A Déli hosszútávú szerepén el lehet gondolkodni...
A fennálló helyzet kiváló alkalom arra, hogy meg lehessen valósítani a példaértékű "időlerövidítő vasutat". Ez úgy festene, hogy az utas megérkezik valamilyen városi eszközzel a Délibe, ott várnak az indulásra kész vonatok, az utas felszáll arra, amelyikre szerinte szüksége van, és a vonat a menetrend által megszabott időben elindul. Kijut az alagút elé, megáll, és az utastájékoztató a következőt közli: - Kedves utasaink! Ugye önök is belátják, hogy ahova most elindultak, onnan az esetek zömében visszatérnek a kiindulási helyükre. Akkor meg minek lejátszani ezt a ciklust, nem igaz? Vagy ha mégse térnének vissza, az életpályájuk pár évtized múlva úgyis végetér, tehát egy annál hosszabb időszak szemszögéből vizsgálva, eléggé felesleges ténykedés volt elindulni - ugye ez is belátható? Kérjük, hogy most hagyják el a vonatot, de ha gondolják, visszagyalogolhatnak, aztán ismét felszállhatnak az Időlerövidítő Vasút bármely járművére. Várjuk önöket szeretettel!
Ez egy erősen nyugtalanító gondolat a részedről, amin még a ''szerintem'' sem sokat tompít. Már csak azért sem, mert tudjuk, hogy manapság nagyon komoly problémák kapcsán is valóban akadályt jelent az illetékesek KEDVE, hogy meg óhajtják-e oldani a dolgot. Félelmetes!
Remélem, nem lesz belőle semmi. A Déli hosszútávú szerepén el lehet gondolkodni, de ne abból a kiindulópontból már, hogy valakinek megtetszik a telek, a vasút és az utasok meg majd megoldják...
> Felmerült, hogy akár végleg bezárják a Déli pályaudvart. Ezt a lehetőséget is megvizsgáltatja a kormány. Arra kérték a nemzeti fejlesztési minisztert, kezdjen konzultációt a pályaudvar jövőjéről.
Ez különösen khm, érdekes felvetés, főleg hogy ezzel egy időben Kelenföld jó pár vágányát is megszüntetnék az őrmezői P+R ürügyén.
"Nem értek egyet veled abban, hogy számszerűsítve a valószínűségeket, egy >=300km/h-val automatikusan vezetett vonaton lévő emberi tényező nagyobb biztonságot ad."
Ez igaz. Az Európa vasútjain szaladó másik 99,9%-nyi esetben meg nem. A vasúti közlekedés nem csak abból áll, hogy a vonat szalad 300-al és meg tud magától állni az adott helyen, vagy az adott sebességet automatikusan tarja, változtatja.
"Amikre a gép meg van tanítva, azokban nagyságrendekkel jobban végzi a munkáját. "
Ez is igaz, csak a feladatok 99%ra még nem találtak ki gépet, vagy nem tanították meg nekik, hogy mit kell tenni.
Lehet, hogy keverem, de volt itt egy valaki, aki azt a nézetet vallotta/vallja, hogy pl. az mv.-nek nem kell messzebbre látnia, mint amit a vezetőállás lehetővé tesz.Ez alapján nekem már csak az RBC I/O kapujaig kell látnom ...
A helyzet az, hogy racionálisan mérlegelve a fixa ideádat, a gépek általi kontroll, és az emberi jelenlét megkerülése sem opció, mert mindkettő szükséges a lehető legzökkenőmentesebb, és legbiztonságosabb üzemvitel előállításához.
Nem értek egyet veled abban, hogy számszerűsítve a valószínűségeket, egy >=300km/h-val automatikusan vezetett vonaton lévő emberi tényező nagyobb biztonságot ad. Amikre a gép meg van tanítva, azokban nagyságrendekkel jobban végzi a munkáját. Amikre nem és bekövetkezik, azzal már legnagyobb rész az élő erő se fog tudni megbírkózni. Ha megbírkózna, akkor minek drága gépekre költeni az ember helyett? A biztberes példát is már 1000x írtam. Ha az ember ideális lenne, akkor nincs biztber, mert úgyse fog sose hibázni.
Ha lehetne, feladnám ezt az egyetemen kockázatelemzés címszóval, hogy hogy jobb. Gép, ember, gép+ember. Aztán odatehetjük mellé a többi sallangot, mint gazdaságosság, szoc.pol., stb.
HW ára.
A Thales berendezésem i486-os CPU van. Mennyiért kapsz most ilyet a bontóban? Már ha kapsz.
