Motorféknél az irányváltóban a fogaskerekeknek a másik felülete érintkezik. Meg kellene nézned először, van-e benne elég olaj. A befogató csavarjai, netalán a szekundér variátor nincsen-e fel lazulva. Megkopott variátorok nekem daráló hangot adtak, meg "ette" a szíjat. Rezgést nem tapasztaltam. Esetleg a gumibak, vagy a váltó tartóvas nincs-e eltörve. Én először ezeket nézném.
Érdemes lenne a váltó tartó gumibakot ellenőrizni, de bent van a pakliben egy irányváltóban a csapágy megy tönkre. Teleszkóp javítás felejtős. Még azok sem tudnak jót gyártani akik ezzel foglalkoznak. Amivel eddig találkoztam az mind alig ment el másfél évet. Meg kell venni az eredetit. Az még 15 évet kibír.
Segítségért fordulok hozzátok 2 probléma megoldáshoz.
Az utóbbi időben olyat tapasztalok az Aixam 500.4 Minivan használata közben, hogy rezgést érzek a kormányon is és a padló lemezen is. Bár milyen sima is az út, olyan az érzés, mintha érdes felületű úton mennék. 50 km/h környékén, pedig, már hangja is van a jelenségnek. Olyan, mintha rotor hang lenne. Megemelve, rángattuk a kerekeket, forgattuk, előre hátra. Semmi olyat nem tapasztaltunk, ami okozhatná a jelenséget. Rángattunk mindent, de nem találtunk semmi jelet a problémára. Próba úton, voltunk vele, és mikor 50 km/h felett mentünk és vissza engedtük a gázt, akkor az 50 feletti sebességnél nem volt hang. De amint gázt adtunk ennél a sebességnél, akkor ismét jelentkezett. Köröztünk vele jobbra is meg balra is, de az nem adott semmi olyan jelet, ami esetleg a féltengely hibára mutatna. Ha a sebességváltó üres állásban van és felpörgetem teljes fordulatra, akkor nincs se rotor hang, se pedig más hang. Valaki találkozott már ilyennel, vagy valami hasonlóval? Adjatok valami tippet, hogy mi okozhatja ezt a problémát.
A másik problémám, pedig a bal első lengéscsillapító. Kiadta magából az olajat. Meglehet-e házilag javítani, mondjuk egy szimering cserével? Vagy csak csere lehet a megoldás?
Ja , megvoltunk . Nyáron a nagy találkozón mi vagyunk a Trabanklub vendégei , most megpróbáltak revansot venni és (ismét) meglátogatták a rendezvényünket . Azt megszokták már , hogy soha , sehova , semmilyen körülmények között nem érek oda időben , ezért eleve lájtosra vették az indulást , de még így is a Trabantos kommandó ért oda negyed órával előbb , mint mi . A mi alatt engem és Hektorékat kell érteni , ugyanis ők előtte bejöttek hozzám Szekszárdra . Na , nem annyira rám voltak kíváncsiak , hanem azt a szürke 500.4.est , amit Hektor 2014 áprilisában levitt Gázos Sanyihoz javításra ( Sanyi hozzá sem nyúlt ) és én áthoztam magamhoz 2015 decemberében azt mostanra tudtam átadni . A járgány eredetileg azért került Kiskundorozsmára mert indulásnál rángatott és szaggatta a szíjat -- később felgyorsulva már rendben működött . AZ első tippem variátorhiba volt , de aztán kiderült : a hibát a rácsorgó olajtól teljesen kilágyult és félig elszakadt hátsó motortartó gumibak okozza . Ezen hibájától megszabadított kocsiról kiderült , hogy cserélendő a bal első kerékcsapágy ; mivel olyan hírek járták , hogy az agyban bennmaradó csapágycsonk eltávolítása nagyon nehéz , ezért csak hosszas vívódás után tudtam rászánni magam , hogy nekilássak . És előtte több kerékagyon gyakoroltam a különféle szétbontási módokat . Mivel az eladásra szánt és a vevőim által nagyon várt Tasso megjavítása a folyton-folyvást előbukkanó újabb hibák miatt hónapokig húzódott , ezért csak nemrégiben álltam neki az Aixamben a csapágycserének . A rettegett csapágycsonk kihúzás nagyon könnyen ment , de az a kocsi is dobott újabb hibákat szerelés közben , illetve a futómű szétszedése ( berohadt lengéscsillapító ) is elhúzódott napokig csak mostanra készült el -- az külön bosszantó nyomorúsága a történetnek , a hogy a megjavított masina hazaúton újabb hibákat produkált . Ha még van rá néhány hetem akkor talán hosszabb tesztutakkal kibuktatom ( a kocsi csütörtök estére készült el ) és nem járok így .
