- Az előbbi két sorból következik, hogy 10 kWh megfelel 1 m3 földgáz hőtartalmának
- 1 m3 gáz ára 2008-ban kb. 100 Ft.
Fentiekből az következik, ha egy tárolónak a hővesztesége naponta legyen 1 kWh, a folyamatos cirkulációé pedig 6 kWh, akkor ez összesen kb. 7 kWh hőveszteséget jelent, ami földgázzal pótlandó: 0,7 m3 naponta, azaz 70 Ft naponta.
Ha a cirkuláció szakaszos, akkor a hőveszteség: 1 + 3 = 4 kWh/nap, ez 0,4 m3 földgázt, azaz 40 Ft-ot jelent naponta (2008-as árszinten)
Ehhez jön még a cirkulációs szivattyú áramköltsége. Üdv. W8.
Eddig direkt nem mondtam véleményt a vázlatodról, mert egy más témában igencsak kikaptam fórumtársainktól. Szóval óvatos akartam lenni. De ha már más is kifejtette abbéli véleményét, hogy nem fog jól működni a rendszer, én csak megerősítem ezt. W8.
Abban tökéletesen igazad van, ha messze van a kombi kazánod a kézmosótól, akkor sok vizet kell kifolyatnod addig, amíg megjelenik a melegvíz. Kezet mosol és a csőben maradó melegvíz a következő kézmosásig visszahűl, ha a két kézmosás között sok idő telik el.
De gondold végig, hogy tároló és cirkuláció esetében ezidő alatt állandóan melegen tartja a csövet a szivattyú és közben nem használsz el a melegvízből semmit. Még akkor is van hőveszteség a csőben, ha az hőszigetelve van. Ha nincs, akkor meg pláne.
Ilyen esetben, ha költségérzékeny az ember, azt kell mérlegelni, mi olcsóbb: kifolyatni egy kis hideg vizet és hűlni hagyni a csőben maradót, vagy számolni a tároló és a cső hőveszteségével.
Ha az ember nem költségérzékeny, mert megengedheti magának, akkor természetesen komfortosabb megoldást jelent a tárolós rendszer.
Hamarosan küldöm a számítást, már tudom is, hol nézzek utána. W8.
Semmi képpen ne érintkezzen a betonnal, azt a polifom csövet rá kell húzni, de a polifomra is műanyag fóliát kell rakni betonozás előtt, mert a cement idővel azt is kikezdi.
Meg nem lattam olyan szamitast ami osszehasonlitja a ketfele megoldast. Ha az atfolyos melegitest hasznalom es meleg vizben mosnek kezet, akkor elfolyatok jo par liter hideg vizet. Majd a nagysokara felbukkano melegvizbol alig hasznalok. Szepen kihul a csoben es a kazanban.
Szia! Nem minden csöves forgalmazó szereti, ha padozatba csőkötéssel, idomokkal bebetonozzák rendszerelemeit. Van aki kimondottan tiltja. Úgy tudom a REHAU nem ezek közé tartozik. A legjobb, ha előzetesen megkérdezed a kiválasztott csöves cég képviselőjét. W8.
Szia! Mielőtt átalakítod átfolyó rendszerű HMV készüléked tárolósra, átgondoltad, hogy egy tárolós rendszer üzemben tartása sokkal költségesebb, mint egy átfolyósé? A következő többlet költségekre számíthatsz. A tárolóban állandóan forróvíz van, a hőszigetelés ellenére van hőveszteség, a nap 24 órájában. Egyszer azt olvastam, hogy egy jól szigetelt tárolóban is óránként 1 C fokkal csökken a víz hőmérséklete. Ez hamarosan ráfűtést igényel. A cirkulációs szivattyú üzeme miatt egész napos csőhálózati hőveszteséggel is számolni kell. A szivattyúnak van villamos energia felhasználása is. Ugyan ez utóbbi két veszteség csökkenthető, ha a szivattyút kapcsoló órával működteted.
Ezzel szemben a jelenlegi kombi kazánod csak akkor üzemel, ha valaki melegvizet kíván felhasználni. Nincs tárolási veszteség, nincs csőhálózati hőveszteség. Üdv. W8.