A HW igazi ára elhanyagolható. A multik által kerül förtelmesen felduzzasztva. Ez igaz a vezetékek világára és a mozdony fedélzeti berendezésekre is. Amit most egy Raspberry Pi2 tud és elég lenne, azt teljesen feleslegesen felduzzasztott méregdrága gépeken futtatjuk, amik kb. semmit sem csinálnak az idejük 99%-ában. Tele felesleges hw elemmel, sw modullal, stb.
Az sw különösen kritikus, mert teljesen össze-vissza készül, ellenőrizetlenül, teszteletlenül. De viszont biztonságigazolt! Az egyik verzióval javítanak valamit és egyben bevisznek 3-4 régi hibát. Siemens/Thales tipikus.
Minkét nagy cég mindent hw erőből próbál megoldani, azt híve, hogy ezzel megoldják a feladatot, ahelyett, hogy optimalizálnának, ráadásul a bonyolultabb rendszer kihat a rendelkezésre állásra és így áttételesen a biztonságra.
Olyan gagyi megoldások jönnek ki egy-egy üzembehelyezéskor, ami már-már a dilettantizmust súrolja. De azért jó erősen megnyomják a ceruzát a végén.
Végül: egy sima soros vonali adatgyűjtő PC javítási ára 870kFt. Ez a boltban, zacskósban és mai színvonalon: ~50kFt új áron!
Az oroszok réges-rég használnak automatikus vezetést (KLUB, SzAUT), és mégis ketten ülnek a vezérelt gépeken.
Picit pontosítsunk. A KLUB és a SzAUT mozdonyfedélzeti rendszerek, az automatikus járművezetést viszont az AVP Technológia cuccai biztosítják (legalábbis a beszállítók közül nekik van tanúsított és tömeggyártott állapotban a teljes megoldásuk). A cég neve elé bekerül az "univerzális rendszer" (USz), vagy kissé fellengzősen "intellektuális rendszer" (ISz) előtét, így adódik az elég hülyén hangzó USzAVP vagy ISzAVP rövidítés.
Viszont ha ilyen működik a gépen, és a gép személyfordás, és olyan a fordája, hogy egy irányban legfeljebb 320 km-t közlekedik az adott személyzettel, akkor második ember nem kell. Ez valami szakszervezeti vívmány, mármint, hogy más esetekben viszont kell. Persze teherforda esetén valóban nem árt. Egy példa: legyen mondjuk csak egy sima másfeles vonatod, tehát 1,5 km körüli hosszúságú. Nyílt pályán, a semmi közepén fekvemaradsz, és ABCT (állomásokra integrált berendezéssel rendelkező, automata térköz, hangfrekvenciás sínáramkörökkel) ide, a mozdony helyzetét árgus szemekkel figyelő KLUB-ok és társaik oda, azért az utasítás csak-csak előírja, hogy ilyenkor séta van, és ki kell helyezni a durrantyúkat. Gyalogolsz másfél kilométert, meg még fékútnyit (a 33%-ok miatt ez ugye szintén nem kevés), aztán vissza másfelet plusz fékútnyit, plusz még egy fékútnyit, újabb durrantyú, és vissza a gépre. Mindezt némi hidegben, koromsötétben, hóviharral turbózva. Azért mégiscsak gyorsabb és biztonságosabb, ha a séta felét a segéd teljesíti.
Ablakosról nem akasztunk, mert ingát használunk. Terhesen meg eddig is megoldottuk, mert már évtizedek óta léteznek KÖFI-s állomások szerte a világban!
"Az algoritmusok robbanásszerű fejlődése, és a hw árának brutális csökkenése együttesen kellene ahhoz, hogy a teljesen automatikus, emberi jelenlét nélküli üzem a jelenleg mindkettővel együtt megvalósítható nívót elérje, elfogadható beruházás keretében."
És el is jutunk oda,hogy pld.: a terpeszállási,személyzet nélküli állomáson ki akasztja le a személyzet nélküli vonatról a vonógépet.
>Nem, én arról beszélek, hogy nem lehet egy bármilyen szolgáltatási ágat úgy előnybe hozni, hogy a másik működését adminisztratív úton ellehetelenitem.
Már hogyne lehetne? Ha alapvető társadalmi érdek, hogy az egyiket használják, a másikat ne, akkor simán. Mindennapos gyakorlat az ilyesmi a világ gyakorlatilag minden országában.
A kérdés persze az, valóban alapvető társadalmi érdek-e, hogy a szállítás vasúton történjék. Énszerintem nem, v_peti szerint igen.
A csalók a matricákkal csalnak, és nem próbálkoznak be levelezős diákkal. Kicsi rá az esély, kb. akkora, mint hamis 54 ezerforintost sikeresen elsütni.
Ebben az esetben 18 alkalomból 17-szer sikerült. A hamis 54 ezresnél is meguszol 18 esetből 17-et?