Mindenesetre szombat reggel ideértek Hektorék a másik Aixammel és a két kutyával , bevásárlás és tankolás után nekiugrottunk a Doromlásra vezető útnak . Pár percre megálltunk a Dunánál . megnéztük a hidat .
Ekkor jött a telefon , hogy a Trabisok Fordja már a háznál van , a belsejében hozva egy igen ritka masinát amit a segítségemmel vásároltak : 50 ccm-es nagyon igényesen megépített és jól felszerelt kvad . L6e kategórás rendszámos , 2 (!) személyre vizsgáztatva -- a héten vizsgáztatott verda okmányait most pénteken délben vették át . Ilyet szeretnék én is , bárki aki lát Adly Hercules XXL kvadot emberi áron azt kérem értesítsen .
Rajtuk kívül ott várt Decsről egy Ligier Ambra tulajdonos , de neki sajnos hamar el kellett mennie , mert aznap volt a fia születésnapja :
Aztán lassan összejött a csapat , főzöcskézni kezdtünk miközben egyre-másra egymás kocsiját bújtuk .
Ebéd után voltak páran akiknek mennie kellett volna , ezért a szétszéledés előtt beálltunk egy csoportképbe . Mint kiderült az udvaron el se férünk -- ki kellett menni a gátoldalba .
A túlsó-első sort Karcsi barátom ( Szekszárd) Kispolszkija nyitja mint afféle kakukktojás . Mellette áll a Trabanklub ( Budapest / Törökbálint ) tulajdonában álló ritkaság , a méregdrága kis 50-es kvad . Tőle jobbra Lajos ( Baja ) MC2-es . limitált szériájú , Yanmar motoros kocsija . A sort a Zombáról jött János kis Chatenet Stallája folytatja . A következő kocsi a lila EVO 400-as Karcsi bácsival és kutyájával Bodáról (Pécs mellől ) érkezett . Az első sort Hektor (Ajka ) két kocsija zárja , a szürke gyökerezett ide hozzám egy hosszabb javítási vakációra , a legszélső pedig az eddig is használt nagyrendszámos (L7e) kocsijuk .
A hátsó sort balról az én EVO 400-asom nyitja ( Bakancs , Szekszárd) , szomszédom oljeg (Vaskút) Minivanja , következő Tibi bácsi ( Szekszárd ) szintén Yanmar motoros JDM Albiziája -- az idős tulajdonos zakóban-nyakkendőben villogott közöttünk , mert a 60 (!) éves érettségi találkozóról képett le a kedvünkért . Szomszédja egy nagyon sokat mozgó bordó kislámpás , Dezsőék Sióagárdról jöttek . Legszélről pedig a szakma nagy öregje , tanijani (Csikóstőttős) jó állapotú 500-4ese .
Azonfelül meglátogatott minket a közeli Tolnáról eg yidős házaspár , de a jól működő sötétkék kislámpás Aixamjük most otthon maradt .. sportosan jöttek , kerékpárral . Tehát végül 11 mopedautó jelent meg a helyszínen , plusz a kvad , és összesen 20 személy jött el .
Hektorék és a Trabantosok maradtak másnapra is , velük vasárnap elmentünk kenuzni egyet . Aztán a vendégeim hazaindultak , és amikor este 7-kor én is Szekszárd felé vettem az irányt akkor az alacsonyan sütő nap odadobta a gát tövébe a kis műanyag autócska árnyékát , ami fürgén futott velem lenn a mezőn...
