Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Sárgarézből is ugyan olyan jó lesz (illetve ugyan olyan rossz, lassú).
Annyit javíthatsz a gyorsaságon hogy ha a merülőhüvelyt függőlegesen teszed és olajjal feltöltöd így jobb lesz a hővezetés a hüvely és az érzékelő között. Köztudott, hogy a levegő rossz hővezető és ha a merülőhüvely belső felülete és az érzékelő külső felülete között levegő van akkor számolni kell a mérés "lustaságával".
Miért nem veszel olyan érzékelőt amely a megfelelő hosszúságú és menetes nyaka van? Azt csak be kell tekerni és kész, 1-el kevesebb a hőátmenet. Merülőhüvelynek ott van értelme ahol nem lehet leengedni a mérendő közeget és úgy kell cserélni érzékelőt vagy pedig agresszív folyadékot mérünk amely megenné az érzékelőt, de a merülőhüvely megvédi (ha olyan anyagból van).
Érdeklődni szeretnék, hogy ki hogyan tüzel vegyestüzelésű kazánjában.
Az én rendszerem: 6 tagos vegyestüzelésű kazán VTC511 60°-os szeleppel, 800 liter puffertartállyal. A fűtési kör termoszelepes, kézzel tudom állítani a fűtővíz hőmérsékletét.
A ház 120nm. és 10 darab radiátor van.
Az érdekelne, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni ezt a rendszert, ki hogyan állítja be a huzatot, termosztátot, ilyesmi...
Az nem lenne vajon jó megoldás, ha csak egy hőcserélő lenne és a bojler eredeti csövein keresztűl történne a a friss használati víz betáplálás és a kivétel?
A hőcserélőn keresztül pedig a pufferből kapná a meleget a bojler.
Na szoval vége a mecsnek. Ha jó áron tudsz Belimohoz jutni 2 db ugyan azt profibb modon elvégzi mint az én grillforgatóim (mivel eleve van benük végkitérés kapcsoló). Ha a pillangót is szabályzod az ablakoknak élég két pozició (tehát nyitva / zárva).
Majd felrakok egy újabb képet mert sok jó modositást eszközöltem (a láncokat is lecseréltem bovdenra, volt, hogy két lánc-szem összeakadt)
A vezérlésere ha lesz épkézláb ötlet meg foglak keresni.Nem felejtettem el.Meg a topikot is olvasgatom,csak nincs aktuális projectem a fűtéssel.Ha vége lesz a szezonnak,dobol egy szintérzékelőt a kiegyenlítő tartályba a padláson.Meg egy hőelemet is,sikitson valami ha fagyhatáron van.Mondjuk idén télen sem volt semmi gáz.És az egész kap egy kijelzőt,kiiratom anyáméknak mikor mi a teendő,ha vész lenne.
A zsalumozgato: Landis&Staefa SQR 65.1 a tipusa. 24V váltó és 0-10V eggyen ár. a vezérlés. Nemtudom a nyomatékát de piszkosul nagy az áttételezése ebből adódik, hogy a két véglet közt kb 1 percbe is telik. A pillangó tengelyén van egy tekercs rugó (gondolom ha kézzel álitod ott maradjon ahova állitod) én ot hagytam mivel piszkos erejevan a mozgatonak. Ha gyengébet kapsz szerintem eltávolitod a rugot és minimális erő kell a forgatásához, a poziciót ugyis a motor adja.Az ablakokat most 2dbgrilforgató motor végzi, (régen 3db volt) most a 4-ik rexivel a pillangót forgatatóm (igaz csak két véglet kőzt). Tehát az alsó primer ablak nyit 80°C felett és inditja a Laddomat keringetőjét, ezt végzi 1 motor. A szekunder ablakot 170°C feletnyitja a másik motor. A pillangó 210-220°felett kezd el zárni 45°szögig.
Ha a füst 80°alá megy mindenablak lezár és a keringető is le áll.
Ne számits valami iparmüvészeti alkotásra, az egész kis filctalpokon áll a kazán tetején, az egészet bármikor le lehet veni és a kazán eredeti álapotaba visszakerül.
Légy szíves írd meg nekem hogy hány Nm-es (Newtonmeter) a zsalumozgatód!
Ha nincs rajta az adattáblán, akkor légy szíves írd meg a típusszámát.
Továbbá érdekelne, hogy milyen feszültség szinten működik.
Elfogadható áron most egy 24V, 5Nm-es zsalumozgatót tudnék szerezni, csak nem tudom hogy ez a nyomaték elegendő-e a füstgáz csappantyú mozgatásához.
Illetve írd meg légy szíves hogy hogyan oldottad meg a primer/szekunder levegő ajtók mozgatását. (Erre nem emlékszem pontosan. Ha jól gondolom nálad nem termosztatikus huzatszabályozó van beépítve.)