Úgy tűnik, hogy tényleg droidok a pénztárosok.
Honnan tudod, hogy mi hangzott el a pénztárnál? Honnan tudod, hogy egyáltalán a cikk írója vette-e a bérletet?
Honnan tudod, hogy szó szerint úgy történt a dolog, ahogy a sértett előadta?
Kevered a szezont, meg te csak azt a részét látod a síneknek, ami be van drótozva. Meg még sarkítasz is, azt már nem is merem írni, hogy el sem olvastad, amire válaszoltál.
Nem akarok veszekedni, vagy ilyesmi, csak arra kérlek, láss picit túl a saját szakterületeden, és próbált az üzemvitelt teljes egészében szemlélni.
Az oroszok réges-rég használnak automatikus vezetést (KLUB, SzAUT), és mégis ketten ülnek a vezérelt gépeken.
Egyrészt az L2 sem fed le minden szitut, és minden métert, amit a vonat, illetve a járművek megtesznek, amiben üzemelnek, másrészt a zavarkezelés, de még az ideális helyzettől távolabb eső üzemi szituk kezelése is eléggé komplikált lenne az utazószemélyzet nélkül.
Tudod, van pl. mikroprocesszoros csúszásvédelem, meg AFB, de vannak helyzetek, amikor egyszerűen besokall, és vagy elveszi a kakaót (a vonat nem megy), vagy meg minden hajtott tengely közel azonos fordulaton pörög, miközben haladás nem nagyon valósul meg. Több alkalommal fordul elő hasonló helyzet fékezéskor is, azaz az AFB nem kezeli le megfelelően a fékvezérlést, minek következtében a görbék (LZB, ETCS) a nem kívánt helyen metszik egymást, azaz kényszerfékezés váltódik ki. Az meg minden, csak nem automatikus vezetés, meg ellenőrzött körülmények közötti üzem.
A helyzet az, hogy racionálisan mérlegelve a fixa ideádat, a gépek általi kontroll, és az emberi jelenlét megkerülése sem opció, mert mindkettő szükséges a lehető legzökkenőmentesebb, és legbiztonságosabb üzemvitel előállításához.
Az algoritmusok robbanásszerű fejlődése, és a hw árának brutális csökkenése együttesen kellene ahhoz, hogy a teljesen automatikus, emberi jelenlét nélküli üzem a jelenleg mindkettővel együtt megvalósítható nívót elérje, elfogadható beruházás keretében.
Mivel nem hinném, hogy holnaptól a fém ingyen ki fog mászni a kőzetrétegekből, a hw árának csökkenése nem várható (legalábbis nem ez a trend).
Mindenki számára megnyugtató egyelőre az a szitu, ami most van, azaz technika+HR, és nem várunk akkora nyereséget a HR teljes száműzésétől, hogy érdemes legyen ebbe akkora energiákat fektetni.
De téged nem foglak meggyőzni, mert a kávédat is géppel kóstoltatnád, ha tehetnéd. ;D
Nem, én arról beszélek, hogy nem lehet egy bármilyen szolgáltatási ágat úgy előnybe hozni, hogy a másik működését adminisztratív úton ellehetelenitem. Ez lehet szállítás, mosógépjavítás vagy bármi más is.
Itt nemcsak erről van szó! Amiről te beszélsz az egy MÁV Cargo vs Floyd verseny. Ebben az esetben a környezetvédelmi és az útrongálási tényezőket is figyelembe kell venni.
Felmerült, hogy akár végleg bezárják a Déli pályaudvart. Ezt a lehetőséget is megvizsgáltatja a kormány. Arra kérték a nemzeti fejlesztési minisztert, kezdjen konzultációt a pályaudvar jövőjéről.
Sajnos ez így van, de nálunk nem a kereslet-kínálat szabályozza a piacot, hanem a hatalom a saját - és nem az ország - érdekeinek megfelelően. De egy normális országban ez nem így működik.
Egy szolgáltatást nem úgy kell népszerűsíteni, hogy a versenytárs szolgáltatásának igénybevételét mindenféle eszközökkel ellehetelenítem, vagy legalább is nagyon nehézzé teszem.
Egy szolgáltatást nem úgy kell népszerűsíteni, hogy a versenytárs szolgáltatásának igénybevételét mindenféle eszközökkel ellehetelenítem, vagy legalább is nagyon nehézzé teszem.
Szerintem ezt igazán pontosan nem sokan tudják mert ugye valahogy úgy van meg fogalmazva hogy szombaton egy utitárs 50% kedvezménnyel utazhat pót-helyjegyröl nincs benn egy szó sem!Igazábol szerintem lehetséges hogy dijmentes pótjegy jár mellé ezért!