AZ előbb kaptam meg a Trabantosoktól a nyári találkozó részleteit . Lehet tervezgetni -- csomagolni még ráértek .
Kedves Tagjaink, Kedves Veteránjárművesek!
Szeretettel meghívunk a Trabant-Wartburg Klub nyári rendezvényére, a TWK-Retro Kemping-Családi Veteránjárműves Hétvégére.
Időpontja: 2017 július 28.-30. Helyszíne: Balatontourist ZALA Kemping, 8360 Keszthely, Entz Géza sétány 1.
A rendezvény ezúttal a Balatontourist ZALA Kempingjében lesz, a tavaly sajnos megszűnt Holiday Kemping-Balatonakali helyett. A kemping jóval nagyobb területű, mint Akali volt. Egy külön sarokrészt kap csapatunk, jó eséllyel nem lesz közöttünk „egyéb” vendég, ígérte a kempingvezető.
A találkozón ismét velünk lesznek a Dacia-, a Komar/Romet Klubok tagjai, illetve járműveiket lelkesen szerető/szerelő mopedautósok. Pék Tomi idén is készülni fog a Megfigyeléses Túrával, most a Balaton nyugati végének környékét ismerhetjük meg.
A kemping árai tagjaink részére:
1 lakóegység (lakókocsi, lakóautó, sátor) + max. 2 felnőtt +1 gyerek = 4190 Ft/éj ezen felüli létszám esetén a plusz személyi díjak: 1200 Ft/felnőtt,700 Ft/gyerek (2-14 éves kor) Az idegenforgalmi adó 410 Ft/éj/fő 18 éves kortól.
Egyéb szálláslehetőségekért kérjük a Kemping elérhetőségein érdeklődjetek.
Bocs ,hogy beleszólok .Nekem a fesszabályzó érdekelne ,hogy hol található Aixam 400 -nál kubota motoros ,mert fordulaton 16,5 V mérek az izzón.Fordulaton lüktetnek az izzók ,magnó ,belső villágítás mindha fénykürtöznék a szembe jövőre .
Ha jól tippelem akkor leállító vezérlője a motortérben van a tűzfalon , az aksi fölött valahol . Két relé van egymás mellett , az egyik az izzító , a másik a leállító , asszem ez utóbbi a kisebb és ez esik a kocsi közepe felé . Az igazán manuálissá tett járgányokban mind az izzítás , mind pedig a leállítás kézi vezérléssel . nyomgombbal megy -- ismerek ilyen kocsit .
Az a barátom aki a féklámpa-kapcsolgatással állította le a kocsit vizsgáról hazajövet ugyanabba a kocsiba ( annak főtt meg a motorja vásárlás után hazaúton ) vett kevés km-es jó állapotú motort kopaszon -- önindító és generátor nélkül -- 65-ért . Ez olcsónak számított , mert a Kubota motorok általában 80-100 környékén cserélnek gazdát . Meg úgy általában mindenféle mopedautó motor ilyen áron megy bontottan .
Azt hogy egyből újra indul ötlet: ha egyből gyújtást adsz gondolom inaktiválodik a mágnes szelep és inditható (lenne mert a mienk akkor se :-(( )
nem a mágnes tekercs most már a gond ez is ki derült! mert egy úgynevezett csoki val van a vezetéke ösze dugva azt szét szedve simán vezetékkel akkuval a mágnes tekercs azonnal be húz áram el véve meg ki enged!
Így való színű a vezérlő elektronika szart be :(
Az hol van bent helyileg ? hol keressem?
Ja és arra sem kaptam választ egy ilyen 2 hengeres motor reális ára mennyi?
Járó motor le állításhoz kulcs le fordít itt ugye a mágnes kap egy impulzust egy idő relén keresztül ami elvileg (pl 5 másodpercig húzza)aztán old! ugye és akkor a leállító karnak vissza kéne ugrani eredeti semleges állásba ugye? és elméletben a motor ismét indítható minden egyéb művelet p.l.: gázpedál nyomkodása egyéb, nélkül?