Nem azért írom, mert reklámozni akarom a márkát, de szerintem minden gépész-kivitelező eggyet ért velem, ha azt mondom, hogy a REHAU az 100%-os, még akkor is, ha toldással betonozom be. Mindenesetre várom az ellenpéldákat, de nem hiszem, hogy lessz olyan aki tudna mondani, hacsak el nem lett fúrva, vagy valami hasonló baleste nem történt vele :-)
Mert így elegendő egy kazántest. A hőcserélő meg úgy működik mint egy tranformátor: egyik oldalát felmelegíti a kazánon átfolyó melegvíz, így a másik oldala is felmelegszik és ez lesz a HMV. Ez így praktikus.
Különben jóval nagyobb lenne az egész készülék. Igaz, azzal kevesebb baj lenne. (Én pl. nem vagyok híve a kombi készülékeknek. Jobb, ha külön készülék fűti a lakást és külön készíti a HMV-t. Csak erre nincs mindenhol hely.)
Olyasmi ez, mintha az autóba nem tennénk váltót. Nagy motor kéne bele, ami gazdaságtalanná tenné az egészet.
Szerintem azér, mert így gyakorlatilag el van szeparálva egymástól a fűtéskör és a HMV. Nem lenne célszerű egymásba engedni a két fajta vizet.
De van olyan kombi is, aminek a fő hőcserélőjében eleve 2 kör van, ott egy váltószeleppel kevesebb van. Pl. a Hajdú HGK. Valahogy meg megoldották, hogy ha csak melegvizet csinál, nem forr fel a fűtési részben az álló víz.
"Mert a HMV az egy víz-víz hőcserélővel készül, aminek az eggyik oldalán a HMV, a másik oldalán pedig a fűtővíz kering, és ha nincs fűtővíz, akkor ugye nincs hőátadás sem."
Tehát a gázláng a fűtőköri vizet melegíti fel akkor is, ha nyáron melegvizet akarok, és ez a (cirkón belül keringetett) víz fűti fel a HMV-t ?
Annyi legalábbis biztos, hogy nem szabad mondjuk nyáron leengedni a fűtéskört, vagy ha valamiért mégis le kell, akkor egy csövel össze kell kötni az előremenőt meg a visszatérőt a kazánon. Nem erre gondolt? Mert a HMV az egy víz-víz hőcserélővel készül, aminek az eggyik oldalán a HMV, a másik oldalán pedig a fűtővíz kering, és ha nincs fűtővíz, akkor ugye nincs hőátadás sem.
van három elzáró is rögtön a bekötéseknél (HMV, fűtés ki/be).
Valahol azt olvastam (lehet, hogy sületlenség), hogy nem szabad teljesen lezárni a fűtőkört, hanem ha nem kell fűtés a cirkóról, akkor össze kell kötni a ki-be oldalt és feltölteni a megfelelő nyomásszintig. Érvelésre nem emlékszem. Erről mi a véleményetek?
Ha le lett volna zárva, akkor fel sem tűnik a hiba, így picit mázlis a dolog.
És ha lezárom, akkor mi lesz a cirkóban a melegedő vízzel, ami nem tud távozni és közben csak melegszik-melegszik?
Megkeresem valahogy a váltószelepet és megpróbálok ügyes lenni. :)
Köszi Neked is!
Köszi a tippet.
Ha a fűtőköri nyomást felemelem 3 bárra és megpörgetem egy kicsit, akkor az segíthet, hogy megmozduljon a szelep vagy ennek így semmi értelme? Az 1% esély nem esély. :D
A szétosztást szobán belül szűkített T tagokkal (présidomok) oldottam meg (20-as gerincen 10-es leágazások, Tichelmann-ban szerelve). Páratartalom mérő szükségességét nem látom. Egy gerincen egy szoba van, az osztón így szobánként egy-egy termoelektromos szelep nyitja-zárja a köröket, egy egyszerű "ki/be" szobatermosztát jelére. Még nincs készen, most épül a "központ", miközben szárad a vakolat.
A másik, hogy ezért érdemes betenni egy elzárót a fűtéscsőbe ott, a kazán alatt, hogy el tudd zárni nyáron, így véletlenül sem fogja melegíteni a radiátorokat.
Persze, a problémát a váltószelep hibája okozza.
Vedd ki, szereld szét, persze óvatosan, jelegyezd meg, fényképezd le közben, hogy mi hol van benne, aztán rakd vissza. Nem egy ördöngős dolog.