Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Gondolom lesz színt eltérés a tartályok és a lakás közt, így a tartályok előre menő ágába javaslok egy rugós visszacsapót a felesleges gravitációs fűtés el kerülésére.
A Celsius öntött vas gáz kazánod ma már igencsak elavult típus, de megértem , hogy még megtartod ha kifogástalanul üzemel még ha nem is gazdaságos mivel úgyis csak másodlagos szerepe lesz. Az is jó, hogy az előremenő termó keverő útán van bekötve mivel ugyis a kazán 60°ra van állítva. A lecsapódás el kerülésére pediglen a VTC gondoskodik. Az iszapszűrődet át helyeztem, viszont nem értem mi az a sok csimbilimbi a Lighno tetején?
Néha "magaaláhuggyozott" (így tanultam ezzel a szakkifejezéssel). Az alja el is korhadt, majd ki is líukadt a víz miatt. Ezért lett kondenzációs kazánunk. Igaz ez is folyik, de ez most jó:-)
Régebben a nagyobb kazánoknál volt előkeverés, mondjuk egy kis 25-40 szivattyúval rövidre zárták az előremenőt, és a visszatérőt, de most a nagykazánoknál van egy motoros pillangó ami akkor nyit ki, ha a víz megfelelő hőméréskletű.
Mások úgy oldják meg hogy a hideg víz a kazán alján rögtön keveredik a melegebbel, így nem pisil be a kazán:-)
A kazántermosztátot legalább 60 oC-ra állítsa, hogy elkerülje a hõcserélõn a kondenzációt. A kondenzáció korróziót okoz, mely csökkenti a kazán élettartamát.
A kazánhőmérséklet szabályozó forgatógombját a kívánt maximális hőmérsékletre (ajánlott kb. 75°C) kell beállítani
No, az ESBE (ha 50-es patront teszek bele), akkor 55°C-nál már teljesen nyitva van, nem kever vissza.
Ekkor teljes egészében az átáramoltatott mennyiségtől függ az előremenő hőfoka. Ugye ez az 55-öt biztos meghaladja, és reményeim szerint a 75-öt már nem éri el. Amúgy 95-nél lenne a hőkorlátozó általi védelmi leoldás.
Sokkal inkább tartok a gázkazán hőcserélő gyors felfűtésétől (bekapcsoláskor), és gyors lehűtésétől (kikapcsolás utáni utókeringetés).
Be fogok számolni a tapasztalatokról.
Ha agyonvágom a gázkazánom, tőletek (is) fogok tanácsot kérni a választandó típusról.
Ezt nem neked, hanem a biztonsági szelep "tudoroknak" szintén a gázkazán tervezési segédletéből:
Sok kondenzációsra is rá van írva, hogy 20 fok felet kell lenni a visszatérőnek. A nem kondenzációs gázkazánnál meg azért kell a magasabb visszatérő, hogy ne legyen kondenzációs:-), vagy ne érje károsodás a kazánteret.
A gáz kazánnal miért fűtöd a puffert is? A lakás visszatérőjét közvetlen a gázkazán bemenőjére is kötném. Így a puffert feleslegesen nem fűtené, gondolom tartaléknak használnád úgyis a gázt.
Átrágtam magam a soros megoldáson, és igazat kell, hogy adjak mert valóban megoldható egyszerűen ha a lehetőségek megvannak és előnyös is. Még az sem számit ha más méretűek a tartályok, fő előnyét a jobb rétegződésnek tartom, hátránya a gravitáció megszűnése esetleg minimálisra csökkenése hisz arra kevés esély van, hogy a tartályokat egymás fölé tudnák helyezni (lehet, hogy e miatt javasolják a kazángyártók a párhuzamos bekötést). Én biztonsági szempontból nem méltányolom ha egy rendszer biztonsága a gravitáción múlik. A Laddomat-ban is van egy gravitációs szelep, de nem hiszem ha a kazán ful megy és szivattyú le állásnál ez megoldaná a problémát (lehet, hogy nem is erre tervezték hanem a maradék hőt elvigye).
