Tudomáson szerint nem arról van szó, hogy újra kell vizsgáznod ha lejár a jogosítványod. Arról van szó a kötelező továbbképzésnél, hogy a fuvarozáshoz (személy és árúszállítás) kapcsolódóan adjanak át ismeretek, vezetéstechnikáról (üzemanyagtakarékos is), új műszaki ismeretek átadása meg ilyesmi. Ezzel a témával foglalkozott a C&T 2006 januári számban a 4-6.o.-on (bár ez krítika volt a szakma részéről), és a 2005 decemberi szám is írt erről a 99.o.-on.
Volt olyasmiről is szó az EU parlamentben, hogy ha lejár a jogosítvány akkor újravízsgázást is kellene csinálni, de ebből egyenlőre nem lesz semmi. (bár egy KRESZ tesztlap kitöltése lehet nem volna rosz dolog lejárt jogosítvány esetén, mert ma úgye nagyon sokan közlekednek akik 20-30 éve vizsgáztak és azóta Kresz könyvet elő sem vettek, pedig azóta sok minden változott. Az emberek többsége a jogosítvány megszerzése után már 2 évvel sem tudna kitölteni 10 hibaponton belül egy B-s Kresz (55 kérdéses) tesztlapot /nagy valószínűség szerint én se, pedig 5x vizsgáztam sikeresen Kresz-ből/) Erre ma egyik EU-s ország sincs felkészítve.
Ahogy mondták nekem: Mindenkire fog vonatkozni!! Tehát pl. most megcsinálod a C-t, akkor úgy néz ki, hogy 2013-ban (2008 + 5 év) újra meg kell csinálnod! De ennek pontosan újra utána fogok kérdezni.
Nagy részt egyetértek a szakmásítással. Egyik nagyvárosi közlekedési vállalathoz járok, ott oktatják a Szü C D E-t. Az oktató, aki napi szinten benne van a dolgokban (mivel ott dolgozik) elmondása szerint ezeken a tanfolyamokon a vezetéshez szükséges alapvető tudás max.30%-át lehet megszerezni.(szerencsés esetben) . Látja a saját buszos alkalmazottait, látja, hogy mennyire képzetlen emberek kerülnek ki a tanfolyamokról... (amit ugye egyrész ő is tart.. :) ) És igazat adok neki, mert tényleg nem ártana modjuk pszichológiai oldaláról is megfogni a kérdést pl viselkedés az utasokkal, vezetői magatartás... stb stb Éppen ezért hatalmas is a felelősség rajta, hiszen Ő veszi fel a sofőröket, és hát ugye egy 40-50 milliós buszocskára nem ülhetne fel akárki... Nem véletlen, hogy 6 hétig oktatják még őket felvétel után... Sokan el vannak ájulva attól, hogy C D E kategóriájuk megvan pl 20 éve bepecsételve, közben meg egy árva km-ert sem vezettek. C kategóriás tanfolyam kezdetekor kitöltöttünk egy B-s tesztlapot (kb 25-en) , 1-2 embernek sikerült!!!!!!
Amit látok az az, hogy az egész csak a pénzről szól... Hülye vagy, nem tudsz vezetni??? Mindegy mi adjuk a pecsétet, aztán meg ha összetöröd magad, akkor úgyse miénk a felelősség.... Van olyan hely , ahol be se kell járni, befizeted a pénzt, aztán mehetsz vizsgázni, az oktatásokat meg lepapírozzák.... Aztán meg nagy csodálkozás, hogy bukik mindenki... De a lényeg a beszedett lóvé...
Jut eszembe, a GasolinPress kapott egy olyan hírt, hogy a Scania vezetése egy részvényenként 550 koronás ajánlat esetén elfogadná az MAN felvásárlási ajánlatát. Az MAN utolsó - még szeptemberben tett - ajánlata 475 koronáról szól. Az ugye ismert hír, hogy az EU nem gördítene akadályt a felvásárlás esetén, tehát még lehet az egészből valami.
A jogosítványt megéri megcsinálni, mert teherautó esetén ez szerzett jog és akkor most nem kell megcsinálni a továbbképzést hanem majd csak pár évvel később (azt hiszem 5 év múlva lesz kötelező). Ami még nem világos a magyar jogalakalmazóknál sem, hogy a most meglévő BÁF és TIR vizsga mennyire felel meg az EU előírásainak és hogyan kell majd módosítani, vagy teljesen mást kell csinálni.
