Ha csak annyiból állna a dolog, hogy az sms egy számítógéppel kezelt számra megy, amelyik egyszerüen behajítja egy excel táblába vagy csak egy egy minden rendszerezés nélküli "zsákba" és senkinek egyébként a kisujját nem kell mozdítani, akkor akár oda is kellene.
Csakhogy az autóst a térfigyelő kamerák, autópálya kapuk is szemmel tartják és van rendszámuk, tehát az esetleges keresésnek vannak egyéb eszközei is, meg egyébként is a balesetnél esetleg a helyén marad a maga két dimenziójában. Tehát a regisztrálásért cserébe semmi plussz szolgáltatást nem kap az autós. Ezzel együtt az autósok 99%-a felháborodna, ha rendszám nélkül is lehetne mászkálni.
A repülőeszköz viszont három dimenzióban jobban elvész, viszont ha valamilyen segélynyújtásra számíthat az azonosítójeléért és a bejelentkezéért, akkor neki is van belőle haszna. És a túlnyomórészt vétlen többi pilótát sem cseszegetnék a néhány önfeledt molylepke hülyesége miatt.
Láttál már siklóernyős által benyújtott reptervet?
Nem is kell, mert annak kezelése már pénzbe kerül és kötelezettségekkel jár. Itt csak egy egyszerű információ rögzítésre gondolok, ami ingyenes (jó, az sms pénzbe kerül), hogy ha majd esetleg történik valami, akkor ne töksötétben kelljen tapogatózni.
A hivatalos kutató-mentés a repterv kezelésének díjáért jár, a sima mentő esetbejelentés lehetőség szerinti kivizsgálása viszont állampolgári jogon.
Emellett ugya lehetséges bűn- és terrorcselekmény is. Ha ez az egy sms kötelező, az azonosítójel fel van tüntetve, akkor bármely "szerv" egy távcsővel és egy másik sms-el elvégezheti az ellenőrzést.
Akinek nincs takargatni valója, azt ez aligha sért emberi jogaiban.
Ez az a nagyeszű, "magasan kvalifikált" Erős János által vezetett társaság, melyel már volt egy kis magasröptű észvesztésünk ezen fórumon. Hát a pali a nagy eszével akkor is lehengerelt mindenkit. Most ennyi idő elteltével is látszik, hogy nem az esze miatt fogják ellopni.
A nyilvantartasi szam levetelet en is marhasagnak tartom, vegre par ev munkajaval sikerult altalanossa tenni.
A debreceni eset egyebkent motoros sarkany volt. Nem tudsz igazan sokat tenni egy amator tevedesei ellen, a hulyeseg ellen nincs orvossag. Kint Ausztriaban tortent egy sielesen, hogy paran ernyot is vittunk. Start utan nemi korincalas a starthely magassagaba, a tobbiek neztek, majd elindultunk a leszallo fele. Amikor kiertunk a leszallo fole indult nemi szolid biztonsagi trening kihasznalando a magassagot. Aztan leszallas utan dumalgattunk a helyiekkel, stb, stb. Egyszer csak megjelent feldulva a sielos tarsasag nagy resze, a te uristen, mi tortent veletek felkialtassal. Kiderult, hogy az egyik srac vegig nezett minket, es pont ugy jott ki, hogy amikor beindult az akciozas az ernyosok eltuntek a latoterebol a hegy letoresenek takarasaban. Ettol kezdve allitotta, hogy minket elkapott valamilyen aramlat es valamennyien elkezdtunk osssze-vissza lehullanai es biztos leestunk es mar ott lehetne a mentok...
Nem szélsőségekben kell gondolkozni. Az autón-motoron természetes a rendszám. Akkor miért "kommunista zsarnokság", hogy a siklóernyőn is legyen azonosító. (Tudom, a biciklin és mopeden nincs, de azok kevésbé veszélyesek, egy balesetben inkább ők húzzák a rövidebbet.)
