Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Ha biztonsági vezetéked mellé teszel 1 vagy 2 db 1'-os 1,5 bar-os biztonsági szelepet, az már elég nagy keresztmetszett, akkor jó a 22-es ötrétegű cső is. Azt tudod hajlítani. Legalább valameddig próbáld meg colos vascsővel vinni aztán mehet az ötrétegű.
Viszont az ötrétegű biztonsági vezetékként egyszerhasználatos, tehát ha használatban volt akkor cseréld ki.
Fél éves vívódás után úgy döntöttem, hogy nyitottá teszem a rendszert. Nem csak biztonsági hanem anyagi okok miatt is. Sikerült szereznem egy kb. 300 literes tartályt amely jól meglesz a padláson mint tágulási tartály így eleve -60.000 a zárthoz képest. Ezenkívül nem kell vennem biztonsági visszahűtő szelepet az is -20.000. Nyilván a biztonsági szelepek és a szünetmentes marad.
Az lenne a kérdésem, hogy a tágulási tartályhoz elég ha felmegy egy 3/4"-os cső? Illetve KPE cső nem felel meg erre a célra. Egy régi kéményben lenne praktikus felvezetnem, de abban van két erős elhúzás így a vascsövet nem tudom ledugni azért gondoltam valami flexibilisre.
A másik amivel nem tudok zöldágra vergődni, hogy a tágulási csövét mindjárt a kazán előremenőre tenném a rendszer visszacsapó elé így gázos üzemben elvileg nem vesz részt a tágulásban vagy a visszatérőn keresztül mégis?
Ballal rákattintva nálam ez már elég nagy méret. Méterenként ~ 3 Pascallal az 27 Pa, az már elegendő a legtöbb kazánhoz, a keresztmetszet megfelelősége esetén.
azt kérdezném, h van egy 5,5 m magas kémény és szeles helyen lakunk, úgyhogy van szépen huzat szerintem, most fogok venni, terveim szerint egy 30kw os caldera-t.. azt kérdezném, h vegyek-e hozzá a kéményhez pillangó szelepet, érdem-e ekkora kéményhez, vagy nem.???
Mellőzök minden képletet, és megpróbálom csak kicsit tudományosan fogalmazni. (Nehéz lesz)
Viszonyíthatsz a kazán kilépő csonkjához, de az csak ott (azon az arasznyi darabon) mérvadó és azon a füstgáz hőmérsékleten.
Vagyis a fg. csonkon, egy fix keresztmetszeten egy bizonyos hőmérsékletű gáz bizonyos sebességgel egy megadott vákum érték mellet (kéményhuzat, ezt megadják a gyártók) áramlik a kéménybe és ki a szabadba.
A kazán tervezők kiszámítják hogy időegység alatt mennyi füstgáz keletkezik égés közben, teljes terhelésen.
Ezt a gázmennyiséget csak a tűztér hőmérséklet és a környezeti hőmérséklet különbségéből származó felhajtó erő + a kéményhuzat mozgatja a füstgáz áramlási útvonalán, változó sebességgel. A kazán fg. csonkján ennek a mennyiségnek át kel tudni haladni!
Hogy mennyi gáz jut át egy adott keresztmetszeten, időegység alatt az legfőképpen a nyomástól és a keresztmetszettől valamint a vezeték hosszától függ.
No ezt a keresztmetszetet látod a füstcsonknál. arasznyi vezeték hosszra számítva.
Persze, ahogy halad ki a rendszerből és elhagyja a kéményt folyamatosan csökken a térfogata mert hűl!
Lehet újra számolgatni, irány változás miatt (Könyök), a fent említett lehűlés miatt a keresztmetszet változások miatti sebesség változás, és még mindent fel sem soroltam, az idő rövidsége miatt.
Nem olyan egyszerű egy hibátlan rendszert megtervezni és kivitelezni.
Oka van annak ha a kazánt nem lehet "fulra" hajtani, mert vissza füstöl, kátrányosodnak a füstjáratok, sok kondenzátum és hosszú időn át, keletkezik a kéményben.
A kilépő füstgáz hőmérsékletének csökkentésére irányuló törekvéseket, kétélű fegyverként kell kezelni!
A természet tudja a fizikát, ha nem akarjuk magunk ellen fordítani, nekünk is ismerni kell a szükséges mértékben.
Annyi biztos, hogy ne vegyel nagy kazánt kis házba, csak kínylódni fogsz vele!
A szüleimnek 17Kw-os Hőterm lemezkazánjuk van és -15C fokba is simán kifűti a házat ami kétszintes, 100 négyzetméter alapterületű, a 70-es évek elején épült, és nincs rajta hőszigetelés (a felső szint az gázszilikát az alsó tégla). 30Kw az legalább háomszorosa a Te házad hőszükségletének! Gondold át, hogy kell-e az neked!
Táblázatok azok vannak, pl a kazángyártóktól, a keresztmetszet meg a kazán füstcsövéhez viszonyítható.
