűrű megszorult a koromban , teljesen le volt ülve . Sikerült kiszabadítanom , kitakarítottam a hornyokat , és nagy merészen az eredetileg tervezett gyűrűzést is elhagytuk , újra összeraktuk az eredeti alkatrészekkel . Kopásnyom a hengerfalon nem volt , és hüvelybe visszarakott kopasz gyűrű hézaga is nagyon kicsi volt . Nyűgös dolog a gyűrűvásárlás , mert a Yanmar is ( hasonlóan Kubotához) nem párhuzamos falú gyűrűket használ , hanem trapéz alakút , vagyis a gyűrűnek a hengerfal felé néző része picit szélesebb , mint a horony alján levő ; ez állítólag a kokszosodás ellen alkalmazott technológia . Hogy mennyire hatékony azt nem tudni -- bár itt nálunk a JDM-ben éppen a korom győzött -- de a gyűrűvásárlást megkavarja , mivel utángyártottban csak párhuzamos felületű gyűrűk kaphatók . A gyári trapéz metszetű pedig drága , illetve nehezen (sehogy ? ) beszerezhető . Gyakran alkalmazott megoldás a hazai felújítási gyakorlatban a dugattyúkban a gyűrűhornyok átesztergályozása a kapható profilú gyűrűkhöz .
Tegnap beszéltem bátyámmal , összerakta a motort , megy és nagyon jó erőben van , hozza Yanmaros vehemenciát, vagyis a temető előtti emelkedőn bőven 50 fölötti tempóval vágtázik fel a járgány -- amire az Aixamek sosem képesek .
Talán rendben lesz . Mindenesetre aki ilyesféle indítási nehézségeket tapasztal az nézze meg : nem ragadtak-e bele a kokszba gyűrűk ? Persze ehhez szét kell szedni az egész motort ...
lessz -e az iden mopedautos találkozo? es ha lessz akkor mikor es hol?
Jaja , jogos kérdés , nyakunkon a szezon . Részemről a felállás a hagyományos , vagyis két doromlási , és egy balatoni -- Trabantosokkal közösen -- találkozóban gondolkodom . Ez utóbbival van a bökkenő , mert korábbi helyszín Bakali volt , de azt a kempinget elprédá , izé ...elpriva , azaz eladták -- hiába , vannak még tehetséges gázszerelők -- és így új helyszínen leszünk . A pontos helyszín nem ismert , de ugyanahhoz a céghez (Balatontourist Kft) és ugyanahhoz a vendéglátóhoz ( Huszár Róbert kempingvezető ) megyünk . A pontos cím később kerül meghatározásra .
2017 június 10. Doromlás , Gátőrház ( Bogyiszló ) Regionális Találkozó
2017 július 29. Keszthely , Nyári találkozó Trabantosokkal közösen
2017 augusztus 26. Doromlás Gátőrház ( Bogyiszló ) Regionális Találkozó
A találkozók főnapja mindig szombat , de mindhárom alkalommal van lehetőség egyénileg egész hétvégésre bővíteni a programot . Ha valami kérdés merül fel jelezzétek : 30/922-08-72
Sajnos kerék felrakáskor az egyik tőcsavar eltörött. Az lenne a kérdésem, hogy hol lehet venni Aixam 400hoz ilyen méretű tőcsavart, mert sehol sem találok!?
A mopedautó szerelés rejtelmeit innét szoktam ellesni. Én segítséggel, és persze muszájból szerelek. Az elmúlt 2 napban festettem, boroztam, boroztam, festettem és boroztam. /Utána meg poroztam/ Köszönöm szépen a válaszokat.
próbálgasd: írj pár betűt utána "Kiválasztom a képet " ,utána "beilleszt" és "előnézet" . Ha nincs a kép az írt betűk mellett ,akkor nem jó , ha ott a kép a betűk mellett , akkor jó és "elküldöm " vagy "mégse " ,ezzel törlöd.
De a Tasso-ból se hagyták ki a tartályt . Ráadásul nagyon jól kötötték be az egyik csövet -- nagyon szépen kilégteleníti a rendszert . Úgy látszik az olaszok adtak erre .
Ha kevés a víz, még a szokásosnál is gyengébb a fűtés. A fűtéscsapot nem szabad nyáron se elzárni, és érdemes rendszeresen ellenőrízni, hogy meleg levegőt fúj-e be. Vagy be lehet építeni egy vízhőfokmérőt...