Sajnos nálam nem meg oldható mivel jelentős távolság van a tartályok közt és a Laddomat is korlátozza a távolságot valamint a törések számát, de ha ez nem így lenne és is inkább a soros verziót választanám.
Csak sejtem, hogy mi okozhatja az aggályodat. Az hogy a puffereket összekötő csőben időnkánt változik az áramlás iránya.
Kicsit áthelyeztem a rajzodon a dolgokat, de sajnos nem tudom beilleszteni valami okból. De mindegy is, mert a kapcsolás maradt.
A működésben 4 eset fordlhat elő:
1)
A radiátor kör áll, a kazán fűt: az 1-ből áramlik a víz a 2-be, teljes mennyiségben. Pufferek teljes töltő üzemben vannak.
2)
A radiátor kör megy a kazánnál kisebb teljesítménnyel: Az áramlás még mindíg 1 -> 2, de kisebb mértékben, mert a radiátoros kör levesz belőle. Pufferek lassan töltődnek.
3)
Radiátor kör megy a kazánnál nagyobb teljesítménnyel: Az áramlás 2 -> 1, + a radátor kör elviszi a kazán összes vizét. A pufferek lassan kisülnek.
4)
Csak a radiátor kör megy: Áramlás 2 -> 1, teljesm mértékben a pufferen keresztűl megy az áramlás. A puffer teljes kisülési üzemben van.
ui.:
Az egyszerűsítés kedvéért a pédában a a tömegáramok egyformának vannak tekintve, de ez sok mindent nem befolyásol.
Az eddig üzemeltetett rendszerem paramétereiből vettem az ötletet.
Sajnos eddíg a gázkazán 20-30°C-os vizet kapott rámenőként.
Különösen mióta leszigeteltük a házat.
Elindúlt, majd rövid időn belül - 10-20 perc - leállította a lakás termosztát.
Ezt sokáig nem bírná a kazán.
A paramétereket a gyártói dokumentációból vettem.
Azt írták, hogy a rámenő legyen 60°C-os, az elmenő így 75°C-osra adódik.
Eredetileg 60°C-os patront terveztem a gázkazánhoz is. Ám tanácsra - amit megfontoltam - 50°C-ost fogok betenni.
Igazán bajba akkor leszek, ha ez (mármint az 50°C-os) alkalmazásával magas lesz a kazán rámenő, és a kazán védelmi jelre leáll, mert ennél alacsonyabb hőfokú patron nem létezik az ESBE szelepbe.
Ekkor még emelhetem az átáramoltatott mennyiséget. (szivattyú 3. fokozat) Ezért terveztem ide is 5/4-es csövet, mert alapból az 1" is elég lett volna.
Az Y szűrő betétjének ki/be szerelésénél valóban van vízeszteség. Nem akarom heti szinten szerelni a betéteket.
Azonba pusztán e miatt ne fogok minden Y elé és után elzárót beépíteni.
Most nincs nálam a csőtábla.xls fájlom, melyből meg tudnám mondani, hogy 5/4-es cső esetén mekkora a cső méterenkénti térfogata. (számolni most nem akarom)
Valóságban a puffer körüli csőhosszok rövidek. a leg hosszabb cső talán a 2. sz. tartályt a vegyes kazánnal összekötő szakasz. Ez talán 3-4 m.
Azzal hogy áttértem a tartályok soros kapcsolására lemondtam arról, hogy áramszünet esetén a víz megforduljon a tartályok felé.
Miért mondtál volna le?
A 2. pufferben lesz 30C-os víz az 1. ben mondjuk 50C a kazánodban pedig szintén 50C. Mivel egy körben vannak a 2. purreben lévő hidegebb víz próbál beáramlani a kazánodba a melegebb víz pedig ki onnan. Lesz gravitációs keringés, csak nagyon kis teljesítményű. Ha párhuzamosan lennének akkor sem lenne sokkal nagyobb.
A puffer és a kazánok között a víz meg fog fordúlni gravitációsan is, de olyan pici lesz a sebessége, hogy a kazán teljesítményének csak töredékét fogja elvinni.
Valamelyik hozzászólásban kiszámoltam, hogy mekkora fajlagos nyomásesés áll majd rendelkezésre, hidd el nagyon minimális.