Urambocsá, az emeberi szabadságjogok megtiprása lenne elkivánni, hogy ha valaki startkönyvelés nélküli helyen a levegőbe emelkedik, egy SMS-el jelentse be (NEM ENGEDÉLYKÉRÉSRŐL BESZÉLEK!) a nevét, az azonosítószámot, a várható körzetet és időtartamot.
Tavaly többszáz ember keresett Debrecen mellett egy állitólag lezuhant siklóernyőst, vagy sárkányt, amiről végül kiderült, hogy csak a bejelentő fantáziájában létezett. Vagy nem, csak miután eltünt a fasor mögött, összecsomagolt és hazament vacsorázni.
Tényleg nem okoskodás meg nem vagyok szakember de nekem az az érzésem hogy ez a fránya nagy szabadág ami 18 éve ránkszakadt (megint ezzel jövök) annyira felpuhított, fellazított mindent az élet más területein is, hogy aki becsületben, szabályokat betartva csinál, cselekszik bármit az ma "a szar ember", aki meg ennek ellentéte az a "király" és az előbbi eltaposható a "király" által és a király fel is jogosítja magát, hogy bármit megtehet. :(((
Na most nem akarok off lenni így a repüléssel kapcsolatban érdeklődnék, hogy a repülés mint köztudottan veszélyes üzem nem kívánna meg egy olyan "hatósági, szakmai szűrést", hogy mert pénzem van jogom van repülni hozzáállású egyéneket kiszűrje??
Nekem minden tiszteletem a repülősőké és sztem a nagy többség az a felelősségteljes repülő szaki, de biztos akad 1-2 "király" aki a fent említett módon bármit megtehet mert van képe, és pénze hozzá.
Mondjuk a Bochkor Gáborhoz nem ülnék be 1szer sem habár lehet jól kitanulja a repülést, de ő se elhivatásból tanult sztem meg repülni csak "felvágásból"
Én nem vagyok repülős szakember, de jó lenne ha egy utasszállítón ülök akkor nem kellene félnem, hogy egy felelőtlen / tudatlan ember akár nemtörődömségből akár tudatlanságból az életem veszélyezteti, úgy, hogy a felelősségrevonás lehetősége még fel sem merülhet, mivel a teljes ismeretlenség biztonságos védelmében teszi mindezt.
Szerintem az az elmaradottság, hogy ez megtörténhet.
Elnézést hogy itt bután közbeszólok. mert buta arccal olvasom ez a kérdés miért tartozik a rep.szerencsétlenséghez :)))
Csak aztán vigyázzatok egy bulvársajtós bekukkant ide aztán mindjárt megjelenik a cikk, veszélyes a repülőtér mellett lakni mert a leszállító berendezés sugároz, stb-stb...
Ez am a tipikus, MHSZ-en es KISZ-en nevelkedett maradi gondolkodas!
Ezek szerint szakmai érved nincs, csak politikai. Szerinted egy azonosító nélküli, semleges színű, a faluvégi dombról elstartoló siklóernyőst hogy lehet azonosítani, ha nem elégszik meg a ma már igen liberalizát repülési szabályokkal, amik szerint mindenütt lehet repülni, ahol nem tilos?
Ezek szerint már a korábbi min. 25 centis azonosító sem kötelező. Ha egy ilyen önfeledt molylepke megsérti a szabályokat, balesetet okoz, esetleg másba tesz kárt, kire vet ez rossz fényt: a siklóernyősök összességére. Biztos, hogy ez a szabadság?
:))) Ezért írtam a 32831-ben, hogy a mikrsütő tizede, és URH-n, nem mikrohullámon, széles antennacsoporton szórva... Ez valóban nem egy kemence... :)))
Amúgy még ha mikrohullám is lenne (MLS) 50-60m-re a havon már nem okozna semmit, pláne hogy az MLS adók meg csak 20 wattosak.
Ezért jó volna tudni, hová esik ez a pályafényekhez képest, mert ha Újlaki profnak igaza van, és nagyfeszen megy a fények tápja (mármint a nem vakufényeké is), akkor még azt is inkább el tudom képzelni, hogy közvetlenül a pályafények melengetik a betont/ talajt. Tartós talajmenti -2 - 0°C körül elképzelhető egy ilyen hatás. Ha pedig nem nagyfesz, akkor ott a kábelveszteség hője...