Egyébként tényleg alul van a pufferban a hőcserélő de abba asolar kering, ha alul40-45°os akkor felül már 70°os és ezt a 70°os vizet nyomja át a bojler felső hőcserélőjébe. A bojlerban is alul van a solar hőcserélője, elejinte nem értettem de mégis igy a jó. Nagyon jól rétegzönek, mindkét tartályban alul és felül benyulik a cső a tartályba, a nagynál csak egy terelő lapocska van szerintem nemsokat zavar.
Az első évben mikor csak a kis puffer (500L) és a HMV (300L) volt ugy, hogy nem tudtunk mitkezdeni a sok meleg vizzel, mind a kettő 80°felett vólt. (azota sem volt erre példa).
A következő évben raktam be a 1000L puffert.
Nyáron becsapom a compjutert, a nagy pufferban a hőellenálást át kapcsolom egy 1,9k ellenálással és igy mindig 81°nak nézi, tehát a nagyra való rátőltést csak akkor végezné ha a kicsiben legalább 85°os a viz. De mondom azóta sem vólt ojan nyarunk mint 4 éve, tavaj nyáron még be is kellet gyujtani, hogy legyen meleg viz. De azért felmegy átlag a kicsiben 60-70°ra még most is (80db cső).
A "naplopo" nak a web oldalán van egy kimutatás évekkel visszamenöleg mikor milyen vólt a napsugárzás, egyre szarabb a nyarunk, már azt hittem a csővekkel van baj de nem.
Ezt az emlitett ellenálást télen visszakapcsolom a hőérzékelőre hogy ha a kicsiben melegebb 4-5°al akor vissza tőlt a nagyba mert a fütés arról megy. Kicsit komplikált de mivel nagy távolság van a két puffer közt nem tudtam ezt gravitációsan megoldani.
Mivel prioritása a bojlernak kéne leni igy ojan bojlert kéne beszerezni amiben van hőcserélő. Megoldható kölső hőcsrélővel is csak akor kölön kell egy keringető. Az nem baj, hogy van a pufferban hőcserélő mert nyáron ha tul melegszik a bojler egy háromjáratu szeleppel a pufferba tudod rakni a plusz hőt. Ezt késöbb rossz idöben vissza tudod tölteni a bojlerba. A csőves megoldást javaslom, külömböző szetekben forgalmazák, van csak HMV készitős és van fütés rásegitéses is. A csővek számából és a bojler méretéből következtetni tudsz a saját igényed hez.
Mivel van a pufferodban is hőcserélő ha kicsit tul méretezed nincs gond mert van hova rakni a plusz hőt.
Ha esetleg nem jól látni az értékeket a fotón. A Pt1000 -200°C nál 1758,5 ohm...250°C nál 1940,9 ohm, tehát a modul munkafázisát ehez a 182 ohm-os változásra kéne limitálni.
A gyenge áramu il. félvezető témában nem vagyok a topon.
Most megrendeltem a Conrad tól egy mérésátalakitó modult és hozzá egy Pt1000 es hő ellenálást.
A célom ezzel a modulal szabályozni a már meglévő pillangóforgatót ez egy Landis&Staefa zsalumozgató hasonló mint a Belimó.
Tehát azt szeretném elérni ha a füsthő 0-200°C közt van a modul kimenete 1V legyen, viszont ha 200°fölé megy fokozatosan emelkedne a kim. fesz. majd 250°-nál érné el a kimenet a 10V ot.
Egyébként ez a felső azaz előremenő ágba való beszerelése (mint jelenleg) nem tölti be a feladatát mintha alul (a visszatérő ágban) lenne.
Gondoljun bele ha tökéletesen van bekötve a szelep és jó irányba van a termosztát, a kazán eléri a 61-70°ot, a termosztát kinyit és alul jön a rendszerből a hidegviz, ez 1:1 ben bemegy a kazánba (=hősok) majd ha a kazánban lévő kb100L -61-70°os vizet kinyomja maga előtt ér el a termoszelephez mire az reagál, és vissza ál a belső geringetésre. Viszont ha alul van a visszatérőt azonal temperálja a felülről jővő melegel. Vagyis a kazánban alul is marad a min. 61°, vagyis igy ua. úgy müködik mintha ESB v. Laddomat lenne.
Megjegzem láttam már biztosnsági szelep mellet felrobbant kazánt. A kazánházi ajtó úgy repesztett át a garázson tokostól mint SP (szpidi gonzálesz) :-)
Te TV szelepről írtál, és meg egyből VTC-re gondoltam ...annak alulról cserélhető a termosztátja. (meg a regulus TSV-re)
Sőőőt valszeg ennél a termovarnal is oldalról...
Akkor még1x igazad van.:-))
"Ha mégis át kell fordítani a termoelemet akkor a szelephez adnak egy fordított áramlású nyilakkal ellátott matricát is .Ezt fel kell ragasztani a szelepre."
Mindig tanul az embör!
Már csak a matrica miatt is megérte volna TV-t venni . :-))