Éppen azon morfondíroztam, hogy az OPOP H424 leírásában 225 C füstgázhőfok szerepel, korábban kémény méterenként ~ 15 C füstgázzal és 50 C kilépő hőfokkal számoltunk, az az a 8 m-es kémény esetén 170 C-ra adadódik csak a fütgázhőfok. Amennyiben enél magasabb az veszteség, ha alacsonyabb kondenzáció léphet fel a kéményben. Minden esetre mostmár mérni fogom a füstgázhőfokot, aztán kiderül, kinek lesz igaza.
Kémény fronton adok egy kis segítséget, mert leragadtatok a kémény magasságánál és a keresztmetszetet elhanyagoljátok a számolgtásnál,ez öreg hiba lenne mert a kazán teljesítményét, azt figyelembe kell venni!.
8 m-es kémény kell a megfelelő természetes huzathoz, ventillátorral kényszer szellőzéses lesz a berendezés, alacsonyabb kémény is elég, bár ez egy + berendezés.
A vegyestüzelésű kazán az alapesete a központi tüzelőberendezésnek maximális kiszolgálási igénnyel. A másik véglet a gázkazán. A kettő között kell optimális költség és kiszolgálási hatékonyságot találni, na ennek meghatározása igényli a szakszerűséget.
Szerintem semmiképp se fűtds a kazánt gázzal az a tuti megoldás.
Én nem vagyok szaki vannak itt olyanok akik megmondják hogyan kell ezt csinálni.
Gondolom valami nyelves visszacsapóval meg lehet oldani hogy ha beindul a gáz zárjon a vegyes elmenője. Talán függőlegesen kéne rakni akkor a gravitáció kinyitná alapból. De csak 5letelek ne halgass rám... :)
én is elsőre a solid+ 5 tagos mellett tettem le a voksom, de sokan írták fórumon, h nem tudnak tüzelni vele, a víz alig megy 50 fok környékére, meg a forgalmazó is azt mondta, h 10-12m kémény kell neki....ezért kezdtem el gondolkodni másban... a kis víztér mellett akarok voksolni, h ne kelljen elzárókat berakni, max a gázkazán melegítené a kazánt is, de a plusz 22 liter víz nem lenne sok, + a csőbe amit be kell rakni, max kb 25 liter lenne, szerintem ez nem borzasztó. A maximus ugyan az csak más aforgalmazó.. cska kakor nem értem miért mondták azt, egyszerre írták, h a solidnak 12 méter a maximusnak 8 méter kell, ha ugyanaz a kazán akkor nem értem miért mondta ezt a solid forgalmazója...
Szerintem a kémény igények a leírásokban kicsit túl vannak méretezve, ezzel is mossa a kezét a gyártó, nehogy már ő legyen a felelős, ha meghal egy család szénmonoxid mérgezésben. Mi leírtuk, hogy 10 méter kell, neki csak 9,5 m volt, nem mi vagyunk a hibások.
Mi rosszat olvastál a solid+/maximus kazánokról? Amikor olvasgattam úgy vettem észre, hogy a kettő gyakorlatilag ugyanaz, a legfőbb ellenérv amit olvastam az annyi, hogy török. Nekem egy solid+ sf 05-ös van, egy mostmár kb 5,5-6 méteres 5 téglás kéménnyel. Igazából ez lesz az első szezon, amikor rendes fűtés lesz benne. Tavaly voltak gondok, vizes fa, akkor még kevés huzat... De ugyanilyen kazánt, hasonló kéménnyel láttam üzemelni minden gond nélkül, szépen duruzsolva. Annyit csináltam vele, hogy a gyári huzatszabályzó nekem lomha volt, az lett cserélve egy honeywellre. Először csak 4 tagosat akartam venni, de rábeszéltek az 5 tagosra, amit annyira nem is bánok utólag, nem kell annyit piszkálni, 10 centivel nagyobb a tűztere, a kettő között 4 liter víz a különbség. :)
a vegyeskazánnál nincs szivattyú, és nem is akarok, le van sűlyeszve a kazán helye a visszatárő alá vagy 40 cm-rel, elvileg gravitációsan működhet.. a gázkazánnál természetesen van.. a oda és visszatérő el van hegyesztve és a hegesztés elé van bekötve a gáz.. a hegesztést vágatnám le és menne be a kazán a helyére... a kazán felett oldalt van a gázkazán a falon... ezért gondolom, h lehet, h a kazán vizét is felmelegítené... mondjuk a kazán visszatérője alacsonyabban lenne mint a gázkazán bekötése.. ezek a tényezők.
akkor egyenlőre nem nyúlok a kéményhez, csak ha gyenge lesz az első szezon után, akkor magasítok rajta kb 1 métert...többet nem, mert csúnya lesz. Akkor szerinted nincs külömbség a kis és nagy víztér mellett, inkább a kazán minősége a döntő. Ha az előbb említett visszacsapó szelep megoldás működne, akkor inkább normális kazánt kell nézni.