Annyi érdekessége van a dolognak , hogy ha rögtön újraakarod indítani a motort akkor nem kell végigvárni az 5 másodpercet , egyből röffenthető - hogy ezt miképp hozzák össze nem tudom .
A működés három helyen szokott zavart szenvedni .
Egyrészt előfordul mechanikai hiba , amikor igazítani kell a tekercs elhelyezkedésén , görbíteni a karon stb.
Másrészt néha maga a tekercs hibásodik meg ( leég , zárlatos) , vagyis áram hatására nem húz be .
Aztán el tudja dobni magát az elektromos-elektronikus rész is . Ez lehet szimpla kontakthiba : barátom járt úgy vizsgáról haza jövet ( ahol a vizsgasoron még minden rendben volt , de hazaúton minden fékezésnél leállt a motor , valahogy a féklámpa betápbiztosítékáról kaphatta az áramot a relé . Ha leveszik a gyújtást akkor a féklámpa sem megy , ergo a leállítórelé itt figyeli a feszültséget , ha megszűnik akkor egy állandó áramú vezetékről áramot küld 5 mp-ig a tekercsbe . Mivel volt valami kontakthiba a féklámpás áramkörben az izzók elszívták az áramot , leesett a feszültség és a gép ezt gyújtáslevételként érzékelte -- és behúzta a tekercset a forgalom kellős közepén .
A villamos hibák között gyakori a vezérlőrelé hibája és akkor valami nyomógombos kapcsoló kerül be helyére , ilyen az enyém is ( így vettem ) , de a bordó 500-asomban is kapcsoló volt , bátyám kis lepusztult fehér 400-asában is gombot nyomogatunk , az Érden-Bajóton átment Evo is ( amit most itt a környéken egy rokkant nő használ ) , illetve a most is hirdetett fehér kislámpás is . És mintha Casalinis barátom öccsének Aixamjében is ilyen átalakítása lenne . És mint írtam vettem már Trabant szivatós kocsit is -- annál a tekercset is elhagyták .Szóval gyakori .
A kapcsoló beépítésénél figyelembe kell venni , hogy a leállítótekercs áramfelvétele jelentős , a kisebb kapcsolók hamar beégnek . Pikantériája a dolognak : ha nincs megfelelő erősségű-feszültségű áram a kocsiban nem áll le . A féklámpás kalandot átélt márkatársam járt így : a teljesen döglött aksis , de bebikázott masina pár perc járatással nem rakott annyi áramot a tekercsbe amennyivel le tudott volna állni a gyújtás elvételekor . Én illetve bátyám pedig zárlat miatti feszültségesést szívtuk meg , mindkét esetben a generátor áramleadó csavarja ért hozzá a zárhídhoz . A töltőáramkor 50 A-s biztosítéka persze már a múlté , így nem maradt áram a tekercs behúzáshoz . Bátyámnál a hibát a gumibak kiszakadása és a motor előrebukás okozt a, nálam pedig a halálosan túlkopott generátorszíj -- én azóta (a szíjcserén túl ) a generátor kivezetést is áthelyeztem .
A fenti lehetőségekre tekintettel , illetve ha valaki olyan is használja a kocsit aki nem tud benyúlkálni a forgó ventilátor mellett a motort leállítani ( esetleges meghibásodáskor) célszerű rákötni egy huzalt leállítókarra és előrevezetni a szelepfedél fölött ; krach esetén is le lehessen állítani a kocsit .
Én a te helyedben úgy folytatnám a hibakeresést : lehúznám a tekercs gyári vezetékét , és rákötnék egy vezetéket , amit behúznék a fülkébe , hogy bármikor áramot tudja rá adni -- így állítgatva le a masinát . Ha a kézi áramozással jó akkor a vezérlőrelé nyavalyog , ha ugyanaz a jelenség akkor a tekercs-leállítókar környékén nem kóser valami .