Valóban volt a gépjármű karbantartó szakma (nálunk ha jól emlékszem 2 évfolyam volt utánna elhalt a dolog. Az nálunk is volt az oskolában ilyen képzés. Mire kijárták az oskolát a nebulók (4év), addigra mindenkinek benőtt a "feje lágya" és már nem akartak kamionozni. Ismereteim szerint a végzetek közül 1 v. 2 ment el sofőrnek. Annak idején azért indult ilyen képzés, mert a Volánok részéről felmerült az igény, hogy kellenének nekik olyan sofőrök akik nem tátott szájjal és széttárt karral állnak, ha elromlik a jármű. Azóta úgye a technika elég sokat fejlődőtt, mind több az elekronika a járművekben, szervízháttér nélkül a sofőr max. annyit tud tenni, ha valahol dugulás van azt megszűnteti, vagy ha valahol elfolyik valamilyen folyadék akkor meghúzza a bilincseket, másra a gyári szerszámos készletből többre lehetősége sincs. A gépjármű karbantartóknak járt az ingyen B és C jogsi a suliban, mégpedig úgy, hogy az elméleti oktatást (KRESZ, műszaki) a suliban tartották, az ingyenességet meg úgy biztosították, hogy honvédség fizette a jogsit.
EU-s előírás, hogy a buszvezetőknek és a teherautó vezetőknek ezentúl 5 évente oktatáson kell résztvenni, az oktatás elméleti és gyakorlati képzést is előír. Buszoknál ha jól emlékszem 2008-tól (meg van adva a pontos naptári hónap), teherautósoknál 2009-től (de a régebben szerzet jogosítvány esetén pár évvel tolódik a határidő). A kérdéssel szokott foglalkozni a C&T is. A kérdésedre és deps kérdésére a válasz az az, hogy ha most még nem is, de aki továbbra is busz vagy teherautó sofőrként akar dolgozni annak be kell majd ülni az iskolapadba (5-6 éven belül ha régi jogosítványa van, ha pedig friss és a határídő után szerezte akkor pedig egyből, mert addig nem dolgozhat amig nincs meg a képzésről az igazolása).
Korábban is volt ilyen szakma, iskola, hogy gépjárművezető-és karbantartó. Ez felért egy autószerelői végzettséggel is.
Most nálunk is van tanfolyam a buszsofőröknek. Úgy értve hogy már régi buszsofőrök, de valami OKJ-s képzést csinálnak..
Amit jó volna tudni, hogy ha ez "szakma" lesz, akkor mi lesz a "mezei" C+E kategóriásokkal? Nekik is el kell végezni, hogy sofőrként dolgozhassanak? Vagy azokra már nem vonatkozik, csak az új jelentkezőkre??
sok dolgot nem értek, de ezt a szkmai dolgot aztán végképp!
volt ezirányú elindulás, hogy szakmát csináljanak belőle..... mit érne???????
túl sokat nem! ez nem olyan lesz mint egy másik szakma amire jelentkeznek emberek, hogy tanulni akarják vagy neadjisten csak osda volt jóóóóó.......
ha ez szakma lesz akkor még több lesz a lóvé, amit bele kell rakni..... én ha feb elején elkezdeném a plecsnigyűjtést, akkor olyan 250-300lepedő amit szeretnék.... nade ha ezt benyomják szakmába, akkor ez akár 500 is lehet nem?????,
sok nagy öreg azt mondja, hogy minke szakmát csinálni belőle????? jobb lesz????? másabb lesz???? majd vissza lehet ülni évente a padba..... aztán majd lehet röhögni a sok idős kolegán, hogy nem megy neki a tanulás..... ne várjuk már el, hogy mindenki tanuljon, mert úgyis az lesz belőle, hogy nem fokozatosan fogják bevezetni, hanem mindenkinek kötelező aki a fuvarozás terén dolgzik..... innentől kezdve meg vicc!
majd elméletben taniítanák a vezetést, és a sok egyéb okosságot??????? a nagy öregek biztosan jól tartanák az órákat, detuti, hogy egy/több elméleti ember vezetné az órákat, és akkor már rég halott ügy lenne, mert legalább itt kellene felkészíteni a polgárokat erre a területre,nem?????
ja és tuti nem támagatná az állam, tehát lóvés lenne..... a másik, hogy mindenkinek kötelező lenne, vagy csak aki akarja.... és hogy aki nekm csinált szaklmát belőle, az továbbra is csinálhatja szakmán kívűl??????
Régebben volt valami wheel of steel nevű játék is, az se volt olyan nagyon rossz. Azt hiszem még tempomat is volt benne, hogy el ne aludj a billentyűzet mellett :D
És ha majd egyszer valahogy mégis belekeverednél egy kamion pilótaülésébe, akkor majd ne nyalókázz vezetés közben...a tegnapi pasi állitólag azért kaszált el 3 házat mert félrenyelte a nyalókáját.......úgyhogy szólok időben......
Látod, én sem félek pl. személyautóvezetéssel kapcsolatban, hogy balesetet csinálok, legalábbis nem gondolok rá. Ha belegondolok, kamionnal nehezebb balesetet csinálni, mert sokkal lassabban mész vele, mint egy személlyel. De pl. hallottam olyanról, hogy télen bebicskázozz a pót, és elkaszált egy Wartburgot egy terhes nővel.. Ez azért elég durva. AZt lehet hogy már tapasztalt sofőr volt..