Többen is mondják, hogy létrejön a puffer és akarán között a gravitációs keringés, mert a puffer visszamelegíti a kazán. Igen, de relatíve sok idő kell, hogy kiegyenlítödjön a hömérséklet különbség. Ami azt jelenti, hogy a kazán vize kb 1x lecserélődött, ami messze nem 20-30kW folyamatos teljesítmény, a tizede sem!
Azzal hogy áttértem a tartályok soros kapcsolására lemondtam arról, hogy áramszünet esetén a víz megforduljon a tartályok felé.
Ezért lett betervezve a vegyes előremenőjét a lakás előremenőjével összekötő (a helyszín alapján kb 50-80 cm hosszú) csődarab, melyen el lett helyezve 1 db motoros elzáró szerelvény.
Ennek lenne az a funkciója, hogy áramszünet esetén kinyisson!
Ekkor a víz útja a következő:
vegyes kazán
vegyes kazán előremenő
összekötő vezeték a (már) nyitott gömbcsappal
lakás előremenő
radiátorok (itt a víz leadja a hő egy részét)
radiátor visszatérő
2. sz. puffer alsó harmada
2. sz. puffer alja
vegyes kazán rámenő vezeték
vegyes kazán
Mint írtam a régi kazánt leteszteltem a lakáskör felé, a víz szivattyú nélkül is tökéletesen megfordult.
Hatásfo mérés becslés miatt volt olyan hogy 2 napig gravitációsan üzemelt. Itt a lényeg az üzemelt szón van!
ui:
Aki bízik a garvitációs vészkeringésben, annak minek a normál esetben szivattyú?
Tapasztalataim alapján ha üzemel a keringető szivattyú - bár ezzel nő a villamos fogyasztás - ám a rendszer össz hatásfoka mégis nagyobb lesz. Ezért kell a szivattyú!
Berekhatsz akármekkora csőhosszt víz akkor is fog keringeni a szikárd tüzelésű felé. Mert a víz nem a kegkisebb ellenállású utat választja, hanem fordítottan arányosan megoszlik az ellenállások szerint. így ha kevés víz is megy majd cigányútra az mind elvesztegetett energia lesz.
:-) Egy csomó szerelvényt beépítesz, akkor ne ezen spórolj ami kellen. :-)
Akkor kellene a vegyes előremenőjébe visszacsapó ha a gázkazán hidegoldala a vegyes hidegoldali csövére lenne kötve.
Viszont a gázkazán az 1. sz. tartályból szív. Ezért jelentős az ellenállás különbség!
Ergo a víz nem a vegyes felé fog megfordulni.
Miért LTC141-et szeretnél a szilárd tüzelésűhöz? VTC511 + szivattyú nem jó, mint a gázkazánál?
A gázkazán szivattyúja jön a régi rendszerből, viszont a vegyeshez kellett vennem. Ezt választottam.
Választhatod azt, csak +30EFT-ba kerül , hogy gyálilag építik neked be a (noname) szivattyút, egy Wilo, vagy Grundfos helyett.
No-name! His name is WILO.
WILO motor van beépítve az ESBE LTC141-be.
Ráadásul az utcánka üzemel egy WILO szervíz. Többek között ez is a típusválasztás szempontja volt.
Eddig mágneses szűrésről nem volt szó, igaz ki sem volt zárva.
Mennyi az a sok amit kiszedett, és milyen finomságú?
Aminek esetleg ez a szemét árthatna az a nedves tengelyű szivattyú. De hiába a víz végzi a csapágyak kenését, az illesztési hézag olyan pici, hogy ami oda bebegy az púder kategória.
A szivattyú gyártók sem kérik a garanciához a beépítését.
Talán 5 éve ismerjük a márneses szűrőket, max 10. Viszont nagy hatákonyságú "modern" szivattyúk már jóval korábban voltak, és még mindíg jól elvannak.
Mi több mint 500 hőközpontot működtetünk (50 éve) , és sehol sincs ilyen szűrő.
Elhiszem, hogy több szemetet kiszed, mint az ülepítés, ezt nem is vitatom. Kérdés csak az, hogy szükség van ilyen mértékű szűrésre?