(Milyen egyszerű lesz a világ, ha végre a pályafények is LED-esek lesznek vékony kis"drótokkal"... :))) Mondjuk a félvezetős "ködvágó" villanósor még arrébb lesz, de repülőre már létezik ilyen villogó is...)
"A baj szerintem onnan származik, hogy a siklóernyősök (és korábban a gyalogsárkányosok) olyan mértékű (a többi repülő szakágban nem létező) ellenőrízhetelenséget és szabadságot vívtak ki maguknak, ami hovatovább lehetetlenné teszi a szabálytalankodók kiszűrését."
Ez am a tipikus, MHSZ-en es KISZ-en nevelkedett maradi gondolkodas! Igy is 30 evvel kullogunk a vilag utan, es mivel a hatosagok vezeto pozicioiban meg mindig ilyen emberek uldogelnek, maradunk is ott, ahol vagyunk.
Mindenesetre en erosen csodalkoztam par hete, amikor egy Malev szinekben pompazo kis 2 szemelyes repulogep 50 meteren lecsapott a szomszed utcara (hegyekkel korulvett szuk "kraterben" van a falu amugy), aztan egy perc mulva 20 meteren megtette ugyanezt megegyszer.
Szoval engem felhaborit az az ellenorizhetetlenseg es szabadsag, amivel ezek a merevszarnyu sportrepulok rendelkeznek, tiltsuk mar le az osszeset, de izibe`!
Azért butaság, mert az ILS antennáit nem tápláljuk olyan teljesítményű nagyfrekvenciás árammal, ami a hó elolvadását okozhatja. Belegondoltál mekkora hőt kellene kisugároznia az antennának? Ráadásul, ha azt szeretnénk, hogy az RF sugárzás okozta felmelegedés olvassza meg a havat, akkor a hókristályok méretének összemérhetőnek kéne lennie a kisugárzott rádiófrekvencia hullámhosszával. Ha az ILS durván 100MHz-es sávjából számoljuk az RF hullámhosszot, akkor eléggé terjedelmes méretű hókristály adódna!:-))) Ugyanebből a fizikai okból nem döglik meg a szúnyog, ha bezárod, és ráindítod a mikrosütőt.:-)
Egyébként meg triko kolléga ugyanabban a suliba, és ugyanattól a tanerőtől tanulta a szakmát, ahol én is. Nekem meg ráadásul az egyik vizsgakérdésem pont az ILS volt.:-)
Annyi pontosítást tennék, hogy az ILS két fő összetevője, az iránysáv-adó (localizer) és siklópálya-adó (glideslope) két, egymástól jelentősen távoli frekvenciatartomáyban sugároz: a LOC valóban a 100-egynéhány MHz-es tartományban, a GS viszont a 300-egynéhány MHz-esben. Az ILS rendszerben a frekvenciákat párosítják, egy adott LOC frekvenciához mindig egy adott GS frekvencia tartozik. A térképeken és más forrásokban mindig a LOC frekvenciát adják meg, az ILS vevőn ezt állítják be, a fedélzeti vevő pedig automatkusan az ehhez tartozó GS frekvenciát választja ki. A pilóta így valószínűleg nem is tudja, hogy egy adott leszállásnál melyik GS frekvencián tartotta gépével a siklópályát.
A 300 MHz nem sokkal magasabb a 100 MHz-nél.
A pályafényeket, ha jól tudom, nem 220-szal (230-cal...) táplálják meg, mert a nagy távolságok (a pálya hossza, ugye, átlagosan 3-4 kilométer) miatt túlásgosan nagy lenne a veszteség és a feszültségesés a vezetékben. Ezért a tápvezeték nagyfeszültségű, és a delejt csak közvetlenül a fényforrás közelében transzformálják le normális értékre. Így aztán szerintem nincs is számottevő melegedés.